Dimensjon på høytaler kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lyd får du uansett hvilken kabel du benytter.

Steg 2 er (dersom du er interessert) å finne ut hvilken kabel som faktisk makter å levere HELE lydbildet.

I og med at det er klare forskjeller i hvordan lydbildet tegner seg med ulike kabler, er det opp til deg hvor langt du gidder å strekke deg, både mentalt og kvalitetsmessig. For det tegner seg et bilde som viser at opplevd kvalitet har fint lite med prisen på kabelen å gjøre.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så - hvilke høyttaler- og signalkabler har RoKo og Flageborg valgt til sine anlegg?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del jobber jeg med saken. Stadig nye kabler skal i ilden, og intet er gitt.

Det tegner seg et bilde når det gjelder de som så langt imponerer mest, men man blir stadig forbløffet over hvordan svært kostbare kabler kan fjerne så mye av lydbildet. Og likeledes at enkelte rimelige kabler makter å hente frem langt mer enn forventet.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er disse funnene som interesserer meg, og jeg håper du/dere deler konklusjoner/funn med oss andre her inne :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In due time, in due time... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Steg 2 er (dersom du er interessert) å finne ut hvilken kabel som faktisk makter å levere HELE lydbildet.
    Du har kanskje noen eksempler på kabler som ikke makter å levere hele lydbildet?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matching av kabler er som matching av resten av anlegget. En forsterker kan fungere perfekt på en type høyttalere mens den kan være håpløs på en annen uavhengig av pris. Det samme gjelder kabler, så man kan ikke velge eller utelukke noen uten å teste i eget anlegg. Selv styrer jeg konsekvent unna kabler med påmonterte filterbokser da jeg vil ha kabelen til å påvirke lyden så lite som mulig.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er vel også den simpleste og billigste type kabel som kan skaffes for penger.
    Pga. lydopplevelsen bør du aldri benytte den i audiofil sammenheng
    ...det er klare forskjeller i hvordan lydbildet tegner seg med ulike kabler...
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Matching av kabler er som matching av resten av anlegget. En forsterker kan fungere perfekt på en type høyttalere mens den kan være håpløs på en annen uavhengig av pris. Det samme gjelder kabler, så man kan ikke velge eller utelukke noen uten å teste i eget anlegg. ...
    Dette er påstander. Såvidt jeg vet så har det aldri latt seg påvise ved troverdige blindtester, på tross av utallige forsøk.

I forum som dette har jeg støtt på påstander som for meg virker mindre troverdige - så som at det er umulig å kopiere en fil på PCen uten at den endrer seg.

Problemet er at det finnes uendelig mange slike påstander i omløp som har det felles at de ikke kan underbygges med tester av faktisk lyd, og derfor gjør det vanskelig for oss skeptiske å skille mellom dem vi kan lære av og dem vi ikke kan lære av.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del jobber jeg med saken. Stadig nye kabler skal i ilden, og intet er gitt.

Det tegner seg et bilde når det gjelder de som så langt imponerer mest, men man blir stadig forbløffet over hvordan svært kostbare kabler kan fjerne så mye av lydbildet. Og likeledes at enkelte rimelige kabler makter å hente frem langt mer enn forventet.
    Og jeg blir stadig forbløffet av hvor stor innbilningens kraft kan være

Hvis man virkelig ønsker å finne de beste kablene må vel ABX-tester være veien å gå, så man får et reelt resultat og faktisk velger de som låter best?

Pussig hvordan mange (ikke nødvendigvis deg) omtrent hevder å ha viet livet sitt til å finne de beste høyttalerkablene, men likevel ikke ønsker å bruke et testkonsept som faktisk ville gi det riktige resultatet om hvilken kabel som er den beste. For det kan vel ikke ha noen sammenheng med at man vet innerst inne at man ikke ville klart å høre forskjell?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir bare tåpelig, er det ikke mulig at det går en tråd om kabler uten å må rope etter blindtest?
    Til dere som på død og liv mener at alle andre skal bruke ABX-test ver gang man skal kjøpe utstyr, har dere noen sinne lånt utstyret dere har vurdert å kjøpe hjem og kjørt en sjikkelig ABX test mot produktets konkurenter?
    Hvis svaret er nei så er vel igrunn sjansen stor for at dere har kastet penger ut av vinduet og er blitt lurt av en selger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    dette blir bare tåpelig, er det ikke mulig at det går en tråd om kabler uten å må rope etter blindtest?
    Mener du at det er tåpelig å komme med innvendinger? Kan ikke jeg få nevne blindtester uten at du roper om at det er galt av meg og vrir diskusjonen over fra sak til form?
    Hvis svaret er nei så er vel igrunn sjansen stor for at dere har kastet penger ut av vinduet og er blitt lurt av en selger?
    Ja, jeg har sannsynligvis lurt meg selv og blitt lurt av selgere. Hva så? Er det et argument for å ukritisk slenge ut påstander som savner begrunnelse?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mener du at det er tåpelig å komme med innvendinger? Kan ikke jeg få nevne blindtester uten at du roper om at det er galt av meg og vrir diskusjonen over fra sak til form?

Ja, jeg har sannsynligvis lurt meg selv og blitt lurt av selgere. Hva så? Er det et argument for å ukritisk slenge ut påstander som savner begrunnelse?

-k
    Det er ikke tåpelig å komme med innvendinger men repetisjon i det uendelige blir bare tåpelig. Er ikke mulig å disktere noen ting om kabler på dette forumet uten at det blir ropt etter en ABX-test. Tror de aller fleste på dette forumet holder på med HiFi og hjemmekino for opplevelsens skyld og gir seg en lang ... i abx- tester. Selv om du syns du "vrir diskusjonen fra sak til form" betyr ikke det at alle andre er enig med deg. Regner i grunn med at denne tråden nå snart kommer til å dø ut eller ende med diskusjon rundt testometodikk som jo ikke var formålet med tråden. Mao alle disse "innvedningene" i alle tråder ødelegger ofte formålet til tråden og den går over til å bli OT.

Til ditt siste forsøk på en slengbemerkning; det du driver med er altså å kritisere alle andre for å velge utstyr på samme måte som deg selv. Er det noe som ER tåpelig så, jah...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du det er bedre at forumet oversvømmes med påstander om det ene og det andre uten at noen krever at det underbygges? Hvis alle kom med sine synsinger uten at noen satt et spørsmålstegn ved noe av det, så hadde det blitt et veldig useriøst forum, og ville sannsynligvis tatt turen til de evige jaktmarker ganske fort.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Syns du det er bedre at forumet oversvømmes med påstander om det ene og det andre uten at noen krever at det underbygges? Hvis alle kom med sine synsinger uten at noen satt et spørsmålstegn ved noe av det, så hadde det blitt et veldig useriøst forum, og ville sannsynligvis tatt turen til de evige jaktmarker ganske fort.
    Er den eneste måten å underbygge sine lytteopplevelser på gjennom en riktig utført ABX-test??
    Hvis det er slik, så tenker jeg at vi hadde sett max to inlegg i året på dette forumet. Så stort sett alt av påstander og inlegg på dette forumet og på det meste av hifi forum er synsing. At du sier det bare er useriøst får du stå for, men det er nå slik det er. Oppfattelsen av lyd og musikk er individuell, da blir det mye synsing og forskjellige meninger, at noen her inne mener man ikke har rett til å dele sine meninger og opplevelser uten dette jævla maset er helt utrolig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ditt siste forsøk på en slengbemerkning; det du driver med er altså å kritisere alle andre for å velge utstyr på samme måte som deg selv. Er det noe som ER tåpelig så, jah...
    Først kommer du med en usann beskrivelse av min deltakelse, og så kaller du meg tåpelig. Føler du deg bedre nå? Kan vi gå tilbake til å diskutere det trådstarter spør om, eller har du mer som vil ut?

...at noen her inne mener man ikke har rett til å dele sine meninger og opplevelser uten dette jævla maset er helt utrolig.
    Hva med min rett til å delta i en saklig diskusjon med saklige argumenter uten at du forsurer tråden og sprer utriveligheter utelukkende fordi du er uenig med meg? Er ikke det også utrolig?

For å oppklare:
    Jeg har aldri krevd at noen at de må være 100% rasjonell og objektiv, og jeg har ikke hevdet at jeg er det selv. Tvert imot så har jeg sagt at eierglede og placebo kan være en velkommen effekt som gjør at man får bedre opplevelser, og jeg ser ingen grunn til ikke å søke bedre opplevelser. Det jeg derimot har påpekt er at det å sette likhetstegn mellom egne opplevelser og fysiske modeller av årsaken til opplevelsene er risikabelt, og når jeg ser forklaringer på opplevelser som jeg er skeptisk til så påpeker jeg det, og foreslår metoder som gjør at man kan få større innsikt i årsaken.

Hvorvidt den enkelte ønsker å lytte til det jeg sier og evt endre sine test-metoder er selvsagt et fritt valg, på samme måte som det må være mitt frie valg å ikke sette lit til forklaringer som dannes på måter som i mine øyne er dårlig.

En analogi som etter min mening er god, vær snill å ikke ta dette som nedsettende for den ene eller andre:
    Jeg har f.eks ingen problemer med at folk har en religion, eller muligheten for at det å ha en religion gjør at man lever et bedre liv. Så lenge folk praktiserer sin religion i personlige former så har jeg heller ingen behov for å "misjonere" noe annet ovenfor dem. Når religiøse mennesker står fram med sin tro og hevder at troen deres er en objektiv sannhet så synes jeg at det er rimelig å imøtegå dem med min skepsis. Dersom en venn er i tvil om religion er noe for henne så synes jeg at det er rimelig at jeg forteller hvorfor jeg ikke går i kirken.

Er den eneste måten å underbygge sine lytteopplevelser på gjennom en riktig utført ABX-test??
    Hvis det er slik, så tenker jeg at vi hadde sett max to inlegg i året på dette forumet.
    Ikke den eneste, men det er en utrolig sterk måte å påvise at noe er hørbart.

Forumet under omhandler lyd og har som en forumregel at alle påstander om hørbarhet skal underbygges med blindtester. De har over 100.000 poster, inklusive lange debatter om hørbare forskjeller mellom CD og SACD. Det intressante er at de i liten grad har meta-debatter og person-diskusjoner som den vi har nå:
    Hydrogenaudio Forums - Portal
    -k

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er påstander. Såvidt jeg vet så har det aldri latt seg påvise ved troverdige blindtester, på tross av utallige forsøk.

I forum som dette har jeg støtt på påstander som for meg virker mindre troverdige - så som at det er umulig å kopiere en fil på PCen uten at den endrer seg.

Problemet er at det finnes uendelig mange slike påstander i omløp som har det felles at de ikke kan underbygges med tester av faktisk lyd, og derfor gjør det vanskelig for oss skeptiske å skille mellom dem vi kan lære av og dem vi ikke kan lære av.

-k
    Vel.... Jeg står nå for at matching er individuelt fra anlegg til anlegg uavhengig av hvor store forskjellene er, og derfor er den eneste måten å få et endelig svar på å teste selv. Ser ikke helt at det skulle være en ubeviselig påstand
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Vel.... Jeg står nå for at matching er individuelt fra anlegg til anlegg uavhengig av hvor store forskjellene er, og derfor er den eneste måten å få et endelig svar på å teste selv. Ser ikke helt at det skulle være en ubeviselig påstand
    Mener du at matching er individuelt også hvis forskjellene er 0 i alle tilfeller? Verden kan være veldig kompleks, og det finnes uendelig mange variable. "matching" høres for meg lite interessant ut når uenigheten er fundamentalt "forskjell", "ikke forskjell".

La meg konstruere opp en søk meningsutveksling for å la deg sette deg inn i mitt syn:
    A: Musikken blir bedre når jeg smører kablene inn med en unik blanding av eselsvette og haifinneolje
    B: Det synes jeg høres veldig rart ut. Har du vurdert at det kanskje er sinnet ditt som spiller deg et puss?
    A: Nei, for her må det rett matching til
    B: Men hva har matching med saken å gjøre? For min del kan du matche akkurat det anlegget du vil innenfor rimelighetens grense, men hjelper det deg til å høre forskjeller også når du ikke vet hva som spiller?

Jeg mener at påstanden er veldig beviselig, og jeg har prøvd å legge til rette for at de som mener det er slike forskjeller skal kunne bevise det. Så langt mener jeg at de ikke har greid det, og da må man kanskje vurdere det som en mulighet at fenomenet ikke eksisterer?

Så lenge det ikke er mulig å få entydige råd om temaet her på forumet, og siden jeg rimeligvis ikke kan be leseren om å høre på meg framfor de som har helt andre meninger, så støtter jeg deg i at det å teste selv synes å være et av de bedre rådene man kan gi.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner også en uomtvistelig dokumentasjon på at det er forskjell på kabler! Personlig er jeg ganske sikker på at det KAN være det,men det er ikke det som er poenget.
    Alle kabeltester jeg har lest i snart 30 år,har enda ikke blitt avholdt på en slik måte at det har stått til troende.
    De vet bestandig hva de hører,og skriver gerne to fulle sider som anmeldelse etterpå.Totalt verdiløst for leseren om deltakerne ikke har nøyaktig samme ører som leseren...

A.Deltakerne må ikke bli fortalt hvilken kabel som blir brukt.ALDRI.
    B. Det må testes i alle prisklasser.
    C.Testen må gjennomføres mange ganger i nøyaktig samme rekkefølge,med samme musikkstykker
    D.Så må rekkefølgen forandres,og samme prosedyre følges på nytt.
    E.Det bør være minst fire kabler med på testen.(hvor mange deltakere,får være opp til arrangør å avgjøre,men jeg tror fire der også er et bra tall)

Om det etter dette dukker opp en klar underskrevet konklusjon fra deltakerene om hvilken/hvilke kabler som peker seg ut som best,da er jeg klar til å bli en fullt ut troende.
    Mvh Rune

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen kjøper en fin kabel design messig og i tillegg synes lyden OPPLEVES bedre er ikke det bare fint?

Ser ikke poenget at man absolutt skal skrike etter abx test i hytt og pine hver gang noen har en positiv opplevelse med bytte av kabler.

Har selv testet dyre kabler (par tusen for 2x3m) og opplevde ingen forskjell, har derfor biltema høyttaler kabler rund baut mer eller mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik, så tenker jeg at vi hadde sett max to inlegg i året på dette forumet. Så stort sett alt av påstander og inlegg på dette forumet og på det meste av hifi forum er synsing. At du sier det bare er useriøst får du stå for, men det er nå slik det er. Oppfattelsen av lyd og musikk er individuell, da blir det mye synsing og forskjellige meninger, at noen her inne mener man ikke har rett til å dele sine meninger og opplevelser uten dette jævla maset er helt utrolig.
    Jeg kan forstå at en kabel gir en god lytteopplevelse av forskjellige grunner. Det kan være ren eierglede, eller kanskje placebo som gir den gode opplevelsen. Folk må selvfølgelig få lov til å dele sine meninger og opplevelser, å snakke så mye de vil om hvor flott lyd de har med nye kabler.
    Men legger man ut påstander om at det er den dyre kabelens fysiske konstruksjon som er årsaken til at lyden er så mye bedre, og kategorisk avviser alt annet, da er det rett og rimelig å kreve at det underbygges.

Dette "jævla maset" som du kaller det, hadde ikke eksistert hvis det hadde vært hørbar forskjell på kabler. Det er bemerkelsesverdig at kabeldebatten har pågått i mange herrens år uten at noen har klart å påvise disse forskjellene.

Jeg tror at det vil komme for en dag at ikke det er så stor forskjell på kabler. Ta f.eks HDMI kabler. Det er ikke så veldig lenge siden veldig mange sverget på at de kunne se og høre forskjell på korte kabler. Nå er det gjort flere tester, også i media, og det virker som at de fleste nå er enig om at det ikke finnes merkbare forskjeller. Det samme tror jeg vil skje med analoge kabler. De rette menneskene med det rette utstyret kommer til å teste dette skikkelig, og da vil vi nok alle etterhvert se på kabler kun som et nødvendig bindeledd mellom komponentene, ikke som noe som forbedrer lyden.
    Neste generasjon kommer til å le seg skakk ihjel når de leser de kabeldebattene vi har i dag!

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg vet, men det er morsomt å kikke i glasskula.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •