Har Yamahas YPAO blitt bedre de siste 4-5 årene?

Spørsmålet stiller jeg med bakgrunn i at jeg for tiden vurderer forsterkerbytte.
Har i dag en RX-V1400 og vurderer nå om den skal byttes i RX-V1900, eller en Pioneer VSX.LX51.

Min tidligere stue spilte godt, og jeg var fornøyd med lyden der.
Min nåværende stue er en kombinasjon mellom en bunkers og et kjempestort kloakkrør.
Står man midt i stuen og klapper, får man en rope-i-rør lyd i taket.
(Nesten som en bie som prøver å komme ut et lukket vindu).
Et annet problem er at sub-en sin plassering er rimelig låst.
Den låter bare ok fra lyttesofaen, men i andre hjørnet av stuen, når jeg sitter med pc virker den til å spille dobbelt så høyt.

YPAO i min RX-V1400 imponerte meg i min gamle stue da 2 av høytalerne stod i hjørner, og ene bakhøytaleren hang på en galge bak.
Sammenligningen mellom de 2 bakhøytalerne uten YPAO var at den ene fikk bassforsterkning i hjørnet, og den andre hørtes ut som et youghurtbeger.
Etter YPAO høret begge helt like ut i lyden, og de låt virkelig bra.

Jeg vet at romkorreksjon ikke kan redde inn et håpløst spillerom, men man håper da på noe.

Derfor lurer jeg på om en RX-V1900 vil gi meg noe særlig mere enn min RX-V1400 gjør i dag.
(Jeg er som sagt ikke fornøyd med lyden i dag).

Ser at RX-V1900 har måling for inntil 8 lytteposisjoner, og 9 bånds EQ.
Hvor mange bånd min RX-V1400 har husker jeg ikke.

Det som gjør at VSX_LX51 frister er at den særlig tar for seg fase-utfordringer, stående lydbølger osv.....
Det har jeg ikke lest noe om på RX-V1900.

Men samtidig så veier RX-V1900 hele 17.1 kg mot VSX-LX51 sine "spinkle" 13.5 kg.
Noe som sier meg at Yamahaen har mer å rutte med.

Men som sagt. Kan jeg vente noe mer av RX-V1900 sin YPAO, enn f.eks Pioneer sin MCACC?