Hvordan vet jeg om forsterker eller høytalere er flaskehalsen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vet jeg om forsterker eller høytalere er flaskehalsen?

Hei. Jeg har en Marantz SR5500 og Dali Concept 8. Jeg forstår at en god forsterker alltid vil bidra med bedre lyd uansett hvilke høytalere som er koblet til den, men hvis man drar et anlegg på maks så vil vel lyden nesten(?) alltid høres fæl ut i form av skarp diskant og kanskje vregning av elementene. Jeg lurer på hvordan man kan vite om dette skyldes høytalerene eller forsterkeren? Jeg kan dra forsterkeren min til rundt +10 med ok lyd, over dette og opp til maks +15 høres ikke bra ut.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert noen av guruene her inne som har et bedre og mer teknisk svar på dette en hva jeg har.
    Men jeg har altid lært at en ikke skal behøve å spille mer en "kl. 12" på forsterkeren, dvs 50% av max på volumkontrollen.
    Har en behov for å skru opp mer en dette har ikke forsterkeren nok reserver til å drive høytalerne skikeligt. En forutsetning for at dette skal være en fornuftig tanke er selvfølgeligt at en har skikelige høytalere da.
    Vet ikke om du ble noe klokere av dette men har funka som en tomelfingerregel for meg.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at forsterkeren din ikke har krefter nok til 8-tommerne i høyttalerene på dette volumet. Det er bassen som trekker mest strøm, og når forsterkeren ikke klarer å levere så vrenger lyden.

Jeg har til gode å høre en forsterker som er for sterk til høyttalerene. Det er vel sjelden kost?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er ikke akkuratt en Guru her men jeg har alltid forstått det som at en høytaler alltid har en smertegrense av hva den tåler av misshandling. Hvis du går for en dyrere , bedre forsterker vil jeg tro at du vil oppleve mer "kontroll" i bass området og mer detaljer i diskant osv. Det vil likevell ikke si at høytalerene greier å prestere så mye mer volum og flytte merkbart mere luft fra bassene. Så jeg tror en ny forsterker vil gi bedre lyd men ikke nødvendigvis så mange flere decibel. (forsto det litt som om du har spillt det remmer og tøy kan holde men likevell ønsker mer )

XXXchefXXX

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt. Det er forbavsende så god lyd man kan få med billige høyttalere og en kanon forsterker.
    Her er en tråd der er lik denne : http://avforum.no/forum/receivere-fo...er-vrenge.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt av meg å ikke søke først Skal flytte meg til den andre tråden så kan denne slettes

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •