Hvor mye har kabler å si? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Jeg har ikke vært noen kabelfantast, men liker ikke lakrissnører som signal, så dette har jeg oppgradert til noe billig fra hifiklubben som i det minste er skjermet.

I tillegg oppdaget jeg her om dagen at biltema høyttalerkablene mine holdt på å oksidere! Tror vertfall det er det som skjedde... de begynte å bli sorte i enden der det var avisolert i alle fall.

Så de skal jeg også bytte ut snart, men tenker ikke å bruke en formue akurat.... men ca. 800kr for 2x2,5M ferdigterminert biwirekabel .... så ser det i det minste bra ut.
    Spiller liten rolle, oksidering er kun i overflaten. Bare pass på at der kablene har kontakt ikke er oksidert.

Et elektron er et elektron ...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Forskjeller på kabler sitter i hodet. Hadde det vært klare forskjeller som enkelte hevder, så hadde blindtester av kabler bekreftet dette. Men det gjør de ikke.
    Hadde håpet på at slike bastante uttalelser kunne unngås. Fakta er at svært få blindtester (dessverre). Jeg har selvsagt prøvd det og jeg hørte de samme forskjellene (bare at de virket mindre da).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hadde håpet på at slike bastante uttalelser kunne unngås.
    Hei, og velkommen til avforum, der enhver kabeldebatt ender i "men se den grafen her!" "Et elektron er et elektron", og "Lydkvalitet måles i frekvenskurver"

Om folk vil bygge rack av lecablokker og lage høyttalerkabler sjøl så for all del la de gjøre det, problemet mitt oppstår i det de bastant påstår at alle kabler er like, og at enhver som ikke er enig i utsagnet deres er idioter.

Hadde håpet at eventuelt moderatorene kunne lagd et "high end kabler" underforum, der slike uttalelser hadde vært utestegningsgrunnlag, men holder ikke pusten.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset jeg kan gi, som allerede er nevnt, er å bruke søke funskjonen. Den samme diskusjonen med akkurat de samme argumentene er diskutert utallige ganger allerede.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - gøyale disse kabeldebattene.

Jeg har holdt på med hifi i 40 år - og min erfaring er at av alle ting som har noe å si for hifi-lyden, har kabler den mest perifere rollen. Skal ikke avskrive at det kan være veldig marginale forskjeller - men for folk flest er det en god investeringsstrategi å bruke pengene på høyttalere, elektronikk og akustikk. Mine kabler ligger på en 2-3% av anleggets kostnad - og det holder. Har prøvd dyrere kabler, men har ikke vært i stand til å høre forskjeller som forsvarer merkostnaden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 2,5 kvadrat PR solid core installasjons kabel fra Clas Ohlsson. De koster kr. 224,- for 10 meter. Mange eksperimenterer med 6 kvadrat, men disse ville sikkert velte mine høyttalere.
    Uansett, skulle disse pakkes i en lekker kabelstrømpe med noen fancy navne på ville prisen blive highend, og jeg ville få masse respekt.....kablen ville dog få noen negative kommentarer ved en test fordi den a la rektangulære solid core Tara Labs Ref. 1 ikke er fleksibel.....

Hver person må avgjøre hva han hører, eller vil betale for, lengere er historien ikke. En A-B test er desuten vanskeligt, det tar tid å skifte kabler jo.....
    Ulf-B har desuten en genial løsning i stuen, effektforsterkeren sitter bak hver høyttaler så bare en liten kabelbit er nødvendig....

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Kimber Kable 8PR 1,8 m ferdigterminerte med bananplugger og fine KimberKable hetter .. Kvalitetsfølelsen er helt syk. De ser forferdelig konge ut. Men jeg hører absolutt ingen forskjell på de og de 5 år gamle Monster Cable kablene

Når det ser og kjennes bra ut får jeg sove bedre om natten. Litt som med damer.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg opplever med kabler er at forskjellige komponenter reagerer forskjellig på kablene...

Altså jeg har hatt anlegg som ikke forandrer lydsignatur uansett hva jeg har gjort, men på den andre siden anlegg som har forandret lydbilde totalt!! Her snakker man om lydeffekter som blir borte på film etc.. ..

Om ett elektron er ett elektron forstår jeg ikke hvordan vi kan høre forskjell på digitale medier.. ..

Jeg har testet og opplevd så ikke kom med noen slibrige kommentarer som at det kun sitter i hodet.. det sitter i ørene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Da er de for defekte å regne, og du kan reklamere.
    Kjøper man en lakris hdmi kabel med en lengde på 10 meter eller mer så kan man faktisk regne med å ikke få bilde. Nå selger jo clas ohlson 10 meter hdmi kabel til 600kr. Den virker solid bygget og ser bra ut, men har ikke prøvd den selv på den lengden så skal ikke uttale meg om den, men biltema sin 10 meter hadde jeg styrt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker en god kabeldebatt, men de samme argumentene går som regel igjen og igjen. Så bruk søkefunksjonen, og du vil finne en haug av kabeldebatter som gir deg svar på spørsmålet ditt. Du har lesestoff for en hel måned, minst.

Eller jeg kan gi deg kortversjonen her og nå: Hvis ikke ditt navn er supermann, så vil du sannsynligvis ikke høre forskjell på den ene eller andre kabelen som er riktig konstruert til sitt formål, uansett om det er fra Biltema, Clas eller skamdyre kabler fra Nordost.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var vi i gang med enda en kabeldebatt.... jippi...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å prøve selv hva som fungerer.
    Kjøp ett sett med biltema og sjekk muligheten for å låne ett (eller 2) sett fra de(n) lokale hi-fi pusheren/ne. Å sjekke her er bortkasta egentlig. Du kan få tips her. Men uansett tvilsomt om du blir noe klokere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Fikk dere vite til enhver tid hvilke kabler som "spilte"?
    Jepp, det gjorde vi .

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Faktisk så virket de helt fint på alle komponenter, men ikke på PS3en..

Så reklamasjon tror jeg er en dårlig idè.
    Det kommer helt an på hva de er spesifisert (markedsført) til å klare.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Kjøper man en lakris hdmi kabel med en lengde på 10 meter eller mer så kan man faktisk regne med å ikke få bilde. Nå selger jo clas ohlson 10 meter hdmi kabel til 600kr. Den virker solid bygget og ser bra ut, men har ikke prøvd den selv på den lengden så skal ikke uttale meg om den, men biltema sin 10 meter hadde jeg styrt unna.
    Dersom selger, eller innpakning, sier man skal få bilde, så skal man få bilde.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •