Dimensjon på høytaler kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dimensjon på høytaler kabel

Hei,

er en veldig fersk kar på hifi, men har innredet en loftstue, og ville ha litt skikkelig lyd på loftet.
    Har kjøpt meg ett par Ikon5 høytalere og en HarmanKardon AVR155.

Jeg har lagt rør i veggene for høytalerkabler, og la inn 2.5mm2 når jeg bygde loftet. ... nå er dritten at jeg sliter med å få inn 4mm2 kabel.

Hvor vesentlig er det at jeg i mitt oppsett må ha inn 4mm2?

Håper på fornuftigt svar.

mvh,
    Tommy Jacobsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør holde med det du har, hvis ikke det er ekstreme lengder på kablene vel å merke.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig der.. 2.5 holder lenge med mindre det er lange strekk..
    i tillegg kan det nevnes at ikon5 ikke er de mest effektspisende høytalerne som finnes

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er snakk om ett kabelstrekk på 4 meter til hver høytaler. (antar det er lang unna "ekstreme" lenger.

takk for gode og oppklarende svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da holder 2,5mm2 i massevis.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er 'ekstreme lengder'?

Jeg tenker på å trekke kabler fra stuen til soverommet, for å utnytte forsterkerens B-utganger. Siden kablene må gå rundt et rom som ligger imellom, vil kablene i vegg/kanaler bli minst 6 meter lange med terminaler i hver ende. I tillegg kommer et par meter fra forsterker til stuevegg, og ditto fra soveromsvegg til høyttaler - altså omkring 10 meter til sammen.

Hva slags dimensjoner trengs til et slikt opplegg? Noen tips om en god og ikke altfor dyr kabel som passer?

Siden jeg måtte kjøpe en hel rull kat.6 UTP-kabel, har jeg en del tilovers av denne. Noen som har erfaring med slik kabel til høyttalere? Har sett at kabelen blir strippet for ytterisolasjon og flettet sammen i 2 eller flere lengder pr leder (restlageret mitt holder i alle fall til 2 kabler pr. leder for den delen som går gjennom vegg/kanal).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke det du har der....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cobsen

og la inn 2.5mm2 når jeg bygde loftet. ...
    Av hvilken type?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Siden jeg måtte kjøpe en hel rull kat.6 UTP-kabel, har jeg en del tilovers av denne. Noen som har erfaring med slik kabel til høyttalere?
    Som datakabel er den sikkert et godt alternativ.
    Det er vel også den simpleste og billigste type kabel som kan skaffes for penger.
    Pga. lydopplevelsen bør du aldri benytte den i audiofil sammenheng

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner metervis med innlegg på diverse fora som hevder akkurat det motsatte (også her, om jeg ikke husker helt feil).

Så det ville være fint om du begrunnet påstanden din!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du finner metervis med innlegg på diverse fora som hevder akkurat det motsatte (også her, om jeg ikke husker helt feil).

Så det ville være fint om du begrunnet påstanden din!
    Som jeg allerede har nevnt - pga. lydopplevelsen.

I morgen skal flere entusiaster treffes på HiFiKlubben i Grimstad fra kl. 12:00 for å høre på forskjellige høyttalerkabler.
    Alle er velkommen, og samtidig oppfordrer jeg til å ta med egne kabler - for å dele lydopplevelsen.
    Hvis det er noen som har nevnte kabel tilgjengelig - ta den med

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Som jeg allerede har nevnt - pga. lydopplevelsen.
    Det er påstanden. Jeg venter fortsatt på begrunnelsen som evt kan avkrefte det andre hevder. Du kan jo begynne her:

http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html

Det virker uansett som en stor jobb for evt å spare noen hundrelapper...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg venter fortsatt på begrunnelsen som evt kan avkrefte det andre hevder.
    2. Det virker uansett som en stor jobb for evt å spare noen hundrelapper...
    1. Det er bare en - 1 - metode å verifisere lydopplevelsen - eller forskjellen mellom kabler - en lytteseanse - av og med debattantene - på samme sted - sammen.

2. Hva gjør man ikke - enten for å lære noe nytt - eller spare noen kroner

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er lydopplevelsen som teller. Men det finnes undersøkelser som viser at folk som ikke på forhånd vet hva de skal mene, ikke hører særlig forskjell på høyttalerkabler. Og andre undersøkelser som viser at litt "opplæring" påvirker lydsmaken. (Tråd annet steds på forumet.) Og for egen del må jeg si at lyd fra samme anlegg kan høres ut som fløyel eller lirekasse, avhengig av selskap og dagsform.

Med andre ord, slik nyere erkjennelsesfilosofi hevder: Oppfatninger og meninger er hverken "objektive" eller "subjektive", men totalt avhengig av omstendigheter og sosialt samspill...

Mener du å si, at du selv har sammenlignet høyttalere drevet med nettverkskabler, direkte med samme høyttalere drevet med andre kabeltyper?

Jeg er generelt svært skeptisk til alle Reodor Felgen-opplegg og betaler gjerne litt ekstra for å slippe fikling.

Men så er det det, at det finnes "flerromsløsninger" fra svært anerkjente produsenter, der uskjermet nettverkskabel faktisk brukes, ikke bare til å overføre signal fra en "hub" til en lokal forsterker, men også fra forsterker til høyttaler. Og det gjør meg jo litt nysgjerrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men så er det det, at det finnes "flerromsløsninger" fra svært anerkjente produsenter, der nettverkskabel faktisk brukes, ikke bare til å overføre signal fra en "hub" til en lokal forsterker, men også fra forsterker til høyttaler. Og det gjør meg jo litt nysgjerrig.
    Siden nettverkskabler (Cat5) bruker kobber som leder er de identiske med de aller fleste høyttalerkabler man finner ellers, og dermed godt egnet for jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Siden nettverkskabler (Cat5) bruker kobber som leder er de identiske med de aller fleste høyttalerkabler man finner ellers, og dermed godt egnet for jobben.
    det var vel igrunn et dårlig argument. Hvis du ser litt rundt på markedet vil du se at mange av kablene er bygd opp på forskjellig vis, da er de vel langt fra identisk selv om de er laget i kobber.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er påstanden. Jeg venter fortsatt på begrunnelsen som evt kan avkrefte det andre hevder. Du kan jo begynne her:

http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html

Det virker uansett som en stor jobb for evt å spare noen hundrelapper...
    Med all respekt for CFD / Cristian, (som jeg i sin tid hadde endel kontakt med via hardware.no), så ville jeg nok ikke støttet meg så alt for mye til hans relativt beskjedne og tynt begrunnede påstander.
    La gå at fysikkens lover mtp U - I - R - W (spenning, ampére, resistans, watt), i høyeste grad må taes i betraktning, og ta gjerne med induktans også.
    Men:
    Det som imidlertid langt på vei slår beina under disse fakta, er hvordan man i en praktisk "øvelse" eller test, kan oppleve forskjeller på høyttalerkabler.
    Jeg innrømmer mer enn gjerne følgende:
    Ytterst skeptisk til nettopp det faktum at jeg inntil relativt nylig forholdt meg til fysikkens regler, måtte jeg motvillig innse at det er mulig å høre forskjell på høyttalerkabler.
    La det gjerne være sagt at min opplevelse muligens er releatert til et "worst-case" scenario, men likefullt:
    Ved bytte mellom en hjemmelaget kabel, kontra et i handelen ganske anerkjent produkt, var opplevelsen ganske åpenbar!
    Jeg, og flere med meg, var aldri i tvil om hvilken løsning som fungerte best i den sammenlikningen.
    Samtidig vil jeg også anføre:
    Ved samme testmetode her i heimen, opplevde jeg ikke slike opplagte forskjeller som beskrevet ovenfor, og var faktisk i tvil om det endelige resultatet.
    Da snakker vi konkret om en "duell" mellom 4kvmm billig-kabel fra Clas O, og en Van Den Hul "Magnum Hybrid" med 2x6kvmm.
    Nå skal jeg være ytterst forsiktig med å trekke noen konklusjoner her, og vil heller overlate avgjørelsen til deg / dere som måtte være interessert i temaet.

For den / de som måtte være en smule bevandret uti fysikkens lover mtp kabeltverrsnitt / effekt, (og som ganske sikkert finnes i hopetall her), vil ganske fort finne ut at det er en viss sammenheng i dette. Naturlig nok.

"Faktum" er, at man om man tviholder på fysikkens lover, vil man langt på vei klare seg med ganske beskjedne kabeltverrsnitt, gitt at man da i de fleste sammenheng, ikke opererer med effekter i kilowattstørrelse mot de høyttalerne / effektene man som regel har til rådighet for å betjene disse.
    Faktum satt i gåseøyne, fordi det ganske ofte viser seg at det finnes andre og mer vanskelig definerte årsaker, til at forskjellene faktisk finnes........

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine 2.5mm holder fint. Kanskje kan du skru ned volumet på forsterkeren din 1mm eller så og få samme effekt hvis du bytter til 4mm, men du vil ikke høre forskjell
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på at SEAS for noen år siden konsekvent anbefalte vanlig lampettledning til sine høyttalere.

Men kvalitetsprodusenter kan jo også ha sære meninger. Selv har jeg en Rega-platespiller med bruksanvisning der det står at støv på platene ikke spiller noen rolle for lyden...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    det var vel igrunn et dårlig argument. Hvis du ser litt rundt på markedet vil du se at mange av kablene er bygd opp på forskjellig vis, da er de vel langt fra identisk selv om de er laget i kobber.
    joda, men jeg er sikker på at 99% av alle høyttalerkabler bruker kobber som leder, og om du er en solid leder eller en leder som består av tvunnete tynne ledere har fint lite å si.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •