Hvor mye har kabler å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye har kabler å si?

Hei jeg er egentligt ganske ny innen dette, og har dermed ikke allverdens peiling enda.

Det jeg lurer på er hvor mye høytaler kablene egentligt har å si, jeg har netopp gått til innkjøp av XTZ 99.36 og 99.26, og lurer på hva det har å si å bytte ut disse 20kr meter ledningene, med dyrere og evt hvor høyt jeg bør gå i pris for å få merke forskjell?

Nå ser jeg at jeg har lagt inn dette ved feil forumtråd, overså "Kabler" tråden
    sorry

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er et eget kabel from her også....., men, kabler betyr intet i forhold til å endre plaseringen av høyttalerne 2 cm.....så spil du bare musikk.
    Har du lyst kan du jo prøve noen andre og se om du hører forskjell....

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar et søk på forumet vill du få opp veldig mange tråder som handler om akkurat dette!
    Personlig mener jeg gode kabler har noe for seg.....

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det verdt å legge penger i:
    Analoge kabler: JA
    Digitale kabler: NEI

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytaler kablene er i bunn og grunn en passiv komponent som ikke er så veldig kritisk for lydkvaliteten dersom de i utgangspunktet fornuftige simmensjonert i forhold til tverrsnitt lengde osv.

Forskjellig tilkobblet utstyr kan påvirkes noe av kablenes leder egenskaper, men hvor hørbart slike effekter er, det er vel en helt annen ting. Da er vel de akustiske faktorene i lytterommet mye viktigere å få kontoll på.

Det man vel får med dyrere kabler er ofte et bedre utseende på kabelen, og termineringene og kanskje litt mere "god følelse" i bruk. Hvordan de samme pengene som brukt på dyre kabler kunne løftet ytlesen ved å bli brukt på bedre aktivt jobbende komponenter i signalkjeden, det er en annen ting...

Ellers er vel temaet kabler i hifi verdenen et uutømmelig diskusjons tema, der man hovedsakelig har to leire, der den ene siden angir at det er hørbare forskjeller, på kabler og den andre mener det ikke er det.

Har derfor en misstanke om at sannheten finnes en plass i midten, der faktorer som den menneskelige hørselen, kablenes leder egenskaper og utsende messige påvirkning, samt en brangsje som jo også vil tjene penger, er blandr de viktigste faktorene.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har minimal betydning. Kabelbytte kan gi littegrann bedre lyd, men kan være uhørbart også mener jeg. Synes ikke det er så mye å tenke over som nybegynner, men har man lyst så har man lov. Da må man både være åpent til sinns ovenfor forandringer, men også meget kritisk ovenfor innbilning. Å teste blindt er det beste. Alså at du ikke vet hvilken kablel som er tilkoblet. Min erfaring er at forskjellene virker mindre blindt enn når man vet hvilken kabel som brukes.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SAW
    Hei jeg er egentligt ganske ny innen dette, og har dermed ikke allverdens peiling enda.

Det jeg lurer på er hvor mye høytaler kablene egentligt har å si, jeg har netopp gått til innkjøp av XTZ 99.36 og 99.26, og lurer på hva det har å si å bytte ut disse 20kr meter ledningene, med dyrere og evt hvor høyt jeg bør gå i pris for å få merke forskjell?

sorry
    Mitt tips/råd er å først finne et oppsett med høyttalere, forsterkere etc du er fornøyd med. Jobb med å finne bra plassering av høyttalere i forhold til sitteposisjon. Når alt dette er i orden kan du jo heller prøve litt kabler etc for å se om dette er noe du synes er verd å bruke penger på.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en kabel er "passiv" trenger ikke å være med i ligningen om man skal argumentere imot hørbare forskjeller..

Mitt oppsett er utrolig følsomt når det kommer til forskjellige kabler, så hos meg har det hatt stor påvirkning ved utbytte av digitale og analoge kabler..

Kabler har helt klart noe for seg, det som er litt artig med kabler er at en kabel til 100 kroner kan være bedre enn en kabel til 2000 kroner akkuat på ditt system.:

Her er det bare å teste på ditt system

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har derfor en misstanke om at sannheten finnes en plass i midten..
    Jepp...

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SAW

sorry

Prøv deg frem selv ved å låne/deponere kabler av bekjente/butikker. Hører du forskjell på kablene,så benytter du den som høres best ut i dine ører uavhengig av pris. Uansett så er det vanskelig for andre å komme med konkrete tips da smaken er som baken.

Mvh
    CookieMonzta

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet nylig fra noen Monster Cable på 12gauge til ca 30kr pr meter, til Nordost Super Flatline(2200kr for 2 X 2meter).
    Godfølelsen er absolutt til stede, og det ser utvilsomt bedre ut. Kan vel si at jeg opplever et klarere lydbilde og litt strammere bassgjengivelse...

Eller kanskje det bare er "placeboeffekten"?

Men jeg har opplevd at HDMI-kabler av "sort lakris" type ikke har gitt signal i det hele tatt, så å legge en viss sum i kabler er nok ikke dumt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på en liten demo i n hi-fi butikk for en ca 2 uker siden.

Blei byttet på både signal å høyt kabler. Å alle 3 mente det var bedre lyd i de vi byttet til ja.
    Mere bass, behageligere mellomtone, bedre mellomtone osv osv, ja, alt var bedre.
    Men med tanke på prisen, så skulle det bare mangle, så å si at kabler ikke har noe å si, er bare tull.

Men spørs om det er verdt kr de koster det, det er en annen sak.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Var på en liten demo i n hi-fi butikk for en ca 2 uker siden.

Blei byttet på både signal å høyt kabler. Å alle 3 mente det var bedre lyd i de vi byttet til ja.
    Mere bass, behageligere mellomtone, bedre mellomtone osv osv, ja, alt var bedre.
    Men med tanke på prisen, så skulle det bare mangle, så å si at kabler ikke har noe å si, er bare tull.

Men spørs om det er verdt kr de koster det, det er en annen sak.
    Fikk dere vite til enhver tid hvilke kabler som "spilte"?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si tykkelse i henhold til str. element og lengde kabel
    Skjerming i henhold til lengde
    Valg i henhold til budsjett
    Ca. 10% av totalen

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Men jeg har opplevd at HDMI-kabler av "sort lakris" type ikke har gitt signal i det hele tatt, så å legge en viss sum i kabler er nok ikke dumt...
    Da er de for defekte å regne, og du kan reklamere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det høres ut som de var defekte ja

Når det kommer til HDMI kabel, så kjøpte jeg de til 12 dollar (gratis frakt) her: DealExtreme: AV Equipments (Page 1)

Fine og funker som de skal

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Da er de for defekte å regne, og du kan reklamere.
    Faktisk så virket de helt fint på alle komponenter, men ikke på PS3en..

Så reklamasjon tror jeg er en dårlig idè.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold kablene dine og bruk heller pengene på nye CDer eller noen akustiske tiltak. Akustikk har enormt og si og det er trist at det vektlegges så lite.

Forskjeller på kabler sitter i hodet. Hadde det vært klare forskjeller som enkelte hevder, så hadde blindtester av kabler bekreftet dette. Men det gjør de ikke. Vi er har kort akustisk hukommelse og er flinke til å innbille oss ting og tang. Forteller en selger deg at denne kabelen gir deg dypere og strammere bass, så er sjansen ekstremt stor for at du nettopp vil oppleve det. Skal man prøve kabler, så bruk ABX metoden. Da forsvinner fort forskjellene man innbilte seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kablene har mest å si for forhandlerne. de som selger dyre kabler overlever lengst i denne bransjen

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke vært noen kabelfantast, men liker ikke lakrissnører som signal, så dette har jeg oppgradert til noe billig fra hifiklubben som i det minste er skjermet.

I tillegg oppdaget jeg her om dagen at biltema høyttalerkablene mine holdt på å oksidere! Tror vertfall det er det som skjedde... de begynte å bli sorte i enden der det var avisolert i alle fall.

Så de skal jeg også bytte ut snart, men tenker ikke å bruke en formue akurat.... men ca. 800kr for 2x2,5M ferdigterminert biwirekabel .... så ser det i det minste bra ut.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •