Trenger hjelp med å koble lyd til forsterker, og bilde til TV.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Trenger hjelp med å koble lyd til forsterker, og bilde til TV.

Hei alle sammen.

Trenger veiledning av dere med kobling av lyd til forsterker.
    Utstyr jeg skal koble til, er en dekoder og en dvd/opptaker.
    Disse skal også kobles til TV.

Innganger på forsterker:
    1x Phono.
    1x AUX.
    1x CD.
    2x Tape.

Innganger på dekoder:
    1x HDMI.
    1x SCART(EXT1 "TV").
    1x SCART(EXT2 "VCR").
    1x PHONO L/R.

Innganger på dvd/opptaker:
    1x SCART(EXT1 "TV").
    1x SCART(EXT2 "dekoder").
    1x PHONO L/R.

Innganger på TV:
    HDMI.
    1x SCART(EXT1 "RGB")
    1x SCART(EXT2 "AV")

Hvordan vil dere koble dette?

Har tenkt å koble slik, men er usikker på om jeg tenker riktig... :

1)Forsterker->AUX->phono switch 3-1.
    2)Koble phono kabler til både dekoder og dvd/opptaker via switch.
    3)Dekoder->Scart EXT2 "VCR"->dvd/opptaker->Scart EXT2 "dekoder".
    4)Dekoder->HDMI->TV->HDMI.
    5)Dvd/opptaker->Scart EXT1 "TV"->TV->EXT2 "AV".

Har tenkt å kjøpe en phono switch, men vil først høre hva dere mener.
    Har nemlig en diskusjon med en bekjent om hvordan dette skal kobles.
    Han jeg diskuterer med mener at jeg ikke trenger switch i forbindelse med lyden, og kan heller koble phono ledning fra AUX på forsterker og inn i dekoder. For så å videreformidle lydsignalene via scart mellom dekoder og dvd/opptakeren.

Men vil ikke da signalene bli dårligere når man går igjennom flere ledd? Er det ikke bedre å koble utstyr direkte til forsterker? I dette tilfellet via en switch. Kan man ikke også oppleve litt delay på lyden/usynkront hvis man kobler gjennom flere ledd?

En annen ting jeg lurer på er; han sier at jeg ikke skal ha scart mellom dvd/opptaker og tv?!? For da får man ikke videreformidlet phonosignalene riktig via dekoder og dvd/opptaker. (*forvirret*) Må det ikke være en direkte kobling mellom dvd/opptakeren og tv for å i hele tatt kunne se hva jeg trykker på via dvd/opptaker fjernkontrollen?? Bilde videreformidles vel ikke via scart fra dvd/opptakeren til dekoder for så opp til tv?!?

Hvordan vil dere koble lyd/bilde i mitt tilfelle?

Ett tilleggspørsmål:
    Har forsøkt å koble slik han sier, bare for å teste.
    Kobler phono ledningene direkte til dekoder istedenfor å bruke en switch. Får da lyd fra dekoder ut på anlegget. Når jeg slår på dvd/opptaker så er det jo den som skal overta, at lydsignalene ikke lenger skal gå fra dekoderen til forsterker, men fra dvd/opptaker gjennom dekoderens scart og ut til forsterkerens aux. Men dette fungerer ikke, får ikke lyd fra dvd/opptaker. Kun fra dekoder.

Hvis jeg kobler om, slik at phono ledningene er direkte koblet til dvd/opptaker istedenfor dekoder, så får jeg lyd både fra dekoder og dvd/opptaker. For når jeg tester ved å slå av dvd/opptaker, så får jeg fortsatt lyd, men nå via dekoder. Da blir jo lydsignalene videreformidlet fra dekoderens scart gjennom dvd/opptaker og over til forsterkerens aux. Hva kan være grunnen til at lydsignalene ikke blir videreformidlet når phonoledningene er koblet til dekoder og ikke i dvd/opptaker?

Ble mye på en gang, håper det går bra.
    Håper på tilbakemeldinger. Ha en finfin helg.

MVH

Kenneth Jakobsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo så enkelt som å følge manualen. På dekoderen står der f.eks. "scart ext1 TV", denne kobles da til tv´en osv........
    Husk å justere i menyen til dekoderen, bilde f.eks. skal sikkert være "rgb", men jeg vet jo ikke hvilken dekoder du har...

Etterpå kobler du en vanlig rca kabel fra Audio Out på dekoder og kobler i forsterkerens Aux.
    Da tar du en annen rca fra dvd opptakerens Audio Out og kobler til forsterkerens CD, eller Tape INN.
    Nå har du lyd fra dekoder og dvd opptaker i anlegget.

Scart kablene vil sørge for at audio lyden fra dekoder og dvd opptaker går til tv´en så du kan se tv uten å ha anlegget på.

Ditt tv har en "AV" bryter, når du skal se dvd opptakeren må du velge ext2, eller AV1 eller hva nå det heter på din tv. Slå på dvd opptakeren og trykk på inngangene på tv´en inntil du ser du har bilde...da vet du hvilken inngang det er på. Dvd opptakeren har sikkert en "Monitor" funksjon, trykker du på denne får du vekselvis opp bildet fra din dekoder og dvd opptakeren selv, du trenger ikke skifte kanal på tv´en.
    Igjen, viktigt at du leser manualene så du kommer til å bli kjent med produktene dine.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takk for tilbakemelding, men har fortsatt flere spørsmål.

Takk for tilbakemelding Niels.
    Setter pris på det.

Vil bare informere om at jeg nå har bilde på både dekoder og opptaker. Opptak fungerer også.

Hvorfor skriver du at jeg skal bruke scart fra dekoder til TV når dekoderen og TVen har HDMI? Har testet det ut og ser at det blir bedre bildekvalitet ved bruk av HDMI.

Så da mener du at det lønner seg å koble dekoder direkte til forsterker, og opptaker direkte til forsterker. Og ikke slik som han bekjente av meg mener med å la all lyd gå via dekoder? Har jeg forstått deg riktig? Og håper på svar på spørsmålet mitt om man får forringet/dårligere signal/delay ved å la lyd gå gjennom flere ledd, kontra det å koble slik du skriver med en kabel fra hvert utstyr direkte i forsterker.

CD på forsterker er allerede opptatt, til en cd spiller. Og hvorfor skal jeg bruke TAPE? TAPE skal vel brukes til kassettspillere? I brukerveiledningen står det jo at jeg skal bruke AUX til utstyret jeg snakker om. Eller vil man ikke merke noe forskjell på lydkvaliteten ved å benyte TAPE?
    Er bare det at det aldri har falt meg inn å bruke TAPE inngangen til slikt.

Men håpet på svar på spørsmålet mitt om phono switch? Jeg vil si at det er bedre med en slik, for å slippe å bruke TAPE inngangene? Eller har det absolutt ingenting å si for signalet å bruke TAPE enn AUX til f.eks. dvd spilleren?

Håper på svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev scart fordi din dvd opptaker ikke har hdmi, ellers kunne du kjørt hdmi hele veien. Men, du kan godt sette en hdmi imellom din dekoder og tv´en også om du vil, da velger du hdmi på tv´en når du vil se det signal. Men, jeg vet ikke om din dekoder kan sende ut scart rgb og hdmi på samme tid jo, det må du teste så...kan den det er det jo ikke noe problem.
    Du skriver jo også at opptak fungerer, så alt er som det skal være jo....

Jeg tror du roter med inn-og utgange altså. Du kan IKKE koble lyd via din dekoder da den ikke har noen innganger, den har bare utgange....
    Så det er logisk at vil du høre signalet fra dvd opptakeren tar du det ut fra dvd opptakeren, ELLER via Audio Ut på tv´en om den har det. Det kan du også, da hører du lyden fra hva der vises på tv, da trenger du bare én rca kabel, og ikke en fra dekoder og dvd opptaker. Du bestemmer selv her.....
    Så altså, har din tv Audio Out, da kobler du en rca til denne, og til Aux på forsterker, ferdig.

En Tape Inn er en linjeinngang på samme måte som Aux, CD, Minidisc, Video, Tuner eller hva nå er det, det er samme greie. Der er ingen forskjell....
    Du kan bruke de til hva du vil, lyd fra en båndopptaker er lyd på samme måte som fra en cd spiller eller radio......
    En PHONO inngang er derimot KUN til platespiller da den har en equalizer innebygget.

Så hva du vil er opp til deg, du kan bruke én kabel fra tv til forsterker, eller du kan bruke dekoder lyd ut til forsterker AUX og dvd opptaker lyd ut til Tape Inn, valget er ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Takk for raske tilbakemeldinger Niels.

Godt tips å koble rca fra audio out på tv Har ikke tenkt på det. Tusen takk. Da vet jeg at det ikke er nødvendig med switch siden man kun trenger en rca fra tv til forsterker så lenge tv har audio out. Og at man i tillegg kan bruke TAPE IN i tillegg til AUX. smart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •