Hva avgjør hvor høyt man må spille for å få høyttalerne til å "reagere"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva avgjør hvor høyt man må spille for å få høyttalerne til å "reagere"?

Har noen spørsmål her..
    På anlegget mitt er det slikt at høyttalerne ikke våkner til liv før jeg har skrudd opp på kl 9 på forsterkeren. Det vil si ca 80-85 db.

Er skylden høyttalerne sin konstruksjon eller kombinasjonen av elektronikk og høyttalere som ikke passer sammen?
    Har ikke prøvd mye utstyr på høyttalerne, men det har ikke vært noe forskjell å snakke om på det som er prøvd.

Finnes det noen enkel tips for sånt eller må man bare prøve og feile med komponenter? Kanskje høyttalerne har en svakhet?

Espen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt vanlig. Det kan skyldes høyttalerne. Det kan skyldes forsterkeren. Det kan skyldes nyanser i frekvensgjengivelsen i fra kilde/DAC. Det kan skyldes lytterens dagsform. Det kan skyldes lytteavstanden. Sist men ikke minst: akustikken og rommets størrelse kan bety veldig mye.

Tilsvarende fenomen opplever man forøvrig i den andre enden av skalaen. Enkelte anlegg tåler nærmest ubegrenset volum – det er bare å pøse på og anlegget svarer. Andre anlegg kneler ganske kjapt – det blir ubehagelig å spille høyt.

Jeg har tre ganske gode anlegg her hjemme – og de våkner alle til liv ved forskjellige lyttenivåer. Akkurat hvor volumknappen står, trenger man ikke å bekymre seg om. Om man må skru opp til kl 12 eller om det holder med kl 09 – det er lite interessant. Det viktigste er at anleggene spiller bra når man spiller så høyt man normalt spiller. De fleste anlegg har et slags optimalt område – spiller man høyere enn det, blir det anstrengende – spiller man lavere, blir det dødt og kjedelig.

Altså ikke nødvendigvis noe galt, det du opplever – det bare er sånn.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man lite sensitive høyttalere og en "slapp" forsterker, så blir det til at man må dra opp mer på kontrollen.
    5W på en 84dB sensitiv HT vs. på en 105dB sensitiv HT er stor forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumkontrollen er bare et dempeledd. Forskjellige produsenter har forskjellig strategi mhp utgangsnivåer, og volum-pot karakteristikk.

Det betyr at å snakke om "kl 9" kun gir mening når man snakker om to identiske anlegg i identiske rom. Og da bare som en relativ referanse.

Det interessante er hvorvidt anlegget ditt er i stand til å spille tilstrekkelig høyt og tilstrekkelig rent for deg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Volumkontrollen er bare et dempeledd. Forskjellige produsenter har forskjellig strategi mhp utgangsnivåer, og volum-pot karakteristikk.

Det betyr at å snakke om "kl 9" kun gir mening når man snakker om to identiske anlegg i identiske rom. Og da bare som en relativ referanse.

Det interessante er hvorvidt anlegget ditt er i stand til å spille tilstrekkelig høyt og tilstrekkelig rent for deg?

-k
    Er klar over dette med "klokke" på volumknotten. Derfor oppga jeg også db når de begynner å bli noe liv.
    Var egentlig klar over at dette er individuelt og at det er mange parametre som kan spille inn.
    Bare lurte på om det var noen "vanlige" og enkle tips man kunne sjekke.
    Høyttalerne vet jeg ingenting om faktisk. Finnes ikke spec på de (Rauna Crescendo høyttalere).
    CJ PF-R pre og Doxa 70b effekt. Men jeg tror jeg lar temaet ligge frem til vi flytter. Rommet er nok en gang hovedmistenkt foreløpig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Er klar over dette med "klokke" på volumknotten. Derfor oppga jeg også db når de begynner å bli noe liv.
    Er dette "dB" som i SPL[dB], eller er det "dB" som i vilkårlig enhet oppgit i forsterkerens display?

De vanligste måtene å kunne oppgi meningsfulle SPL-verdier er enten:
    1)Å bruke et kalibrert måleinstrument direkte
    2)Å bruke et kalibrert måleinstrument en gang for å finne korreksjonsverdier, og deretter lese av dB-verdien på forsterkeren og regne seg tilbake med referansen - gitt at ingenting ellers i lydkjeden har endret seg.

Dersom du bare snakker om en vilkårlig enhet oppgitt på forsterkeren så er den fremdeles like meningsløs som "klokka 15".

Dersom du oppgir kalibrerte verdier så er det interessant om lydnivået oppfattes lavere enn forventet. Hvilken veiing?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er dette "dB" som i SPL[dB], eller er det "dB" som i vilkårlig enhet oppgit i forsterkerens display?

De vanligste måtene å kunne oppgi meningsfulle SPL-verdier er enten:
    1)Å bruke et kalibrert måleinstrument direkte
    2)Å bruke et kalibrert måleinstrument en gang for å finne korreksjonsverdier, og deretter lese av dB-verdien på forsterkeren og regne seg tilbake med referansen - gitt at ingenting ellers i lydkjeden har endret seg.

Dersom du bare snakker om en vilkårlig enhet oppgitt på forsterkeren så er den fremdeles like meningsløs som "klokka 15".

Dersom du oppgir kalibrerte verdier så er det interessant om lydnivået oppfattes lavere enn forventet. Hvilken veiing?

-k
    Det var da voldsomt
    Mener SPL målt med en Radioshack. Og det er mer sånn ca enn presist. Det jeg ville vite har ikke noe med parametere eller verdier å gjøre, men rett og slett med det faktum at det ikke er liv nok i høyttalerne før et visst volum.

Når det gjelder det siste punktet ditt så er det ikke akkurat at lydnivået er lavere enn forventet, men det mangler noe dynamikk eller engasjement før jeg når det punktet der det begynner blir "liv".

Jeg sitter med hele høyre side åpen (25m2 på høyre siden) når jeg sitter i lytteposisjon. Venstre side er relativt tett på en vegg, så rommet er godt under gjennomsnittet egnet for lyd, så det vil ikke lønne seg å begynne å finne ut av noe som helst her. Ingen mulighet å endre heller. Kan vri anlegget 90 grader mot høyre for en helg og teste hvordan det vil være å ha et mer avlukket område med vegg på begge sider av lytteposisjon, men anlegget og høyttalerne vil da stå midt i rommet med ryggen vendt mot kjøkkenet. Altså langt fra optimalt i lengden.

Espen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil kanskje være uenig, men jeg mener du bør prøve en annen forsterker, om du vil ha et annet resultat.
    Med noen høyttalere må man opp i en vis effekt før høyttalerne reagerer, men, det er egentlig ikke bare høyttalerne der reagerer, det er måten høyttaleren kobler til rommet på også.
    Så altså, i et relativt lite rom er det kanskej nok med 70 watt, og man hører ingen forskjell om man prøver en 140 watter fra samme fabrikant, mens i litt større rom må man ha 140 watt for å lade rommet.
    Noen forsterkere er også velkjendte for å spille super dynamiske og oppløste på utrolig lave nivåer, Bryston er én av disse.
    På mitt forrige anlegg, med Thule IA350 B i stereo modus, og da 350 watt, på transmisjonlinjer skjedde der lite før man kom opp på 85 db syntes jeg. Forsterkeren, selv om den var kraftig passet ikke til høyttalerne. Det hadde vært bedre med en Hafler el. lign. på 100 watt tror jeg. Iøvrigt hadde jeg også problemer med at den helt dybe bassen ikke hørtes nede i kjelderen min, men opp på 2. etage trodde du der var jordskjelv.
    Så ja, vanskeligt, men har du ikke mulighet for å endre noen ting, da kanskje du skulle kjøpe noen elektrostatiske hodetelefoner, da har du alltid referenselyd til spotpris.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkerens evne til å takle ulike laster er avgjørende for hvordan lytteren oppfatter dynamikk. Da er vi vel inne på det mange kaller matching mellom forsterker og høyttalere.

Rommet (dvs. frekvensresponsen en oppnår som følge av rommet) er også avgjørende. En stor dip på den rette plassen (for eks. i området 100-300hz) gjør at lytteren må vri enda mer på volumknotten for å oppnå trykk.

Hva som menes med "reagere/våkne til liv" vil også være styrt av personlige preferanser/subjektive vurderinger/musikksmak etc.

Litt mange ukjente variabler her...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha tilbake Loudness-knappen!
    Eller aller helst en trinnløs justerbar variant............

Høyttalere med lav følsomhet er nevnt, og da ofte med effekt-slukende delefiltere. De trenger som oftest power for å våkne.
    Høyttalere med høyere følsomhet og gjerne med en liten "loudness" frekvenskurve, hvor (mid)bass og diskant her en dB eller tre ekstra, oppfattes ofte som de "våkner" ved lavere volum.
    Dette har med vår hørsel og at dens følsomhet ifht til lydtrykk forandrer seg.
    Jo lavere lydtrykk jo større er ørets følsomhet i mellomtone/nedre diskant ifht til resten.

Derfor hadde forsterkerne en loudness funksjon før i tiden, og hadde det ikke vært for alle audiofile forståsegpåere som mente at all justering av det opprinnelige signalet er tabu, hadde den antageligvis vært der enda :evil:

For i stedet er det jo mye bedre å lete livet igjennom etter en god match mellom komponentene og høyttalerne, og teste all verdens kabler, delefilterkomponenter og sorte bokser, i håp om å få til noe av det samme............

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er inne på noe der Niels. Husker en annen tråd du nevnte det samme.
    Det ble betraktelig bedre med Doxa enn Adcom, men det er jo mer å gå på. Det ble mye mer interessant å høre på musikk med Doxaen så det å spille i området 80-90 db er ikke stressende i lengre perioder slik det kanskje var før.

Hørte foresten Doxaen i et oppsett med en Marantz Reciever og noen mindre Audio Pro høyttalere for noen dager siden. En ting er sikkert. Det er voldsomt stort krav til matching av komponenter på Doxa. Det som låter oppløst, åpent og kontrollert hos meg ble rett og slett ikke bra i den sammenheng.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •