Ingen Peiling - Trenger hjelp til å velge nytt stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen Peiling - Trenger hjelp til å velge nytt stereoanlegg

Heisann.

Nå er jeg i den heldige situasjonen at Kona har lyst til å kaste det 10 år gamle expert-kompaktstereoanlegg-boksen. Hun sier også at dersom jeg kjøper nytt så skal det være kjøpes for framtiden. Dvs. ikke noe vi ønsker skifte ut i løpet av mange, mange år.
    Hun setter i tillegg krav til at alt skal være sort... stilrent med andre ord.

Prismessig har vi sett for oss ett sted mellom 15-20.000NOK.

Jeg har ikke peiling på stereoanlegg, så derfor søker jeg her for noen råd.
    Jeg ønsker ikke surround, ei heller i framtiden. Stilrent er også noe jeg setter pris på.
    Anlegget skal kunne spille høyt, men få fram finesser i musikken (ved f.eks klassisk musikk). Jeg hører stort sett på rock og blues, men også veldig mye annet.
    Eksempler er:
    Dire Straits
    Ac Dc
    Iron Maiden
    Joe Bonamassa
    Gary Moore
    Stevie Ray Vaughan
    Pink Floyd
    Neil Young
    Live
    Muse

Jeg har også en PS3 som skal være en del av anlegget.
    Se bilde her for tilkoplingsmuligheter:
    http://www.tysto.com/articles08/pics...onnections.jpg

Har sett på noe, men har egentlig lite peiling på om de er fornuftige.

Cambridge 740A Integrert Forsterker
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 740A Integrert forsterker

Cambridge 740C Cd-Spiller
    Stereo - CD-spiller | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 740C CD-spiller

Dali Lektor 6 Høytalere
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI LEKTOR 6 Høyttalere

For de matematiske anlagte her inne så er prisen på disse samlet kr.21592 kroner.
    Dette er uten frakt. Så det er definitivt i toppen av den prisklassen vi hadde sett for oss (men sånn er det jo å være mann )

Kommentarer... andre forslag...
    Alt mottas med takk da dette er upløyd mark for mitt vedkommende.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Her kommer du til å få forslag til mage oppsett etterhvret, men vær oppmerksom på at det er du med dine ører som skal ha dette anlegget sammen med din frue. Og det må vere evgjerende for hva du velger.

Så vil jeg vite hvor stort rommet hvor anlegget skal stå er, om du ønsker gulvstående eller om du vil ha stativ. Er subb et alternativ, kan du kjøpe brukt eller er det kun nytt som er intr for deg.

Vi to har samme musikksmak.

Jeg vil ivertfall anbefalt deg å gå for en DAC ( digital to audioconverter ) med usb inngang istadenfor en cd-spiller. Da får du god lyd utav enhver anspiller til musikk. Skal hele anlegget vere i sort, både koponenter og høytalere. Må høytalerene stå inntill vegg eller har du mulighet for å plassere dem slik du ønsker.

Mvh
    Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet. :-)

Jeg vet ikke om du vil gjøre ting enkelt, og holde deg hos Hifi-Klubben, eller bruke mer tid og lete litt rundt. Det kommer til å komme en million forslag her om andre ting du "mååå sjekke ut" og "absolutt må høre på i den prisklassen", men jeg kan svare litt mtp Hifi-Klubben hvertfall. :-)

Sitat Opprinnelig postet av JkGriffin

Jeg ønsker ikke surround, ei heller i framtiden. Stilrent er også noe jeg setter pris på.
    Anlegget skal kunne spille høyt, men få fram finesser i musikken (ved f.eks klassisk musikk). Jeg hører stort sett på rock og blues, men også veldig mye annet.

Jeg har også en PS3 som skal være en del av anlegget.
    Se bilde her for tilkoplingsmuligheter:
    http://www.tysto.com/articles08/pics...onnections.jpg

Har sett på noe, men har egentlig lite peiling på om de er fornuftige.

Cambridge 740A Integrert Forsterker
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 740A Integrert forsterker
    Jeg personlig syns denne forsterkeren er veldig bra. Den spiller ganske rent, men muligens ikke helt med den punsjen du er ute etter. Dog vil den kunne bidra med de finessene du snakket om.

Alternativet vil være NAD C355BEE - som kanskje vil gi deg litt mer i bassen - men som igjen ikke er så detaljert som Cambridgen. Selvom dette ikke ser like bra ut som Cambridge, så vil denne NADen og NAD C565 CD-spiller da være alternativet. (Hvis man vil at begge komponentene skal være like.)

Retep ovenfor snakket om DAC. DAC betyr "digital-analog-converter". På utstyret du har valgt, sitter denne i CD-spilleren. Det kan også fås i en dedikert boks om man vil. Dvs man kan koble til digitale kilder fra f.eks data, ps3, osv, for å få en bedre "digital-analog" konvertering enn det en pc eller andre digitale kilder ofte har. Det som er så fint med denne CD-spilleren du har funnet - er at den har digitale innganger. Selvom "alle" CD-spillere har DAC, så er det ikke alle som lar deg koble andre kilder til denne DAC'n, men det gjør altså denne. Så dvs at du kan koble til PS3, pcen hvis den har digital utgang, og eventuelt andre digitale kilder.

Alternativet da er NAD C565 cd-spiller, som også har digitale innganger samt USB tilkopling. Så du vil kunne f.eks koble til en minnepenn med musikk. NAD-komboen vil gi mer bass, men ikke den finessen og detaljene. Men verdt å ta en lytt hvis man først skal høre.

NADen har dog bare 1 optisk inngang. Som da PS3 vel antakeligvis vil legge beslag på. Cambridgen har 1 optisk og 1 coax. Så du vil kunne koble til f.eks pc og PS3 samtidig.

Disse høytalerne vil definitivt passe bra til en del av musikken du lister opp, og sjangerne rock og blues. Du vil nok finne bedre alternativer hos Hifi-Klubben på akkurat finesser og detaljer. Men jeg tror kombinert dette vil være den beste høytaleren for deg, mtp hva det virker som du er ute etter.
    Alternativene slik jeg ser det er Dali Ikon 5 - som vil gi deg litt mer detaljer og finesse, men kutte litt av trykket med Lektor 6. Den er også 1000kr dyrere. Videre har du den 1500kr dyrere B&W DM684 som vil gi deg en høytaler som gjengir mellomtone-området veldig bra. Litt mer avslappet i diskanten, og da ikke så detaljert i toppen som Ikon - men som er fantastisk til vokal-arbeide i musikken. Vil også gi omtrent like mye punsj som Lektor 6.
    Siste er 2000kr dyrere Ikon 6. Her vil du få masse punsj, bra mellomtone og en fantastisk diskant. Den vil da gi både punsj og finessen du snakket om.

Alternativet kan være stativhøytaler hvis rommet ikke er så stort. Vil kanskje miste litt trykk i bånn, men du kan få en høytaler som høres fantastisk ut ellers i denne prisklassen på stativhøytalere. Kan også se veldig stilig ut med to f.eks B&W CM1 i sort på to lekre stativer. Da vil du også på en måte være en klasse over tidligere høytalere - men miste litt av bassen en gulvstående gir.

For de matematiske anlagte her inne så er prisen på disse samlet kr.21592 kroner.
    Dette er uten frakt. Så det er definitivt i toppen av den prisklassen vi hadde sett for oss (men sånn er det jo å være mann
    Andre forslag... Mtp på at dette skal være stilrent, så tror jeg du på egenhånd har funnet den beste comboen i dette prissegmentet på Hifi-Klubben. Du fant CD-spiller og forsterker som ser veldig bra ut sammen. Og ganske så fine høytalere. Utseende vil jo alltids bli en smakssak - men jeg personlig syns B&W DM684 ser enda bedre ut! Men koster da også 1500 mer.

Alternativet kunne da som sagt vært stativhøytalere. B&W DM685 og Dali Ikon 1 og 2 låter alle tre helt utrolig størrelsen tatt i betraktning. Og da kan du også komme innenfor budsjettet selv med stativer til disse.

Et alternativ, som nevnt før, i samme prisklasse som Lektor 6 på stativhøytaler-fronten - er B&W CM1. Disse er nok i neste klasse hva lydkvalitet anngår - men vil da med stativer bli minimum 1000kr dyrere enn Lektor 6. Og samtidig ikke ha samme bassen.

Som Retep nevnte i svaret over, så kan også en ekstern DAC istedetfor CD-spiller være tingen. denne vil du jo kunne "gjemme bort" så den ikke synes. Du vil på den annen side ikke ha CD-spiller, og det er kanskje viktig for dere ? Det mange gjør med å lagre musikken harddisk-basert, trenger ikke være veldig tungvint å bruke, men vil kanskje kreve at man setter seg inn i litt teknisk man muligens vil slippe. Men jeg vet ikke hvor teknisk du er av deg. :-)
    En helt annen ting er om kona di bare vil kunne sette på en CD og thats it. Mtp det vil som sagt CD-spilleren du har funnet være ypperlig da denne byr på begge muligehetene!

Alt i alt bunner dette ut i hva du er ute etter, og dine lydpreferanser. Nå har jeg bare sagt hva jeg mener om det Hifi-Klubben kan by på i denne prisklassen. F.eks hva er bra bass for deg, og hva er bra bass for meg ? Umulig å vite. :-) Så jeg anbefaler deg å reise å lytte til dette du selv har foreslått, pluss kanskje noen stativhøytalere. Jeg personlig tror du fant en helt fantastisk combo selv, som du vil bli meget fornøyd med.

Hvis dere også kunne tenke dere radio innebygd i anlegget. Vil jeg bare vise til en annen butikk kalt Soundgarden.

Denne Harman/Kardon HD990 CD-spilleren har også en optisk og en coax-inngang. Altså samme DAC-mulighetene som Cambridge.

Og denne Harman/Kardon HK 3490 Stereoreciever kan man også koble radio direkte til. Ordet reciever (hjemmekinoreciever/surroundreciever, stereoreciever, CD-reciever, DVD-reciever (2 siste typiske alt i ett anlegg.)) betyr at den har en mottaker for radio.
    Da åpner man jo for en helt annen butikke enn Hifi-Klubben også, men har ikke noe kjennskap til hva Soundgarden har å by på.
    Ville bare nevne det dersom radio også ønskes integrert (uten enda en boks).

mvh Amund

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefalde deg Dm684,har de selv og de spiller veldig bra.Mellomtonen er oppløst og nydelig og den er veldig detaljert.Som nevnt over her er nok Dali mer oppløst i diskanten, men selv syns jeg B&W låter finere på feks Dire Straits og slik type musikk.Litt smak og behag.

Videre så har svigers Nad 355bee sammen med B&W 685 og det spiller rett og slett dritbra sammen!At de små høyttalerne skulle spille så dypt og såpass kraftfullt hadde jeg faktisk ikke trodd!Ble veldig imponert over lyden på dette oppsettet sammen.Han har også Nad cd spiller,husker ikke hva den heter men det er den som vant i Lyd og Bilde kavalkaden i år.Du burde nok ta deg en tur til nærmeste HFK og høre på litt forskjellig.(om du ikke bor for langt unna da)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir som å skyte i blinde. Det du bør gjøre er å dra å lytte på så mange oppsett som mulig innen for den prisref. du skal ha. Noter pluss og minus på et ark, så får du noe å gå etter.

Det er TOTALT umulig å gi tips om hva slags anlegg du skal kjøpe - det er det du (og din kone) samt rommet det skal stå i som kan gi best svar.

Det en kan tenke på er, hvorvidt du skal ha musikk på cd eller på pc. Snakker vi som gulvstående eller stativ-høyttalere?

Du må nok ta deg en (eller mange) runder for å høre hva du liker / ikke liker.

Lykke til!

Husk: Veien er målet!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jeg si meg enig med HoJ... Kan anbefale det som har blir sagt tidligere jeg å...For min del har det aldri vært noen fordel og handlet kun på andres anbefaling, men gått rundt og hørt på forsjkellige oppsett i de forskjellige butikkene som finnes.. Må ærlig innrømme at Soundgarden har hjulpet meg mer enn en gang, og det er der jeg handler det meste av mitt utstyr idag...Har mer enn en dårlig erfaring når det kommer til Hifi Klubben...har litt med service og og div annet å gjøre....men det er en annen diskusjon...

Viktig at du tar med deg musikk som du til vanlig pleier å høre på, slik at det er letter for deg og skille annlegene fra hverandre osv.

It's a jungle out there...så ha tunga rett i munnen og velg noe du kommer til og like i fremtiden også... 20000 tusen er jo mange penger...

NB:

Det er ikke alle butikkene som praktiserer det med og betale for produktene og prøve de hjemme, for så å levere de innen x antall dager... Men det går ann og gjøre avtale med selger om og bytte produkter om det IKKE skulle fungere hjemme i stua di..

Lykke til...
    Been there, done that.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retep
    "Heldigvis" kanskje så har jeg ikke mer greie på lyd enn at jeg tror jeg er lett å tilfredstille.
    Rommet de skal stå i nå i førstningen er ca. 4x8 meter midt på langveggen. Sofa på andre siden. Så for dette rommet så er vel det jeg fant i totalt overkill vil jeg tro. Grunnen til at vi kjøper nå er at vi ennå leier, har spart opp noe egenkapital og tenkte å begynne å jakte hus til høsten. Så hvordan rommet de skal stå i da vet vi ikke, men er temmelig sikker på at vi ikke kan ta oss råd når ett hussalg er gjort. Men mest sannsynlig kommer de (ser jeg for meg) til å stå i ett rom på omtrent samme størrelse.

Jeg ønsker gulvstående høytalere. Disse må nok stå nogså inntil veggen. Kan godt ha en klaring på 30cm... men det er nå. Ønsker ikke Sub.

CD spiller er kjekt fordi det er litt kos å faktisk ta ned favorittalbumene og høre på disse... og det er lett for kona å gjøre det samme. I tillegg så krever f.eks. Playstationen at jeg slår på TV'n for å navigere.

Kudos for musikksmaken forresten 8)

amunds
    Veldig takk for godt og utfyllende svar. Jeg trenger nok litt tid på å se på alternativene og la svaret synke inn
    Jeg er temmelig godt teknisk vant gjennom at jeg har holdt på med gitar (med dertil egnet tilbehør) og PC i ganske mange år av det som er relevant av teknisk erfaring. Men når det gjelder hifi så er dette upløyd mark. Har aldri prioritert dette.
    Men som sagt, jeg trenger litt tid på å gå gjennom svaret ditt... så skal jeg evt kommentere og svare i løpet av dagen. Jeg har lest gjennom det og det virker godt og utfyllende.

Kingkong
    Skal sjekke ut anbefalingen din.
    Bor ikke så langt unna en Hifi klubb nei. Har to stk innenfor en halvtimes kjøring (Sandnes og Stavanger).

HoJ/mr.getaway
    Jeg er litt uenig i at det er totalt umulig å gi tips.
    Jeg er derimot enig i at det til syvende og sist er min og min frues avgjørelse som gjelder.
    Det er likevel greit å få tips å bli pekt i diverse retninger med litt info på hva som befinner seg i de retningene. På den måten kan jeg når jeg føler at jeg har en god ide på hva jeg er ute etter dra rundt til diverse HiFi sjapper med en agenda og en god ide hva jeg er ute etter.

Men rundene kommer. Var en tur innom HiFi klubben på Sandnes, men den imponerte ikke egentlig på utvalg. Tenker jeg prøver Stavanger førstkommende lørdag dersom jeg ikke er bortreise på arbeid.

Takk til alle for svar. Det er bare å pøse på dersom noen har mer de kan og ønsker bidra med.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har du jo hjemmetreff for sør-rogaland, her kan du besøke folk å høre..

http://avforum.no/forum/norge-rogala...istriktet.html
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey...
    Da kan du jo samtidig reise innom soundgarden i stavanger og sandnes da...
    Mååååå ikke handle på hifi klubben...
    De har noen kjempe fine produkter på soundgarden også.. Og det ligger jo også i stavanger og sandnes...eller forus...

Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttalere | Soundgarden
    Dynaudio Stand1 | Soundgarden
    Primare DVDI10 | Soundgarden

Litt over budsjettet ditt, men det er jo bare et lite forslag...
    Men en ting kan jeg love deg...Det låter helt sinnsykt...Detaljert, rocka og tøft... Og det er skikkelig pent å se på også...Alt i ett så blir fruen happy

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en grei pc i hus, så glemmer du cd spilleren og satser på et hardiskbasert system. Utrolig brukervennlig, tar utrolig mye mindre plass (høy WAF) og kjøper du i stedet en god dac, har du lydkvalitet som slår det meste av cd-spillere i den fornuftige enden av prisskalaen.
    Linn har jo en mediastreamer med forsterker innebygget også, meget god lydkvalitet, men dessverre ligger de litt etter på brukervennligheten.

Etter at jeg fikk Squeezebox Duet i hus denne uka, har samboeren begynt å drømme om et par aktive stativ, eller aller helst onwall høyttalere :-D

Og jeg er overbevist om at det blir fremtiden i stua her (når det dedikerte AV-rommet en gang blir ferdig).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har du Maxwell og Resoans i Stavanger og A-varer i Sandnes.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonans er kanongode på service ta turen dit!! Og da har du jo nesten samtlige av de andre hifi-sjappene i nærheten. NB! Ikke la deg lure av Sveinung på Maxwell, han er koselig men blir kanskje litt vel "entusiastisk" av og til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    amunds... jeg lovte deg bedre svar i løpet av dagen, så here goes.
    Så vidt jeg leser av innlegget ditt nikker du godkjennende av mitt forslag.
    Derfor så holder jeg det på listen fortsatt da ingen andre har sagt noe om det.
    Du har noen andre forslag også som jeg setter opp som alternativ med tanke på høytalerne.

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Så har du jo hjemmetreff for sør-rogaland, her kan du besøke folk å høre..

http://avforum.no/forum/norge-rogala...istriktet.html
    Har ikke tilgang står det...

Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Hey...
    Da kan du jo samtidig reise innom soundgarden i stavanger og sandnes da...
    Mååååå ikke handle på hifi klubben...
    De har noen kjempe fine produkter på soundgarden også.. Og det ligger jo også i stavanger og sandnes...eller forus...

Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttalere | Soundgarden
    Dynaudio Stand1 | Soundgarden
    Primare DVDI10 | Soundgarden

Litt over budsjettet ditt, men det er jo bare et lite forslag...
    Men en ting kan jeg love deg...Det låter helt sinnsykt...Detaljert, rocka og tøft... Og det er skikkelig pent å se på også...Alt i ett så blir fruen happy
    Må innrømme at jeg ikke falt 100% for utseende...mulig at fruen gjør det dog
    Uansett så er det lagt til listen. En skal ikke være for kjapp å dømme

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har du en grei pc i hus, så glemmer du cd spilleren og satser på et hardiskbasert system. Utrolig brukervennlig, tar utrolig mye mindre plass (høy WAF) og kjøper du i stedet en god dac, har du lydkvalitet som slår det meste av cd-spillere i den fornuftige enden av prisskalaen.
    Linn har jo en mediastreamer med forsterker innebygget også, meget god lydkvalitet, men dessverre ligger de litt etter på brukervennligheten.

Etter at jeg fikk Squeezebox Duet i hus denne uka, har samboeren begynt å drømme om et par aktive stativ, eller aller helst onwall høyttalere :-D

Og jeg er overbevist om at det blir fremtiden i stua her (når det dedikerte AV-rommet en gang blir ferdig).
    Har en svært grei pc... denne egner seg dog ikke som noen mediaavspiller da den suser litt for høyt. Er en gamer-pc må vite 8)

Det harddisk baserte går gjennom PS3'n, men cd-spiller er must da jeg ønsker å kunne sette på en av de etterhvert mange cd'ene jeg har å nyte denne uten å ha satt på pc eller ps3 (som jo krever at tv'n står på).

Ellers så har jeg lagt til alt av butikker som blir foreslått.
    Greit å vite at det er mer enn bare HiFi klubben som er alternativet

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tilgang står det...
    Kontrollpanell ---->Gruppemedlemskap ----------->Norge: Rogland ---------->bli med i gruppen !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg lagt til

Har også begynt å forsøke å sette sammen forskjellige alternativ.

Holder også på å lese meg opp på reviews for å ha en formening om hvilke produkter jeg ønsker å teste når jeg tar runden. Systematisk som jeg er så begynner på begynnelsen...nemlig det jeg nevnte i utgangspunktet.
    Begynner med forsterkeren, Cambridge 740A. Overalt hvor jeg leser så sies det at det er en grei forsterker, men den er litt for lik lillebror 640A. 840A derimot er i en helt annen klasse. HiFi Klubben har ikke denne på hjemmesiden sin så jeg vet ikke prisen og har forespurt denne på mail.
    Det jeg tenkte var at dersom denne er en del bedre, så kan jeg heller koste på mindre på cd-spiller. Min teori er at det er her jeg vil merke minst forskjell. Har jeg rett?
    Med mitt utgangspunkt så vil jeg ikke bli blåst overende over forskjellen mellom en typisk cd-spiller til 3000,- kontra en til 6000,-...og da er det bedre å legge de pengene i bedre forsterker eller høytalere... eller våser jeg bare?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det harddisk baserte går gjennom PS3'n, men cd-spiller er must da jeg ønsker å kunne sette på en av de etterhvert mange cd'ene jeg har å nyte denne uten å ha satt på pc eller ps3 (som jo krever at tv'n står på).

Ellers så har jeg lagt til alt av butikker som blir foreslått.
    Greit å vite at det er mer enn bare HiFi klubben som er alternativet
    Stavangerområdet er ikke det verste området å være bosatt i dersom man liker å kikke på anlegg, det er helt klart. Man finner mye rart på de nevnte butikkene!

Vet du har fått nok å tygge på allerede, men jeg må bare nevne enda et mulig utgangspunkt for godlyd:
    1. En rimelig NAS server med f.eks en 1TB disk der du kan rippe alle cder i full kvalitet (gjerne .flac format) (de koster fra rundt 1200,- på div nettbutikker) og de bråker ikke.
    2. Logitech Squeezebox DUET (Den scorer høyt på brukervennlighet, noe konene setter pris på) (rundt 2900,-). 2-veis fjernkontroll med covervisning.
    3. Oppgradere til ekstern DAC til sommeren (Cambridge DacMagic kommer da til 2400,-)

ooops, der brukte jeg 7500,- av budsjettet ditt :wink:

Men så trenger du bare en god forsterker og et par høyttalere så har du godlyd og brukervennlighet. Har du vurdert et par stativhøyttalere? Lettere å komme i mål med bravour da, når budsjettet er rundt 20k. I denne prisklassen, og stativhøyttalere, så finnes det brukt-høyttalere også som er veldig godt tatt vare på...

Når utgangspunktet er en tilårskommen expert-boks så... the sky is the limit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Systematisk som jeg er så begynner på begynnelsen...nemlig det jeg nevnte i utgangspunktet.
    Begynner med forsterkeren, Cambridge 740A. Overalt hvor jeg leser så sies det at det er en grei forsterker, men den er litt for lik lillebror 640A. 840A derimot er i en helt annen klasse. HiFi Klubben har ikke denne på hjemmesiden sin så jeg vet ikke prisen og har forespurt denne på mail.
    Det jeg tenkte var at dersom denne er en del bedre, så kan jeg heller koste på mindre på cd-spiller. Min teori er at det er her jeg vil merke minst forskjell. Har jeg rett?
    Med mitt utgangspunkt så vil jeg ikke bli blåst overende over forskjellen mellom en typisk cd-spiller til 3000,- kontra en til 6000,-...og da er det bedre å legge de pengene i bedre forsterker eller høytalere... eller våser jeg bare?

Anngående det første du sier om 640A og 740A så er jeg litt uenig det folk sier.. Syns nå 740A er en ganske mye bedre forsterker. Dog kan jo dette inntrykket gå mest på kraft kontra kvaliteten i lyden. (Dog syns jeg 640A låter veldig bra og!)

Cambridge 840A v.2 koster 11,498 kr ifølge nettsiden. Så et ganske kraftig hopp prismessig. Da er du jo også i en litt annen klasse, og vil kunne vurdere både
    NAD C375BEE
    og Lyngdorf SDAI2175.

Det du sier om forsterker vs cd-spiller er jeg absolutt enig i. Heller en dyrere forsterker og f.eks Cambridge 640C v.2 eller NAD C542enn det første alternativet. Men det blir jo dog noen tusen dyrere.
    (Men forstå meg rett - bedre forsterker og bedre cd-spiller ville jo vært enda bedre! ;-) )
    Men tror, som du sier, du ikke merker så stor forskjell på CD-spillerne som du gjør på forsterkerne. Dog mister du DAC-muligheten du hadde i den andre prisklassen. Men ekstern DAC kan jo være en mulighet ? (Finnes vel en ganske så populær en på forumet her til rundt tusenlappen... Beresford ??)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Anngående det første du sier om 640A og 740A så er jeg litt uenig det folk sier.. Syns nå 740A er en ganske mye bedre forsterker. Dog kan jo dette inntrykket gå mest på kraft kontra kvaliteten i lyden. (Dog syns jeg 640A låter veldig bra og!)
    Så det du sier at 740 ikke er så mye kraftigere enn 640 som den burde være, men låter bedre og at kritikken på 740 dreier seg om at den rett og slett burde vært sterkere?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedenfor CD-spiller bør du (som allerede nevnt) ihvertfall vurdere musikk-avspilling via PS3 eller en annen streamer (Logitech Duet, AppleTV m.fl.). Ikke bare er det praktisk og innovativt, men det låter bra!
    Da er det å anbefale bruk av en ekstern DAC, f.eks. DacMagic eller Beresford TC-7510 som vil gi deg et stort løft lydmessig.

Noen høyttalere rundt din prisklasse, som jeg estetisk sett synes ser meget elegant ut, og er godt likt blant andre medlemmer her på forumet for deres lydegenskaper (disse har jeg ikke fått sjanser til å høre selv, så rett meg gjerne om jeg tar helt feil her):
    System Audio SA1750
    Monitor Audio RS6

I tillegg er det jo Dali Ikon 5 som er en liten og lekker høyttaler med meget oppløst lyd. Den gir nok ikke de største opplevelsene hva angår lydtrykk og dypbass, men den er verdt en lytt for de som liker den klangen!
    I tillegg kan jeg ikke unngå og legge til en noe subjektiv mening, og det er jo at B&W har flere glimrende høyttalere, i forskjellige prisklasser. B&W DM683 blir nok noe over ditt budsjett, da de i tillegg krever en del krefter som har en lei tendens til å koste noen kroner. Det positive med de er ihvertfall at du får i pose og sekk-> bass, mellomtone og diskant (les: lyd) i referanse innen sin prisklasse!

Elektronikken synes jeg du bør få demonstrert på de enkelte høyttalerne, så du selv kan gjøre deg opp en mening angående matching.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt mottas med takk da dette er upløyd mark for mitt vedkommende.

Du ønsker finesser, kraft og evne til å gjengi klassisk musikk. Altså også kunne gi en troverdig gjengivelse av akustiske intrumenter.

Etter min mening er det en umulighet for et anlegg i din prisklasse og med det utseende og den teknikk du ønsker. Det er bare rør-utstyr som klarer såpass universelle krav. Moderne transistorutstyr er best på elektronisk musikk. Et unntak er engelske Naim, men de er ikke billige.

Så det er et komplisert og vanskelig prosjekt det her - for å få noen ideer er det et must at du/dere besøker hifi-messer og gode hifi-butikker. Den lyd du hører der vil være omtrent den samme du vil oppleve i stuen hjemme.

Jeg ville i din prisklasse sjekket ut dette kinesiske kompakt-anlegget, Aura Note:
    Andervik Audio
    Aura Note

Skulle du senere få lyst å prøve en rørforsterker, er det bare å ta signalet fra hodetelefon-utgangen gjennom en kabel til inngangen på en rørforsterker som Music Angel KT88, hvor volumkontrollen ved inngangen settes fast til stilling klokken 10 - og så benyttes kompaktanlegget videre som før.

Det samme kan gjøres om man synes godt om et pent og stilrent Rotel system - her kunne man også ta ut signalet fra hodetelefon eller den separate Pre Out-utgangen (f.eks. RA-05 forsterkeren) og føre det til en rørforsterker. Rotel-anlegget ville jeg ikke kjøre uten rør.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •