Levetid på rør i hybrid cd-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på rør i hybrid cd-spiller?

heisan godtfolk!!
    Jeg er den lykkelige eier av en Lector cdpo.5t cd-spiller med rørbasert utgangstrinn, er utroligt fornøyd med lyden i denne.
    men i det siste føler jeg at jeg må spile høyere på forsterkeren for å få samme volumet på lyden som før.
    Mistenker at det kan være rørene på cd-spilleren som er i ferd med å gi seg. Spilleren er faktsk snart ti år gammel, jeg er andre eier og har ingen formening om d har vært byttet rør i denne før. Noen som har noen formening om mine antagelser stemmer og hvor jeg eventuelt kan få tak i nye rør? og hva det vil koste i kroner??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene vil vel nermest vare evigt, men rør er en tweakers himmerrike og man kan eksperimentere med forskjellige rør.
    Vet du typen på de kan du sikkert finde noen typer her:
    DEMOSTENES , eller spør via epost.

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som rørene begynner å tape seg ja.
    Dette er jo en klassiker hos gitarister...man bytter utgangsrørene i Marshall'en og plutselig høres den mye kraftigere ut.

Rørene vil bl.a. også tape seg raskere i et apparat som slås ofte på og av.
    Som f.eks. cd-spillere?

Ettersom det er en cd-spiller er det neppe veldig store/dyre rør det er snakk om. Kan være noe slikt som 12AX7, 12AT7 e.l.
    Standard 12AX7 koster eksempelvis rundt 100,- stk.
    Skal du ha ubrukte Siemens-rør fra 50-tallet e.l. (Såkalt "New Old Stock" -NOS) snakker vi selvsagt om en helt annen pris.

...så kan man diskutere i det uendelige hvor mye bedre lyden EGENTLIG blir med NOS-rør...

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel konkludert med at rørene begyner å tape seg ja. Ble litt usiker på hva som egentligt skjede da jeg først ble oppmerksom på "feilen" når jeg byttelånte signalkabler av en kamerat. lurte litt på om det kunne være så stor forskjel på et par signalkabler
    Har sendt mail til Lector ang. hva slags rør som står i oprineligt, så får jeg se om det er økonomisk forsvarligt å prøve å tweeke litt på lyden med forskjelige rør.

Newcomer Beetlejuice sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt på nettet og det ser ut til at cdp 0.5 bruker 2 stk. 12AT7/ECC81 rør. Det går jo an å skru opp og kikke også?

12AT7 og ECC81 er samme greia. Er bare forskjellig amerikansk og europeisk betegnelse på det samme.

Originale Mullard 12AT7 fra Storbritannia har for eksempel fått mye skryt i Hifi-sammenheng. De finner du på the Tube Store til $28 stk. Det er en god pris.
    Mullard 12AT7WA / CV4024

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •