Dreper nettbutikkene markedet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreper nettbutikkene markedet?

Komplett osv.

Dumper Klipsch, Cerwin med mer....

Folk tapper de lokale sjappene for info og demo-tid, for så å handle online eller brukt? Resultatet er at vi står igjen med parallelimportører over hele linja.

Noen som har gjort seg opp noen tanker rundt denne problematikken ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kun forbrukerne som kan gjøre noe med dette.

Når man handler så må man være forberedt på at de utsalgsstedene man velger bort etter hvert ikke vil eksistere.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Support you local hi-fi dealer :-)

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Entusiastene vil så langt det går prioritere en fysisk butikk fremfor en nettbutikk så lenge prisforskjellen ikke er altfor stor, men flertallet av oss går kun etter pris og så lenge nettbutikkene dumper prisene vil nok de fleste foretrekke disse så lenger det gjelder produkter som Klipsch..

Hvordan motvirke det? Aner ikke. Vi kan iallefall glemme å omvende alle som handler på nettet fremfor de fysiske butikkene. Butikkene kan jo senke avansen sin? Regjeringen kan kutte litt i momsen? Importøren kan stryke litt av avansen sin? Det finnes metoder, men hvor lett det er å gjennomføre de er noe helt annet..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å klandre forbrukeren for rasjonell adferd. Hvis dette er er et problem, er det i høyeste grad et problem for produsenten. Ingen demoer = redusert salg over tid.

Jeg kan ikke se noen annnen løsning enn at produsentene betaler butikkene - de lokale sjappene - for den markedsføringsjobben de helt opplagt gjør. De lokale sjappene kunne f.eks. få en lavere innkjøpspris eller en slags provisjon for å få dekket sine ekstrakostnader.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er viktigt å gjøre folk oppmerksom på all den gode servicen og kompetansen en finner i norske hifi sjapper, tror mange butikker lever på ryktet sitt mer en pris og vareutvalg. På samme måte som mange butikker går dukken pga mangel på netop service. En netbutikk vil aldri kunne oppveie opplevelsen av face to face å kunne diskutere seg frem til gode løsninger og matcher som passer netopp deg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke å se forskjellen på at man her inne allment aksepterer at folk kjøper musikkk&filmer fra rimeligste tilbyder (gjerne fra utlandet), mens hardware MÅ kjøpes i lokale HiFi sjapper for å "verne om disse butikkene".

Har man prinsipp a, å handle musikken der den er rimeligst (nærmest sammenlignet øre for øre), så bør prinsipp b, å handle hardware der det er rimeligst - være akseptert.

Hvis man synes det er leit & trist at en hi-fi butikk så må legge ned grunnet svakt salg, hvor var da disse triste menneskene da platebutikkene ble nedlagt i stort monn?

Hi-fi butikker kan hjelpe og rådgi, men det kan jammen med forum som dette også.
    Og det er vel en og annen kritisk bemerkning herinne til hi-fi butikkenes forsøk på selge grisedyre kabler til anlegget du har funnet der.

Netthandel er kommet for å bli, det må man bare leve med!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    En netbutikk vil aldri kunne oppveie opplevelsen av face to face å kunne diskutere seg frem til gode løsninger og matcher som passer netopp deg.
    I mange tilfeller - desverre - er det også slik at nettubutikkene her har en fordel; man slipper å risikere å møte på en selger av typen "våre produkter er best, alt annet suger kengurupung".
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser problemet, men ser også goder.
    Øker konkurransen, lavere priser, men dessverre må nok også de svakeste hive inn håndkleet.
    For de som ikke har en hifibutikk på hjørnet, kan nå få levert cerwin og Klipsch++ på døra.

Men er noe jeg ikke skjønner. Har ikke HFK enerett på å distribuere CW i skandinavia? hvordan kan da komplett selge disse? parallellimport...hæ?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    I mange tilfeller - desverre - er det også slik at nettubutikkene her har en fordel; man slipper å risikere å møte på en selger av typen "våre produkter er best, alt annet suger kengurupung".
    Ja og desverre begynner flere Hifi butikker å få slike tendenser..

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg klarer ikke å se forskjellen på at man her inne allment aksepterer at folk kjøper musikkk&filmer fra rimeligste tilbyder (gjerne fra utlandet), mens hardware MÅ kjøpes i lokale HiFi sjapper for å "verne om disse butikkene".

Har man prinsipp a, å handle musikken der den er rimeligst (nærmest sammenlignet øre for øre), så bør prinsipp b, å handle hardware der det er rimeligst - være akseptert.

Hvis man synes det er leit & trist at en hi-fi butikk så må legge ned grunnet svakt salg, hvor var da disse triste menneskene da platebutikkene ble nedlagt i stort monn?
    Rasjonell adferd tilsier at man kjøper det man har behov for der det totalt sett - inkl. bl.a kostnader og tidsbruk for å kjøpe inn - er billigst. Det er ikke forbrukerens oppgave å ta vare på butikkene - det er jo å snu det hele fullstendig på hodet. Det er de produsentene som har interesse av å ta vare på sine distribusjonskanaler, som må finne ut hvordan de skal gjøre sine distribusjonskanaler konkurransedyktige og atttraktive. Ved å gi dem bedre betingelser enn de distribusjonskanalene som ikke generer like mye salg. Man risikerer selvfølgelig at produsentene satser på at nettbutikkene generer mest salg og fortjeneste - men det er nå engang deres valg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Ja og desverre begynner flere Hifi butikker å få slike tendenser..
    Mm, forundrer meg litt egentlig det der. Man skal ikke så mange år tilbake før en butikkstilling krevde at man var serviceinnstilt og hyggelig. Nå virker det som om det holder med gode karakterer eller at man kjenner noen i kjeden/butikken. Slike folk kan man egentlig pælme på lageret til komplett og heller ansette folk som har skjønt hva høflighet og respekt er.
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    ting er tydeligtvis litt anerledes der borte på østlandet en her da
    neida har vært ute for den slags selgere jeg også, tok en temeligt lang omvei ut av fylke for å ungå å kjøpe infinity her hjemme bl.a men samtidigt har jeg møtt på selgere som har brukt mye tid på å hjelpe meg med å finne frem til rett løsning uten nødvendigtvis å være sikret den helt store salgsummen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sosiale nettsider som AVSforum og selvsagt AVforum her på bjerget er definitivt med på å bryte ned barriærene for netthandel. Der en tidligere måtte til sin lokale "handler" for kompetanse kan en nå innhente et vel av nyansert informasjon fra andre i samme situasjon via nettet... Resultatet er at omsetningen av varer blir enda mer "fokusert", dvs. at den enkelte forhandler får mindre å si, og en ser fremveksten av merker som selger veldig godt slik som SVS, da selvsagt på bekostning av det tidligere "mangfoldet". Hvorvidt dette er positivt eller ikke er jo vanskelig å si; for min del er jo poenget å gjengi det best mulig resultatet...

Samtidig er det uten tvil et stort poeng for merkene å kunne vise frem produktene sine. Jeg tror nok såkalte "Concept Stores", som i stor grad fungerer som utstillingsvinduer for det største produsentene vil fortsette å vokse frem, men da kanksje i fremtiden i enda større regi av produsenten selv, og muligens også med enda mindre vekt på selve produktsalget og mer vekt på opplevelsen. Det som er helt sikkert er jo at den produsenten som faktisk kan vise frem produktene sine vil ha et bedre moment enn de som ikke gjør det... Samtidig; igjen skal en skal ikke undervurdere effekten av sosiale nettverk som setter produkteiere i kontakt med hverandre for både "lokal" demo og ikke minst deling av erfaring...

Jeg er personlig derfor av den oppfatning at dette vil "ordne seg av seg sjæl", men jeg tror også at mangfoldet vil bli noe redusert. Demo vil det bli, enten i form av "Concept Stores", utstrakt bruk av messer eller via andre måter, for det VET jo produsentene innen AV at selger! Samtidig; de sosiale nettverkene har jo også en annen effekt - anbefalinger fra "kjennere" kan føre til nettopp mer mangfold, men da ikke nødvendigvis via "etablerte" kanaler. Eksempel på dette er jo Music Angel rørforsterkeren som nå har blitt veldig populær etter mye positiv omtale på nettverk rundtomkring i verden inklusive her på forumet... Denne bestilles jo direkte fra utlandet til priser som den lokale "pusheren" kan se lenge etter. Spørsmålet er om det er negativt eller ikke for forbruker... MA tilbyr tross alt, hvis en skal tro "hypen", veldig mye for penga, og er jo også noe en må regne som temmelig "eksotisk".

Er plusser og minuser med endringer, men det spørs nok litt hva den lokale pusheren kan gjøre for å omgå de omveltninger som nå skjer i markedet. Noe av problemet er jo at importøren også mister makt ved at volumet vannes ut, og dermed klarer de ikke lenger å skjerme sine forhandlere som tidligere... Svaret må vel kanskje være at den enkelte forhandler må vurdere å gå et skritt tilbake i verdikjeden å operere som importør OG forhandler for et gitt merke, for å kunne tilby både relativt gode priser OG demo...? I så måte vil en jo utvide "mangfoldet", og samtidig kanskje også klare å hevde seg i konkurransen...?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må legge til at jeg klandrer ikke forbrukere. Men det er nå en gang slik at det er de som har omsetning som overlever i det lange løp.

Dersom det er en forutsetning for en person å kunne få en skikkelig rundtur i en butikk før han handler kan han ikke forvente at denne butikken overlever om man allikevel velger å handle på nettet i ettertid. Butikken legger ned tid og penger i å tilby demomuligheter, og dersom man skal utnytte dette uten å være med og bidra til omsetning i denne butikken vil muligheten forsvinne.

Produsentene har noen midler mot dette, men det er viktig at produsenten og distributørene har samme filosofi. Om en distributør vil promotere et merke eksklusivt gjennom fysiske utsalgssteder, og en distributør i et annet land ser en gyllen mulighet for en liten biinntekt ved å levere en container med høyttalere til et annet land rakner det hele innenfra. Saken er jo den at en hver verdikjede har sine kostnader. Om en distributør får dekket sine kostnader gjennom salget i eget land og leverer med marginal fortjeneste til et annet land kan de innkassere en liten ekstrafortjeneste nesten helt uten risiko.

Det er slike distributører produsentene bør unngå for en hver pris. De risikerer på sikt at ingen anser produktet som verdt det produksjonskostnadene og verdikjeden faktisk koster, og produktet blir helt enkelt usalgbart fordi ingen kan leve av de marginene som disse parallellimporterte produktene legger opp til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å komme med et lite eksempel. Tv-en min kosta rundt 15lapper på Expert for eksempel og noe rundt det samme på hifiklubben. I tillegg til prisen og kompetansen\kundeservicen på den lokale expert, så kommer komplett.no mye bedre ut både i service og pris ikke minst. Prisen er jo en selvfølge da det er en nettbutikk(4lapper mindre). Hifiklubben er for langt unna der jeg bor, og i tillegg mye dyrere så da var valget rimelig enkelt.
    Men som sagt. Jeg visste hva jeg skulle ha så hadde ikke behov for noe diskusjon..

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et meget interessant tema. Kanskje spesielt i disse tider, hvor det er nedgangstider i økonomien og kronen har fått en knekk mot dollar og euro og dkk. Prisene går opp når økonomien går ned? (Burde være motsatt?)

Samtidig har vi en luring som har forstått hvordan man skal drive butikk i disse tider. Jeg mener det er Frode hos Acoustictuning. Tilbyr spennende produkter og kompetanse over nett til fornuftige priser.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er femti år gammel og kan ikke huske at butikker generelt noen gang har bydd på ekspertise og service. Sånt har alltid vært unntak. Kanskje er unntakene blitt færre etterhvert.

Fordelen med fysiske hifi-butikker, er at du kan se, ta og høre på sakene før du bestemmer deg. Av og til kan du også ta med deg det du kjøper hjem med en gang.

En butikk med den vanlige 22-åringen som ikke vet annet om det han selger enn det han har lært på salgskurs, er lite verdt. Det samme gjelder en butikk som ikke har alle varer utstilt, ikke har det du ønsker å vurdere koblet opp til prøvelytting, og ikke har det du bestemmer deg for på lokalt lager slik at du kan ta det med deg når du går.

Det er ikke nettbutikkene som har knekket de fysiske butikkene. Det er logistikksystemer som plasserer varene langt unna og begrenser utvalget du kan se, høre og få med deg fra butikken. Det er lønnsforhold som gjør at ingen beholder en butikkjobb til de er erfarne nok til å gjøre nytte for seg overfor kundene. Og det er personalpolitikk der folk ansettes etter alder, utseende og antatt salgstalent, i stedet for etter fagkunnskap.

For å si det kort og brutalt: Om jeg blir møtt av en kunnskapsrik ekspeditør, får se, ta og høre på varene, og kan ta dem med meg når jeg går, er sjansen stor for at jeg handler i den butikken, selv om jeg vet at jeg kan spare 500 kroner på å kjøpe fra en nettbutikk. Møtes jeg av en fjott som snakker som en produktbrosjyre, og det er 5 ukers leveringstid på det jeg vil ha, går jeg heller hjem og bestiller på nettet, sparer de 500 kronene og får varen på døra.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde de fleste fysiske butikkene stort sett tilbyr nettsalg også jeg.
    (enten det gjelder Jfs , Hi Fi klubbem , Soundgarden osv)

Det mange butikker ikke har forstått er at de bør ha lavere nettpriser skal de konkurere med rene nettbutikker.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske flere butikker kunne ansatt entusiaster istedet for selgere, hadde kanskje hjulpet salget litt. Selv kvier jeg meg fra å handle i de store kjedene.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •