Hva anbefales til brukbar lyd for flat-TV ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva anbefales til brukbar lyd for flat-TV ??

Heisann.
    Er fullstendig grønnskolling på dette og trenger litt hjelp.
    Skal kjøpe flatskjerm, men har også skjønt at lyden på de fleste av disse faktisk er dårligere enn min gamle rør-tv.
    Så da trenger jeg råd. Hva slags høyttalere bør jeg kjøpe ??
    TIL EN RIMELIG PENGE !

Er ikke Hi-Fi frelst og trenger ingen grom-lyd, men et sett med enkle gode høyttalere.

Noen som har noen gpde råd her ??

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer jo langt med å koble lydutgangen fra TVen til stereoanlegget.

Forutsatt at høyttalerne står symmetrisk i forhold til TVen, naturligvis.

Det er som oftest best å ha TV-lyden lavt på i tillegg; ellers kan du oppleve et "hull" i lydbildet.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Det er som oftest best å ha TV-lyden lavt på i tillegg; ellers kan du oppleve et "hull" i lydbildet.
    Han lurer jo på hva vi anbefaler av anlegg..
    Og at tv`en skal stå lavt på er det dummeste jeg hørt!

Hadde gått for dynavoice F6 som fåes kjøpt hos Surround.no - Høyttaler spesialisten
    De har endel forskjellige pakker og velge mellom,alt etter hvor mye du vill bruke...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje der er litt misforståelser her. Jeg oppfatter ikke at han spør etter anlegg per se, han spør etter høyttalere, men vi får se hva han siger.
    Jeg hadde et Sony 32" crt tv før, og hadde et sett eldre Carlsson høyttalere koblet til høyttaler uttakene på tv´et, og det fungerte fantastisk bra....
    Ellers, du kan kjøpe et sett aktive høyttalere a la AudioEngine A2 og koble til på samme måte, via audio ut utgangen på tv´et.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stan4
    Heisann.
    Er fullstendig grønnskolling på dette og trenger litt hjelp.
    Skal kjøpe flatskjerm, men har også skjønt at lyden på de fleste av disse faktisk er dårligere enn min gamle rør-tv.
    Så da trenger jeg råd. Hva slags høyttalere bør jeg kjøpe ??
    TIL EN RIMELIG PENGE !

Er ikke Hi-Fi frelst og trenger ingen grom-lyd, men et sett med enkle gode høyttalere.

Noen som har noen gpde råd her ??

:-D
    Vel er ikke alle tver som har dårlig lyd, men det er noen som har det.
    Med Surroundanlegg feks fra Nad og et par høytalere så vil du sef få bedre lyd.

Det kan fort bli litt for høyt i forhold til naboer osv...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet ditt mer eksakt?
    Vil du foretrekke gulvstående eller type bokhylle-/stativ-/veggmonterte høyttalere?
    Hvilket utstyr har du fra før?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var det egentlig noe her som stemte, utenom det innlysende angående høyttalerplasseringen? :twisted:
    Det du sier avslutningsvis her, er ihvertfall 100% feil i mine ører!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror kanskje der er litt misforståelser her. Jeg oppfatter ikke at han spør etter anlegg per se, han spør etter høyttalere, men vi får se hva han siger.
    Jeg hadde et Sony 32" crt tv før, og hadde et sett eldre Carlsson høyttalere koblet til høyttaler uttakene på tv´et, og det fungerte fantastisk bra....
    Ellers, du kan kjøpe et sett aktive høyttalere a la AudioEngine A2 og koble til på samme måte, via audio ut utgangen på tv´et.
    bare et spørsmål jeg har tenkt litt på... "alle" tv'er har jo audio ut, som styres med volumet på tv'en.. vil ikke å koble til en sub her (m/delefilter selvsagt) kunne gi litt ekstra dynamikk i lyden og fått tv-høytalerne til å plutselig høres litt mer fyldige ut ? (kanskje vanskelig med deling og slikt ?)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkelt må det være

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noe sånt ja - enkelt å koble rett til TV'en.

Priser vet jeg lite om, men hadde håpet å klare det med 2-3 tussen, maks.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe sånt ifra netthandelen.no : All in one home speaker system, aktiv... - Netthandelen.no eller noe sånt: Wireless sound bar fra Fidek, 5.1... - Netthandelen.no
    Vet det var ett tvbord her før også med innbygget høytalere, sub og forsterker i som såg helt ok ut. Men finner det ikke nå. Kommer sikkert igjen en gang senere.

Lurt å følge litt med på disse viss du vil ha det billigst mulig. For vinnerbudene varierer voldsomt. Har du god tid/tolmodighet så kan du få det ganske så billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Var det egentlig noe her som stemte, utenom det innlysende angående høyttalerplasseringen? :twisted:
    Det du sier avslutningsvis her, er ihvertfall 100% feil i mine ører!
    Hvis noen av dere har prøvd å høre TV-lyd via stereohøytalere som sitter like langt fra hverandre som høyttalere for musikk vanligvis står, og ikke alltid har lyden på fullt, vil dere skjønne hva jeg mener med "hull i lydbildet". Det er en grunn til at surround-anlegg har en senterhøyttaler...

"Alle" TV-er har ikke høyttalerutganger; det må du et godt stykke opp i pris for å få. Men da kan du også få TV'en levert med høyttalere som sikkert tilfredsstiller trådstarters behov.

På en "vanlig" TV er det stereo linjeutgang, som ikke styres av TVens volumkontroll.

De fleste av de forslagene som er kommet i denne tråden, ser for meg ut til å være helt hinsides det trådstarter spør etter. Han sier jo uttrykkelig at han ikke er noen hi-fi-entusiast, og vil ha en rimelig løsning. Da blir det helt på trynet å foreslå løsninger til femsifret pris, slik mange faktisk har gjort...

Jeg gjentar: Den enkleste måten å få bedre lyd fra TV, er å koble lydutgangen på TV'en til stereoanlegget. De fleste har et stereoanlegg, og lyden fra dette vil være bedre enn det meste man får kjøpt av høyttalere med innebygd forsterker. Eneste men, er at større avstand mellom høyttalerne kan gi følelsen av at lyden ikke kommer fra samme sted som bildet.

(Jeg får forresten samme følelse av enkelte TV'er med høyttalerne på baksiden -- så kanskje det bare er meg?)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at linje utgangen ikke styres av fjernokontrollens volum, beklager, jeg feilinformerte. Da må eventurelle aktive høyttalere tilsluttes hodetelefon utgangen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen av dere har prøvd å høre TV-lyd via stereohøytalere som sitter like langt fra hverandre som høyttalere for musikk vanligvis står, og ikke alltid har lyden på fullt, vil dere skjønne hva jeg mener med "hull i lydbildet". Det er en grunn til at surround-anlegg har en senterhøyttaler...

"Alle" TV-er har ikke høyttalerutganger; det må du et godt stykke opp i pris for å få. Men da kan du også få TV'en levert med høyttalere som sikkert tilfredsstiller trådstarters behov.

På en "vanlig" TV er det stereo linjeutgang, som ikke styres av TVens volumkontroll.

De fleste av de forslagene som er kommet i denne tråden, ser for meg ut til å være helt hinsides det trådstarter spør etter. Han sier jo uttrykkelig at han ikke er noen hi-fi-entusiast, og vil ha en rimelig løsning. Da blir det helt på trynet å foreslå løsninger til femsifret pris, slik mange faktisk har gjort...

Jeg gjentar: Den enkleste måten å få bedre lyd fra TV, er å koble lydutgangen på TV'en til stereoanlegget. De fleste har et stereoanlegg, og lyden fra dette vil være bedre enn det meste man får kjøpt av høyttalere med innebygd forsterker. Eneste men, er at større avstand mellom høyttalerne kan gi følelsen av at lyden ikke kommer fra samme sted som bildet.

(Jeg får forresten samme følelse av enkelte TV'er med høyttalerne på baksiden -- så kanskje det bare er meg?)
    Når du snakker om "hull" i lydbildet, synes jeg det er minst like viktig å tenke på at man faktisk bruker høyttalere med relativt lik lydsignatur. Det skal vankelig la seg gjøre å parre en TVs høyttaler med noen som helst høyttalere. I tillegg må man ta høyde for lipsync. Da mener jeg at det er bedre å heller flytte høyttalerne nærmere TVen, eller faktisk spandere på seg et 5 kanals oppsett.

At du anbefaler vedkommende å koble TVen til et anlegg blir jo foreløpig litt merkelig, da vedkommende overhode ikke gir uttrykk for at han har det.

Men du har absolutt rett i at det blir tøvete å anbefale anlegg/høyttalere i prisklassen 10k+...

Jeg ville tatt en titt/lytt på denne pakken her, som er innenfor rimelighetens grenser hva pris angår. Denne er meget kompakt og skal være av god byggekvalitet. Her er det CD-spiller med støtte for mp3 og USB i front for tilkobling av iPod m.m. I tillegg er det egen utgang for sub hvis man ved en senere anledning vil koble det til.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ysp

Jeg bruker en slik og jeg er entusiast :-)
    Fås fra 2500 og oppover.

Bare et forslag.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann

Jeg bruker en slik og jeg er entusiast :-)
    Fås fra 2500 og oppover.

Bare et forslag.
    Det kan jo være et alternativ ja, godt forslag. Jeg trodde fremdeles at de lå på 8000,- +... ;-)

Men man skal være obs på at surround effekten krever en del av rommet og plassering av lytteren(e), hvis det er av betydning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •