Valg av Kabler til CV AL 1000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Kabler til CV AL 1000

Har tenkt å kjøpe meg noen nye kabler til høytalerene mine.

Noen som har noe å anbefale til disse høytalerene som preges av mye bass og høyt lydnivå?

Trenger ikke å være kabler som koster skjorta!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema sin 2,5 eller 4,0 kvadrat er bra!
    Veldig bra kobber på de som ikke drysser når endene blir oksiderte.

Hilsen kabelskeptiker.

Edit: Artikkelnr 31-677 på biltema. 25m 399kr. Kan det bli bedre?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig helt enig. Så lenge du har et godt tverrsnitt på kabelene (4.0kvadrat helst) og har de så korte som mulig. Unngå å bruke banan plugger med annet de er av meget god kvalitet! Billig pluggene klarer rett å slett ikke å overføre nok strøm til disse høyttalerene. Jeg slet med det når jeg hadde AL-1000 selv og det tok litt tid før jeg fant synderene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solid leder 4 mm innstallasjonskabel fra Elfa, koster ikke mye heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Kjøpte noen Argon plugger på hifiklubben som jeg setter i effekttrinnet.

Tilbehør - Høyttalertilbehør | Hi-Fi Klubben: ARGON 5451

Funker disse?

Men er vel ikke noe vits med 25m kabel? Selv om man får det til 399,-

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjhr
    Takk for svar!

Kjøpte noen Argon plugger på hifiklubben som jeg setter i effekttrinnet.

Tilbehør - Høyttalertilbehør | Hi-Fi Klubben: ARGON 5451

Funker disse?

Men er vel ikke noe vits med 25m kabel? Selv om man får det til 399,-
    De fungerer sikkert. Du merker det nok fort om det ikke gjør det. Ellers så om du kjøper 25m kabel så trenger du ikke bruke med en 2m til hver høyttaler eller noe slikt. Men det er jo kjekt å ha litt i bakhånd ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant

Men hvis jeg skulle velge mellom kablene fra Biltema (4.0 kvadrat) og disse?

Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel

Hva er forskjellen og hva er best?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema sine kan oksydere lettere, men lydmessig utenom før det eventuelt skjer, er veldig liten. Selv bruker jeg Tara Labs OMNI PRISM på mine AL1000mk2, funkerer like godt som Van DEn hul Magnum( som jeg bruker akkurat nå).

Hadde du hatt en dyrere høyttaler, si f.eks noe elektrostater o.l., så kunne det nok vært verdt å legge mer penger i kabler!

Mitt tips er å kjøpe de du har sett deg ut (van den hul). Da slipper du å komme inn på kabel skeptismen senere! Trenger du ikke mange metera, så koster det ikke så mye uansett!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er fremdeles å kjøpe biltema kabler, for da slipper du Placebo effekten.... Minner meg om da en på Soundgarden skulle ekspidere en selger som handla anlegg for x antal sum. Det var funny å høre alt det som blir bedre ved bruk av en meters Nordost HDMI kabel til ca 900kr

Var en slik: Nordost Wyrewizard HDMI | Soundgarden

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Mitt råd er fremdeles å kjøpe biltema kabler, for da slipper du Placebo effekten.... Minner meg om da en på Soundgarden skulle ekspidere en selger som handla anlegg for x antal sum. Det var funny å høre alt det som blir bedre ved bruk av en meters Nordost kabel til ca 800kr
    Jah, iallefall når man tenker på alle de kilometerne strømmen må gå via. lampetledninger og strømtårn før den ender ut i høyttalerne hehe.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par meg MIT terminator 5 på brukten her nå. Tror dem bør funke rimelig bra. Ikkje dyre heller

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    Ligger et par meg MIT terminator 5 på brukten her nå. Tror dem bør funke rimelig bra. Ikkje dyre heller
    Det er vist bare en billig motstand og litt lim som befinner seg inne i den boksen så mit har på kablene sine...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jah, iallefall når man tenker på alle de kilometerne strømmen må gå via. lampetledninger og strømtårn før den ender ut i høyttalerne hehe.
    Fint at Nordost strømkabler til 10k+ veier opp for alle de mila med tynne kabler som strømmen har godt igjennom før... (Host Host)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vist bare en billig motstand og litt lim som befinner seg inne i den boksen så mit har på kablene sine...
    Det kan godt være har den dyreste terminator kabelen selv (terminator 2) og er kjempe fornøyd! Merket stor forskjel fra den og normal billig kabel, kansje psykisk men eg syntes den var vert pengene. Liker synet av den også. MIT Cables - MIT Cables - CVT Terminator Hybrid Speaker Cables and Interconnects her kan du se hva som befinner seg i mine kabler likner mere på noen spoler og motstander en plast og lim spør du meg:-?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg har aldri sagt noe på utseende på MIT sine kabler. Ser bedre ut en de fleste Nordost kabler i mine øyer. Men har du dobbelsjekka at det kretskortet faktisk ligger inne i den boksen? For det finnes mange produsenter så lover mer en det de kan holde

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg har aldri sagt noe på utseende på MIT sine kabler. Ser bedre ut en de fleste Nordost kabler i mine øyer. Men har du dobbelsjekka at det kretskortet faktisk ligger inne i den boksen? For det finnes mange produsenter så lover mer en det de kan holde
    Nei har ikkje sjekka enda. Men må si eg har veldi lyst! må da gå og opne boksen for en titt da? tror eg skal prøve litt på de nå! Skal si hva eg finner inni der, håper det ikkje bare er fyll:twisted:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er fremdeles å kjøpe biltema kabler, for da slipper du Placebo effekten.... Minner meg om da en på Soundgarden skulle ekspidere en selger som handla anlegg for x antal sum. Det var funny å høre alt det som blir bedre ved bruk av en meters Nordost kabel til ca 800kr
    Ja nå snakker du virkelig som en ekspert.
    Har du noensinne opplevd "placebo-effekten"?

Skorob enig med deg!!
    Jo, dyre kabler er bortkasta i ett relativt billig anlegg, siden de kun vil vise de svakhetene som allerede ligger i det. Dvs. mer eller mindre ingen forskjell

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja nå snakker du virkelig som en ekspert.
    Har du noensinne opplevd "placebo-effekten"?
    Ja, jeg "hørte" forsjell på kablene før. Jeg har liggende Proson kabler, Dali kabler etc. Og da hørte jeg forsjell fram til jeg fikk tatt en blindtest. Mulig det er forsjell i DYRE DYRE anlegg med det forsvarer ikke prisen på bl.a nordost kabler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg "hørte" forsjell på kablene før. Jeg har liggende Proson kabler, Dali kabler etc. Og da hørte jeg forsjell fram til jeg fikk tatt en blindtest. Mulig det er forsjell i DYRE DYRE anlegg med det forsvarer ikke prisen på bl.a nordost kabler.
    Nei, klart man sjelden får like mye for pengene som med billige kabler.

Men... hvis du hadde råd og du ville utnytte potensialet i ditt anlegg for å få frem det siste som du kunne få ut av det... Ville du da valgt den billigste kabelen? ..eller den som låter best?

Det er endel av det å være audiofil... Jakten på den beste lyden man kan få for pengene.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nei, klart man sjelden får like mye for pengene som med billige kabler.

Men... hvis du hadde råd og du ville utnytte potensialet i ditt anlegg for å få frem det siste som du kunne få ut av det... Ville du da valgt den billigste kabelen? ..eller den som låter best?

Det er endel av det å være audiofil... Jakten på den beste lyden man kan få for pengene.

Hadde jeg vert Bill Gates så hadde ikke jeg kjøpt 2x4m Med toppmodellen til Nordost til 250k vis det kunne fått maks ut av anlegget, da jeg er temmelig sikker på at det finnes billigere løsninger (Som å bytte ut en av de andre komponentene, som forsterker, cd spiller eller dac) som ville gitt meg mer glede enn en 250k`s kabel hadde gitt meg.

Vis jeg tar meg en blind test i fremtiden og resultatet bli da at jeg hører forsjell på kabler så vet jeg at det kommer til å bli mye kabel surr. For når jeg kjøper kabler tenker jeg mer på det estetiske. Tykkelse på ledere, hvor stive de er, utseende, terminering eller ikke, tverrsnitt og om isolasjonen er matt eller seig. Slike ting tenker jeg på når jeg kjøper kabler, og Biltema har jeg vert mest fornøyd med. Stive kabler er nå vertfall noe dritt vis du har dårlig plass.

Men vis det viser seg at den billigste kabelen låter best, er det da noe vits å kjøpe noe dyrere? Vis jeg skal bruke 10% av det HIFI anlegget kostet, er det altså ny pris eller den verdien idag?, og vist det er sistnevnte så bør jeg jo nedgradere kablene slik at jeg ikke får for gode kabler?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •