3.1 oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 3.1 oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3.1 oppsett?

Lurer på litt rundt oppsett av høyttalere. Skal kjøpe meg nytt anlegg, lenge vurdert kompaktanlegg ala LX01 men nå vurderer jeg sterkt komponent. Da kommer spørsmålet opp, hvilket system skal jeg kjøre? Jeg føler ikke det sterke behovet for 5.1, bakhøyttalere er upraktisk og gevinsten er liten og sjelden synes jeg. Men hva blir da det neste? Er det 2.1, eller er det vanlig med 3.1? Altså senter, fronter og sub? Jeg kan ikke si jeg har sett 3.1 nevnt noen steder så jeg mistenker at det er litt uvanlig, men hvorfor?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge sønnene mine kjører 2.1 - og det skyldes ganske enkelt at de har tokanals, eller stereo, elektronikk. For eventuelt å kunne kjøre 3.1, trenger man surroundelektronikk - og kjøper man først det, er det kanskje naturlig at man ikke stopper ved 3.1, men går videre i hvert fall til 5.1. Mange velger stereo elektronikk fordi tilsvarende lyd i stereo med surroundelektronikk koster ganske mye mer.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det var oppklarende. Vet ikke så mye om forsterkere igrunn, trodde at alt man selger i dag rimelig automatisk var 5.1/7.1. Min budsjettgrense er 15k så innenfor det nivået er det kanskje ikke så feil antagelse?

Hvor stort utbytte får man av senteren i 3.1 fremfor å kjøre 2.1?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Samsung har et veldig bra et HtBD2. Tror det ligger til ca 13000. Et komplett system. 5.1 med blue ray

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Samsung har et veldig bra et HtBD2. Tror det ligger til ca 13000. Et komplett system. 5.1 med blue ray
    Hei,

Takk for tips. Men jeg synes de høyttalerne er for store. Har en tråd fra før om anlegg: http://avforum.no/forum/generelt-aud...te-anlegg.html

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VingeFaan
    OK, det var oppklarende. Vet ikke så mye om forsterkere igrunn, trodde at alt man selger i dag rimelig automatisk var 5.1/7.1. Min budsjettgrense er 15k så innenfor det nivået er det kanskje ikke så feil antagelse?

Hvor stort utbytte får man av senteren i 3.1 fremfor å kjøre 2.1?
    Hehe - man kan kanskje få inntrykk av at 5.1/7.1 er det som gjelds, når man følger med her på AV-Forum. Men det er forbausende mange som fortsatt sverger til stereo. Bl.a. barna mine - som har helt alminnelige, "klassiske" stereoanlegg - med den eneste forskjell at de bruker Blu-Ray-spiller i stedet for CDspiller.

Selv kjører jeg 4.1 i TV-stuen - av den enkle grunn at jeg ikke har plass til en senterhøyttaler. Jeg kan ikke si annet enn at jeg klarer meg aldeles utmerket uten senterhøyttaler. Nå har jeg nok godt over middels elektronikk og et par veldig gode høyttalere i front - det tror jeg hjelper veldig. Tipper likevel at du vil klare deg veldig bra med stereo elektronikk - altså en vanlig tokanals forsterker. Med et begrenset budsjett, er det lettere å få god lyd i to kanaler enn i tre eller fem. Særlig når du likevel ikke skal ha fem.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK flott, da kan jeg nok legge litt mer i fronter også om jeg dropper de tre andre.

Vurderer XTZ som virker å gi mye for prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Vet dette ser/ høres dumt ut, men har du sett/hørt på Logitech Z-5500 5.1 høyttalersystem. Dette er et sett som egentlig hører til pc, men det er utrolig bra lyd. Små høyttalere som ser bra ut. Har et sett selv på pc. Kjempe fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vet av dette anlegget. Er nok bra lyd for prisen det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om litt lesestoff er ønskelig for noen her i tråden, google "ghost center speaker", L&B tror jeg fortsatt mener at ingen senterhøyttaler ofte er bedre enn en dårlig senter/en som må plasseres uoptimalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •