Jordstøy og during i fra forsterkerne mine!!!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jordstøy og during i fra forsterkerne mine!!!!!

Har i det siste hørt en form for during i fra begge forsterkerne mine(doxa),kan også høre dette svakt i høytalerne.
    Støyen kommer og går hele tiden og er vanvittig irriterende!
    Støyen er der ca 10 sekunder,også går det ca 1 minutt så kommer den tilbake.
    Har prøvd og flytte på alt av kabler osv,men til null nytte!

Tok til slutt og koblet begge forsterkerne til en annen kurs og testet de en og en,men den samme støyen er der!i begge to!!!

Noen kyndige der ute som kan komme med et glupt forslag til hva det kan være???

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være mange ting egentlig, også at forsterkerne er "defekte".
    Er det nettstøy fra f.eks. en vaskemaskin el. lign. tror du? Dimmere? Mobiltelefon?
    Har du tv eller pc koblet til anlegget på noen måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner at det vibrerer svakt i chassiet på begge forsterkerne når lyden er der....mistenker at lyden kommer i fra trafoene i forsterkerne!
    Er jo litt rart at det ikke endra seg,når jeg tok med forsterkerne inn på et annet rom og koblet de på en helt annen kurs!'
    Er jo også litt rart at evt begge forsterkerne skulle ryke samtidig!!!!de spiller jo helt strøkent på alle volumer,og jeg hører kun støyen ved lavt volum!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at dette skjer kun i perioder....kan være helt stille i noen timer,får og så støye i et par timer osv....merkelig!!!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mx6

Noen kyndige der ute som kan komme med et glupt forslag til hva det kan være???
    Hvilken modell er det du har ?

Har du prøvd å kontakte Lauvland på www.doxa.no ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger er det trafoens viklinger der gjør dette. Ved å demontere trafoen, legge bitumen under, og da spenne trafoen fast igjen kan det hjelpe.
    Men prøv å kontakte fabrikanten ja....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får skru opp og prøv å stramme til skruene til trafoene og se om brummingen fortsetter.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres det ut som om det kan være "produksjonsfeil" på forsterkeren din...

Når det gjelder audiokomponenter så er de meget følsomme ovenfor "jordingsfeil" internt, og ut ifra min elektronikkerfaring kan det høres ut som om det kan være at en jordleder har fått dårlig kontakt med enten chassis/terminaler eller pcb...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    doxa 70 dual mono mk2 heter de....gode og gamle...det som er rart er at dette gjelder begge 2....

Har ikke prøvd og skrudd de og enda,men veit at det sitter 2 stk 650va i hver....litt rart at støyen skulle komme i begge likt,hvis det er trafoene som trenger og etterstrammes...

Har hatt de i ca 2 år og har ikke hørt noe til denne støyen før for et par uker siden!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tror fortsatt der er noe der forårsaker dette utefra. Skjedd noen forandringer i huset på det seneste?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg veit er at vi har sliti med utelampene i det siste...pærene går i et sett,og mistenker kanskje at det er en jordingsfeil der,men har prøvd og skru av sikringen til den kursen,men støyen var der fortsatt!!!

Bor i en nesten ny leil i en 4 mannsbolig!

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kilde har du? Kan vere det er noe gale med den.
    Kan teste å legge ein utjamningsforbindelse mellom kilde og forsterkerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en parasound 2100 forforsterker....
    Men det som er rart er at støyen kommer og går uansett om jeg napper ut alle kontaktene til tv,forforsterker osv.....
    I går var det stille hele dagen,men så begynte duringa på kvelden igjen!!!
    Vanvittig irriterende!!!!

Selv når alt annet var koblet ut og jeg koblet til strømmen til forsterkerne en og en på en helt annen kurs i leiligheten,var støyen der fortsatt!!!!!!

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å bruke en strømkabel uten jording (evt tape over jord med elektrikertape)? Hvis dette hjelper er det nok jordingen på strømnettet som er synderen.

Morten

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, er duringen der selv når bare effekten er påslått. Da ville eg testet å fjerne jorden (vist den er tilkoblet) eller koble til jord (vist den ikkje er tilkoblet) slik som MortenV seier.

Om du kobler vekk alt som kan lage støy i leilighete så kan det vere naboen din som lager den..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert jordingen på kontakten sin feil at du får støyen, hatt samme problemet selv. Fjernet bare jordingen på stikk-kontakten og da fungerte det fint

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da skal jeg prøve det.....dere mener jordingen på selve strømledningen til forsterkeren?ikke støpselet i veggen?

Takker for alle svar

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis det ikke holder med å fjerne jord fra vegguttaket, så prøv å unngå at jord påvirker komponentene seg imellom.

Jeg har nettopp kvittet meg med et støyproblem her også. Før var det en konstant during i høyttalerne, men nå er det helt knyst. Jeg fjernet jord fra vegguttaket og bruker nå ujordede grenuttakk til komponentene. Grunnen til det er at jord fra nettet og jord komponentene seg imellom slo ut i høyttalerne. Da jeg fjernet jord i begge ledd var mye gjort!

Strømnettet i Norge er vel ikke akkurat kjent for å hølde øhy kvalitet

Det du nevner om at pærer etc går oftere nå enn før; har du prøvd å måle spenningen inn til huset? Hvis spenningen er høyere enn det den skal være vil dette påvirke ytelsen og levetiden på elektriske komponenter. For høy spenning inn er et vanlig fenomen/problem her til lands, og det skal ikke mer til enn en tlf til strømleverandør og be om å få korrigert evt. feil

Om dette kan føre til mekanisk vibrasjon i trafoen er jeg usikker på, men jeg ville prøvd det ovenfor først og hvis det ikke hjelper så ville jeg definitivt takk kontakt med produsent av amp'ene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med akkurat det samme faktisk. Mekanisk brumm som kommer og går når TV'en står på. Jeg har forsøkt ganske mye uten noe hell. Prøvd med og uten jording, svindyre powerkabler, forskjellige kurser, byttet forsterker, strammet mutteren på trafoen ++.

Jeg har ikke forsøkt å legge noe under trafoen for å forhindre at vibrasjonene forplanter seg til karosseriet. Fikk også et tips om å spraye viklingene med klarlakk (litt skeptisk til den).

Det neste jeg har tenkt til å prøve om jeg får det til er et produkt fra PS Audio som heter Humbuster III. Denne skal fjerne DC komponentene fra strømnettet, noe som ofte er årsak til mekanisk brumm. Etter å ha gjort målinger hjemme vet jeg at det er likespenning der.

Lykke til med å få bukt med problemet. Det kan være vanskelig å finne årsaken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •