DAC - Hvilken bør jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC - Hvilken bør jeg velge?

Jeg er på jakt etter en DAC som neste oppgradering av anlegget mitt.

Det jeg har i dag:

- Lydkilde: PC med musikk filer
    - Forsterker: Hegel H1 MK4
    - Høyttalere: Focus 140
    - Hodetelefoner

Det jeg ønsker etter at en DAC har kommet i hus:

- "Bedre" lyd ut av høyttalerne
    - Mulighet for switche over til hodetelefoner
    - Kontoen er ikke tappet for mer en ca 3k

De alternativene jeg har lest litt om og vurderer:

Abrahamsen V6
    + balansert utgang
    + USB inngang
    - ikke headphone utgang
    pris ca 3.5k

Cambridge DacMagic
    + balansert utgang
    + USB inngang
    - ikke headphone utgang
    pris ca 2.5k

Beresford TC-7520 DAC
    + har egen headphone forsterker
    + USB inngang
    - ikke balansert utgang
    pris ca 2k?

Hvilken bør jeg velge?

Hvilke andre alternativer bør jeg se på?

Hvordan gjør jeg det med hodetelefoner hvis det ikke er utgang for det på DAC'en? Finnes det noe slikt som en Phono Male - Jack Female overgang som jeg kunne tatt ut på en av de andre utgangene på DAC/forsterker og så bruke headsett med egen volumkontroll?

Håper på noen innspill da jeg er nokså fersk i denne Hi-Fi verden.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For hodetelefoner kan du kjøpe en separat hodetelefon forsterker, Argon har f.eks. en billig én. Denne kobler du på Tape out fra Hegel f.eks. Da hører du jo også dac´en.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Så en separat hodetelefon forsterker er tingen ja. Da er ikke Beresford DAC'en så aktuell lengre da den ikke har balanserte utganger.

Jeg for følge med på bruktmarkedet her og se om en DacMagic eller Abrahamsen dukker opp, men er vel liten sjangs for det da de begge virker veldig populære

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si at jeg synes både DacMagic og Abrahamsen er gode Dac'er, men at jeg, med mitt utstyr, ville valgt Abrahamsen

Jeg har testet DacMagic og Abrahamsen på samme utstyr, men i forskjellige rom. DacMagic i det "beste" rommet, men allikevel trakk Abrahamsen det lengste strået da jeg opplevde den til å være langt bedre på alle parametre.

De ble testet opp imot en Xindak Muse Deluxe 1.0 cdspiller, og det var svært vanskelig å høre noen forskjell på denne og DacMagic (vi var to stk under lyttingen, og vi var enige 8) ), mens Abrahamsen gav lyden et godt løft på alle måter (her var jeg alene). Strammere og mer korrekt bass, mer kontroll over alle instrumenter og toner, mye mer luftighet, lettere å plassere instrumenter og stemmer rundt i lydbildet. Mye mere ro mellom instrumenter og toner. Jeg satt liksom å tenkte at det er jo slik det skal låte Rett og slett mye riktigere og mer moro å høre musikk.

Cdspilleren har gitt meg mye glede, og jeg har vært veldig godt fornøyd med lyden en god stund, men å spille musikk nå uten Abrahamsen er rett og slett ikke like morsomt lenger. Jeg hadde den dessverre bare på lån en ukes tid, men kommer til å kjøpe en selv med tiden Benyttet forsterker var forresten Xindak 6950, og høyttalere Monitor Audio GS20.

Det er en prisforskjell på vel 900,- mellom disse Dac'er, og har du et stramt budsjett, og med avspilling fra pc, gjør du ikke feil med DacMagic. Men jeg hadde spist havregrøt en måned for å fått kloa i en Abrahamsen V6.0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et informativt innlegg Preje. Da blir det nok Abrahamsen, hvis ikke WAF er for lav. DacMagic er jo unektelig liten og nett i forhold til Abrahamsen. Skulle ønske det var en V6 på bruktmarkedet så jeg kunne slå gjennom med "men den var jo så billig, jeg hadde ikke råd til å ikke kjøpe den!".

Noen som vet om Elkjøp selger Abrahamsen V6? Eller er tingen å bestille direkte fra webshop'en til Abrahamsen?

Siden vi er så godt igang. Hva trengs av XLR kabler? Så på prisene hos Soundgarden, og de koster jo nesten det samme som DAC'en! Noen som har tips hvor jeg kan finne noen litt rimeligere XLR kabler, som er greie nok?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DAc

Først så la meg si at V6 er en meget god dac, kunne like gjerne for meg kostet 8-10k uten at jeg hadde stusset. Jeg liker den ivertfall bedre enn Cambridge sin. Ikke at den er dårlig, men jeg hører god forskjell.

V6 selges kun gjennom web butikken til Abrahamsen, dem har desverre leveringsproblemer pga meget stor pågang. Abrahamsen
    har også kabler, både signal og høytaler i sitt sortemang nå. Til gode priser. Ring Thomas A eller send han en mail. Bruk kontakt skjemaet på webbsiden deres. Han svarer stort sett meget raskt.

Kan legge til at jeg hører på alt av musikk, men med en tyngde på rock og lettmetall.

Mvh
    Førnøyd V6 bruker.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill!

Valget er nå tatt og det ble en Abrahamsen V6, som nå er i bestilling. WAF var litt dårligere i forhold til DacMagic, men det holdt

Bestilte også noen Supra DAC-XLR Gold kabler hos eltek for kr 439. Men ser nå at leveringstiden står til ca 4 uker Jeg får sende dem en mail å sjekke om det stemmer.

Tips til andre som er interessert i Abrahamsen V6, det ser ut som den er på lager nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •