Vaske høytalere ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thrawn
    Eeh... Javel!
    Tror kanskje du bør friske opp din kunskap angående mikrofiber.

"Microfiber or microfibre refers to synthetic fibers (fibre) that measure less than one denier. The most common types of microfibers are made from polyesters, polyamides (nylon), and or a conjugation of polyester and polyamide."

"Microfibre cloth. Suitable for cleaning sensitive surfaces."

Hentet fra Wiki.

Hvis mikrofiber inneholdt glass og sliter så volsomt på overflaten som du påstår, hvordan kan det da ha seg at 99,9% av alle medlemene på Detailersclub og internasjonale detailingfora, benytter seg av mikrofiber?
    Merkelig. Her snakker vi om en gruppe mennesker som driver bilpleie like langt som enkelte her inne driver sin lidenskap for stereo/hjemmekino. Likevel velger da disse å benytte seg stort sett kun av mikrofiber til lakk, glass og interiør.

Ta en liten titt på denne siden. Tror du virkelig det hadde vært et marked for mikrofiber innen detailingverden hvis det laget riper?

Ikke så dumt å skaffe seg litt fakta og bakgrunnsinfo før en utbasunerer sin egen vranglære.
    Vel, fakta prøver jeg ikke å hente på Wikipedia. Har snakket med fagfolk flere ganger angående mikrofiber, og det er hva de har fortalt, og jeg har erfaring som er i tråd med hva de sier. Du får tro hva du vil, men før du utbasonerer, kan det vel kanskje ha vært greit å erfare hvordan resultatet kan bli etter en stund. Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke om, men jeg står fritt til å komme med en anbefaling, og det er å ikke bruke mikrofiber på "sensitive" overflater, som f.eks. pianolakk! Du har kanskje hørt om "teori og praksis kan være...."

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du (Antares) spurt dine fagfolk om hvorfor produsenter som f.eks Kef leverer sine topp modeller innpakket i mikrofiber for å beskytte pianolakken?

Eller hvorfor Audio Pro leverer mikrofiber hansker med sine dyrere modeller?

Eller hvorfor alle optikere bruker mikrofiber til å rense brilleglass, linse optikk og lignende.

Eller hvorfor 3M, Orion, Lumicon og fler bruker Mikrofiber kluter for å rense optikken på teleskop verdt summer fagfolk i hifi bransjen aldri har hørt om før?

Jeg bare spør da dette ville vært veldig interessant å vite.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Edit kan jo nevne at Nasa bruker mikrofiber i sine romfartøy og teleskop.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel også nevnes at det å stole blindt på 'fagfolk' ikke alltid lønner seg like mye, det er ikke alle som holder seg like oppdatert, og enkelte er veldig trangsynte og redde for forandringer... dessverre.

Mikrofiber anbefales, med lunket vann, ikke bruk såpe med mindre du absolutt må, og bruk da noe mildt.

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    Vel, fakta prøver jeg ikke å hente på Wikipedia.
    Vel, fakta er at det å skrive en doktorgradsavhandling om mikrofiber, for å dokumentere hva jeg tidligere har skrevet, tar alt for lang tid til at jeg gidder å gjøre det.
    Derfor henviser jeg til Wikipedia, da dette er vesentlig enklere og det som der er skrevet er i tråd med erfaringene til både meg og mange som driver med detailing på profesjonell basis.

Har snakket med fagfolk flere ganger angående mikrofiber, og det er hva de har fortalt, og jeg har erfaring som er i tråd med hva de sier.
    Hvilke fagfolk?
    Har du snakket med profesjonelle bilpleiere, produktutviklere hos mikrofiberprodusentene eller noen som har drevet forskning på "langtidsvirkningene av mikrofiberbruk"?
    Hvilke fagfolk er det du refererer til?

Du får tro hva du vil, men før du utbasonerer, kan det vel kanskje ha vært greit å erfare hvordan resultatet kan bli etter en stund.
    Tro er noe du får gjøre i kjærka. Jeg vet!
    Jeg har tydeligvis en god del mer greie på mikrofiber enn det du har, så jeg anser det som min rett til å utbasonere angående emnet :twisted:

Nok en gang, ta en titt på diverse fora for detailing, både norske og internasjonale. Forklar meg deretter hvorfor en stor gruppe mennesker, som har som sin største hobby å gjøre en bil mest mulig spotless, sverger til mikrofiber.
    Del gjerne også hvilken erfaring du sitter på angående "hvordan resultatet kan bli etter en stund", som flere hundretusen detailere verden over har oversett alle de årene mikrofiber har vært populært.

Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke om, men jeg står fritt til å komme med en anbefaling, og det er å ikke bruke mikrofiber på "sensitive" overflater, som f.eks. pianolakk!
    Du kan gjøre hva du vil for min del. Men å drive med en så til de grader feilinformasjon som du gjør, klarer jeg ikke å sitte stille å se på.

Når det gjelder "sensitive" overflater, så kan du jo prøve den mye brukte CD-testen.
    Du trenger: 1 stk. blank (ubrukt) CDR, 1 stk. mikrofiberklut av bra kvalitet* og 1 stk. pusseskinn, vaskefille el. som du anbefaler.

Først gnir du mikrofiberkluten over den blanke(brenne)siden å ser på resultatet. Deretter gnir du med den andre fillen og sammenligner.
    Jeg kan ikke garantere deg at CD'n vil virke etter du har brukt den andre fillen.

Selv bruker jeg kun mikrofiber til støvtørking av mine CD'r å har aldri opplevd leseproblemer.

Du har kanskje hørt om "teori og praksis kan være...."
    Det har jeg, å i denne situasjonen innehar jeg begge, mens du tydeligvis kun sitter på tvilsome andrehånds ryker fra heller tvilsomme kilder.

Venter forøvrig i spenning på hva du skal svare på de meget gode spørsmålene Revox stiller i sin post.

*Mikrofiber av bra kvalitet.
    Det var vel noe som en gang het "Du får ikke god lyd der de selger kjøleskap".
    Jeg kontrer denne med "Du får ikke ripefri bil** der de selger melk".

**Bil kan byttes ut med valgfritt ord. Eks: Høyttaler.

Kjøper du mikrofiber til 19,90 på Rema, Nille ol. så får du nøyaktig det du betaler for.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thrawn
    Vel, fakta er at det å skrive en doktorgradsavhandling om mikrofiber, for å dokumentere hva jeg tidligere har skrevet, tar alt for lang tid til at jeg gidder å gjøre det.
    Derfor henviser jeg til Wikipedia, da dette er vesentlig enklere og det som der er skrevet er i tråd med erfaringene til både meg og mange som driver med detailing på profesjonell basis.

Hvilke fagfolk?
    Har du snakket med profesjonelle bilpleiere, produktutviklere hos mikrofiberprodusentene eller noen som har drevet forskning på "langtidsvirkningene av mikrofiberbruk"?
    Hvilke fagfolk er det du refererer til?

Tro er noe du får gjøre i kjærka. Jeg vet!
    Jeg har tydeligvis en god del mer greie på mikrofiber enn det du har, så jeg anser det som min rett til å utbasonere angående emnet :twisted:

Nok en gang, ta en titt på diverse fora for detailing, både norske og internasjonale. Forklar meg deretter hvorfor en stor gruppe mennesker, som har som sin største hobby å gjøre en bil mest mulig spotless, sverger til mikrofiber.
    Del gjerne også hvilken erfaring du sitter på angående "hvordan resultatet kan bli etter en stund", som flere hundretusen detailere verden over har oversett alle de årene mikrofiber har vært populært.

Du kan gjøre hva du vil for min del. Men å drive med en så til de grader feilinformasjon som du gjør, klarer jeg ikke å sitte stille å se på.

Når det gjelder "sensitive" overflater, så kan du jo prøve den mye brukte CD-testen.
    Du trenger: 1 stk. blank (ubrukt) CDR, 1 stk. mikrofiberklut av bra kvalitet* og 1 stk. pusseskinn, vaskefille el. som du anbefaler.

Først gnir du mikrofiberkluten over den blanke(brenne)siden å ser på resultatet. Deretter gnir du med den andre fillen og sammenligner.
    Jeg kan ikke garantere deg at CD'n vil virke etter du har brukt den andre fillen.

Selv bruker jeg kun mikrofiber til støvtørking av mine CD'r å har aldri opplevd leseproblemer.

Det har jeg, å i denne situasjonen innehar jeg begge, mens du tydeligvis kun sitter på tvilsome andrehånds ryker fra heller tvilsomme kilder.

Venter forøvrig i spenning på hva du skal svare på de meget gode spørsmålene Revox stiller i sin post.

*Mikrofiber av bra kvalitet.
    Det var vel noe som en gang het "Du får ikke god lyd der de selger kjøleskap".
    Jeg kontrer denne med "Du får ikke ripefri bil** der de selger melk".

**Bil kan byttes ut med valgfritt ord. Eks: Høyttaler.

Kjøper du mikrofiber til 19,90 på Rema, Nille ol. så får du nøyaktig det du betaler for.
    Så det finnes flere "typer" mikrofiber? Begynner snart å lure på om du selger mikrofiber produkter? Min anbefaling er atter en gang å ikke vaske pianolakk, o.l. med mikrofiberprodukter. Hvis det ikke går an å kjøpe slike kluter på eks. Rema, så må du jo spesifisere nærmere hvilke typer som er så bra. Da får jo diskusjonen en annen dimensjon, uten at JEG tror på den. Her inne må vel enhver få tro og erfare(å erfare må vel være et greit bevis?) hva en selv har opplevd, inntil det motsatte er bevist, både for den ene og andre part:-)!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det finnes flere "typer" mikrofiber? Begynner snart å lure på om du selger mikrofiber produkter? Min anbefaling er atter en gang å ikke vaske pianolakk, o.l. med mikrofiberprodukter. Hvis det ikke går an å kjøpe slike kluter på eks. Rema, så må du jo spesifisere nærmere hvilke typer som er så bra. Da får jo diskusjonen en annen dimensjon, uten at JEG tror på den. Her inne må vel enhver få tro og erfare(å erfare må vel være et greit bevis?) hva en selv har opplevd, inntil det motsatte er bevist, både for den ene og andre part:-)!
    Synes å huske en profesjonell labtest der de konkluderte med at de fleste var like, selv om de selges for forskjellige bruksområder og til sterkt varierende priser. Det er en av grunnene til at jeg er litt skeptisk. Kan det ha vært TV hjelper deg eller FBI tro?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ordentlig pianolakk ala det Audio Pro har på imageserien sin bør du prøve å få blåst bort all skit før du prøver å tørke av. Det er etter min mening flere typer "pianolakk". Du har den glossy svarte plasten (bare tørk i vei med mikrofiber), og den andre typen som er litt mer ekte, gjerne sort mdf med en 15+ lag blank tynn lakk. Sistnevnte ville jeg vært veldig forsiktig med, få blåst bort skiten, så bruk mikrofiber

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en klut fra Nordost, "Thor's Cloth." Kostet ca 15000,- , men den er basert på NASA-teknologi og gjør rent uten å påvirke lyden, i alle fall hvis man børster fra venstre mot høyre. Den er ikke vasket inn ennå, så dette kan bare bli bedre og bedre.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig!
    Fantastisk fyr du Antares. Vanskelig for å innrømme at du tar feil eller?

Så det finnes flere "typer" mikrofiber?
    Finnes det flere typer forsterkere?
    Finnes det flere typer bildekk?
    Finnes det flere typer tannbørster?
    osv.

Kvalitets mikrofiber produseres stort sett i Korea.
    Billig mikrofiber produseres i Kina (som mye annet billig rask).

Jeg finner det hinsides all fornuft at det går an å tvile på at det finnes forskjellig kvalitet av mikrofiber, å at kvalitets mikrofiber til 50-100,- er bedre enn Rema mikrofiber til 19,90. Når det snakkes med stor overbevisning om at stereo/hjemmekino til 50.000-500.000 er bedre enn kompaktanlegget på Elkjøp til 1495,-.
    Eller enda bedre, at det går an å tro at det blir bedre lyd i høyttalerne hvis en benytter kabler til 1000,- meteren fremfor en helt vanlig billig kable, av samme kvadrat, til 19,- for meteren.

Begynner snart å lure på om du selger mikrofiber produkter?
    Nei, jeg har absolutt ingen fortjeneste av dette, annet enn gleden av å kunne dele litt erfaring og faktaopplysninger ang. mikrofiber med dere.
    Jeg har lært mye når det kommer til stereo/hjemmekino av dere her inne. Her har jeg en mulighet til å gi noe tilbake.

Min anbefaling er atter en gang å ikke vaske pianolakk, o.l. med mikrofiberprodukter.
    Det får så være. Men at du påstår at mikrofiber skader finishen og lager riper er ren løgn fra din side. I beste fall uvitenhet.

Hvis det ikke går an å kjøpe slike kluter på eks. Rema, så må du jo spesifisere nærmere hvilke typer som er så bra.
    Du kan jo starte med å se på butikker/nettbutikker som selger bilpleieprodukter (ikke Biltema vel og merke).
    Send meg gjerne en PM, så skal jeg anbefale noen butikker til deg.

Da får jo diskusjonen en annen dimensjon, uten at JEG tror på den.
    Som sakt. Tro er noe du får gjøre i kjærka. Jeg vet.

Her inne må vel enhver få tro og erfare(å erfare må vel være et greit bevis?) hva en selv har opplevd, inntil det motsatte er bevist, både for den ene og andre part:-)!
    Sant nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enige blir vi nok ikke, jeg står på mitt, og du på ditt, men å påstå at jeg farer med løgn er overtramp! For meg og mange andre er det faktum basert på erfaring! Hvorfor i all verden skulle jeg påstå at mikrofiber (i mine øyne) er noe dritt hvis jeg ikke hadde dårlig erfaring med det? -hadde jeg vel ingen grunn til! Vel, vel folk får gjøre som de vil, utfra erfaring, tro og overbevisning!

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok si meg enig med Thrawn. Har nå brukt mikrofiberklut (billig fra Europris) i et par år på mine høyttalere (pianolakk) og min vinyl-spiller (blank sort akryl) og kan IKKE se antydninger til striper.
    Må innrømme jeg var skeptisk i begynnelsen, men selv hard "rubbing" for å få vekk fettflekker har gitt null "resultater".

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heller ikke noe tro på at mikrofiberklut gjør noe mer skade enn han (eller hun) som står bak og vasker.
    Selvfølgelig, vasker du med samme klut som du nettopp har gjørt ren feltstøvlene dine med så får du skylde deg selv

Så lenge man har en ren klut og ev. bruker svake kjemikalier så tror jeg neppe man greier å gjøre så stor skade..

Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Jeg bruker en klut fra Nordost, "Thor's Cloth." Kostet ca 15000,- , men den er basert på NASA-teknologi og gjør rent uten å påvirke lyden, i alle fall hvis man børster fra venstre mot høyre. Den er ikke vasket inn ennå, så dette kan bare bli bedre og bedre.
    hihi ;D vask sakte under innvaskingen da, så den ikke tørker ut..

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meguiars Norway

Bruker disse produktene på mine motorsykkler, kanskje ett godt produkt for pianolakk på høytalere også. Her brukes det microfiberkluter beregnet for lakk. Mulig en runde med polish på høytalerene vil gjøre rengjøringen lettere seinere. Masse fine produkter her.......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk microfiber klut!! Er umulig å få riper ved bruk av microfiber så lenge du ikke har fått Sand eller lignende på kluten:-)
    Har selv audio pro høytalere i pianolakk og en blank sort bil, alt blir møysomelig behandlet med microfiber:-)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, enige blir vi nok ikke Antares. Men diskusjon er jo også litt av poenget med slike forum

Beklager så mye hvis du ble såret, det var overhodet ikke min hensikt.
    Jeg trekker tilbake mitt utsagn om at du farer med løgn, å vil derfor omformulere det til at, det du skriver om skader på overflate grunnet mikrofiberbruk er stikk i strid med sannheten :twisted:
    Mikrofiberkluter består av mikroskopisk små glassbiter, som faktisk sliter voldsomt på overflaten etter en tids bruk.
    Løgn, feilinformert eller uvitenhet? Ikke vet jeg, men sant? Langt derifra.

Hvis du har klart å lage riper i en lakkert overflate med mikrofiberklut, skyldes det mest sannsynlig:
    a. Nylakkert overflate som ikke var herdet.
    b. Mikrofiber av ræva kvalitet.
    c. Et sandkorn el. satt fast i kluten du brukte, å ble dratt over lakkflaten når du vasket. Er du 100% sikker på at kluten var ren og fri for fremmedlegeme?
    Husk at det skal utrolig lite til for å lage riper i lakk.

Jeg tipper alternativ c.

En god del mikrofiberkluter har også en "rett" og en "ikke så rett" side.
    "Rett" side er den med de lengste fibrene. Den andre siden er noe hardere da dette blir baksiden av mikrofibrene, å bør ikke brukes på sensitive flater.

Men Antares, hvis du tenker deg godt om. Tror du virkelig NASA ville brukt mikrofiber, som Revox skriver, på sine optiske instrumenter til et par hundre millioner hvis det gjør skade på pianolakken på noen høyttalere til noen få tusen kroner? Regner med denne optikken er en del mer følsom for mekaniske påkjenninger enn høyttalerlakk.

Newcomer Rinders sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med flere av de som anbefaler mikrofiber, men med forbehold om at det er mikrofiber av en viss kvalitet. Selv bruker jeg det samme som på bilen, mikrofiber fra meguiars, chemical guys e.l. Finner veldig mye bra for eksempel HER

Det kan ikke være helt uten grunn at bilpleieentusiastene sverger til mikrofiber for å bevare lakken blank og ripefri! De som er i tvil kan ta seg en tur innom detailersclub.no og søke på mikrofiber

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeeh, altså - tråden heter "vaske høyttalere".
    I min verden er ordet vaske noe som har med vann å gjøre .....

"Støvtørking av høyttalere" er noe annet

Men jeg ser at ordet vaske også brukes av allviterne i StoreNorskeLeksikon om mikrofiber:
    mikrofiber, kunstfiber i form av et filament med en fiberfinhet mindre enn 1 decitex (0,1 g/1000 m). Fordi fibrene er så tynne, er det mulig å fremstille plagg av mikrofiber som slipper ut vanndamp, samtidig som de er vind- og vanntette (pustende). Mikrofiber-teknologien har ført til en rekke nyheter innen tekstil fordi det er mulig å fremstille fibrene hule. Dette hulrommet kan så fylles med ulike væsker som tilfører tekstilene nye egenskaper. Eksempler på dette er olje, parfyme, vitaminer eller insektsdrepende midler. Mikrofiber skal ikke strykes med damp eller vaskes med mykgjøringsmiddel.

Mikrofibrer har ført til en revolusjon innen rengjøringsteknologien. Det er blitt stadig vanligere å vaske med tørre mikrofiberkluter eller mikrofiberkluter vridd opp i kaldt vann. Fordelen med de nye vaskemetodene er bl.a. at forbruket av energi og kjemikalier blir mindre
    .

Jeg må vel krype til korset og innse at vask&vann ikke nødvendigvis lengre har en naturlig sammenheng

apropos bil og vask: jeg gjorde min datter en tjeneste på søndag med å polere bilen hennes med nano-polish (supert produkt by the way). Og fruen i huset fant ut at hun skulle hjelpe til litt. "det var noe grått skitt under dørene der det ikke var vasket, så jeg skal hjelpe deg litt" - og så satte hun igang, med stålull!!!
    Tjo hei hvor det går....... det ble satt en rask stopper for akkurat slik vasking

Newcomer COSSIERS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ellers så har Klubben i Ålesund en fin metode som de gjentar ca 1 gang i året..

Altså, legg alt i kjellern og fyll den opp med vann, går så bra så
    He he good one

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Slik vasket jeg mine,fungerte ypperlig.Cola er og fungerer glimrende som rengjøringsmiddel.

mvh
    CookieMonzta
    wow.. du er mental :shock:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •