Laaaaange signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laaaaange signalkabler

Jeg har tenkt på å bruke forsterkerens B-utganger til å høre musikk på soverommet. Nå slo det meg at jeg da også kan koble den analoge soveroms-TVen til stue-stereoen, for å få litt mer trøkk på lyden. Dette forutsetter imidlertid en laaang signalkabel, siden den må trekkes gjennom/langs veggen i et mellomliggende rom.

Jeg har brukt en 10 meters kabel fra Clas Ohlson til å ta opp i MP3-format fra LP, og tilsvarende kabel til å vise video fra Mac'en til analog TV når jeg har vært hjemmefra. På dette funksjons- og kvalitetsnivået ga ikke en så lang kabel noen problemer.

Men hva med forsinkelse? 10 meter fra TV til forsterker, og 10 meter tilbake til høyttalerne? De analogene sendingene fra Canal Digital er ikke alltid helt synkroniserte uansett, men det blir kanskje ikke bedre av dette...?

Noen som har erfaringer/tanker rundt dette?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikkert helt fint, du vil neppe få problemer med forsinkelse

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at du kan se bort i fra tidsforsinkelse i praksis. Lydbølger går med litt over 300 m/s - der bli tidsforsinkelsen merkbar på 10 meter. Signaler gjennom kabler går i anselige prosenter av lysets hastighet - som er ca. 300 millioner m/s - da snakker vi om størrelsesorden hundrevis av millioner m/s. Helt umerkelig når det gjelder lip-sync.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teori og praksis

Det som teller, er vel ikke egentlig hva som skjer i teorien, eller hva som er teknisk målbart, men om hvordan man oppfatter det i praksis der og da.

Satser på at ti meter til og fra går bra.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - teorien kan hjelpe oss til å forstå at praksis ikke vil være noe problem. Hvis den ikke hjalp oss, var det ikke noen god teori. Men 10m er helt kurant. Du kunne sannsynligvis strekke en kabel frem og tilbake mellom Oslo og Trondheim for den saks skyld - uten at du ville merke det aller minste.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Dette forutsetter imidlertid en laaang signalkabel, siden den må trekkes gjennom/langs veggen i et mellomliggende rom.
    Da må den være godt skjermet. Gjerne dobbeltskjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Må" - for å få lyd i toppklassen, eller for å duge til TV-lyd (analogt signal, til nød en DVD i ny og ne)?

Hvor mye vil andre kabler påvirke? Jeg har to veier å gå, og tenkte å bruke den ene bare til høyttalerkabler. Den andre vil da måtte inneholde antenne/coax og nettverk, i tillegg til evt signalkabel.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Må" - for å få lyd i toppklassen, eller for å duge til TV-lyd (analogt signal, til nød en DVD i ny og ne)?
    Kun for å unngå "innstråling" av støy.

Det er derfor XLR benyttes av alle i den profesjonelle bransjen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •