Hva skal jeg gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal jeg gjøre?

Har planlagt å bygge opp er kringlyd-anlegg, men har ikke råd til å kjøpe alt på en gang. Utsyret jeg foreløpig har er en forforsterker, aktive høyttalere og en SVS PC-12NSD som snart kommer. Derfor lurer jeg på følgende:

Hvis jeg kjøper en kringlyd-forsterker så kan jeg sikkert kjøre 2.1. Vil jeg få bedre lyd i 2.1 enn med bare stereo + sub slik jeg har nå?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke klar over der var forskjell på stereo pluss sub og 2.1 lyd jeg.....
    Kjøper du en surround forsterker kan du bruke dine høyttalere via Front Pre Out terminaler, så se til at den du kjøper har dette.....
    Ellers er stereo fra en surround receiver normalt nedtur i forhold til en stereo forsterker, men, der er jo unntak her også.
    Der er masse tråder om dette om du ser litt rundt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har planlagt å bygge opp er kringlyd-anlegg, men har ikke råd til å kjøpe alt på en gang. Utsyret jeg foreløpig har er en forforsterker, aktive høyttalere og en SVS PC-12NSD som snart kommer. Derfor lurer jeg på følgende:

Hvis jeg kjøper en kringlyd-forsterker så kan jeg sikkert kjøre 2.1. Vil jeg få bedre lyd i 2.1 enn med bare stereo + sub slik jeg har nå?
    Som du sier, har ikke råd til alt på en gang. Et sted skal mann jo begynne, hvorfor ikke begynne med receiver. Blir kanske ikke 100% like bra lyd som stereo, men da må mann bare svelge i seg den. Og tenke på all den gode lyden som kommer siden. Det er jo ikke så mange komponenter du trenger til, så har du jo en helt grei hjemmekino.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg var ikke klar over der var forskjell på stereo pluss sub og 2.1 lyd jeg.....
    Kjøper du en surround forsterker kan du bruke dine høyttalere via Front Pre Out terminaler, så se til at den du kjøper har dette.....
    Ellers er stereo fra en surround receiver normalt nedtur i forhold til en stereo forsterker, men, der er jo unntak her også.
    Der er masse tråder om dette om du ser litt rundt...
    2.1 er jo en filmstandard. Har sett det valget på flere filmer. Tenkte at det kanskje ble bedre på film enn vanlig stereo + sub.

Nå er ikke utstyret jeg har så veldig bra at jeg tror det gjør så mye forskjell hvis jeg kjøper en litt skikkelig reciever. Har en gammel Denon PRA-1500 og aktive Bose Acoustimass 5. Ikke misforstå. Det spiller bedre enn de fleste tror.

Annet en full pre-ut er ikke aktuelt uansett. Kommer til å bruke Bose'en bak i en overgangsperiode når jeg kommer så langt.

Har tenkt på det å kjøpe gulvhøyttalere først for å få et løft i lyden, men da må jeg jo ha en effektforsterker i tillegg. Det er jo kjekt å ha til senere og det, men det blir mye på en gang igjen det da.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.1 er jo akkurat det samme som stereo + sub, to front høyttalere og en sub.
    Eller har du kanskje trodd at 1 tallet indikerer en center høyttaler?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja... er du sikker på det? Vil Stereo + subb spille LFE kanalen eller vil det spille bass fra de to front kanalene i suben?? 2.1 vil jo tilsi at man benytter .1 kanalen (LFE)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som pesnp sier så er jo .1 sub-utgangen. Tenkte at hvis jeg bruker 2.1 så blir det bedre filmlyd i forhold til 2.0 + sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •