Utgangspunkt for hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utgangspunkt for hjemmekino

Har sjekket litt rundt på forumet, men finner ikke akkurat det jeg leter etter. Prøver meg derfor med min egen tråd.

Jeg tenker meg å begynne å sette sammen et hjemmekinoanlegg, men vil nok satse på å kjøpe dette stykkevis og delt
    Vil derfor begynne med:
    -Hjemmekinoreciever
    -2x gulvhøyttalere som vil fungere som fronthøyttalere når jeg utvider.

Har lest en del forumposter, tester mv, og har egentlig bestemt meg for 2x B&W 683:
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM683 Høyttalere - 12.496,-

Tenker meg da å utvide anlegget til et surroundanlegg med høyttalere fra samme serie, men dette tenker jeg å ta senere - når pengene strekker til.

Problemet nå er derfor å finne en reciever som utfyller valget av høyttalere.
    Vil nok vekte mitt behov omtrent slik: 60% musikk, 40% film.
    Vil helst begrense meg til totalt ca. 20k for reciever + gulvhøyttalerne; tenker meg altså 8k som høyeste pris på recieveren. Gi meg gjerne et hint om dette vil begrense utbyttet jeg får fra høyttalerne. Kan alltids strekke meg litt lengre hva angår prisen.

Videre lurer jeg på om utbyttet i forhold til musikk vil blir vesentlig redusert i forhold til en vanelig stereo, integrert forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Message
    Problemet nå er derfor å finne en reciever som utfyller valget av høyttalere.
    Vil nok vekte mitt behov omtrent slik: 60% musikk, 40% film.
    Vil helst begrense meg til totalt ca. 20k for reciever + gulvhøyttalerne; tenker meg altså 8k som høyeste pris på recieveren. Gi meg gjerne et hint om dette vil begrense utbyttet jeg får fra høyttalerne. Kan alltids strekke meg litt lengre hva angår prisen.

Videre lurer jeg på om utbyttet i forhold til musikk vil blir vesentlig redusert i forhold til en vanelig stereo, integrert forsterker?
    Du vil nok ikke få utnyttet potensialet i 683 med en ny surr.reciever til denne prisen. Brukt derimot - så vil du jo komme et skritt lenger!

En annen mulighet - er en stereoforsterker som kan fungere som effekttrinn til frontene dine når du kommer et steg videre.
    For optimal utnyttelse av analoge kilder ved en slik løsning, kan man se etter en stereoforsterker som har såkalt prossessor-inngang eller fixed level mulighet.
    Med prossessor-inngang vil du kunne koble fra pre-out på reciever og til denne inngangen. Da går signalet forbi forforsterker-delen, så du ikke vil få enda en volum-kontroll i kjeden.
    En fixed-level mulighet, betyr bare at man kan låse volumet på en analog inngang (som f.eks CD, AUX, DISC, osv) så man ikke får stilt volumet med stereoforsterkeren.

Fordelen med denne løsningen, er at man kan koble til CD-spiller, og eventuelle andre analoge kilder for bedre musikk-gjengivelse..

En stereoforsterker til denne prisen vil i de aller fleste tilfeller være mye bedre både på musikk og kraft enn en reciever til samme prisen. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som amunds sier så vil du nok trenge mer krefter på 683 enn hva en surround receiver i den prisklassen leverer.
    Brukt er jo en mulighet, eller om du kjøper feks en Yamaha rxv663, som koster ca 5000,-da har du 3000,- til en effekt amp som det finnes flere av på bruktmarkedet her.
    Jeg bruker selv en V1800 på DM684 og komboen yamaha og b&w er veldig bra.
    Du kan kontakte x3mhc her på forumet for en god pris på yamaha.kjøpte selv av ham og fikk en veldig bra pris og kundeservicen er fabelaktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde denne mistanken selv

Hvilken prisklasse må jeg opp i for å finne en reciever som klarer å kjøre disse høyttalerne?

Hadde tidligere noe annet i tankene. Lufter disse idéene også.
    JBL ES80 høyttalersett
    JBL ES80 Høyttalerpakke | Soundgarden ca. 12k
    +
    Pioneer VSX-LX51
    Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Pioneer - Receiver/Forsterker - Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Netshop.no - pc data foto minne digital ca 9k

Hvordan er i tilfelle JBL ES80 frontene til musikk?

Kingkong; lurte også litt på om du vet hvor stor forskjell det er på 683 og 684.

Endring:
    Siden ingen har svart vil jeg legge inn et annet forslag jeg fikk.
    Yamaha RX-V1900 - reciever
    +
    Forforsterker - av merket Rotel (formeninger om modellvalg?)
    =
    Nok til å drive B&W DM683?

Mvh Mr. Message

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på de to høyttalerne er jo at 683 har ett element til og drive,noe som gjør den tyngre å dra.Uansett så er B&W glad i effekt og det blir aldri for mye av detOg videre forskjeller er jo at mellomtonen i 683 er mye bedre enn i 684 og det er mere bass i 683,litt for boomy syns jeg hvis du skjønner,men dette er jo en smakssak.

Men hva du skal med en V1900 og en forforsterker skjønner jeg ikke,heller en effektforsterker i tillegg til V1900?V1900 er nok en veldig bra forsterker og du vil jo få bra lyd med bare den også på 683,men når du da får på en effekt forsterker senere vil nok høyttalerne forandre seg mye med tanke på bass og tyngden i lyden.
    Med V1900 kan du jo biampe og det hjelper på en del.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Message
    Hadde denne mistanken selv

Hvilken prisklasse må jeg opp i for å finne en reciever som klarer å kjøre disse høyttalerne?
    En kompis av meg har 2808 og 683.. Og det er jo langt ifra helt håpløst, så hvis du forstod meg dithenn så beklager jeg. Det vil fortsatt låte veldig bra på film.. Og det vil trykke greit på musikk. Greia er bare at det bor så mye mer i høytalerne. :-)

Endring:
    Siden ingen har svart vil jeg legge inn et annet forslag jeg fikk.
    Yamaha RX-V1900 - reciever
    +
    Forforsterker - av merket Rotel (formeninger om modellvalg?)
    =
    Nok til å drive B&W DM683?
    Du mener sikkert effektforsterker av merke Rotel ? Da begynner det virkelig å likne noe. Jeg har selv en Rotel-forsterker som jeg har testet litt på mine DM683, og jeg liker lyden veldig godt.
    Anngående modeller så vil f.eks RB-1070 være en god begynnelse. Da er det naturlig å spe på med enda en når lommeboka strekker til, så har du en kjempekombo i front.
    Alternativet kan være RB-1080. Men den vil også da igjen bli litt dyrere.

Ellerså kan jeg også anbefale min egen Parasound Halo A23. Parasound er også en kjempematch med B&W.

Chrisonfire her på forumet har 2xRB-1070 på DM683. Du kan jo sende han en PM for erfaringer! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrivefeil der ja. Mente å bruke en effektforsterker av merket Rotel.

Tror nok likevel at første innkjøp blir receiveren og fronthøyttalerne.

Interessant før kjøp av effektforsterker er da, som det nevnes, muligheten for å bi-wire/bi-ampe. (hjelp med terminologien?) Etter det jeg har forstått er dette da å bruke to kanaler fra receiveren for å drive én høyttaler. Er dette mulig i oppsettet Yamaha RX-V1900 + B&W DM683?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan biampe høyttalerne dine med RX-V1900 ja. Da bruker du front og surround-back kanalene, slik at du får en dobling av effekten i 1900. Dette står lett forklart i bruksanvisningen på recieveren.

Dette er jo en grei mulighet frem til du får råd til en duganes effektforsterker senere. Men husk at ved å bi-ampe så mister du muligheten for 7.1 lyd og får da kun 5.1. Men det er ingen krise slik jeg ser det. Etter at du har fått tak i effekt kan du for eksempel prøve presence funksjonen på 1900 også, som jeg har lest skal være en god måte å få et bedre lydbildet i front på under film.

Har yamaha selv og likte godt lydsignaturen den ga på mine 604 s2 da jeg hadde de. Yamaha 1900 med rotel/parasound effekt senere har jeg stor tro på at du blir fornøyd med!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg allerede!

Takk for all hjelp.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Har yamaha selv og likte godt lydsignaturen den ga på mine 604 s2 da jeg hadde de. Yamaha 1900 med rotel/parasound effekt senere har jeg stor tro på at du blir fornøyd med!
    Har prøvd ut Yamaha 3800 i helgen sammen med TacT SDA2175 (heter i dag Lyngdorf SDA2175) på mine B&W DM683. Synes det var en god match, så det er et effekttrinn jeg ville tatt med i vurderingen. Se deg etter et brukt effektrinn den dagen du skal kjøpe deg det - du for veldig mye for pengene brukt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel se om du får tak i en brukt Onkyo TX-NR905, den er strømsterk og driver det meste uten problemer. Skulle du finne på og oppgradere til noen voldsomt krevende bak-, side- og senterhøyttaler, kan du enkelt supplere på med ekstra effekt-trinn.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Du kan vel se om du får tak i en brukt Onkyo TX-NR905, den er strømsterk og driver det meste uten problemer. Skulle du finne på og oppgradere til noen voldsomt krevende bak-, side- og senterhøyttaler, kan du enkelt supplere på med ekstra effekt-trinn.
    Etter min mening er Yamaha bedre match enn Onkyo på B&W - det etter min egen erfaring. Har testet begge deler - Yamaha 3800 vs Onkyo 875.

På musikk var Yamaha bedre etter min mening. Det svinger og er mer engasjerende enn Onkyo. På lavere volum er mitt inntrykk at Onkyo er mer med enn Yamaha på film. Når volumet øker, er Yamaha helt sjef på film! Engasjemanget den utstråler gjør at man er mer med i filmen på en helt annen måte enn på Onkyo. Et minus for Onkyo er romkorreksjonen, selv om den fungerer bra så ønsker man å justere litt i etterkant. Det er ikke snakk om å få til på Onkyo. Du kan heve/senke nivået pr høyttaler, men det er eneste også.

Onkyo er en bra forsterker, men Yamaha er etter min mening bedre og passer godt sammen med B&W 683 etter min mening. Det er min erfaring.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Etter min mening er Yamaha bedre match enn Onkyo på B&W - det etter min egen erfaring. Har testet begge deler - Yamaha 3800 vs Onkyo 875.

På musikk var Yamaha bedre etter min mening. Det svinger og er mer engasjerende enn Onkyo. På lavere volum er mitt inntrykk at Onkyo er mer med enn Yamaha på film. Når volumet øker, er Yamaha helt sjef på film! Engasjemanget den utstråler gjør at man er mer med i filmen på en helt annen måte enn på Onkyo. Et minus for Onkyo er romkorreksjonen, selv om den fungerer bra så ønsker man å justere litt i etterkant. Det er ikke snakk om å få til på Onkyo. Du kan heve/senke nivået pr høyttaler, men det er eneste også.

Onkyo er en bra forsterker, men Yamaha er etter min mening bedre og passer godt sammen med B&W 683 etter min mening. Det er min erfaring.
    Der var Yamaha`en i hus ja, jeg skjønner du er fornøyd?!
    F%&¤, du har nettopp satt griller i hodet på meg...

Grunnen til at jeg primært anbefalte 905`en, er rett og slett på grunn av at den er såpass strømsterk. Minuset er nok romkorreksjonen som du nevner her, og en del vil nok bli mer fornøyd med å totalt utelate den og sette den opp manuelt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Der var Yamaha`en i hus ja, jeg skjønner du er fornøyd?!
    F%&¤, du har nettopp satt griller i hodet på meg...

Grunnen til at jeg primært anbefalte 905`en, er rett og slett på grunn av at den er såpass strømsterk. Minuset er nok romkorreksjonen som du nevner her, og en del vil nok bli mer fornøyd med å totalt utelate den og sette den opp manuelt.
    Onkyo er sterke som bare det, men som sagt minuset er at romkorreksjonen er totalt låst etter at den er gjennomført... Om det blir bytte, vet jeg ikke - kommer an på hva han som har min Onkyo 875 sier også. Har skrevet litt mer om det i tråden min - vi kan ta diskusjonen der, så slipper vi å "kuppe" tråden til Mr.Message.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •