Abrahamsen V6.0 og Primare I21, noen spm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6.0 og Primare I21, noen spm.

Hei!

Jeg er på utkikk etter en DAC til mitt anlegg, som annonsert i en annen tråd her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...c38-andre.html

Jeg har følgende:
    System Audio SA-1750
    Primare I21
    Squeezebox Classic, med flac

Har blitt gjort oppmerksom på DACen Abrahamsen V6.0. Denne ligger i et fint prisleie, og jeg vurderer denne.

Har noen spm:
    • Forstår jeg det rett dersom jeg tror jeg ikke har mulighet til å kjøre balansert input til Primare I21?
    • Hva er egentlig balansert input? Og utgjør det en vesentlig forskjell?
    • Forstår det slik at Abrahamsen V6.0 nyter spesielt godt av balansert overføring? Er det i så stor grad tilfelle at jeg kanskje burde se en annen vei dersom min Primare I21 ikke støtter balansert input?
    • Vil jeg merke stor forskjell på å koble til Squeezeboxen med en ekstern DAC, kontra uten? På hvilken måte?

Blant de aktuelle DACene på min liste er nå (ønsker å kjøpe i Norge)
    -Abrahamsen V6.0
    -Brukt Ontech DAC 5813
    -Cambridge DacMagic

Folk med sammenligningsgrunnlag vedr disse må gjerne komme med innspill til kvaliteter og forskjeller i lydbildet de gir etc.

Jeg har ikke så stort sammenligningsgrunnlag med andre musikkanlegg. Men for referanse, hvordan tror folk de ville beskrevet lydbildet fra mitt anlegg nå? Og i hvilken retning vil Abrahamsen V6.0 påvirke dette?
    Hva spiller typisk "mest" inn på lydbildet? HT, forsterker, DAC, kilde (selvsagt helheten, men spør allikevel). Regner med at DACen bidrar med definisjon, romfølelse og detaljnivå i større grad enn med "farge"?

Jeg synes Abrahamsen-DACen deler noen designlikheter med min Primare. Så rent utseendemessig passer de godt sammen i mine øyne. Bortsett fra at mens Primare har detaljer i stålgrått, har Abrahamsen disse i gullfarge. Utseendet spiller jo noe inn det også. Greit med waf, til tross for fravær av w pdd

Ok, takker for svar! Jeg går ut fra at jeg blir fornøyd uansett valg, da valget blir den eneste virkeligheten jeg da vil forholde meg til. Men det er klart at jeg ønsker å ordne meg slik at min virkelighet blir den best oppnåelige innenfor visse rammer....ehm, det er vel lov å være litt filosofisk en søndag formiddag, er det ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kanskje legge til Musical Fidelity sin V-Dac til listen :-)

Den fåes kjøpt hos Audioart..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten observasjon:

Når jeg skal "lytte litt mer seriøst til musikken", så hender det i blant at jeg setter hendene bak ørene, noe som gjør at jeg fanger opp vesentlig mer detaljer, særlig i diskantområdet.
    Er det mange andre som gjør slikt, er det vanlig? Dette trikset er vel en naturlig konsekvens av at vi mennesker ikke har elefantører..
    Men er dette også et tegn på at lyden fra mitt anlegg er noe avrundet og lite detaljert i diskantområdet?
    Vil en DAC kunne hjelpe hvis jeg ønsker å få løftet frem mer av disse utvaskede detaljene?
    ..eller er det bare et tegn på at jeg bør rense ørene

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Forstår jeg det rett dersom jeg tror jeg ikke har mulighet til å kjøre balansert input til Primare I21?
    Primare I21 har ikke balanserte innganger nei.
    * Hva er egentlig balansert input? Og utgjør det en vesentlig forskjell?
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...balansert.html
    * Forstår det slik at Abrahamsen V6.0 nyter spesielt godt av balansert overføring? Er det i så stor grad tilfelle at jeg kanskje burde se en annen vei dersom min Primare I21 ikke støtter balansert input?
    Om V6.0 gir noe mere valutta for penga ved å kjøre balansert vs andre som kan kjøre balansert, vet jeg ikke. Støynivåen sies å være mindre ved balansert drift, men fordi du ikke kan kjøre balansert er ingen grunn til å droppe tanken på å prøve en ekstern dac.
    * Vil jeg merke stor forskjell på å koble til Squeezeboxen med en ekstern DAC, kontra uten? På hvilken måte?
    Dac'en i SB3 er ok, men potensialet er så mye mye større ved en ekstern dac! Det blir omtrent det samme som å sammenligne en billig og dyr cdspiller oppimot hverandre.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mbst
    Bare en liten observasjon:

Når jeg skal "lytte litt mer seriøst til musikken", så hender det i blant at jeg setter hendene bak ørene, noe som gjør at jeg fanger opp vesentlig mer detaljer, særlig i diskantområdet.
    Er det mange andre som gjør slikt, er det vanlig? Dette trikset er vel en naturlig konsekvens av at vi mennesker ikke har elefantører..
    Men er dette også et tegn på at lyden fra mitt anlegg er noe avrundet og lite detaljert i diskantområdet?
    Vil en DAC kunne hjelpe hvis jeg ønsker å få løftet frem mer av disse utvaskede detaljene?
    ..eller er det bare et tegn på at jeg bør rense ørene

Det kommer jo helt an på hvilke andre komponenter du har i anlegget ditt
    Men en god dac (enten innebygd i cd-spiller eller ekstern) vil jo løfte lydbildet.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg Beresford TC-7520, bruker denne selv mellom Squeezebox og Primare I21. Billig dac med god lyd. 1600,- ca.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •