3D, Holografi, "Staging" etc på HT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D, Holografi, "Staging" etc på HT

Ok, gutter. For noen år siden, mente jeg at alle anlegg låt likt og at det var tull å bruke penger på hi-fi. Dere kan jo gjette hva jeg mener om dette i dag.

Var innom Soundgarden på Solli plass for en tid tilbake og lyttet da på et demo anlegg i et dedikert rom for dette oppsettet. Det besto av Esoteric, McIntosh og noen store, stygge JBL Everest HT. Kablingen var Nordost rund baut.

Satte meg i sweetspot og lyttet, og lyttet og lyttet.... Lyden var jo selvfølgelig råbra, men det imponerende, som jeg ikke har hørt i samme grad tidligere, var følelsen av å være på konsert. Det kan best beskrives som at det føltes som om vokalisten stod midt på gulvet foran meg og anlegget. Gikk å hørte på et par demoanlegg til rundt 40' etterpå, og det blei en gedigen nedtur.

Siden anlegget samlet lå på rundt en mill, er det ikke flaut å innrømme at dette er for dyrt for meg. Greia blir da om det finnes noen tips til høyttalere som er gode på denne "3d" effekten?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hva slags prisklasse du ser for deg å handle i så det er litt vanskeligt å gi noen veldigt gode råd.
    Men B&W 805 har et fantastisk lydbilde syns jeg, generelt har jeg intrykk av at det er lettere å få til "3d effekt" med stativhøytalere en gulvstående. om det er fordi det er lettere å plassere disse eller fordi det er mindre refleksjoner fra kabinett som gjr dette vet jeg ikke, men det er det intrykket jeg har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er noe jeg har tenkt på lenge, skal ta en tur til hifiklubben for en prøvelytt. En utfordring er at "hula" mi er liten, ca. 3x4,5m.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der gitt... Har selv stativhøytaler og det skal godt gjøres og matche den hva lydbilde anngår...Og jeg har tilgode og høre noe som har vært like bra til en større penge...Så jeg kan helt klart anbefale Dynaudio på den varmeste...Har hørt nesten alle modellene dems nå, å det er en gjengs standard med god oppløsning og lydbilde på alle modellene dems.. Så ta deg en lytt på Dynaudio om du får sjans...De er å få tak i å¨Soundgarden, sikkert der du har vært på besøk tidligere...

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe da slår jg dg så vidt på størelsen til romet
    men det trenger ikke å være noe problem egentligt mindre rom krever ikke like store elementer og like mye efekt som et stort rom, det som er viktigt er at du har muligheten for å plasere høytalerne riktigt i forhold til vegger og sitteplass.
    Jeg opplever utrolig stor forskjel på lydbilde bare med noen få cm forandring av plasering, så her er det viktigt å prøve seg frem. hifi-klubben er jo ellers utroligt greie med tanke på hjemlån av utstyr så du får sjangs til å høre ht "live" i din egen hule.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JBL Array? Jeg ble i hvertfall imponert over de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er såpass heldig at WAF ikke spiller inn, da dette er et dedikert rom hehe. Problemet er at jeg har et lerret i fronten, så Array blir for store. Skal ta en titt og lytt på B&W 803 tenker jeg. Har for øvrig ikke dårlig tid, så dette blir vel som med alle mine øvrige innkjøp: grubling, forumer, reviews, butikkbesøk etc. Pleier å ta noen mnd...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra73
    ...Problemet er at jeg har et lerret i fronten, så Array blir for store...
    Det er ganske imponerende lyd i "Baby-Arrayene" på stativ også

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden anlegget samlet lå på rundt en mill, er det ikke flaut å innrømme at dette er for dyrt for meg. Greia blir da om det finnes noen tips til høyttalere som er gode på denne "3d" effekten?
    Dali Helicon 800MK2 (i kombinasjon med NAD M3 og Cambridge DacMagic som kilde tilkoblet med XLR-kabler) mener jeg helt klart gir denne effekten på gode innspillinger. Det er helt sikkert mer å hente med mer kostbar/annen preamp, effekt og kilde. Mye mulig 400MK2 og 300MK2 er i stand til det samme, det har jeg ikke testet. Euphonia-serien, med større og mer påkostet diskant og elementer forøvrig, gjør det nok noe bedre, noe mine RS3 langt på vei antyder, men da snakker man jo om et prishopp fra Helicon man muligens like gjerne kunne brukt på bedre forsterkeri.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia blir da om det finnes noen tips til høyttalere som er gode på denne "3d" effekten?
    Ingen hokus fokus. Det fleste greier det fint. Men det må selvsagt finnes på innspillingene. Dvs hovedsaklig akustisk, klassisk og jazz. Og så må oppsettet hjemme være bra som tidligere sagt.

De som er kjente for å være spesielt god på dette er Audio Physics og Martin Logan. Men tror man kan fort blande sammen stort, dypt og litt ehh.. overdreven 3D med høy presisjon, sort bakteppe og "korrekt" lydbilde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv gamle høyttalere klarer dette uten problemer:
    CarlssonPlanet.com • Carlsson OA-50.3

Problemet de fleste har er dog at de kaster sine høyttalere inn i et hjørne, og da lurer de på hvor den gode lyd er??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •