Er 320 kbps MP3 alltid bra?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Det passer utmerket til trance og house og annen elektromusikk
    Ref. bindtest på Hifi Sentralen passer selv 256kbit VBR til det meste. En rekke entusiaster fikk tilsendt CD med flere lydspor på, og skulle finne ut hvilke spor som hadde vært MP3 (blant flere ting). Ble vel mer eller mindre et nullresulatet...

Forutsetter selvsagt at rippingen har skjedd med et godt codec uten feil.

Men lagringsplass koster ingenting. Rip i lossless, for eks. FLAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel presisere at bitraten som blir brukt i flac kommer ann på kildematerialet. FLAC er jo bare et format som senker entropien, altså senker gjennomsnittlig antall bit som trengs for å representerer materialet.

Samplingsfrekvens og bitdybde er to ting som påvirker bitraten. vanlig ukomprimert cd kvalitet som er samplet på 44.1kHz med en bitdybde på 16 bit vil ha en bitrate på:

samplingsfrekvens * to kanaler * bitdybde: 44100 * 2 * 16 = 1411.2 kbit/s

Man kan nå helt opp i 4608 kbit/s med 96kHz samplingfrekvens og 24 i bitdybde. Så konklusjonen er at bitraten vil variere etter hvor mye FLAC encoderen har klart å komprimere de forskjellige delene av sangen, og hvor høy bitrate kildematerialet var. Bare en liten presisering..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Man kan sammenligne MP3 og Flac ved å se at 320kbit mp3 har altså (:P) 320kbits bitrate, Flac har ofte rundt 1200kbit til nesten 3000kbit. Men det har dere garantert skjønt innen nå, bare en pekepinn fra min side.

Det er derimot ikke alltid like lett å høre forskjell på 320kbit og Flac på noen musikktyper. Jeg sliter med å høre omd et er flac eller mp3 på noen av trance sangene jeg har i begge deler, og har kommet til den konklusjon at 320kbit mp3 ikke er så katastrofalt som mange skal ha det til. Det passer utmerket til trance og house og annen elektromusikk

Helt enig med deg, hører på samme sjanger som deg og på noen sanger så kan man virkelig ikke høre forskjell.

Ellers vil jeg påstå at flac også kan være en uting i visse tilfeller. Det blir rett og slett for digitalt og for rent. Jeg syns noen sanger taper hele sjarmen når det blir for rent. Vanskelig og forklare men vil tippe noen kjenner seg igjen.

Videre leser jeg at visse påstår at 320 kbps sanger høres ut som møkk....vel da vil jeg påstå det har gått til hode på deg. 192kbps har vært standard-format på sanger man har kunnet laste ned fra nettet i åresvis og man hørte sjelden eller aldri noen klage da. Men selvfølgelig når det kommer noe nytt å bedre så kategoriserer man det gamle som funket bra den gang som knapt hørbart. Ved å si dette forbeholder jeg meg til at ikke alle har kjøpt og betalt hver eneste cd i samlinga si men faktisk har lastet ned litt ''gratis'' her og der også You get the point!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av I-Love-Music

Ellers vil jeg påstå at flac også kan være en uting i visse tilfeller. Det blir rett og slett for digitalt og for rent. Jeg syns noen sanger taper hele sjarmen når det blir for rent. Vanskelig og forklare men vil tippe noen kjenner seg igjen.
    !
    Du vil heller høre på mp3? flac blir for bra? er det det du sier her?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Du vil heller høre på mp3? flac blir for bra? er det det du sier her?
    Absolutt ikke det jeg sier om du leser en gang til.

Har mine flac jeg også som alle andre. Men til noen sanger syns jeg at det faktisk stjeler litt av sjarmen til sangen uten at jeg klarer å utdype det bedre enn at det blir rett og slett for rent. Mens derimot i andre sanger er denne renheten helt perfekt i mine ører.

Når det er sagt så vil jeg igjen påstå at i 90% av tilfellene så holder 320kbps i massevis. Og si at 320kbps høres ut som søppel er tullball fra ende til annen.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt alle mine cd'er inn på ps3'en, i 320kbit. Jeg hører absolutt ingen forskjell når jeg spiller via den, eller cd-spilleren.
    Mulig det er noe galt med ørenene mine, og/eller anlegget, men valget ble enkelt for min del, vekk med cd-spilleren!

Og ja, jeg HATER mange komponenter i øyesyn....8)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det I-Love-Music mener er at han i noen tilfeller syns MP3 Lyden passer bedre til musikken.

En ting er og høre forskjell. en annen ting er og like det ene bedre en det andre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja skjønner greia, men skjønner ikke at du mener flac låter mer digitalt enn mp3. Syns heller det blir omvendt... flac er jo nærmere kilden (master) i lydkvalitet og låter jo mer analogt enn en mp3 full av digitale artefakter.

leste en artikkel om en engelsk forsker som hadde kommet frem til at dagens ungdom foretrekker mp3 (dvs strekt komprimert) lyd fremfor normal cd kvalitet.. (finner den ikke nå i farten)

Skjønner godt hva dere sikter til og må vel inrømme at litt knitring fra platespilleren kan være sjarmerende, samt kasettsusing (feks Springsteens Nebraska som er tatt opp på helt vanlig kasett). Men jeg finner ingen sjarm i digitalstøy, eller ræva mp3 lyd.

Tidene forandrer seg.. *rister på hodet av dagens ungdom*

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *rister på hodet av dagens gamlinger*
    Knitring er bare iriternede, inspillinger med knitring har kun den funksjonen at man tror det er noe feil med anlegget.
    Men litt bevist "lavkvalitets" inspillinger kan også sette stemning på en plate innen visse sjangere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    *rister på hodet av dagens gamlinger*
    Knitring er bare iriternede, inspillinger med knitring har kun den funksjonen at man tror det er noe feil med anlegget.
    Men litt bevist "lavkvalitets" inspillinger kan også sette stemning på en plate innen visse sjangere.

Helt enig. Hvis du leser inlegget mitt en gang til vil du se at jeg skrev litt knitring og at det kan være sjarmerende. Forøvrig bra at folk har forskjellig smak!

Men kom fae n ikke her å tro at du vet noe om det du vet noe om...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knitring faktisk...

Jeg skulle likt å høre en 320 kbps sang med knitring i ,,,det er iallefall noe jeg til dags dato har til gode å høre. Isåfall er det en person med liten tekninsk insikt som har rippet den.

Og ellers syns jeg hele greia blir litt søkt...knitring kan du forsåvidt finne i en flac også. Det aller meste kommer ann på de som har mastret cden når den ble gitt ut.

Føler det blir litt som å si at en øl som holder 7 grader smaker 100 ganger bedre enn en øl på 8 grader. Joda man kan smake forskjellen om man smaker godt etter men 1000 ganger bedre er det ikke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les innlegget mitt du, før du svarer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å oppnå "knitring" på en ripping, men da benytter du feil rippeteknikk. Slike feil oppstår gjerne dersom man har valgt "burst mode" i rippeprogrammet. Feilsynk i lesingen er årsaken til slike "drop outs".

Heldigvis er dårlige rippinger sjeldne i dag, men det hender opplagt fra tid til annen.

Med såpass rimelige harddisker vi får kjøpt i dag, er det ingen grunn til å IKKE gå for FLAC som lagringstype. Deretter kan man lage de filformater man måtte ønske, forvisset om at du uansett har et lossless format liggende på disk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sa var at jeg syns at litt knitring fra platespilleren kan være sjarmerende.. Har aldri utalt meg om knitring på digitale format som på ingen måte er sjarmerende.

Velg flac om man har mulighet til det. Hardisker koster så lite at det er poengløst å spare på plassen. Kansje man en gang i fremtiden kjøper verdens beste anlegg, da slipper man å gjøre samme dritjobben om igjen.

Jeg har all musikken min lagret som både .iso .flac og .mp3. det hele tar nesten 1.5 terrabyte.

Hvorfor iso sier du? det er for å legg kunne lage en fest/bil kopi av cden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les innlegget mitt du, før du svarer.
    Jeg leste det jeg

Poenget var at om du finner knitring i en 320kbps sang i mp3 format så er det ikke formatet det er noe feil med.

Da er det enten slik orginalen er mastret fra orginalt av , eller så er den rippet feil.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ref. bindtest på Hifi Sentralen passer selv 256kbit VBR til det meste. En rekke entusiaster fikk tilsendt CD med flere lydspor på, og skulle finne ut hvilke spor som hadde vært MP3 (blant flere ting). Ble vel mer eller mindre et nullresulatet...

Forutsetter selvsagt at rippingen har skjedd med et godt codec uten feil.

Men lagringsplass koster ingenting. Rip i lossless, for eks. FLAC.
    Tror de aller fleste kan høre forskjell på alle mp3innspillinger målt opp mot den originale cdversjonen.
    Søk opp "replay gain" på google.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste det jeg

Poenget var at om du finner knitring i en 320kbps sang i mp3 format så er det ikke formatet det er noe feil med.

Da er det enten slik orginalen er mastret fra orginalt av , eller så er den rippet feil.
    eller så er det en vinylrip.

Nå skjønner jeg hva du mente, men ikke helt hva det har med det jeg sa å gjøre da jeg aldri nevnte "knitring" fra mp3.

Virker som vi er enige her og kan droppe videre diskusjon rundt dette med knitring.

Jeg har noen 8 - 9 år gamle mp3er i 128 som jeg også har på cd, rippet de på nytt til 128 nå og det er tydelig at mp3 har blitt bedre med tiden.
    de gamle låter helt jævlig mens de jeg nettopp rippet låter bare litt jævlig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

eller så er det en vinylrip.

Nå skjønner jeg hva du mente, men ikke helt hva det har med det jeg sa å gjøre da jeg aldri nevnte "knitring" fra mp3.

Virker som vi er enige her og kan droppe videre diskusjon rundt dette med knitring.

Jeg har noen 8 - 9 år gamle mp3er i 128 som jeg også har på cd, rippet de på nytt til 128 nå og det er tydelig at mp3 har blitt bedre med tiden.
    de gamle låter helt jævlig mens de jeg nettopp rippet låter bare litt jævlig.
    Vinylrip er om jeg ikke tar helt feil aldri 320kbps men som regel 192 kbps.

Hehe 8 - 9 år gamle i 128 ja ...det var tider det! Så rart , det har jeg verken tenkt på eller trodd før du sier det. Men 128 styrer jeg langt unna , 192 til nød , 320 holder for meg i massevis og flac til det jeg gidder

Er vel igrunn smak og behag uansett hehe

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinylrip er om jeg ikke tar helt feil aldri 320kbps men som regel 192 kbps.

Hehe 8 - 9 år gamle i 128 ja ...det var tider det! Så rart , det har jeg verken tenkt på eller trodd før du sier det. Men 128 styrer jeg langt unna , 192 til nød , 320 holder for meg i massevis og flac til det jeg gidder

Er vel igrunn smak og behag uansett hehe
    Selv har jeg rippet vinyl til wav og så brent cder og .iso av de, Man kan jo rippe vinyl til akuratt det formatet man vil, jeg har selv en del vinylrip i flac som jeg har "anskaffet" via internettene, da de ikke lenger er å få kjøpt eller er tilgjengelig i andre formater.

Husker en kompis kjøpte en mp3 spiller med 32mb lagringsplass for leeenge siden. 128kbps var nødvendig før, bra at det ikke er det nå...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Tror de aller fleste kan høre forskjell på alle mp3innspillinger målt opp mot den originale cdversjonen.
    Det trodde alle de audiofile på Hifi sentralen også. Testen ligger der fortsatt om du tar et søk på HFS.

Sangen var forøvrig degradert fra WAV til MP3 256kbit VBR, deretter tilbakeført til WAV for til slutt å bli brent sammen med de andre versjonene.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •