Hva gjør man når forsterkeren er på service?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør man når forsterkeren er på service?

Jeg holder på å kjede bakenden av meg, siden forsterkeren min ble sendt til service... ...i dag! Hva skal jeg fylle disse meningsløse dagene med?

DIY-prosjekt? (stereobenk, forslag ala ikea lack..?)
    Luke kabelsalaten? merke, teipe fast osv? (evt diy-løsning av kabelskinner, forslag?)
    Rippe CD-samlinga lossless? (hvilke program trenger jeg?)

Regner med det er flere av dere der ute som har vært i samme situasjon som meg, og derfor kan hjelpe meg med å komme gjennom...

Sikkert feil kategori, menmen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forsterkeren er på service, tar man frem sin reserveforsterker. Den som man aldri somlet seg til å selge sist man oppgraderte. "Kjekt å ha" var det noe i bakhodet som sa - og en vakker dag får bakhodet rett. Det ER kjekt å ha.

Alternativt kan man tråle bruktbørsen og se om det dukker opp noe gammelt men brukbart til 500 kroner. Kjøp det, bruk det, og når man er ferdig, selger man det igjen. Hvis man ikke er blitt klok av skade og beholder den som reserveforsterker.

Eller man flytter sin prefererte lytteposisjon til anlegg nr. 2 eller nr. 3 - en mulighet forbeholdt de ytterst forutseende og forholdsvis velstående. Hører vel hjemme der jeg, da, med mine 3 allrighte anlegg pluss et lite, bærbart i snekkerboden. Ikke en dag uten musikk.

Er man veldig desperat, kan man løpe og kjøpe seg hodetelefoner og en hodetelefonforsterker.

Men hvis du vil rippe litt, går det an. Her går det i FLAC og Exact Audio Copy. Det er sønnene mine som har installert alt jeg trenger på PCen og lært meg hvordan jeg gjør det - aner ellers ingenting om hvordan dette foregår. Dog er ripping utrolig kjedelig hvis man ikke har musikk samtidig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i nesten samme situasjon som deg, og fylte dagene med DIY stereobenk:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var DET underbevisstheten min mente med at jeg ikke skulle selge den gamle, men sende den ned i dagligstua til TV-bruk! Da får folka her hjemme leve med 20 år gammal TV-lyd i noen uker..

Hvordan går jeg fram med ripping? Noen nybegynner-tråder/sider du kan linke til? Stereobenk blir nok også bygd i løpet av uka

DIY-kabelskinner, går det an?

Bør vel flytte tråden til DIY tenker jeg..

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisan, kjipt liv uten musikk ja...kjenner meg litt igjen i situasjonen. Har solgt fortere en jeg har kjøpt av og til, så en reserveforsterker er ikke dumt. Problemet blir bare hva man skal gjøre når man bytter ut høytalerne. Ser ut som et anleg nr to er løsningen.
    Anyways her har du litt lesestoff hvis du skal rippe musikk, GUIDE: Slik redder du musikksamlingen - Tek.no/Audiovisuelt en utroligt god og grundig "step by step" guide. Var utroligt nyttig for meg i alle fall, så lykke til og håper du snart får forsterkeren tilbake

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olaer
    Det var DET underbevisstheten min mente med at jeg ikke skulle selge den gamle, men sende den ned i dagligstua til TV-bruk! Da får folka her hjemme leve med 20 år gammal TV-lyd i noen uker..

Hvordan går jeg fram med ripping? Noen nybegynner-tråder/sider du kan linke til? Stereobenk blir nok også bygd i løpet av uka

DIY-kabelskinner, går det an?

Bør vel flytte tråden til DIY tenker jeg..
    Det var slik det begynte her også - en grei forsterker og noen billige høyttalere til TVen.

Så ble det en bedre forsterker og noen dyrere høyttalere i TVstuen - og dermed forsvant den greie forsterkeren og de billige høyttalerne inn på et fraflyttet barneværelse som nå fungerer som musikalsk PCrom.

Mye vil ha mer - nå har det dukket opp noe enda dyrere og enda bedre også på PCrommet - og endelig bestemte jeg meg for selge unna litt. Skulle ha hørt på underbevisstheten - i kveld ringte datteren min og sa at forsterkeren hennes må på service og "om jeg ikke hadde noe å låne ut en stund..??"

At man aldri lærer.... Nåja - hun får låne en av dem som står oppkoblet her hjemme. Jeg får leve med redusert livskvalitet en periode. To anlegg i stedet for tre må vel kunne gå an i et par uker. Håper jeg.

Det med ripping vet jeg dessverre ingenting om. Det er sønnene mine som har hjulpet meg i gang - jeg trykker bare på de riktige knappene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel prøve å få dagene til å gå her også, den andre forsterkeren er litt effektsvak, men ellers grei, bortsett fra at jeg irriterer meg over loudnessknappen.... Nei, jeg behøver ikke bruke den, men jeg irriterer meg over at en seriøs produsent som sony i det hele tatt utstyrer en forsterker med den svulstige loudnessgreia...

Da blir det lav musikk og DIY for alle penga! Noen som veit ca hvor mye det koster for 4m x 40 cm x 4-5cm plate? Tenker det kunne passa i en stereo/tv-benk

Takk for linken, skal finleses!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •