Delefrekvens til musikk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hmm... for meg så høres det ut som for meg at den ikke er riktig kalibrert/justert og muligens feil plassert. Sikkert et dumt spørsmål, men er du sikker på at du har fått den justert etter alle kunstens regler?

Edit: Jeg har ikke hørt subben så om man kan forvente at den gjør en god jobb på musikk vet jeg ikke!?

Suben er veldig musikalsk synes jeg, kanskje litt lite punch, men veldig høylydt og musikalsk.

Jeg har jo plasseringen der den skal være, skrått på høyre side midt i mellom meg og anlegget/racket.
    Jeg har prøvd alle plasser unntaken bak sofaen, der er det heller ikke mye rom.

Jeg KAN bruke faseknappen og klarer da med ører og feeling å få det sånn jeg vil ha det.

Allikvel så er XTZ og Dynavoice forskjellige i klangen. Dette er uansett hvordan faseknappen står.

Sånn er det bare, forskjell på svart og hvit, tykk og tynn, men det er utenpå..

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er muligens ikke lett å integrere en sub når fornthøyttalerne går såpass dypt som dine M-65. Jeg har litt av det samme problemet selv med mine ProAc D25. De går ganske dypt alene, og med en sub hører jeg at det spilles bass på to forskjellige måter - kanskje heller ikke helt i takt - det blir i hvert mer ullent og boomy.

Med mine små ProAc 1SC er det lettere - der har jeg funnet et passende punkt både på delefrekvensen og nivået som gjør at det høres bra ut.

På PCrommet er det enda lettere. Der har jeg en gammel XTZ10 sub som relativt lett lar seg integrere med et par knøttsmå, energiske Epos M5. De spiller nesten ikke bass, og elektronikken min gir dem ikke så mye i mellomtonen heller - så der kan jeg gå ganske høyt både i nivå og i delefrekvens. Må bare passe på at det ikke blir i overkant på 7-8 kvm.

Men hele hemmeligheten - i den grad man kan snakke om "hemmeligheter" - ligger i at suben knapt høres når jeg slår av effekttrinnet og bare lar suben spille. Det er bare en svakt hørbar rumling. Broren min pleier å si at suben ikke skal høres, den skal bare "være der".
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg KAN bruke faseknappen og klarer da med ører og feeling å få det sånn jeg vil ha det.

Allikvel så er XTZ og Dynavoice forskjellige i klangen. Dette er uansett hvordan faseknappen står.
    Jeg klarer iallefall ikke å kalibrere/justere fase/gain uten db-måler, det blir i såfall reletativt langt fra beste resultat. I dem fleste tilfeller så er det også lettest å integrere subben når frontene står til SMALL.

Den er faring jeg har bygd meg opp så har ikke selve klangen i subben noe å si for integreringen. Det utstyret jeg har idag er et godt eksempel på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er vel fordi mitt rom er ganske uoptimalt. jeg mister veldig mye av oppløsningen og får en veldig roomgain i området 35-65hz, så valgte heller å plassere subben rett til venstre for høyre front.
    Om du har mye roomgain in enkelte områder kan du prøve med noe bassfeller i hjørnene og der det måtte gi resultater.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg klarer iallefall ikke å kalibrere/justere fase/gain uten db-måler, det blir i såfall reletativt langt fra beste resultat. I dem fleste tilfeller så er det også lettest å integrere subben når frontene står til SMALL.

Den er faring jeg har bygd meg opp så har ikke selve klangen i subben noe å si for integreringen. Det utstyret jeg har idag er et godt eksempel på det.
    Vel når jeg hører forskjellen så har det noe å si for meg.

Er helt sikkert ikke 100% riktig stilt i forhold til fase, men det er så bra som jeg har klart å justere.

Jeg bruker small til film, til musikk må jeg bare ha large... som sagt så bruker jeg heller ikke så ofte sub til musikk.

Spilte litt Tool idag og Best of destination Goa(psyk. trance) Da gikk det veldig greit med 40hz og sub.... men feks om jeg setter på noe annet så er det ikke like enkelt... feks Radiohead eller Hendrix..

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det høres definitivt ut som du har en del å gå på når det gjelder kalibrering. En sub (eller helst to) vil stort sett alltid gjøre en bedre jobb enn to fronter så lenge det har blitt jobbet med kalibrering (plassering, fase, delefrekvens, gain, porttuning).

Å la suben ta over jobb i ca 80Hz-området og nedover vil normalt sett også føre til at frontene spiller bedre, spesielt ved høyt lydtrykk, da dette letter jobben for forsterkeren - spesielt på receivere som vanligvis ikke er særlig strømsterke.

Min anbefaling er at du ikke bestemmer deg for at din xtz (som er en bra sub) ikke funker på musikk. Jobb med kalibrering, kjøp radioshack, og sett i gang med skikkelig kalibrering. Ører er til for musikklytting, ikke kalibrering.

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel når jeg hører forskjellen så har det noe å si for meg.

Er helt sikkert ikke 100% riktig stilt i forhold til fase, men det er så bra som jeg har klart å justere.

Jeg bruker small til film, til musikk må jeg bare ha large... som sagt så bruker jeg heller ikke så ofte sub til musikk.

Spilte litt Tool idag og Best of destination Goa(psyk. trance) Da gikk det veldig greit med 40hz og sub.... men feks om jeg setter på noe annet så er det ikke like enkelt... feks Radiohead eller Hendrix..
    Fase er ikke alltid like lett å stille inn alene (lettere å ha en som skrur mens du lytter). Men du bør definitivt kunne høre en forskjell HVIS det da er noe forskjell. Ofte har ikke fase noen innvirkning på lyden.

Tror også innstillingene dine er rett. Om du velger å spille Small eller Large på Front så skal ikke de ha noen innvirkning på subben. Bare på hvor mye frontene jobber. Frontene spiller kanskje litt renere ved høye volum når de står til Small (som nevnt tidligere).

Hvis det ikke blir noe orden på det så er det ingen annen mulighet enn å flytte subben eller drive med akustikkforbedringer i rommet.
    Har du ikke plass til å flytte subben tror ikke jeg det er noe å gjøre faktisk.

Men lykke til videre uansett. Det er ikke uten grunn folk kan sitte med subintegrering i månedsvis uten å få det helt til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også eksperimentere med hvilken avstand suben er satt til i receiveren. Hvis du har brukt auto-oppsett med mikrofon for å finne riktig avstand til alle høyttalerne, så er det ikke gitt at den avstanden som blir satt til sub er den riktige.
    Har erfaring med akkurat det der. Etter veldig mye testing og justering så funker det best hos meg hvis jeg setter avstand til sub 1 meter(!) lenger unna enn det den egentlig er. Ikke vet jeg hvorfor det er sånn, men det er det som gir best lyd.
    Jeg få også best lyd med fasen snudd 180 grader. Da kom de deilige dypeste frekvensene mye bedre frem.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Fase er ikke alltid like lett å stille inn alene (lettere å ha en som skrur mens du lytter). Men du bør definitivt kunne høre en forskjell HVIS det da er noe forskjell. Ofte har ikke fase noen innvirkning på lyden.

Tror også innstillingene dine er rett. Om du velger å spille Small eller Large på Front så skal ikke de ha noen innvirkning på subben. Bare på hvor mye frontene jobber. Frontene spiller kanskje litt renere ved høye volum når de står til Small (som nevnt tidligere).

Hvis det ikke blir noe orden på det så er det ingen annen mulighet enn å flytte subben eller drive med akustikkforbedringer i rommet.
    Har du ikke plass til å flytte subben tror ikke jeg det er noe å gjøre faktisk.

Men lykke til videre uansett. Det er ikke uten grunn folk kan sitte med subintegrering i månedsvis uten å få det helt til.
    Når det gjelder fase så har denne defintivt en innvirking på lyden. I verste fall vil feil fasejustering gi en stygg dip i frekvensgangen.

Når det gjelder small eller large så vil dette også bidra sterkt til lyden, spesielt dersom delefrekvens på sub ikke er justert til å rulle av oppover der frontene naturlig ruller av nedover. Dersom fronter i Large overlapper frekvensområdet som sub spiller i vil dette gi en veldig "boomy"-effekt. Small er definitivt best og sikrest sammen med sub.

Akustikktiltak i bassområdet er ofte svært plasskrevende med mindre en går for frekvensspesifikke helmholzresonatorer. Dersom plass og plassering er ett problem kan behringer være en løsning. 2 suber vil også gi flatere respons og mer headroom for eventuelle PEQ-justeringer via behringer.

Måleinstrumenter er ett must for god bass med sub!

Ikke gi opp sub på musikk...!!!

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Når det gjelder fase så har denne defintivt en innvirking på lyden. I verste fall vil feil fasejustering gi en stygg dip i frekvensgangen.
    Det har en innvirking, men ikke alltid. Det har mye med subplassering å gjøre. Står sub ved siden av frontene er det mindre sjanse for at man opplever noe problem.

Jeg fant til slutt ut at frontene mine spillte dypere enn svs-subben min og faktisk var det umulig å integrere den uten at den tok for mye plass i lydbildet (i stereo da). Det var liksom ikke noe sted frontene ikke spillte tilfredsstillende i subbass-området. Men over det området var det en annen sak

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har en innvirking, men ikke alltid. Det har mye med subplassering å gjøre. Står sub ved siden av frontene er det mindre sjanse for at man opplever noe problem.
    Subplassering har faktisk alt å si for fasen, spesielt dersom det ikke er trinnløs fasejustering på suben eller avstandjustering via receiver tilgjengelig. En sub spiller veldig ofte ikke i fase ved å plassere den ved siden av fronter. De interne kretsene i subens forsterker (fase, delefrekvens etc) gir en forsinkelse på signalet slik at fasen blir feil selv om plassering er eksakt den samme som frontene. Riktig fase, med fasevenderen på 0 grader, kan derfor oppnåes på en annen plassering av sub en den plasseringen frontene har.

Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå påstå at fasen alltid har en innvirkning! At man har større/mindre sjanse for problemer med plassering, ja.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Du må også eksperimentere med hvilken avstand suben er satt til i receiveren. Hvis du har brukt auto-oppsett med mikrofon for å finne riktig avstand til alle høyttalerne, så er det ikke gitt at den avstanden som blir satt til sub er den riktige.
    Har erfaring med akkurat det der. Etter veldig mye testing og justering så funker det best hos meg hvis jeg setter avstand til sub 1 meter(!) lenger unna enn det den egentlig er. Ikke vet jeg hvorfor det er sånn, men det er det som gir best lyd.
    Jeg få også best lyd med fasen snudd 180 grader. Da kom de deilige dypeste frekvensene mye bedre frem.
    Vel, du burde vite en ting som faktisk står om i manualen.

Når sub kommer oppført med annerledes lengde fra sweetspot enn hva som er tilfellet så er dette en av Yamaha YPAOs måter å kalibrere bass for rommet.
    Dvs det er romkorreksjonen som regulerer i forhold til vanskeligheter osv.

Jeg mener iallefall at det stod noe sånt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du burde vite en ting som faktisk står om i manualen.

Når sub kommer oppført med annerledes lengde fra sweetspot enn hva som er tilfellet så er dette en av Yamaha YPAOs måter å kalibrere bass for rommet.
    Dvs det er romkorreksjonen som regulerer i forhold til vanskeligheter osv.

Jeg mener iallefall at det stod noe sånt...
    Jeg vet ikke hva Yamaha gjør, jeg har Denon. Kalibreringen den gjør for sub blir ikke riktig. Jeg må justere den manuellt etterpå etter øret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon burde aldri bli stolt på helt blindt. Man bør i allefall aldri la den stå slik ute å ha prøvd å sette det opp helt manuelt selv også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon burde aldri bli stolt på helt blindt. Man bør i allefall aldri la den stå slik ute å ha prøvd å sette det opp helt manuelt selv også.

Forrige gang jeg stilte inn 3 plasser så fjernet den Subwooferen helt, satt lfe til fronter, og sublevel på ingenting....

Jeg spekulerer i det at den venstre sitteplassen min var utenfor subs rekkevidde og derfor droppet den sub...

Den har ikke pleid å droppe sub ellers....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg har også den erfaringen at recivere ikke er alltid gode på sub-kalibrering, spesielt med litt eldre forsterker. Testet for et par månder siden 3 helt nye modeller i 10000kr klassen der av én som gjorde en brukbar jobb.

Hvis forsterkeren kommer med avviket på avstand som blir for stort så vil du heller ikke kunne justere fasen riktig med potmetert på subben. Uansett så er det relativt enkelt å sjekke med 6db-regelen hvis du har feks. en Radioshack.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt det at det er mye bedre å bruke et ordentlig tripod stativ til å feste miken til også.

Det jeg bruker nå er kun tre sofaputer og det er nok neppe særlig stabilt eller bra for lyden som jo fanges eller forplanter seg av sånt.

Spørsmålet blir bare hvor jeg får en bra tripod til en grei finanskrise pris.
    Har sett litt på Komplett osv, men det er jo kamerastativ da og vet ikke om akkurat de kan brukes.

Noen andre som vet hvor man finner sånt? Det er vel en skrue som skal festes i micen også....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker mer på meg som om du trenger nye fronter....men ellers, sub i stereo handler om så lav delefrekvens som overhodet muligt om ikke du har 2 subs.
    De fleste subs kan ikke settes lavere enn 50, kanskje 40 hz, og det er ikke lavt nok mange ganger. Ved test av Aerial 5, en liten 2 veis høyttaler brukte Stereophile 27 hz som delefrekvens!! Nu var dette en REL sub da....
    Når du mikser med 7.1, stereo osv. er det jo ikke rart du får underlige resultater, det er jo helt normalt.
    De har tripod ved Japan foto eller Clas Ohlsson til 200,- tror jeg, men ellers kan du bruke fantasien, har du dobbelt klepende tape kan du jo montere den til en pinne eller noe.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt det at det er mye bedre å bruke et ordentlig tripod stativ til å feste miken til også.

Det jeg bruker nå er kun tre sofaputer og det er nok neppe særlig stabilt eller bra for lyden som jo fanges eller forplanter seg av sånt.

Spørsmålet blir bare hvor jeg får en bra tripod til en grei finanskrise pris.
    Har sett litt på Komplett osv, men det er jo kamerastativ da og vet ikke om akkurat de kan brukes.

Noen andre som vet hvor man finner sånt? Det er vel en skrue som skal festes i micen også....
    Clash Ohlson har et par stativ, til 700-800kr. Jeg kjøpte det til 700 kr, fungerte utmerket her. Vet ikke helt hva du legger i finanskrisepris Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

(Fordelen er at jo at en kan bruke det til kamera også. Var ikke noe problem å skru på Audyssey-mikronen, som også har et skruefeste i bunn.)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •