Er 320 kbps MP3 alltid bra??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 320 kbps MP3 alltid bra??

Har en del musikk i FLAC-format og i 320 kbps mp3. Flac-filene høres nesten alltid knallbra ut men synes det spriker litt på MP3'ene selv om de har
    320 kbps, skal det være noe tap på disse filene i det hele tatt?
    Hører på Nickelback i MP3 og det høres rett og slett innestengt og dårlig ut, kan så dra på noe Dave Slim eller i verste fall Kari Bremnes og det låter glitrende.
    Kjører YPAO regelmessig så fort jeg gjør endringer i møblering eller plassering av ht.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tatt jobben og rippet CD-ene på nytt til FLAC. MP3 er og blir et "tapsformat". Dette høres bedre på noen typer musikk enn andre.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye populærmusikk som har svært komprimert dynamikk rett fra platestudioet (søk på loudness war), og hovedgrunnen ligger nok der i ditt tilfelle.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Jeg ville tatt jobben og rippet CD-ene på nytt til FLAC. MP3 er og blir et "tapsformat". Dette høres bedre på noen typer musikk enn andre.
    +1

Ingen grunn til å ikke velge et lossless format.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd at komprimeringsalgoritmene til mp3 ikke fungerer like bra på alle typer musikk, men da har det vært snakk om lavere bitrate. Bruker selv mest FLAC for sikkerhetsskyld, men kan ikke si jeg merker store forskjellen på det og 320kbit...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de låtene i 320kbps bitrate kopiert direkte til dette formatet fra originalen, eller har de på noen måte tatt "veien om" andre bitrater/filformat?

Det vil gi utslag i lydkvaliteten hvis så er tilfelle.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transcoding er ikke bra nei, med mindere det er lossless-formater det er snakk om.

Men skal man være "gjerrig" og spare plass er "V0" VBR like bra som 320 CBR, men tar noe mindre plass. Dog er ikke bakoverkompabiliteten like bra.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    +1

Ingen grunn til å ikke velge et lossless format.
    Høh? Lossless er jo et tapsfritt format jo?.... Filene er jo gigantiske. Eller har jeg drukket nå? Har du? Hva skjer?
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å __IKKE__ velge et lossless format.

Anyway. Det er godt mulig å høre forskjell på høybitrate mp3 vs. flac på en dårlig master f.eks.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Høh? Lossless er jo et tapsfritt format jo?.... Filene er jo gigantiske. Eller har jeg drukket nå? Har du? Hva skjer?
    Ikke lett å si

Men mange sier de ikke hører forskjell på 320kps og Flac, mulig de har rett noen ganger men det meste av musikk man laster ned i 320kbps kvalitet høres ut som noe møkk i forhold til Flac! Som regel altså, er stor forskjell om du ripper selv...

Men prisen er høy hvis du skal ha mye Flac, jeg f.eks må rekode all Flac til wav for at PS3'en skal gidde å lese av lydfilene, og da tar et album fort en GigaByte! Er heldigvis lett å "enkode" tilbake med samme programmet jeg bruker hvis det skulle dukke opp en skviseboks her...

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Ingen grunn til å __IKKE__ velge et lossless format.

Anyway. Det er godt mulig å høre forskjell på høybitrate mp3 vs. flac på en dårlig master f.eks.
    Wow. Det så jeg faktisk ikke! Altså.. Ikke'n. Hehe. Bra dere retter meg. Da beklager jeg.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega

Men prisen er høy hvis du skal ha mye Flac, jeg f.eks må rekode all Flac til wav for at PS3'en skal gidde å lese av lydfilene, og da tar et album fort en GigaByte! Er heldigvis lett å "enkode" tilbake med samme programmet jeg bruker hvis det skulle dukke opp en skviseboks her...
    Streamer flac uten problemer til ps3 med ps3 Media Server her, kanskje noe du burde titte på?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men prisen er høy hvis du skal ha mye Flac, jeg f.eks må rekode all Flac til wav for at PS3'en skal gidde å lese av lydfilene, og da tar et album fort en GigaByte!
    En plate i wav format ligger på rundt 500-600MB, la oss si 500MB.

Hva er snittprisen på en CD... la oss si ca. 100,-

på komplett så har de en 1.5 TB disk til 1500,- (Komplett.no - Wester Digitial Caviar® Green 1,5TB)

Denne disken har plass til 3000 cd plater, til da en verdi. 300.000,-

disk: 1500,-
    musikk: 300.000,-

Kan alvorlig ikke se at harddisk er dyrt. Det koster deg 50øre plata, det burde man ha råd til - eller - kjøp to disker, en til backup - da er det hele 1 krone pr plate.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En standard musikk CD har maksimal kapasitet på 80min/700MB, men de er jo stort sett aldri fulle, så hva mteinum snakker om er veldig aktuelt. Hvordan dette "fort tar en gigabyte" er jeg ikke med på.
    Forøvrig får man 1500GB disker helt ned i 1095,-: Seagate 1,5TB S-ATA II 7200RPM - Seagate - 3,5" S-ATA (stasjonær) - Seagate 1,5TB S-ATA II 7200RPM - Netshop.no - pc data foto minne digital

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for noen (de som ikke hører eller bryr seg om lydkvaliteten i den grad) er det straks mer fristende å tenke på at man kan ha ca. 3 ganger flere låter på samme plassen som et lossless-format. Personlig synes jeg ikke det er nevneverdig forskjell på flac og V0 (224kbps VBR), tillegg tar den bare 1/3 del av diskplassen og er generelt kompatibel med alle typer hardware og software. Noe flac ikke er!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. du nevner ikke at du har samme låtene i begge format, det er jo essensielt.
    jeg skiller ikke wav og 320kbit mp3 iallefall

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    320kb/s MP3 kan, som det nevnes ha vært igjennom andre lydformater og bitrates før det ble 320kb/s MP3... I et worst care scenario kan jo faktisk filene ha vært f. eks. 96k eller 64k WMA og blitt kodet opp til 320k MP3 for at folk skal velge akkurat deres torrent fremfor en annen...

Skal man være på den sikre siden må man rippe selv. I dette tilfellet tar kvaliteter med "ikke hørbar forskjell" så liten plassforskjell at det ikke finnes noen annen grunn til å ikke velge FLAC enn at ikke all hardware og software støtter det.

That's all I have to say about that.

Harald

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Men for noen (de som ikke hører eller bryr seg om lydkvaliteten i den grad) er det straks mer fristende å tenke på at man kan ha ca. 3 ganger flere låter på samme plassen som et lossless-format. Personlig synes jeg ikke det er nevneverdig forskjell på flac og V0 (224kbps VBR), tillegg tar den bare 1/3 del av diskplassen og er generelt kompatibel med alle typer hardware og software. Noe flac ikke er!
    Om du hører forskjell på FLAC og V0 eller WAV og MP3 kan jo komme av f.eks. om anlegget klarer å gjengi forskjellen. Jeg ville uansett lagret alle filene i et tapsfritt format, samme om det heter FLAC, WAV eller noe annet. Da har du gjort det en gang for alle og slipper å rippe på nytt når du en gang finner ut at du vil ha bedre kvalitet. Den dagen kommer Og har du de først i et tapsfritt format kan du når som helst enkelt transkode til et annet format, f.eks. MP3, for å dra med på iPod eller i bilen eller hvor det skulle være. Bare et tips ;-)

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å si

Dette fikser jo f.eks TVersity opp i, kan streame FLAC direkte med rett
    kodek.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan sammenligne MP3 og Flac ved å se at 320kbit mp3 har altså (:P) 320kbits bitrate, Flac har ofte rundt 1200kbit til nesten 3000kbit. Men det har dere garantert skjønt innen nå, bare en pekepinn fra min side.

Det er derimot ikke alltid like lett å høre forskjell på 320kbit og Flac på noen musikktyper. Jeg sliter med å høre omd et er flac eller mp3 på noen av trance sangene jeg har i begge deler, og har kommet til den konklusjon at 320kbit mp3 ikke er så katastrofalt som mange skal ha det til. Det passer utmerket til trance og house og annen elektromusikk

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •