Hva betyr Pure Direct ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva betyr Pure Direct ??

Hei, jeg har en Yamaha 7.1 receiver.
    På front panelet er det en knapp som heter pure direct.
    Hva betyr den, og har jeg brukt for den når jeg ikke har efektforsterker ?
    Spiller mest musik om det har noe og si..

Takk fro hjelp : )

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen for Denon AVR-2807 står det om Pure Direct at "denne innstillingen reproduserer lyden med ekstrem høy kvalitet. Lydsignalet passerer ikke gjennom tonkretsarna*) etc., og displayet og kretsene omkring som kan påvirke lydsignalet stenges av".

*) manualen står på svensk, men det skal vel bety prosessorer, romkalibrering o.l.

Hos meg blir ikke suben aktivert ved avspilling med denne innstillingen, men det er vel rett.

Edit: Tilføyelse.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pure direct setter all tilsøling av lyden i reciver tilside. kobler ut sub, bilde, eq osv. Kan fort oppleves litt kjedelig men det skal være riktig stereolyd

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure er kjedelig ja. Hører ikke forskjell en gang mellom Pure og 2 ch stereo jeg.

Juster selv å finn det man liker via 2 ch sier nå jeg

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes pure direct passer fint til jazzmusikk hos meg.
    Hvis jeg hører på dance trance så kjører jeg i 2 ch modus for å få mer tyngde i bassen da subbene blir innkoblet.

Pruker disse to modusene om hverandre ettersom hvilken musikk jeg hører på.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure Direct, eller "raka rør" som vi sier her nede, er jo i og for seg greit nok, men jeg må si jeg i det siste har begynt å bruke både Stereo (m/sub) og (hold fast) DTS Neo Music.

Hvorfor sitte med 2 kanaler når hele stua kan spille med? Det virker som den modusen som beholder mest av det opprinnelige og utvider lydbildet på en smakfull måte for meg.

(Eldre Marantz-receiver, mulig dette finnes i bedre varianter på nyere forsterkere.)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Pure Direct, eller "raka rør" som vi sier her nede, er jo i og for seg greit nok, men jeg må si jeg i det siste har begynt å bruke både Stereo (m/sub) og (hold fast) DTS Neo Music.

Hvorfor sitte med 2 kanaler når hele stua kan spille med? Det virker som den modusen som beholder mest av det opprinnelige og utvider lydbildet på en smakfull måte for meg.

(Eldre Marantz-receiver, mulig dette finnes i bedre varianter på nyere forsterkere.)
    Yamaha har valgmuligheten 7ch stereo (eller 5ch hvis man har dette) samt 7ch (5ch) enhanced stereo. Da blir det ikke "fake surround" men full pinne i alle 5 - DET er morsomt

Men DTS Neo Music eller PLII Music er fine de, for all del.
    Yamaha har noe de kaller "The bottom line" og "Music hall Vienna" - det er også spennende lydoppsett.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    I manualen for Denon AVR-2807 står det om Pure Direct at "denne innstillingen reproduserer lyden med ekstrem høy kvalitet. Lydsignalet passerer ikke gjennom tonkretsarna*) etc., og displayet og kretsene omkring som kan påvirke lydsignalet stenges av".

*) manualen står på svensk, men det skal vel bety prosessorer, romkalibrering o.l.

Hos meg blir ikke suben aktivert ved avspilling med denne innstillingen, men det er vel rett.

Edit: Tilføyelse.
    Jeg har også 2807, og der kjører jeg pure direct med sub og romkorreksjon aktivert ved musikk-lytting ;-) Dette er valg som man kan gjøre langt inne i set-up menyen. Hva som da er forskjell på dette og 2 ch stereo vet jeg ikke, men det er vel kanskje flere kretser som kan kobles ut, for jeg hører forskjell, i pure direct sin favør.

Da jeg gjorde målinger var det subtile endringer i frekvens-respons i mellomtone og diskant-området, og det virket som om den i pure direct med sub slått på, overså delingsfrekvensen på sub, og kjørte frontene som large 8) Noe som igjen førte til mye banning da jeg brukte dette som utgangspunkt for Behringer EQ målingene mine, men det er en annen historie.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    [...] Hvorfor sitte med 2 kanaler når hele stua kan spille med? [...]
    Så enig. Jeg er heller ingen stereo-puritaner som tror at noe går meg forbi om ikke musikken blir avspilt slik den er innspilt. Faktisk vet jo hverken artist eller utgiver/innspillingstekniker noe om at jeg bruker 5.1 oppsett til avspilling. De gir vel beng og det gjør jeg og.

At `folk flest` foretrekker lyd i bare to kanaler er vel en innarbeid konvensjon. Noe passer bare i stereo, noe annet har ingen hensikt i å bli spille i fler enn to kanaler. Men med velprodusert og detaljrik musikk sier jeg bare Mer er bedre.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pure direct

Jeg bruker selv pure direct instillingen på min Denon AVC-A1HD når jeg hører på musikk i stereo. Jeg bruker uansett ingen tonekontroller, så i hovedsak blir forskjellen på "stereo" og "pure direct" at subber kobles ut. "Pure direct" instillingen har en klar misjon i forhold til "finlytting" av stereomusikk. Ved TV titting og lignende fungerer det vel så bra med "5 ch stereo".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamahan jeg har er det relativt stor forskjell på Pure direct og ikke. Man hører forskjellen på spesielt oppløsningen i lyden, og sammenhengen. Mere ren lyd og mere følelse av analog. Sammenhengen er mye bedre på høyt volum.

Fint at den kobler bort PEQ (som ofte lager lyden skarpere for film), og at den fjerner sub. Men innimellom så er det jo gøy å velge straight, og få sub/cutting osv, f.eks vist det er Metallica som skal høres på.

Liker som man sier her og velge etter musikk Men liker fortsatt ikke at PEQ er med i stereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •