Dreper nettbutikkene markedet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skulle ønske flere butikker kunne ansatt entusiaster istedet for selgere, hadde kanskje hjulpet salget litt. Selv kvier jeg meg fra å handle i de store kjedene.
    Er veldig enig. Dessverre er det bare en liten brøkdel av oss som faktisk er entusiaster som jobber i disse store kjedene, og blir dessverre kjørt under samme kam som de andre UBRUKELIGE støvsugerselgerne. Uten å forsvare noe mer, så vil jeg bare si at de finnes entusiaster blant de store kjedene. Man må bare leite litt, evt. spørre seg fram.

Noen bare jobber der for å jobbe, men andre, inkl. meg, synes det faktisk er gøy å jobbe med det, derav navnet: entusiast. Heldigvis er jeg i en stilling som kan påvirke akkurat dette, og der jeg jobber er det større endringer på gang....

eneste minuset med å være entusiast i en store kjede blant blåste selgere er alle spørsmålene... og de er det mange av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Nettbutikker dreper iallefall både folkeskikken og den logiske kompetansen til mange der ute, som ikke skjønner at det er dyrere å drive fysisk utsalg enn nettbutikk, og hyler og bærer seg over at produktet er noen skarve hundrelapper billigere på nett. Har observert dette flere ganger, og da spesielt i de store kjedene.

Selvfølgelig skal vi være bevisste på pris, men det virker på meg som om denne bevisstheten bikker langt over noen ganger. God butikkservice, fagkunnskap og muligheten til å teste produktet på forhånd blir ikke verdsatt i stor nok grad.

Nordmenn er generelt både gjerrige og kjipe på dette feltet.
    Nå ser jeg det stikk motsatt av det du gjør. Det er markedet som bestemmer, det har ingenting med folkskikk og logisk kompetanse. Hvis butikkene i gata ikke greier å selge produkter til fordel for nettbutikker så har det ikke noe med kunden å gjøre. Jeg vil påstå det er det motsatt, at det isåfall er butikken/selger som har mangel på logisk kompetanse. At kunde vet at han kan få det billigere minner heller om høy logisk kompetanse, så får butikken avgjøre om han har råd til å selge eller ikke.

Jeg personlig mener butikkene må for nye seg for å kunne overleve, jeg tror uansett de lokale hi-fi butikkene vil reduseres med tiden. Internett har kommet for bli og handlen vil bare øke, og markedet bestemmer. Argumentet for den "gode fagkunnskapen" i butikkene blir litt feil for du finner meget god fagkunnskap på nett også, så det tror jeg slår likt ut. Og for meg og helt sikkert mange andre så må jeg ha produktet hjem for å teste det ut, det hjelper liksom ikke å teste det i butikken. Da kan jeg like gjerne bruke internett som også har et mye større utvalg.

Men misforstå meg rett, selvfølgelig ønsker jeg å ha den lokale hi-fi butikken og jeg benytter meg fra tid til annen, men jeg vil ikke gå dit for å handle bare for at dem skal overleve.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opplever mange nordmenn som gjerrige og kjipe.
    Skal man handle, er det vel helt naturlig å både prute mest mulig, påpeke at det er flere som selger hifi, bruke alle mulige forhandlingsmetoder, sammenligne priser, bruke nettbutikk priser som forhandlingskort overfor fysiske butikker, osv. Hvorfor skal man i det heletatt lide seg gjennom ekle salgsfremstøt fra arrogante men kunnskapsløse selgere som slett ikke gir objektive råd, og som kun gidder å uttale seg om merker de selger selv og som helst bare pusher varer de har max bonus på? Det blir jo veldig begrenset hvilken verdi man som mulig kunde får ut av denne "rådgivningen". Kommer man med negative kommentarer etter en demo, får man ofte en følelese av at selgeren ikke er så hyggelig lenger, noe som er svært uproft. Da er det ofte bedre og mindre smertefullt å bruke forum og nettbutikker. Det er uansett ikke vår oppgave/plikt som forbrukere å holde liv i fysiske butikker - det får de sørge for selv gjennom å prøve å fremstå som mest attraktiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hvis butikkene skal kunne konkurrere mot nettbutikkene så er det viktig at de kan tilby den nødvendige service og kompetanse slik at man synes det er verdt det.
    Du har så rett så rett, og det er ingen ting som tyder på at det generelt blir bedre heller.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det verste jeg vet er å komme inn i en såkalt "fagbutikk" og umiddelbart merke at selgeren innehar langt mindre kompetanse enn meg selv på det jeg er ute etter, og jeg er LANGT i fra utlært.
    Ja, det er faktiske noe av det værste jeg også vet. Når jeg får det inntrykket som kommer jeg skjeldent eller aldri tilbake, med mindre dem har noe som jeg ikke får tak i andre plasser.

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er markedet som bestemmer, det har ingenting med folkskikk og logisk kompetanse. Hvis butikkene i gata ikke greier å selge produkter til fordel for nettbutikker så har det ikke noe med kunden å gjøre. Jeg vil påstå det er det motsatt, at det isåfall er butikken/selger som har mangel på logisk kompetanse. At kunde vet at han kan få det billigere minner heller om høy logisk kompetanse, så får butikken avgjøre om han har råd til å selge eller ikke.
    Markedet bestemmer, og forhandlerne må tilpasse seg kundene. Dette er selvsagt i vår økonomiske modell, og jeg har da heller ikke hevdet noe annet.

Mitt spark gikk til det ikke ubetydelige antallet mennesker som går inn for å tyne sin lokale forhandler til det maksimale, bare for å spare noen hundrelapper. Det er her forholdet mellom sparte kroner og verdsettelsen av fordelen med fysiske utsalg blir feil etter min mening. Når kunden så blir sur på betjeningen fordi de ikke kan imøtegå hans krav, og endatil velger å ty til kverulanse og ufinheter, må dette betegnes som et utslag av dårlig folkeskikk.

Selvfølgelig gjelder ikke dette i tilfeller der butikkene ligger flerfoldige tusenlapper over nettpris. Erfaringsmessig skjer dette svært sjelden, og en forhandler som er interessert i å yte kunden god service vil strekke seg ganske langt for å møte kunden på en pris begge kan være fornøyd med.

Den mangelfulle logiske kompetansen jeg påpekte, er de tilfellene der kunden stiller seg hoderystende til at varer kan ha ulik pris på nett og i butikk. Utgiftene til lønn, arbeidsgiveravgift, husleie, strøm og utstillingsmodeller er selvsagt høyere i et fysisk utsalg. Når kunden ikke skjønner at dette ofte nødvendigvis må tas igjen i en noe høyere pris, vil jeg ikke nøle med å karakterisere denne kunden som en rarietet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal man i det heletatt lide seg gjennom ekle salgsfremstøt fra arrogante men kunnskapsløse selgere som slett ikke gir objektive råd, og som kun gidder å uttale seg om merker de selger selv og som helst bare pusher varer de har max bonus på?

Hvor i all verden er det du handler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste "Hifi-sjappene" her i nærheten er Euronics og Elkjøp :evil: .
    Dessuten har vi Hifi-klubben :-| et par timers kjøring unna.
    Dermed blir alt av Hifi kjøpt på internett. TV og satelittmottaker også. Det eneste jeg har kjøpt lokalt er plugger og kabler dersom det virkelig haster.

Det store problemet er det begrensede utvalget i de lokale butikkene, og de ville prisene.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen butikker er mer ekstreme enn andre, både når det gjelder selgere og priser. De kommer helt ann på hvilke regler og hva de som sitter litt lengre opp i systemet tillater.... Noen vil faktisk drive en seriøs butikk, mens andre vil kun suge mest mulig penger ut av folk. Og det er synd... virkelig synd.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Synes salgsdialogen med selgere jeg har vært ute for avhenger mye av om man har noe til felles eller er av samme oppfattning om tingenes tilstand.

Jeg er ikke gammel og ikke trives jeg med å bli fortalt hva jeg MÅ ha av middelaldrende menn som tviholder på jobben da de ikke tok utdannelse når de var unge.
    Så det du sier er at hvis selgeren er eldre enn deg så vil det slå negativt ut i forhold til om du blir å kjøpe noe i den aktuelle butikken? Eller mener du hvis det står en blærete selger og disser alt annet enn hans egne produkter og passelig prøver å manipulere deg til å kjøpe hans produkter?

Jeg for min del synes det er greit med litt eldre entusiaster som har bred erfaring innen AV som kundebehandlere, kunne selv tenkt meg å jobbe i hifibutikk etter hvert. Kanskje til og med starte egen hifibutikk en gang siden jeg ikke har noen spesiell utdannelse og hifi er det jeg kan best! Høres moro ut i grunn... :roll:

Men hva bør egentlig en middelaldrende mann jobbe med da mener du mute?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er facinerende at så mange av dere alltid skal rakke ned på de som jobber som selgere. Jeg har selv jobbet som selger, og vil påstå at jeg hadde god peil på det jeg drev med. men det tar tid å skaffe seg all den erfaring og kunnskap som tydeligvis trengs for å tilfredstille de av dere som krever at enhver selger har ett usannsynlig høyt teknisk kompetanse nivå.( som en tidligere så pent sa han krevde)
    Hadde de hatt det så hadde de ikke jobba som selgere, de hadde vært ingeniører eller vært med å produsere nytt utstyr.
    Hvorfor kan ikke dere som er såkalte eksperter jobbe som selgere selv, da kan dere jo gi den service og høye tekniske kvalitet som hifi-kunder fortjener???
    Grunner er kanskje den forferdelig dårlige lønnen??

Måtte bare få ut litt damp her..:evil:

Ellers er det klart at fysiske butikker vil slite i fremtiden med prisnivået til enkelte internettbutikker, men jeg ser stadig vekk produkter som har lik pris som i butikk og kanskje også er dyrere.. så alt som er på nettet er jo ikke billigere..
    Finn.no er jo krem eksemplet.. her handler jo folk som gale fordi alt på nettet er billig.. hehe her kan en tjene penger...
    men så vidt jeg vet så er det ting på gang som gjør at de store kjedene skal prøve å ta rotta på internett butikkene, men jeg er redd om de skulle vinne så betyr det kanskje at det blir mindre mangfold av varer..

min teori er at det vil bli flere butikker ala f.eks Elprice og eks Lsound som har samme pris i butikk og på nett og ofte tilgode priser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handofdoom, dette komme ikke helt frem i ditt "første" innlegg, og selvfølgelig tar jeg avstand fra det. Du legger dem frem som det hørses ut som et stort problem, og kansje det er det, jeg er ikke "selger" så jeg kan ikke bedømme det. Men jeg vil alikevell ikke gi kunden alltid skylden, for jeg har også møtt kverulerende og ufine selgere.

Det er her forholdet mellom sparte kroner og verdsettelsen av fordelen med fysiske utsalg blir feil etter min mening. Når kunden så blir sur på betjeningen fordi de ikke kan imøtegå hans krav, og endatil velger å ty til kverulanse og ufinheter, må dette betegnes som et utslag av dårlig folkeskikk.
    Jeg tror nok mange som ikke har din mening angående fordelen med å handle på et fysisk utsalg, og i tillegg hvor mye verdien av disse sparte kronene blir hyptetisk for oss andre å vurdere. Feks 100 eller 200kr kan faktisk bety ganske mye for personer som er litt i knipe.

At kunden tar til ufinheter og kverulanse for han ikke får avslag på utsalgs prisen har jeg ingnting til overs for, det er kansje noen få slike dere ute. Nå er ikke jeg selger, men hvis det er et stort problem så vil jeg sette et spørsmål om selger har erfaring eller kompanse til håndtere og unngå slike situasjoner. Eller i det hele tatt egner seg som selger. Selv om en selger ikke har rett erfaring eller kompetanse så skal man selvfølge ikke forvare ufinheter.

forhandler som er interessert i å yte kunden god service vil strekke seg ganske langt for å møte kunden på en pris begge kan være fornøyd med.
    Joda, det er jo en del forhandlere som gjøre dette, men det er igjen mange som ikke gjøre det. Vel, dem ønsker sikkert å gjøre det, men dem har kansje ikke rette kompentase eller rette selger?? Det er absolutt ikke alle som egner seg til å være selgere.

Den mangelfulle logiske kompetansen jeg påpekte, er de tilfellene der kunden stiller seg hoderystende til at varer kan ha ulik pris på nett og i butikk.
    Det kan sikket skje, og da er det opp til selger å overbevise kunden på overbevisende måte at det er en grunn for at det er slik. Kunden har ikke oversikt over hvordan økonomiske foregår hos den enkelte forhandler, og dem ønsker heller ikke å vite om den, dem ønsker å kjøpe en vare.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agamemnon
    Jeg syns det er facinerende at så mange av dere alltid skal rakke ned på de som jobber som selgere. Jeg har selv jobbet som selger, og vil påstå at jeg hadde god peil på det jeg drev med. men det tar tid å skaffe seg all den erfaring og kunnskap som tydeligvis trengs for å tilfredstille de av dere som krever at enhver selger har ett usannsynlig høyt teknisk kompetanse nivå.( som en tidligere så pent sa han krevde)
    Hadde de hatt det så hadde de ikke jobba som selgere, de hadde vært ingeniører eller vært med å produsere nytt utstyr.
    Hvorfor kan ikke dere som er såkalte eksperter jobbe som selgere selv, da kan dere jo gi den service og høye tekniske kvalitet som hifi-kunder fortjener???

Ellers er det klart at fysiske butikker vil slite i fremtiden med prisnivået til enkelte internettbutikker, men jeg ser stadig vekk produkter som har lik pris som i butikk og kanskje også er dyrere.. så alt som er på nettet er jo ikke billigere..
    Finn.no er jo krem eksemplet.. her handler jo folk som gale fordi alt på nettet er billig.. hehe her kan en tjene penger...
    men så vidt jeg vet så er det ting på gang som gjør at de store kjedene skal prøve å ta rotta på internett butikkene, men jeg er redd om de skulle vinne så betyr det kanskje at det blir mindre mangfold av varer..

min teori er at det vil bli flere butikker ala f.eks Elprice og eks Lsound som har samme pris i butikk og på nett og ofte tilgode priser.
    Enig med deg...

Btw, fra 1 april har elkjøp samme pris i butikk som på nett. OnePrice med andre ord. Så det er en start folkens... Det betyr at ingen selgere kan nekte deg nettprisen som er på tver på elkjop.no. Og ikke frakt lagt til i prisen heller. Jeg prøver på ingen måte å fremme elkjøp her, men jeg bare sier at de er på vei mot noe bedre...

Men å konkurere mot komplett sine priser er så og si umulig...

EDIT: ryddet opp litt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Spør du samme person 3 ganger om samme forsterker?
    Jepp. Og fikk bekreftet hva slags pålitelighet jeg kunne forvente av vedkommende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, fra 1 april har elkjøp samme pris i butikk som på nett. OnePrice med andre ord. Så det er en start folkens... Det betyr at ingen selgere kan nekte deg nettprisen som er på tver på elkjop.no. Og ikke frakt lagt til i prisen heller.
    Kilde?

Bra tiltak av Elkjøp i så fall, som får flere fornøyde kunder. Elkjøp viser seg da trolig atter en gang som mer konkurransedyktige enn sine oransje rivaler.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber der, så jeg er min egen kilde...

Og jeg synes det er et veldig bra tiltak selv, da flesteparten faktisk kikker på elkjop.no før de kommer til butikken....

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Så det du sier er at hvis selgeren er eldre enn deg så vil det slå negativt ut i forhold til om du blir å kjøpe noe i den aktuelle butikken? Eller mener du hvis det står en blærete selger og disser alt annet enn hans egne produkter og passelig prøver å manipulere deg til å kjøpe hans produkter?

Jeg for min del synes det er greit med litt eldre entusiaster som har bred erfaring innen AV som kundebehandlere, kunne selv tenkt meg å jobbe i hifibutikk etter hvert. Kanskje til og med starte egen hifibutikk en gang siden jeg ikke har noen spesiell utdannelse og hifi er det jeg kan best! Høres moro ut i grunn... :roll:

Men hva bør egentlig en middelaldrende mann jobbe med da mener du mute?
    Det jeg sier er at det er lettere å snakke med selgere på min egen alder.

Kompetanse kommer med alder, men når lønnen er dårlig så drives de fleste butikkene av folk under 30, sett bort i fra eierne.

Når 9 av 10 kunder ikke vet hva HDMI er eller hva frekvensområde er, skjønner jeg hvorfor det fokuseres på salg og ikke på produktkunnskap og entusiasme fra hifi-sjeler. De fleste vennene mine føler de får mye info fra selgere, jeg derimot er ikke like enig.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Jepp. Og fikk bekreftet hva slags pålitelighet jeg kunne forvente av vedkommende.
    Det er jo snedig. Fortalte du om de tidligere samtalene, eller var det monolog?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Btw, fra 1 april har elkjøp samme pris i butikk som på nett. OnePrice med andre ord. Så det er en start folkens... Det betyr at ingen selgere kan nekte deg nettprisen som er på tver på elkjop.no. Og ikke frakt lagt til i prisen heller. Jeg prøver på ingen måte å fremme elkjøp her, men jeg bare sier at de er på vei mot noe bedre...
    Flott mener jeg også, men for dem som skal virkelig vil beholde dem fysiske butikkene så er det vel et skritt tilbake? Det vil vel egentlig å gjøre konkuransen enda hardere med mindre marginer, den enes brød den andres død?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det blir det. Så vi får se hvordan det går. Men dette betyr jo ikke at alle butikkene har KUN tvene som er på nettbutikken. Man har jo ofte bredere sortiment i butikk, hvertfall i det største butikkene...

Men om Elkjøp Indre Gudbrandsdalen v/ Shell stasjon holder ut dette spørs jo, så her er det nok de største butikkene som greier seg best.

men jeg må si at dette er en kjempe interessant tråd. Så bare diskusjonen holdes på et saklig nivå så kan det læres mye av dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agamemnon

Ærlig talt, hva forventer du når du går inn i en bilforretning? En butikk som selger dykkerutstyr? En gullsmed? Kan du ikke faget, bør butikken heller ikke ansette deg. Så enkelt er det.
    Jeg har fått invitasjoner fra Hifiklubben til vinsmaking og restaurantbesøk. Er det dette de skal drive med?
    NB; har ingen anelse om hvor du jobbet, men jeg forventer at uansett hvilken spesialbutikk jeg går inn i, der vet de det aller meste om produktene de selger.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •