Delefrekvens til musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens til musikk?

Er det noen som har noe tips til hva jeg skal dele høytalerne mine på dersom jeg kjører musikk i large uten subwoofer?

Er det dessuten noe vits i å ha på LFE?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du ikke subwoofer, så trenger du heller ikke sette en delefrekvens. Da kjører du høyttalerne enkelt og greit i full-range.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Bruker du ikke subwoofer, så trenger du heller ikke sette en delefrekvens. Da kjører du høyttalerne enkelt og greit i full-range.
    Det har altså ikke noe å si hva delefrekvensen står på?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke hvis du har stilt inn receiveren på "front: large/full range" og "sub: none" under konfigureringen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du får deg sub en gang, så kan jeg anbefale deg å prøve deling på 100hz til musikk. Og gjerne litt høyere hvis du føler at subben takler det. 100hz funket best hos meg... :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men hvis du får deg sub en gang, så kan jeg anbefale deg å prøve deling på 100hz til musikk. Og gjerne litt høyere hvis du føler at subben takler det. 100hz funket best hos meg... :smile:
    Det er ikke noe fasitsvar på det. Det kommer veldig an på hvilken sub, fronthøyttaler, musikksmak, lydsmak, rom, plassering og sikkert mye mer. Men det er jo egentlig ikke tema siden han ikke bruker sub...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Det er ikke noe fasitsvar på det. Det kommer veldig an på hvilken sub, fronthøyttaler, musikksmak, lydsmak, rom, plassering og sikkert mye mer. Men det er jo egentlig ikke tema siden han ikke bruker sub...
    Jeg liker ikke å bruke Sub til musikk, klart er morro å teste feks et spor på Massive Attack eller en basslåt en gang i blandt.

Men ikke til vanlig musikklytting, synes det blir for mye og for vanskelig å integrere med høytalerne..

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kalibrer kalibrer kalibrer =) hehe. Det har veldig mye med plassering og slikt å gjøre også om du sliter med å integrere subben. I mitt rom fungerer det feks ikke å ha subwoofern i hjørnet foran som ofte er anbefalt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er jeg klar over, ville komme med en anbefaling om å prøve ihvertfall

Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg liker ikke å bruke Sub til musikk, klart er morro å teste feks et spor på Massive Attack eller en basslåt en gang i blandt.

Men ikke til vanlig musikklytting, synes det blir for mye og for vanskelig å integrere med høytalerne..
    Er det ikke litt kjedelig uten skikkelig tyngde i "bunnen" på musikk?

Etter at jeg fikk ultraen er det ingen vei tilbake for min del ihvertfall, Klipschene høres ut som små satelitthøyttalere i sammenligning når jeg skrur av subben her. Og folk protesterer og ber meg om å skru den på igjen

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    kalibrer kalibrer kalibrer =) hehe. Det har veldig mye med plassering og slikt å gjøre også om du sliter med å integrere subben. I mitt rom fungerer det feks ikke å ha subwoofern i hjørnet foran som ofte er anbefalt.
    Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor funker det ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er delvis enig i det. Men det er en smakssak. Jeg liker at det trykker til litt ekstra helt i bunn. Men jeg slår noen ganger av sub, for det er ikke alltid det låter best med sub. Kommer veldig an på innspillingene også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er ikke bare det, tror sub står bra der den står nå. Har også prøvd flere andre steder.

Har ikke roomanalyzer eller noe lignende og lyden i Dynavoice og Xtz er rett og slett for ulik til at det er noe særlig lønnsomt å bruke til annet enn film i mitt oppsett.

Som sagt, gøy å teste en basslåt engang i blandt eller 5.1stereo men ikke akkurat til vanlig musikklytting her i gården.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg fikk ultraen er det ingen vei tilbake for min del ihvertfall, Klipschene høres ut som små satelitthøyttalere i sammenligning når jeg skrur av subben her. Og folk protesterer og ber meg om å skru den på igjen
    Det kan jo hende at Klipschene ikke får vist hva de kan i ditt rom, eller at plasseringen kunne vært bedre. Mange blir overrasket over hvor utrolig godt et par høyttalere kan spille uten sub hvis rom og plassering er optimal.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE er det ingen vits i og ha på når det kommer til stereo musikk...

Men når du kjører X-over mellom subw. og høyt. så er det helt greit og bruke subw.

Min mening er at x-over bør være der høyt. begynner og falle av og subw bør ta over. Det blir i de fleste tilfeller 60 - 80 hz.
    Har også testet med 40hz x-over og syns det funket bra på musikk, litt vanskelig og finne helt riktig nivå på subw.
    40hz var alt for laft til film, der jeg favorisere 60 eller 80 hz.

Men som det står skrevet ovnefor, hvor du setter eventuelt x-over kommer ann på hvordan lyden blir i romet ditt... ikke glem det at " Ingen rom er like " så det er dine målinger og ører som avgjør

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende at Klipschene ikke får vist hva de kan i ditt rom, eller at plasseringen kunne vært bedre. Mange blir overrasket over hvor utrolig godt et par høyttalere kan spille uten sub hvis rom og plassering er optimal.
    Nåja, de får nok veggene til å riste de også, men ultraen er noe helt annet

Men jeg tror nok at et annet rom og mer effekt hadde gjort susen ja, hadde jeg eid her så måtte jeg nok kjøpt noe mindre :roll:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sliter med å integrere i musikk ville jeg testet en veldig lav delefrekvens, 40hz eller lignende om det går. Bruk veldig lavt nivå også så tror jeg du kanskje kan komme til en løsning som fungerer bra. Om du ikke allerede har testet riktignok.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Om du sliter med å integrere i musikk ville jeg testet en veldig lav delefrekvens, 40hz eller lignende om det går. Bruk veldig lavt nivå også så tror jeg du kanskje kan komme til en løsning som fungerer bra. Om du ikke allerede har testet riktignok.
    Joda jeg har prøvd 40, greit nok og bruker som sagt av og til litt sub i det som heter 7.1 stereo eller også til feks bluraykonsert etc.

Men ved musikk på høyt volum så markerer Xtz seg veldig i forhold til Dynavoicene. Xtz har mye fetere klang på bass, såpass mye at jeg hører den veldig godt.

Veldig kult på Massive Attack/tekno/synth og en og annen Rammstein låt, men det blir litt forstyrrende ved vanlig rock eller musikklytting synes jeg...

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at det ikke funker til alle musikktyper, opplever noe av det samme når jeg lytter på et lavt lydnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør nesten ha to subber for å dele over 80hz, ellers begynner man å høre forskjellen på ventre og høyre kanal i subben, og da blir det litt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ved musikk på høyt volum så markerer Xtz seg veldig i forhold til Dynavoicene. Xtz har mye fetere klang på bass, såpass mye at jeg hører den veldig godt.
    Hmm... for meg så høres det ut som for meg at den ikke er riktig kalibrert/justert og muligens feil plassert. Sikkert et dumt spørsmål, men er du sikker på at du har fått den justert etter alle kunstens regler?

Edit: Jeg har ikke hørt subben så om man kan forvente at den gjør en god jobb på musikk vet jeg ikke!?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor funker det ikke?
    Det er vel fordi mitt rom er ganske uoptimalt. jeg mister veldig mye av oppløsningen og får en veldig roomgain i området 35-65hz, så valgte heller å plassere subben rett til venstre for høyre front.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •