Anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg

rnrfnggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg g

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med store høyttalere er ikke så enkelt. Store høyttalere - enten de er billige eller dyre - krever kraftige forsterkere. Å få ett eller to store basselementer til å henge med i svingene, krever sitt. At store budsjetthøyttalere ofte låter skuffende dårlig, henger gjerne sammen med at de settes til å spille sammen med litt for svake budsjettforsterkere. Kroner og krefter har en viss sammenheng.

Det kan godt hende at det du opplever med din Argon 7240 henger mer sammen med forsterkeren din enn med høyttalerne. De er riktignok ikke noen bassbomber - sånn sett har du nok rett i at de ikke trøkker til i bassen når du skrur opp volumet. Men NADen din er nok medskyldig her - selv om den gir mye for pengene, har den ikke allverden å fare med når det drar seg til skikkelig.

De Challenger M-85 høyttalerne du tenker på, har jeg ikke hørt - men jeg har hørt lillebrødrene M-65 - og basert på det, vil jeg gjette på at NADen din ikke er noe spesielt godt valg til M-85.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det forringe signalet via høyttaler terminalene på subben? Det kunne jeg tenke meg å få nermere forklart....
    Ellers kan du bare trekke et ekstra sett kabler fra dine høyttalere til subben høyttaler Inn terminaler, thats it. Dette er faktisk bedste måten å koble sub på om du spiller stereo....
    Ellers er det veldig enkelt da, et Y-Led i begge PreOut utgange, ene Y-led går til subben, den andre tilbake inn i Main INN.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amduatum
    NAD`en er tilfredstillende bortset for at den har en noe unødvendig tungvindt funksjon; nemlig Pre-Out/Main-In. Dette er eneste måten på denne å koble til en subwoofer på (ved mindre man bruker høytaler terminalene på subben noe som ikke kan forsvares da det forringer lyden på subben noe jævlig).
    Da trenger man en 3-4 ekstra kabler med y-splitt som skal kobles på kryss og tvers via Pre-Out/Main-In.. Jeg kobla subben fra bare Pre-Out utgangen og da forsvant lyden på fronthøytalerne..!
    Pre-out/Main-in er jo en genial liten løsning egentlig. Man får lyd "ut-av-eska" og man har mulighet til å benytte NAD`en som forforsterker med en effektforsterker som tar seg av resten. Y-splittere i hytt og pine er jo ikke nødvendigvis et lydforbedrende opplegg og hvis du skal koble en sub inn mellom pre-out/main-in så er det jo mulig å bruke 2stk 2xRCA-M---1xRCA-F splittere i kombinasjon med en vanlig 2xRCA-M---2xRCA-M kabel. Signalet blir vel gjerne litt svakere når du må drive både effektforsterkerdelen i C-325BEE og XTZ`en? Litt usikker her.

Ellers har jeg som sagt et par argon 7240 høytalere. De er billige, man får forholdvis mye for pengene og spiller rent og jævlig høyt, i alle fall i kombinasjon med overnevnte NAD men når man spiller høyt nok virker det som det er bare diskanten som blir høyere for bassen går bare til et vist punkt så er det stopp.
    C-325BEE er ikke en typisk spille-jævlig-høyt forsterker egentlig, så det begrenser seg nok relativt raskt. Jeg vil tro at den har lettere for å kontrollere et par stativhøyttalere.

Challenger M-85 fra surround.no som bla.a. har dobble 8-tommers basser og 6,5” mellomtone + dobble diskanter. Den ser jævlig lovende ut og er ikke så forbanna dyr heller.
    Når begrensningen ligger i forsterkeren så hjelper det garantert ikke å kjøpe enda større høyttalere! Selv om de er forbanna billig og jævlig lovende (Er du nordlenning btw? :wink: )

Noen erfaringer med denne forresten? Men viktigst av alt; klarer min NAD C325BEE og drive disse fint uten og slite..?
    Det virker jo som den sliter med å kontrollere argon høyttalerne på det volumet du ønsker å spille, så dermed så sier det seg nesten selv at du ikke vil kunne spille særlig høyere med enda større høyttalere.

Hva med en brukt effektforsterker? Når jeg byttet fra NAD C-350 til Rotel RC-972/Rotel RMB-1075 så var det som å få nye høyttalere (B&W603S2). Jeg kunne spille fest-høyt igjen uten å være redd for at høyttalerne skulle klippe siden forsterker-settet hadde pondus nok til å kontrollere høyttalerne med jernhånd.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

Det kan nok være en mulighet! Men når jeg kjøpte anlegget i sommer på hi-fi klubben så prøvde jo han selgeren å overtale meg til å kjøpe to ENDA mindre forsterkere som han mente ville duge veldig bra med argon 7240 høytalerne..
    Men etter å ha luftet tankene mine her inne så ser det jo ut til at problemet med dårlig bassgjenngivelse ligger i forsterkeren? Altså ikke misforstå - de spiller bra og høyt med NAD`en, men ikke så bra som jeg hadde forventet
    XTZ-subben er jo en aktiv sub så den vil jo uansett ikke belaste forsterkeren noe så vidt jeg vet. Men det er en grunn til at det er sub-utgang/pre out på de fleste forsterkere, det er fordi det er bedre å koble subben gjennom via dette framfor høytalerterminalene. Det er i hvert fall hva hi-fi folka sier hehe Men da skal jeg vurdere sterkt en bedre forsterker! Noen tips eller anbefalinger forresten? Takk for alle svar!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville anbefale at du prøver å blåse liv i suben din før du begynner å grave dypt i lommeboken for å kjøpe en større forsterker.

Det du trenger er et Y-ledd - jeg bruker et par slike, som jeg kjøpte på Hifiklubben: Audio Y-Adapter RCA Male-to-2-Female

Plugg dem inn i pre-out - og så kobler du signalkabler derfra til sub og til main-in. Det er verken vanskelig eller uoversiktiktlig. Deretter bruker du litt tid på å justere delefrekvensen på suben - tipper at en 60-70-80 kan være greit å starte med - og så justerer du inn nivået så lavt du kan. Feilen de fleste gjør, er å stille både delefrekvens og nivå for høyt. Da bli det bare grøt.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fått ordna lyd i subben via anlegget nå. Jeg ville bare se med mine egne øyne hvordan dette skulle gjøres så jeg dro ned på hi-fi klubben. Det som var litt morsomt var at han karen der nede viste heller ikke helt hvordan dette skulle gjøres med det første hehe. Men det skal sies at han fikk det til etter hvert da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si det ble mye bedre bass i argon 7240 høytalerne etter at jeg tok ut bass-pluggene bak der... Hehe.. Viste ikke at det var noe inni der heller faktisk ops: . Men blir mer og mer sikker på å oppgradere forsterkeren. Den viktigste grunnen til dette er at når jeg spiller høyt med mine argon 7240 så blir det så fryktelig mye høy diskant og fryktelig mye mindre bass, dessuten synes jeg ikke dette spiller høyt og kraftig nok men det som tok kaka var her for en liten stund siden da jeg spilte med forsterkeren på full guffe en halv times tid ca, da ble forsterkeren så varm at den bare slo seg av! Trodde den gikk helt i stykker men fungerte som vanlig igjen etter å ha fått kjølt seg litt ned. Er ikke helt sikker på hvilken forsterker jeg skal gå for da eller om jeg burde anskaffe en såkalt forforsterker som jeg hører så mye snakk om, ikke at jeg helt liker tanken på det. Hvorfor skal man kjøpe en forforsterker i tillegg til forsterkeren når man kan selge den forsterkeren man allerede har for så og kjøpe en større og sterkere?
    Vurderer en NAD C375BEE som yter
    Utgangseffekt 8 ohm: 2 x 150 W i 4/8 ohm (kontin. effekt, begge kanaler samtidig, 20-20.000Hz). (Ikke at jeg helt skjønner hva alt dette betyr men..)
    Noen tips eller innspill til denne posten?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av det du hører - mye diskant og mindre bass - har ganske sikkert også en sammenheng med Argon-høyttalerne dine. For å sette det litt på spissen: det er slik de låter. En kraftigere forsterker kan rette opp litt av inntrykket, men på ett eller annet punkt, må du revurdere hele pakken din.

Varmgang, sier du? Det er klart at det blir vamt når man spiller for fullt - men jeg spør: har du de foreskrevne centimetrene med lufting over, på siden og bak? Mange forsterkere står i de tusen hjem med noen millimeter klaring her og der - og så lurer man på hvorfor varmesikringen slår ut. En slik NAD-forsterker som du har, trenger bra med luft. 10-15cm - hvis jeg skal gjette - rundt seg på alle kanter. Se i brukermanualen.

Til slutt noen ord om forforsterker og separat(e) effekttrinn kontra en integrert forsterker. Begge løsningene har sine sider - fordeler og ulemper både her og der. En delt løsning gir ofte en viss fleksibilitet til større grad av skreddersøm. Skal man ha veldig kraftige saker, er det nesten bare separate effekttrinn som gjelds. Få integrerte forsterkere i rimelige prisklasser leverer noe særlig mer enn 2x150W eller der omkring. Fordelen med en delt løsning er også dette med varme - hvis du kan plasserere effekttrinnene et sted med god ventilasjon, kan resten av utstyret stå tryggere i et mer eller mindre lukket hyllesystem. Litt lufning må til, men det blir ikke helt de samme varmeproblemene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takk for raskt svar Det skal sies at forsterkeren kunne ha hatt litt mer luft rundt seg der den stod ja. Nå har den i alle fall rikelig med luft.
    Grunnen til at jeg vurderer kraftigere forsterker er mye pga at høyttalerne spiller hva jeg kaller ubalansert ved høyt volum, lengre opp i tråden forklart med at forsterkeren antakelig var for dårlig til å drive høyttalerne skikkelig når man drar på litt.
    Men hvis jeg forstår deg rett så er et effekttrinn det samme som en forforsterker eller er jeg helt på gjordet nå?
    Er klar over at mine argon 7240 har sine begrensninger men planen er først og oppgradere forsterkeropplegget slik at jeg for tatt ut det fulle potensialet i høyttalerne, for så senere og oppgradere dem. Derfor må forsterkerløsningen også være kraftig nok til å kunne drive de neste høyttalerne! Men en ting av gangen selvsagt. Det er dette jeg prøver å finne ut av nå, hva slags forsterker opplegg jeg skal gå for.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den NADen du har nå, er en integrert forsterker. Inni den er det en forforsterkerdel og en effektdel. Jeg kjenner ikke din forsterker i detalj - men akkurat NAD har et slags varemerke med en ekstern overgang mellom forforsterkeredelen og effektdelen - fra pre-out til main-in. Integrerte forsterkere ellers har gjerne denne overgangen under chassiet.

For å ta effekttrinnet først - siden det er enklest - gjør ikke det noe annet enn å forsterke signalet med en fast faktor - den såkalte gain. Fra typisk lavnivå - som kilder har det med å levere fra seg - til høynivå - som høyttalere trenger for å gi lyd på hørbare nivåer. Populært sagt, kan man si at dobbelt så mye inn på et effekttrinn, gir dobbelt så mye ut. Er f.eks. venstre kanal litt svakere inn på et effekttrinn, vil venstre kanal låte akkurat så mye svakere i høyttalerne. Et effekttrinn gjør ingenting - bortsett fra å forsterke.

Forforsterkerens funksjon er å lede signalet fra valgt kilde - CD/tuner/TV/PC/DAC...you name it - til effekttrinnet. En del forforsterkere har tone- og balansekontroller - slik at signalet kan rettes opp i h.t. lytterens behov før det sendes til effekttrinnet. Den viktigste funksjonen er volumkontrollen - det er i forforsterkeren at det riktige nivået settes, før signalet går inn i effekttrinnet og blir til musikk. Andre funksjoner kan være tape-out - d.v.s. at valgte signaler sendes ubearbeidet videre til opptaksenhet eller hodetelefonforsterker.

Med en integrert forsterker som din NAD, kan man kombinere det å ha en integrert forsterker med eksternt effekttrinn. Gitt at du finner et passende eksternt effekttrin - som passer klangmessig og m.h.t. gain - kan du f.eks. bruke det interne effekttrinnet i NADen til mellomtone/diskant, og det eksterne effekttrinnet til å drive basselementene. Eller kutte ut det interne effekttrinnet helt - og bruke forforsterkdelen i kombinasjon med et separat effekttrinn som driver hele greia. Det er normalt ingen fordel å bruke en integrert forsterker som ren forforsterker - derimot kan det å spe på med et ekstra effekttrinn være en fornuftig måte å gjøre det på.

Men tilbake til hovedproblemstillingen. Hvis du ser for deg at Argon skal byttes ut, bør du allerede nå ha en idé om hva du skal bytte til før du kjøper deg ny forsterker. En større NAD kan i og for seg være grei nok med de rette høyttalerne - gitt et ikke altfor stort ambisjonsnivå - men kan være helt feil hvis du er ute etter godlyd på helt nye nivåer med helt andre høyttalere og kilder enn du har i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok. Da forstår jeg litt bedre. Har ikke vært så lenge i "gamet" og har litt begrenset budsjett og dessuten så liker jeg å holde ting enklest mulig, ryddigere og slikt. Så planen var å først oppgradere til NAD C375BEE Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C375BEE Integrert forsterker

Denne skal vist nok kunne drive det meste av vanlige høyttalersystemer sies det. Håper ikke det er noen fare for at den blir FOR kraftig for Argonene mine, at de kan bli skadet eller noe...?

Ellers hadde jeg tenkt litt på Dynavoice Challenger M-85 høyttalerne. Dynavoice Challenger M-85 i Calvados farve

Skulle da tro NAD C375BEE da klarer å drive begge høyttaler-parene optimalt og vel så det?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En integrert forsterker er en grei start. NAD C375BEE er en kraftig sak. Ikke av de mest velspillende, dog - men helt OK til prisen. Livet er fullt av kompromisser mellom lommebok og ønskeliste - så greit nok: start med den. Lillebroren har tydeligvis ikke krefter nok etter din smak - da må du bare ta et skritt videre på elektronikken, eller et skritt tilbake på høyttalerne.

Det er heldigvis ikke slik at store forsterkere ødelegger høyttalere. Det er heller det omvendte som skjer: svake forsterkere som spiller på maks volum med høy forvrengning, er vanligivs den store synderen når det gjelder slikt.

Personlig er jeg ikke spesielt begeistret for de store Dynavoice høyttalerne, men hvis du er helt sikker på at det er disse du vil ha, bør NAD C375 BEE klare å drive dem greit. Rent effektmessig kunne helt sikkert de største Dynavoice'ene ha godt av enda kraftigere elektronikk - det kan ikke bli kraftig nok for disse. Det er imidlertid da jeg synes at det begynner å bli et kraftig misforhold mellom hva elektronikken koster og hva høyttalerne koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er jo ikke helt sikker på de høyttalerne men ut i fra hva jeg har lest om de så er det vist vanvittig mye for pengene man får. Og de skulle vist være temmelig lettdrevne og som jeg forstod men det sier vel alle som skal selge høyttalere
    Men skulle man hatt like store høyttalere fra f.eks. dali eller b&w koster jo det 2-3 ganger mer så..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp så store høyttalere som M-85 eller tilsvarende, uten å være innstilt på å følge opp med elektronikk som holder mål. Lettdrevet = høytspillende - d.v.s. at du får mange dB ut selv om du putter få Watt inn. Det er det eneste som man kan lese ut av produsentens følsomhetstall (antall dB v/1W inn).

Følsomhetstallet sier ingenting om hvordan høyttalerne spiller musikk. Ingenting om hvor tight bassen er, hvor musikalsk mellomtonen er - eller hvor glatt og behagelig diskanten er. Ingenting om hvordan det vil låte hjemme hos deg, med ditt utstyr. Ingenting om de musikalske kvalitetene og helhetsopplevelsen. Ingenting om unoter og lyttetretthet.

Ikke les! Lytt! Ta en tur i butikken. Få dem til å koble opp noen dyre anlegg først, så du kan få en idé om hvordan musikk kan låte på godt utstyr. Så kan du jobbe deg nedover. Ta med deg favorittmusikken din - musikk som du har hørt på gode anlegg og som du kjenner godt - og bruk tid. Da kan du lettere bli oppmerksom på forskjellene mellom godt og dårlig. For forskjellene er der - lett hørbare. Det er ikke uten grunn at det selges høyttalere som er adskillig dyrere enn dem du har i kikkerten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Ok. Kom nå til å tenke på en annen løsning.
    Den NAD`en jeg allerede har er jo en integrert forsterker men hvis jeg istedenfor å kjøpe en kraftigere integrert forsterker heller kjøper en god effektforsterker, kan jeg ikke da bruke den eksisterende NAD`en som forforsterker eller vil det bare bli tull...? Hvis ja ville jeg jo være enda sterkere rustet med tanke på å oppgradere til større og mer krevende høyttalere i framtida også tenker jeg...
    Skulle tro dette burde gå an på en eller annen måte da?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - det går bra det. Det eneste du må tenke på, er at selv om du bruker NAD'en din som ren forforsterker, vil den kreve mer ventilasjon enn om du hadde hatt en dedikert forforsterker. Effekttrinnet i NAD'en din vil avgi en del varme selv om det bare står der på tomgang. Rent lydmessig er neppe forforsterkerdelen i NAD'en din blant de høyest rangerte - men det kan du ikke regne med når man tar hensyn til prislappen. Men som en midlertidig løsning? Kjør i vei! Det dukker jevnlig opp gode og billige effekttrinn på bruktbørsen. Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •