Dimensjon på høytaler kabel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er forskjell i materiale og dimensjon på ulike kabler. Om dette gir forskjeller i lyden, er en annen sak. Det er ikke lyd som går gjennom kablene, men elektrisk strøm.

Når meninger slenges ut, er det morsomt for oss med god hukommelse å tenke på meninger som er slengt ut i andre sammenhenger tidligere.

Da CD-platen kom, var det f.eks. mange tricks som ble brukt for å "forbedre lyden" fra disse. Polering med ulike midler kan jo synes fornuftig, siden signalene blir lest optisk. Men like mange sverget faktisk til å fryse ned platene før bruk. Dette skulle "forbedre strukturen" i materialet. Hvordan dette skulle kunne påvirke lesingen av digitale signaler som er brent inn i overflaten som 1 og 0 (dvs signal eller ikke signal, av eller på), er vanskelig å fatte for meg - men noen kunne begrunne det med hele gymnaspensumet i matte og fysikk. Og alle som brukte frysertrickset, hørte klar forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er forskjell i materiale og dimensjon på ulike kabler. Om dette gir forskjeller i lyden, er en annen sak. Det er ikke lyd som går gjennom kablene, men elektrisk strøm.

Når meninger slenges ut, er det morsomt for oss med god hukommelse å tenke på meninger som er slengt ut i andre sammenhenger tidligere.

Da CD-platen kom, var det f.eks. mange tricks som ble brukt for å "forbedre lyden" fra disse. Polering med ulike midler kan jo synes fornuftig, siden signalene blir lest optisk. Men like mange sverget faktisk til å fryse ned platene før bruk. Dette skulle "forbedre strukturen" i materialet. Hvordan dette skulle kunne påvirke lesingen av digitale signaler som er brent inn i overflaten som 1 og 0 (dvs signal eller ikke signal, av eller på), er vanskelig å fatte for meg - men noen kunne begrunne det med hele gymnaspensumet i matte og fysikk. Og alle som brukte frysertrickset, hørte klar forskjell.
    Hehe, det kan vel sammenliknes med å sende inn kabler til et firma for å få de innkjørt!! Det er selvfølgelig ikke like god lyd i en kabel rett fra hylla.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan preike så mye du vil om dyre kabler, eierglede og placebo.

Hva er da bakgrunnen for at enkelte rimelige kabler oppfattes som ytterst gode?

Jeg har hørt både rimelige og dyre kabler som låter dritt, og likeledes kabler i samme prisleier som låter meget bra.

For min del må jeg bare innrømme at enkelte av mine egne kabler (sågar relativt dyre) ikke når opp i de tester vi selv har utført. Faktisk er det også rimelige kabler som plasserer seg i både bunn- og toppsjiktet.

Oppfattet lydkarakter er viktigst - pris er TOTALT underordnet!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å komme tilbake til trådtema: Dimensjon.

Finnes det noen som helst "forskning", det være seg i form av målinger eller lyttetester, som sier noe om betydningen av kabeltverrsnitt?

Vil en 6 kvadrats kabel være bedre enn en 2,5 kvadrats, dersom kvaliteten på materialer og utførelse er den samme? Eventuelt kunne lede signalet lenger uten tap eller forstyrrelser?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Elektrisk sett", vil en 6kvmm kabel være bedre, i den forstand som at den kan bære en høyere last (watt, ampére), samtidig som at motstanden (ohm) vil være lavere ved lengder utover det normale for en høyttalerkabel.

Samtidig kan det jo anføres at man i privat sammenheng, sjelden spiller med effekter som en 2,5kvmm ikke kan takle.
    Dette til tross, er det mange som sverger til kabler med større tverrsnitt (inkl. undertegnede), uten dermed å påstå at dette er hørbart bedre.

Hehe, du ble vel neppe noe klokere av dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var repetisjon av barnelærdommen.

Jeg tenkte mer på om dette er noe som noen har brukt tid på å finne ut av. Det er kanskje for enkelt og konkret...

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fighting for peace = fucking for virginity

Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Jeg savner også en uomtvistelig dokumentasjon på at det er forskjell på kabler! Personlig er jeg ganske sikker på at det KAN være det,men det er ikke det som er poenget.
    Alle kabeltester jeg har lest i snart 30 år,har enda ikke blitt avholdt på en slik måte at det har stått til troende.
    De vet bestandig hva de hører,og skriver gerne to fulle sider som anmeldelse etterpå.Totalt verdiløst for leseren om deltakerne ikke har nøyaktig samme ører som leseren...

A.Deltakerne må ikke bli fortalt hvilken kabel som blir brukt.ALDRI.
    B. Det må testes i alle prisklasser.
    C.Testen må gjennomføres mange ganger i nøyaktig samme rekkefølge,med samme musikkstykker
    D.Så må rekkefølgen forandres,og samme prosedyre følges på nytt.
    E.Det bør være minst fire kabler med på testen.(hvor mange deltakere,får være opp til arrangør å avgjøre,men jeg tror fire der også er et bra tall)

Om det etter dette dukker opp en klar underskrevet konklusjon fra deltakerene om hvilken/hvilke kabler som peker seg ut som best,da er jeg klar til å bli en fullt ut troende.
    Mvh Rune

Artig lesing hver gang noen penser inn på temaet, når man ikke klarer å bli eninge om hvordan en blindtest skal gjennomføres på tross av nedskrevene "kokebøker" på temaet så blir dette kun artig lesing og raske tråder.....:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Artig lesing hver gang noen penser inn på temaet, når man ikke klarer å bli eninge om hvordan en blindtest skal gjennomføres på tross av nedskrevene "kokebøker" på temaet så blir dette kun artig lesing og raske tråder.....:roll:
    Jeg tror ikke at man greier om å bli enige om en detaljert beskrivelse som "best for alle situasjoner". Veldig mange ting går dog igjen i seriøse anbefalinger til blindtester. Jeg har prøvd å gi noen råd i tråden under, se kapittel 5:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Jeg tror ellers at det er nyttig å skille mellom tester som skal løse 25 år lange disputter, kontra tester som bare skal overbevise deg selv. For å kunne publisere vitenskapelig så kreves det endel tankearbeid og statistikk som de fleste av oss vil se bort ifra når målet bare er å finne ut om en hører signifikante forskjeller på A og B.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er placebo nødvendigvis noe negativt? :roll:

Viktigste her må jo være at man får best mulig opplevelse - uansett om det skyldes utstyr, placebo eller månens plassering på himmelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du kan preike så mye du vil om dyre kabler, eierglede og placebo.

Hva er da bakgrunnen for at enkelte rimelige kabler oppfattes som ytterst gode?
    Jeg sier ikke at jeg VET forklaringen på dine opplevelser. Det jeg sier er at det er vanskelig å vite hva de skyldes så lenge du tester seende.
    Oppfattet lydkarakter er viktigst - pris er TOTALT underordnet!
    Jeg tror ikke at mennesker er kalde måleinstrumenter, og derfor tror jeg ikke at du, jeg eller noen andre har tiltstrekkelig selvinnsikt til å garantere at vi ikke lar oss påvirke av pris, farge, fascinasjon av et prinsipp, god marketing, etc.

Tvert imot så tyder forskning på vitner i rettssaker, hifi, mat og drikke med mere på at mennesket er notorisk upålitelig når det gjelder å rapportere om opplevelser uten å la seg farge av omkringliggende omstendigheter. For en uviktig ting som hifi så kan man kanskje si at det er helt greit, og at opplevelser er viktigere enn om forklaringen er rett. Men jeg er altså ikke interessert i å betale 10.000 for en kabel som låter som en til 100,- bare for å stimulere psykiske prosesser i hodet mitt.

-k

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye om mangt...

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at man greier om å bli enige om en detaljert beskrivelse som "best for alle situasjoner". Veldig mange ting går dog igjen i seriøse anbefalinger til blindtester. Jeg har prøvd å gi noen råd i tråden under, se kapittel 5:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Jeg tror ellers at det er nyttig å skille mellom tester som skal løse 25 år lange disputter, kontra tester som bare skal overbevise deg selv. For å kunne publisere vitenskapelig så kreves det endel tankearbeid og statistikk som de fleste av oss vil se bort ifra når målet bare er å finne ut om en hører signifikante forskjeller på A og B.
    Jeg tror en blindtest av audio krever en hvis interesse for å ha nok konsentrasjon til mange timer testing, men bruk av standard metodikk for å finne ut om folk kjenner igjen og evt hører forskjeller skulle fungere bra.

For å teste solo mot fanta derimot kreves det ikke mye, alle vet solo er bedre....:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Jeg tror en blindtest av audio krever en hvis interesse for å ha nok konsentrasjon til mange timer testing, men bruk av standard metodikk for å finne ut om folk kjenner igjen og evt hører forskjeller skulle fungere bra.

For å teste solo mot fanta derimot kreves det ikke mye, alle vet solo er bedre....:lol:
    Det er en myte at du trenger mange timer. Du trenger dog å ha motivasjon.

Det er godt dokumentert i litteraturen at amatører viser samme tendens som proffe lyttere, men at amatørene trenger noe mer tid og forsøk (mer "støy" i besvarelsene). Det er også vist at etter 1-2 timers trening så utviskes forskjellen mellom proffer og amatører.

20 trials er vanligvis nok i en ABX-test. Dersom det du tester lar seg representere som lydfiler så kan du bruke en plugin i foobar2k som automatiserer hele prosessen og regner ut statistikken for deg.

-k

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •