Valg av Kabler til CV AL 1000 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Biltema sine er ganske fleksible etter min mening. Lederene er lette å bøye. Noe som etter min mening er noegativt med slike grøftekabler og tykke proson kabler. Men grøftekabler er jo gøy da. Tykke ledere som frakter MYE signal uten problem.

Ps: Noen som vet om nordost kabler tåler mindre effekt enn en 4 kvadrats OFC kabel?
    De brenner nok ikke opp for å si det sånn, men rent teoretisk vil vel sikkert 4 kvadrats OFC kunne lede mer strøm.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er ikke det minste fordummende, skeptikere er like utsatt som placebo som alle andre.

Hvis jeg kjøper nye kabler eller en ny audiokomponent og lytter til denne så er jeg alltid overbevist om at det låter mye bedre.

Placebo er en reell effekt som rammer oss alle, forskjellen på en kabelnisse og en skeptiker er at sistnevnte er bevisst denne effekten, mens førstnevnte av en eller annen grunn hardnakket benekter at det kan være sin egen hjerne han lytter til og ikke magiske kabler.
    Men like forbannet er det skeptikere som oftest bruker ordet placebo...
    Hvis du sjekker de fleste kabeltrådene så er det ofte at du finner innlegg hvor du finner "biltema" nevnt og det som koster mere som placebo.

Tror vel de fleste som kommer med slike ordelag ville syntes det hadde vært skikkelig irriterende å høre at de enten var døve, har dårlig gehør eller ett "piss poor" eller dårlig sammensatt anlegg?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men like forbannet er det skeptikere som oftest bruker ordet placebo...
    Hvis du sjekker de fleste kabeltrådene så er det ofte at du finner innlegg hvor du finner "biltema" nevnt og det som koster mere som placebo.

Tror vel de fleste som kommer med slike ordelag ville syntes det hadde vært skikkelig irriterende å høre at de enten var døve, har dårlig gehør eller ett "piss poor" eller dårlig sammensatt anlegg?
    Vet ikke hvor nøye du leste det jeg skrev, men iom at skeptikere er bevisst placeboeffekten mens "de andre" ikke er det - er det jo helt naturlig at det er skeptikere som oftest nevner det.

Og en bedre sammenligning ville være at noen sa jeg hadde dårlig syn fordi jeg ikke har sett noen ufoer i det siste. Og det hadde jeg ikke latt meg irritere nevneverdig av.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke verre enn å få levert en blind test? Min erfaring er at de fleste holder temmelig kjeft etter de har gått med på det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor nøye du leste det jeg skrev, men iom at skeptikere er bevisst placeboeffekten mens "de andre" ikke er det - er det jo helt naturlig at det er skeptikere som oftest nevner det.

Og en bedre sammenligning ville være at noen sa jeg hadde dårlig syn fordi jeg ikke har sett noen ufoer i det siste. Og det hadde jeg ikke latt meg irritere nevneverdig av.
    Muligens hadde en ufolog/interessert tatt seg nær av det?
    Husk: mange av de som er her legger mye tid igjen her inne og mye av sin ære i en interesse hvor ørene har hovedrollen. Da kan det være greit moderere seg? Right?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens hadde en ufolog/interessert tatt seg nær av det?
    Husk: mange av de som er her legger mye tid igjen her inne og mye av sin ære i en interesse hvor ørene har hovedrollen. Da kan det være greit moderere seg? Right?
    Jeg er enig i at det unødvendig å bevisst provosere, og sannsynligvis bør flere (kanskje inkludert meg selv) slutte med å forsøke å "hjelpe" folk med å innse at de lurer seg selv.

Det er jo bare litt synd at det er så mange som nekter å innse at det går an å være audiofil selvom man har en sunn skepsis innabords. Da kunne man brukt pengene der det nyttet, og lagt 10,000kr til i høyttalere eller forsterkere i stedenfor å kjøpe kjempedyre høyttalerkabler eller - gud forby - strømkabler.

Det er vanskelig å forholde seg saklig når man diskuterer med folk som kjøper "high end" usb-kabler f.eks, så du har sikkert rett i at man ikke burde blande seg i det hele tatt.

Litt mer on topic: Samtidig må det være lov å informere noen som trenger høyttalerkabler til sine AL-1000 at han ikke vil høre filla av forskjell om han kjøper høyttalerkabler på hifiklubben kontra biltema. De som påstår noe annet påvirker en stakkar til å kaste penger ut av vindu ved å spre uriktig informasjon, og det må man få lov til å kommentere, selvom man er så uheldig å bruke ordet "placebo".
    --
    Thorbjørn

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig må det være lov å informere noen som trenger høyttalerkabler til sine AL-1000 at han ikke vil høre filla av forskjell om han kjøper høyttalerkabler på hifiklubben kontra biltema. De som påstår noe annet påvirker en stakkar til å kaste penger ut av vindu ved å spre uriktig informasjon, og det må man få lov til å kommentere, selvom man er så uheldig å bruke ordet "placebo".
    Og hva har du av dokumentsjon som beviser at ikke du sprer uriktig informasjon?

Jeg er enig i at det ikke er forskjell i digitale kabler, men i analoge signalkabler og høyttalerkabler hører jeg noe forskjell. Ikke nok til en KJEMPE-WOW faktor i forskjell men forskjell er det!

Jeg vil anbefale Supra kabler, noen 6.0mm tykke Supra Classic eller 4x4.0mm Supra Rondo til de høyttalerne... Billige å veldig bra kabler!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Og hva har du av dokumentsjon som beviser at ikke du sprer uriktig informasjon?

Jeg er enig i at det ikke er forskjell i digitale kabler, men i analoge signalkabler og høyttalerkabler hører jeg noe forskjell. Ikke nok til en KJEMPE-WOW faktor i forskjell men forskjell er det!

Jeg vil anbefale Supra kabler, noen 6.0mm tykke Supra Classic eller 4x4.0mm Supra Rondo til de høyttalerne... Billige å veldig bra kabler!
    Vi kan enkelt dokumentere det med en blindtest hvis du vil, du kan komme hit med supra og biltema og se om du hører forskjell på mine 804s med rock eller techno.

Jeg kan ta feil, men jeg mistenker at trådstarter ikke kommer til å sitte og finlytte i sofaen med rødvin og klassisk musikk.

Du mener i fullt alvor at du kan sette deg med par AL1000 og Rammstein eller Metallica på spilleren og høre forskjell på Supra Classic og Biltema? Nå er det like før jeg begynner å bruke ukvemsord som blindtest og placebo igjen.

EDIT: Og hovedpoenget her er egentlig ikke om det er praktisk mulig å høre forskjell, men om noe annet enn biltema har noen som helst praktisk verdi i trådstarters tilfelle og situasjon. Jeg mener nei.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jeg vil gå så langt å si at det er bare tull å forvente gull å grønne skoger fra dyrere "håndlagde" kabler på et par høyttalere som er satt sammen av deler fra nest nederste hylle.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris: Klart! Hvis du ser på mine synspunkter om kabler så synes jeg at:
    -Kabler må stå litt i stil til anlegget, og å bruke mere enn feks. 10-15% på kabler er relativt bortkasta sammenlikna med bytte av komponenter.
    -...og at de helst består av plugger og ledere av god kvalitet, og da gjerne helst solid core.
    -At valg av ledere/metall står i stil.
    Multistrand har en egenskap å dekke over skavanker i ett middels bra oppsett. Det høres simpelthen bare bedre ut
    Solidcore kan deles opp i sølv og kobber.. Kobber har ofte en smule mørkere lyd, og er anbefalt til anlegg som har en lysere tonal balanse. Sølv kan være greit til røroppsett, eller bare mørktklingende utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris: Klart! Hvis du ser på mine synspunkter om kabler så synes jeg at:
    -Kabler må stå litt i stil til anlegget, og å bruke mere enn feks. 10-15% på kabler er relativt bortkasta sammenlikna med bytte av komponenter.
    -...og at de helst består av plugger og ledere av god kvalitet, og da gjerne helst solid core.
    -At valg av ledere/metall står i stil.
    Multistrand har en egenskap å dekke over skavanker i ett middels bra oppsett. Det høres simpelthen bare bedre ut
    Solidcore kan deles opp i sølv og kobber.. Kobber har ofte en smule mørkere lyd, og er anbefalt til anlegg som har en lysere tonal balanse. Sølv kan være greit til røroppsett, eller bare mørktklingende utstyr.
    Så trådstarter bør altså plukke frem den periodiske tabellen, bestille en hårtynn tråd av vært eneste ledende metall han kan finne, og sette seg ned noen timer for å flette sammen noe som forhåpentlig vis klarer og rette til all den ugangen CV`ene hans gjør i sine forsøk på å reprodusere musikk?

Nei, akkurat i dette tilfelle tror jeg nok vilken som helst rimelig kabel med tilstrekkelig tverrsnitt vil gjøre nytten, og at det er lite å hente på Metallurgi og kabel Voodo

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener Snickers-IS skrev et veldig overbevisende innlegg på hvordan ulike høyttalerkabler kunne ha lydmessig innvirkning.

Det går vel da først og fremst på kvadrat på kabalen/ledeevne. Så skal en sammenligne dyre og billige kabler, bør en i allefall sammenligne noe med noenlunde like spesifikasjoner.

Placebo vil alltid være en x-faktor for oss mennesker, uansett om vi snakker om lyd eller andre ting. Til hvilken grad en vil ta placebo seriøst er selvsagt opp til hver og en....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •