Dreper nettbutikkene markedet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Trodde de fleste fysiske butikkene stort sett tilbyr nettsalg også jeg.
    (enten det gjelder Jfs , Hi Fi klubbem , Soundgarden osv)

Det mange butikker ikke har forstått er at de bør ha lavere nettpriser skal de konkurere med rene nettbutikker.
    Om butikker som f.eks Jfs, HFK, Soundgarden etc har "internettbutikkpriser" så vil de konkurrere med seg selv.. det er ikke gunstig vil jeg tro..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    Komplett osv.

Dumper Klipsch, Cerwin med mer....

Folk tapper de lokale sjappene for info og demo-tid, for så å handle online eller brukt? Resultatet er at vi står igjen med parallelimportører over hele linja.

Noen som har gjort seg opp noen tanker rundt denne problematikken ?
    Klipsch er da overpriset til de grader i butikkene, så her må de faktisk ta noe av skylda selv. Butikkene har skyhøye avanser på seriøs hifi, og synes de konkurransen er for stor er det bare å sette ned prisene. Enkelt og greit. Økt konkurranse er bare bra, og både Hifiklubben og Soundgarden har da åpnet nye butikker de siste åra. Ser overhodet ikke noen problemer med dette du skriver om her, kun fordeler.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd flere ganger at butikker matcher nettbutikker på pris, hvis man gjør oppmerksom på det8)

Samtidig jobber importørene med å hindre paralellimport og prising som dreper merkenavn.

Bose hos elkjøp f.eks, merket mister litt eksklusivitet av slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Jeg tror det er viktigt å gjøre folk oppmerksom på all den gode servicen og kompetansen en finner i norske hifi sjapper, tror mange butikker lever på ryktet sitt mer en pris og vareutvalg. På samme måte som mange butikker går dukken pga mangel på netop service. En netbutikk vil aldri kunne oppveie opplevelsen av face to face å kunne diskutere seg frem til gode løsninger og matcher som passer netopp deg.
    Vet du hva, dette er tøv! Kompetansen hos f.eks Hifiklubben og Soundgarden er svært varierende for å si det pent. Jeg trodde kanskje dette hadde blitt bedre siden jeg frekventerte hifibutikkene på 90-tallet. Men har vært en del rundt det siste året, og kunnskapene om produktene de selger er ikke god. Særlig på bildeprodukter er kompetansen lav. Jeg kunne nevnt tvilsomme historier fra fremtredende folk hos både Oslo Hificenter og Lyric Hifi, men gjør ikke det. Unntak finnes da, jeg har f.eks hatt svært hyggelige samtaler og handel med en fyr som driver hifibutikk i vestfold. Ellers, det verste eksempel på inkompetanse fant jeg i en mindre butikk i Oslo. Nevner ikke navn, men det er snakk om en butikk som holder på med seriøs hifi og hjemmekino. Min første gang inn der ble også min siste. Hvorfor skal det være så fordømt vanskelig å få entusiaster og kompetente folk til å jobbe i hififorretninger?
    Den største kompetansen på hifi og AV utstyr finnes hos entusiastene på forum som dette og Hifisentralen etter min mening.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med Garanti osv fra butikker som paralel importerer ? Er det det da den som nettbutikken har importert fra som da står til ansvar ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes salgsdialogen med selgere jeg har vært ute for avhenger mye av om man har noe til felles eller er av samme oppfattning om tingenes tilstand.

Jeg er ikke gammel og ikke trives jeg med å bli fortalt hva jeg MÅ ha av middelaldrende menn som tviholder på jobben da de ikke tok utdannelse når de var unge.

Komplett er flinke med garanti, ved kjøp av høyttalere er det ikke mye som ofte går gæli heller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg er femti år gammel og kan ikke huske at butikker generelt noen gang har bydd på ekspertise og service. Sånt har alltid vært unntak. Kanskje er unntakene blitt færre etterhvert.

Fordelen med fysiske hifi-butikker, er at du kan se, ta og høre på sakene før du bestemmer deg. Av og til kan du også ta med deg det du kjøper hjem med en gang.

En butikk med den vanlige 22-åringen som ikke vet annet om det han selger enn det han har lært på salgskurs, er lite verdt. Det samme gjelder en butikk som ikke har alle varer utstilt, ikke har det du ønsker å vurdere koblet opp til prøvelytting, og ikke har det du bestemmer deg for på lokalt lager slik at du kan ta det med deg når du går.

Det er ikke nettbutikkene som har knekket de fysiske butikkene. Det er logistikksystemer som plasserer varene langt unna og begrenser utvalget du kan se, høre og få med deg fra butikken. Det er lønnsforhold som gjør at ingen beholder en butikkjobb til de er erfarne nok til å gjøre nytte for seg overfor kundene. Og det er personalpolitikk der folk ansettes etter alder, utseende og antatt salgstalent, i stedet for etter fagkunnskap.

For å si det kort og brutalt: Om jeg blir møtt av en kunnskapsrik ekspeditør, får se, ta og høre på varene, og kan ta dem med meg når jeg går, er sjansen stor for at jeg handler i den butikken, selv om jeg vet at jeg kan spare 500 kroner på å kjøpe fra en nettbutikk. Møtes jeg av en fjott som snakker som en produktbrosjyre, og det er 5 ukers leveringstid på det jeg vil ha, går jeg heller hjem og bestiller på nettet, sparer de 500 kronene og får varen på døra.

ser poenget ditt.

men når du skal handle ny seng eller salong, da er det uproblematisk å vente i 8 uker ?

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettbutikker dreper iallefall både folkeskikken og den logiske kompetansen til mange der ute, som ikke skjønner at det er dyrere å drive fysisk utsalg enn nettbutikk, og hyler og bærer seg over at produktet er noen skarve hundrelapper billigere på nett. Har observert dette flere ganger, og da spesielt i de store kjedene.

Selvfølgelig skal vi være bevisste på pris, men det virker på meg som om denne bevisstheten bikker langt over noen ganger. God butikkservice, fagkunnskap og muligheten til å teste produktet på forhånd blir ikke verdsatt i stor nok grad.

Nordmenn er generelt både gjerrige og kjipe på dette feltet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare di store kjedene som har litt for dårlig service. Jeg handlet for ikke så lenge siden en passe dyr komponent til kinoen min i en lokal liten hifi butikk. Når jeg nå skal oppgradere denne komponenten med noe tilleggsutstyr som må spesialbestilles så gidder di ikke holde hva di lover. Jeg har ringt og hvert fysisk nede i butikken endel ganger, men hver gang så sier de at de skal ringe meg opp dagen etter.
    Dette har ikke skjedd enda og dette er ikke en butikk med overarbeidet personal som har så mye å gjøre at det har gått i glemmeboka.

Når noen skal drive en sånn liten butikk i disse tider med sterk konkurranse fra nettbutikker så burde di ivertfall sørget for å ha god kommunikasjon med di få kundene de har for med en slik oppførsel så blir det til at man ikke gidder handle der mer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I blant får jeg en følelse av at folk ikke vet at det finnes andre butikker enn hfk og sg.

Skal man finne entusiastiske og kunnskapsrike personer er det vel først og fremst ikke i kjedebutikkene man skal lete.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I blant får jeg en følelse av at folk ikke vet at det finnes andre butikker enn hfk og sg.

Skal man finne entusiastiske og kunnskapsrike personer er det vel først og fremst ikke i kjedebutikkene man skal lete.
    Helt enig. Men når du spør ved 3 forskjellige anledninger om en Tandberg forsterker, og Hr. Ståle Krapyl gir deg 3 forskjellige svar om hva han synes om denne, er også det ganske tvilsomt. De eldre hifi folkene vet sikkert hvem jeg snakker om her...
    Men, det finnes alltid unntak selvfølgelig.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Nettbutikker dreper iallefall både folkeskikken og den logiske kompetansen til mange der ute, som ikke skjønner at det er dyrere å drive fysisk utsalg enn nettbutikk, og hyler og bærer seg over at produktet er noen skarve hundrelapper billigere på nett. Har observert dette flere ganger, og da spesielt i de store kjedene.

Selvfølgelig skal vi være bevisste på pris, men det virker på meg som om denne bevisstheten bikker langt over noen ganger. God butikkservice, fagkunnskap og muligheten til å teste produktet på forhånd blir ikke verdsatt i stor nok grad.

Hadde det bare vært noen hundrelapper det var snakk om så hadde jeg uansett kjøpt i butikk. Tryggheten ved å kjøpe i butikk med alle garantimuligheter og byttemuligheter oppveier klart feks 4-500kr.

Personlig ville jeg strekke meg så langt som omlag 1200+ før jeg i det hele tatt tenkte på å handle på nett.
    Ved tilfeller på 4,5,6 tusinger ekstra i butikk i forhold til nett så synes jeg ikke det er det minste rart i at kunder handler på nett.

Jeg synes heller butikker må se an markedet litt mer og ikke overprise varene sine i forhold til konkurrentene.

Gå i en Elkjøp butikk å si at en vare koster mindre i nabobutikken så slår de av med en gang.
    Det har jeg opplevd gang på gang....

Skal jeg tro at de ikke er klar over en diff på kanskje så mye som 4000 for en prisvinner?
    Eller er det ikke heller så at noen prøver glatt å lure oss?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom

Tvert om! Nordmenn er vel blant de dårligste til å prute, og vi finner oss alt for ofte i "villedende" priser.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Er av samme oppfattning . Jeg skulle ha noe rimelige kabler hos en av di store her i område for ei stund tilbake . Men valgte rett å slett å ikke kjøpe pga en helt utroligt uvitende å pågående ekspeditør . Di fleste ekspeditørene i di store kjedene er programmerte til å kun like deres eget utvalg å ikkje minst det dyreste i butikk hyllene . Da blir de helt patetisk å høre hvordan di rakker ned på andre merker kontra deres eget utvalg .

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Tvert om! Nordmenn er vel blant de dårligste til å prute, og vi finner oss alt for ofte i "villedende" priser.

hehe , helt korrekt . Å jeg er beklageligt en av di . Jeg er helt utroligt dårlig til å prute , å føler meg "kjip" når jeg begynner å forhandle pris .

Men har heldigvis handla så mye av di lokale butikkene her hjemme at prisene jeg får er langt lavere en andre plasser .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på byttefrekvensen på dette forumet og andre forum, kan det virke som om mange handler uten å høre på egne ører, men stoler på råd fra andre etc.

Og det er da viktigheten av å ha en butikk man kan høre produktet i, evt. ta med seg sitt eget som det skal spille med, eller låne med seg hjem. Det er verdt ganske mange hundrelapper, for ikke å si tusenlapper, kontra å kjøpe et produkt som er skrytt opp i skyene i blader eller på forum, men som ikke passer dine ører eller ditt anlegg. Tenk på hva du taper på å bytte ofte, kontra å bruke litt mer første gangen man handler, bli fornøyd og ha utstyret lenge. Jeg har heller ikke samvittighet til å låne et produkt, for så å levere tilbake og kjøpe brukt.

God lyd er utrolig individuelt - så det er ikke spesielt smart å stole mer på andre enn å ta ting som råd og ringe inn aktuelle produkter. I så måte er hifi-butikker ekstremt viktige. Jeg har som alle andre handlet diverse andre ting på Elkjøp, Expert osv., men går som regel utrolig irritert ut igjen, oftest uten å handle på grunn av mangel på kunnskap hos selger.

Men vi får de butikkene vi fortjener.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg klarer ikke å se forskjellen på at man her inne allment aksepterer at folk kjøper musikkk&filmer fra rimeligste tilbyder (gjerne fra utlandet), mens hardware MÅ kjøpes i lokale HiFi sjapper for å "verne om disse butikkene".

Har man prinsipp a, å handle musikken der den er rimeligst (nærmest sammenlignet øre for øre), så bør prinsipp b, å handle hardware der det er rimeligst - være akseptert.

Hvis man synes det er leit & trist at en hi-fi butikk så må legge ned grunnet svakt salg, hvor var da disse triste menneskene da platebutikkene ble nedlagt i stort monn?

Hi-fi butikker kan hjelpe og rådgi, men det kan jammen med forum som dette også.
    Og det er vel en og annen kritisk bemerkning herinne til hi-fi butikkenes forsøk på selge grisedyre kabler til anlegget du har funnet der.

Netthandel er kommet for å bli, det må man bare leve med!
    Du har helt rett i det siste, og netthandel er også en bra ting for de mange som f. eks bor slik til at butikkbesøk kan være vanskelig. Men du kan ikke sammenligne musikkjøp og elektronikkjøp. Musikken har du hørt før - den trenger du ikke å lytte til først. Elektronikken har man som oftest ikke hørt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Helt enig. Men når du spør ved 3 forskjellige anledninger om en Tandberg forsterker, og Hr. Ståle Krapyl gir deg 3 forskjellige svar om hva han synes om denne, er også det ganske tvilsomt. De eldre hifi folkene vet sikkert hvem jeg snakker om her...
    Men, det finnes alltid unntak selvfølgelig.
    Spør du samme person 3 ganger om samme forsterker?

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg konstaterer at jeg opplever mange nordmenn som gjerrige og kjipe. Hvordan det er i andre land vet jeg ikke noe om, men dersom det er betydelig verre enn her på berget, må det være mild tortur å jobbe hos en elektroforhandler i det store utland.

Norske forbrukere er dessuten ekstremt godt beskyttet gjennom verdens beste forbrukerrettigheter, og har i forhold til kjøpekraft blant de laveste prisene på elektronikk i Europa, om ikke de aller laveste. Bare som et lite apropos.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis butikkene skal kunne konkurrere mot nettbutikkene så er det viktig at de kan tilby den nødvendige service og kompetanse slik at man synes det er verdt det.

Det finnes en del gode folk i butikkene, men de fleste ordinære hi-fi sjapper har dessverre kun middels serviceinnstilte ansatte, og er de serviceinnstilte lider de ofte av en skrikende mangel på kompetanse. Så fort man begynner å diskutere state-of-the-art AV-formater, tilkoblinger og teknologier faller 80% av alle hi-fi butikk ansatte av lasset med en gang.

Etter min mening skal jeg føle at jeg kommer til en gjeng som virkelig har peil og som gjerne kan si meg noe jeg ikke vet på et høyt teknisk nivå og som har en saklig og god totalforståelse for alt innen butikken.

Når JEG klarer å kunne en god del mer eller mindre nyttig om bilde, lyd, kalibrering av både lyd og bilde, teknoligier, formater osv osv, så forventer jeg at en butikkansatt har STÅLKONTROLL på ALLE disse tingene, siden han trossalt får betalt for dette.

Det verste jeg vet er å komme inn i en såkalt "fagbutikk" og umiddelbart merke at selgeren innehar langt mindre kompetanse enn meg selv på det jeg er ute etter, og jeg er LANGT i fra utlært.

Så per i dag synes jeg majoriteten av hi-fi selgerne primært har alt for liten kompetanse, for snever erfaring og viser generelt for liten interesse for fagområdet.
    Jeg kan imidlertid skjønne at man fronter egne produkter foran andres, siden det trossalt er snakk om business, men da bør man også ha saklige og gjennomtenkte argumenter for dette.

Poenget er at veien til internett blir kort... selv om nesten alt jeg har stammer fra en forhandler.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •