Hva finnes av USB dacer og hvilken er best..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva finnes av USB dacer og hvilken er best..?

Har for øyeblikket en Logitech Duet koblet direkte på en Micromega preamp, og selvom jeg mener Dueten absolutt holder mål på overføring vil jeg tro det er en del å hente ved å bruke en ekstern dac.

Har den siste tiden vert mye snakk om Cambridge's DacMagic, men jeg er litt usikker på hvor stor forbedringen egentlig vil være fra den interne i Duet'n og opp.

-Stello DA220mk2
    -Benchmark DAC1
    -Abrahamsen V6.0
    -Cambridge DacMagic
    -Electrocompaniet ecd1
    -Aqvox USB 2 D/A MKII
    -PS Audio Digital Link III

Jeg er ikke sikker på i hvilke prisklasse alle disse er, men er i utgangsounktet intressert i dacer til under 10k men med USB inngang.
    Noen som kan dele noen erfaringer eller har mer info om disse og flere alternativer, all informasjon mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste jeg har prøvd med USB er PS Audio Digital Link III

-Tim

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Beste jeg har prøvd med USB er PS Audio Digital Link III

-Tim

Noe spesielt ved den siden du liker den så godt?, prisklasse?
    Hvor får man kjøpt den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener den koster 9k

Benchmark synes jeg var begredelig dårlig (ikke testet USB)
    ECD1 synes jeg låter mer grumsete.

De andre har jeg ikke prøvd.

-Tim

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Cambridge DacMagic i mitt lille anlegg på PCrommet - kanskje ikke verdens mest detaljerte og nøytrale DAC - men den fungerer veldig bra sammen med de litt energiske og lystklingende Epos M5 høyttalerne mine.

Benchmark bruker jeg i de to andre anleggene mine - der passer denne DACens veldig nøytrale og - i manges ører - "kjedelige" klang som hånd i hanske med resten av utstyret mitt. Etter min smak.

Men selv DacMagic som ikke koster mer enn 2.400 kroner - eller var det 2.300? - på Hifiklubben, gir bedre lyd enn Duetens analoge utganger.

Alle DACer låter LITT forskjellig - lurt å teste hjemme før man kjøper, hvis man har mulighet til det. Det er heller ikke alle DACer som er verdt pengene - i den forstand at ikke alle hifianlegg er i stand til å nyttiggjøre seg DACens evne til å lage god lyd.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Mener den koster 9k

Benchmark synes jeg var begredelig dårlig (ikke testet USB)
    ECD1 synes jeg låter mer grumsete.

De andre har jeg ikke prøvd.

-Tim
    Har forsøkt å finne ut hvor mye bedre de eksterne dacene er i forrhold til det som måtte sitte i cd spillere og recivere i samme og dyrere prisklasser, men det er et tema det er vanskelig å bli helt klok på.

Trenger koblinger for digital lyd fra pc, PS3 og Duet.
    Reciver er fortsatt ikke helt utelukket, men det er vel generelt sett en dårligere løsning?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ecd-1 har vel ikke usb inngang.

Abrahamsen V6 er bedre likt her i huset enn Cambridgen ivertfall. Jeg er også av den oppfatningen ( dette er min personlige oppfatning ) at V6 spiller bedre enn Ecd-1 til min type musikk og anlegg, Jeg hørte noe forskjell spes i de lavere tonene til fordel for V6. Den virket på meg å skille bedre ut nyansene. Har teste begge i en a/b test.

Beresford har også kommet ut med en dac med usb inngang og hodetelefonforsterker. Tror denne koster ca 150 pund. Skal vere meget god.
    link til en test: Beresford TC-7520 DAC / headphone amp - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Vurderer denne selv til soverommet og headsett.

Project har en usb dac som er meget liten. Men hvordan den er har jeg ingen formening om. Stereofil og soundgarden fører ivertfall project.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster Benchmarkene egentlig?
    Har vurdert å kjøpe en cambridge som en start, men de er jo ikke helt lette å få tak på.
    Har også vert innom tanken å gå for noe ment for studiobruk, kjenner noen som driver mye med lyd i en mer proffesjonel sammenheng.
    Ganske påståelige med at jeg ikke burde gå for noen "hifi" dac med pent ytre og billig innmat, uten at de kunne si noe om hva som var i cambridgen da såklart :-?

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har en Cambridge DacMagic i mitt lille anlegg på PCrommet - kanskje ikke verdens mest detaljerte og nøytrale DAC - men den fungerer veldig bra sammen med de litt energiske og lystklingende Epos M5 høyttalerne mine.

Benchmark bruker jeg i de to andre anleggene mine - der passer denne DACens veldig nøytrale og - i manges ører - "kjedelige" klang som hånd i hanske med resten av utstyret mitt. Etter min smak.

Men selv DacMagic som ikke koster mer enn 2.400 kroner - eller var det 2.300? - på Hifiklubben, gir bedre lyd enn Duetens analoge utganger.

Alle DACer låter LITT forskjellig - lurt å teste hjemme før man kjøper, hvis man har mulighet til det. Det er heller ikke alle DACer som er verdt pengene - i den forstand at ikke alle hifianlegg er i stand til å nyttiggjøre seg DACens evne til å lage god lyd.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xindak

har flere eksterne DACer som skal være av god kvalitet!

DAC-8 har usb, coax og optisk inngang.
    Hvis denne holder samme kvalitet som annet Xindak utstyr, så kan den være ett godt kjøp til prisen (7.500,-).

Selges b.la av Audiofoni
    Audiofoni AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i hvertfall meget godt fornøyd med denne kombinasjonen!

Bel Canto Dac3
    +
    Bel Canto USB Link 24/96

”This was the first CD I listened to through the DAC3, and I was nothing short of astonished. The lateral positioning of the instruments is more defined. Nuances of bowing and attack are clearer. But it is the front to back positioning of the players that really grants an enhanced sense of reality. Not only can you clearly picture the instruments behind the physical location of the loudspeakers, you can clearly hear (feel) the venue boundaries, the physical space around the musicians. This is also evident on top quality jazz recordings, like Clifford Jordan's Live At Ethell's on Mapleshade. Never before has this live club recording sounded so real.”
    ”And as good as this disc has always sounded, the DAC3 betters my past experience and creates that magical transformation of living room to recording studio with ease and aplomb. Once again, it seems to be the presentation of heretofore missing nuances of sound that makes the difference."
    ”With the release of the DAC3, Bel Canto has taken a giant step toward realizing the full potential of CD sound reproduction; a potential that, for all we know, may not have been fully achieved yet, but with the DAC3 far exceeds anything I've heard before. Bel Canto's meticulous attention to detail and sonic purity has resulted in their finest DAC yet.”
    Russell Lichter - Stereo Times

”For top-to-bottom coherency and musical integrity, the Dac3 is going to be really tough to beat. I can think of no other product that I would give as universal a recommendation to.”
    ” There's absolutely nothing "hi-fi" about the sound of the Dac3. What you will notice is that there's a sense of musical flow that evinces the illusion of real music performed in real time.”
    ”The sonic signature of the Dac3 is, without a doubt, cut from the same cloth as Bel Canto's e.One Ref 1000 mono block amplifiers. Words like smooth, sweet, robust, powerful, full-bodied, poised, and controlled leapt to mind. And just like the Ref1000 amplifiers, the dominant word is presence. I just can't get away from that word when I'm using Bel Canto gear. The Dac3 gives the presentation a presence so solid that you feel that you cut it with a knife. You don't hear through Bel Canto, you see it. It lends music an almost physical existence within the room. In that regard, the Dac3 is very analog-like. The antithesis of thin, harsh or brittle; the music is always tonally saturated with lots of meat on its bones.”
    ”As it is, I've spent a great deal of time with the Dac3 and there's no equivocating around the fact that it's a great piece. It not only hits all of its marks with precision, but it does so in one of the most musically satisfying ways I've heard.”
    John Potis - Positive Feedback

The Dac3 was a shade warmer than the Aurum Acoustics’ Integris CDP ($12,000), a characteristic that imparted, to strings in particular, an attractive luminescence and a somewhat airy and velvety texture. And -- the best news yet -- this was accomplished with no diminution of resolution or transparency, or indeed any curtailment of the high strings’ topmost harmonics. It was all there, handsomely packaged.
    ”In keeping with the music’s spiritual mission, I had something of a secular epiphany by way of the Dac3 when the strands of a particularly complex vocal passage stood out as if individually lit.”
    ”I was especially impressed by the Dac3’s way with re-creating the space and instrumental detail in this recording.”
    ”It’s a pleasure to praise a significant accomplishment. Bel Canto Design’s e.One Dac3 is a peach of a product.”
    Mike Silverton - Ultra Audio

” The Bel Canto DAC 3 serves oodles of detail and superb dynamics with a sense of speed and tight control of the whole frequency gamut.”
    ” Tom Brosseau’s longing for a soul mate is very touching, confirming the DAC 3's ability to communicate in a way that connects the listener to the emotive content of the music as would be the song writer's intention.”
    ”So, to summarize, what does this technically complex component bring to the table? The Bel Canto DAC 3 is a nicely built piece of kit and aesthetically simple and pleasing. It is tremendously versatile in features and connectivity and functioned flawlessly. The DAC 3 has an incisive, detailed and fast sound that maintains tonal neutrality and superb resolution. Run as a preamplifier in a single source system, it shines in the areas of transparency and dynamics whilst maintaining its other strengths as shown via its DAC section.”
    Edgar Kramer – 6moons

”I had to give the nod to the far-less-expensive Bel Canto when it came to midrange and treble purity. There was a sweetness to its presentation that allowed the music to communicate more directly.”
    ”It was in its reproduction of soundstage width and depth that the Bel Canto excelled. In fact, I heard more reverberation than I'd expected from recordings I thought I knew well.”
    "********”Tthe Bel Canto e.One DAC3 is the best-measuring digital component I have encountered. It offers some impressive audio engineering in both the digital and analog domains."********
    ”Its superb sound quality, excellent engineering, and the fact that its volume control makes a system preamplifier optional, all make the DAC3 a must-have product.”
    John Atkinson - Stereophile

Hi-Fi News januar 09 utgave testet Dac3 med topp resultat!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hva koster Benchmarkene egentlig?
    Har vurdert å kjøpe en cambridge som en start, men de er jo ikke helt lette å få tak på.
    Har også vert innom tanken å gå for noe ment for studiobruk, kjenner noen som driver mye med lyd i en mer proffesjonel sammenheng.
    Ganske påståelige med at jeg ikke burde gå for noen "hifi" dac med pent ytre og billig innmat, uten at de kunne si noe om hva som var i cambridgen da såklart :-?
    Benchmark DAC-1 USB koster 11.650 kroner på ProLyd i Oslo.

Men ikke glem at kjøp av DAC er og blir et spørsmål om smak og behag. DACer låter litt forskjellig - ingen DAC passer i ethvert tenkelig og utenkelig anlegg og til enhver smak. Gode tester og anmeldelser er ingen garanti for at du vil like den - og omvendt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har jo også Audio Note DAC 2.0 for de av dere som er litt fingerneme.

Ikke så alt for ille pris heller, kr. 6490,- hos Upgrade Audio.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wadia 521. God pre-amp er den også:wink:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All the DACs money can buy: Del 1 og del 2.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    ...Jeg er også av den oppfatningen ( dette er min personlige oppfatning ) at V6 spiller bedre enn Ecd-1 til min type musikk og anlegg, ...
    Interessangt, da jeg sikler litt på V6.0 selv... Tør jeg driste meg til å spørre hva som er din type musikk og anlegg?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Interessangt, da jeg sikler litt på V6.0 selv... Tør jeg driste meg til å spørre hva som er din type musikk og anlegg?
    Jeg sitter fortiden med et rimelig anlegg som består av:

EC 4.5 preamp oppgradert
    Rotel RB 1050 Effekt
    Paradigm Ectipse Tower høytalere.
    Nordost rimelig kabling hele veien.

Av musikk så hører jeg på det meste bortsett fra techno rave ol..
    Men det jeg hører mest på fortiden er Megadeath, Black Sabbath, Pink Floyd, Jamie Cullum, Nora Jones, Pear Jam. Noe Alanis.

SKal legges til at jeg har hørt V& og ECD-1 i oppsett hos en kompis som har et mye dyrere og bedre anlegg. ( det er han som har Ecd-1 ) Konklusjonen vår der var at V6 er noe bedre på tyngre/mørkere musikk, men på mellomtone og diskant så hørte vi lite forskjell. Hans Dac er nok 4-5 år gammel, og om den du får i dag er en annen type/verson skal jeg ikke uttale meg om. V6 er ivertfall en god dac til prisen.

Vurderer å kjøpe 1 til selv faktisk til head-fi bruk.

Hvor er det du holder til? Om det er i nærheten av Lillestrøm så kan vi jo alltids treffes og du få prøve den..
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og godt tilbud Retep, men jeg bor nok veeeel langt nord
    Anyway, klarte ikke å holde meg lenger, så en bestilling til Abrahamsen er sendt. Var hvist et par ukers leveringstid grunnet stor etterspørsel, men den som venter på noe godt...osv

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Takker for svar og godt tilbud Retep, men jeg bor nok veeeel langt nord
    Anyway, klarte ikke å holde meg lenger, så en bestilling til Abrahamsen er sendt. Var hvist et par ukers leveringstid grunnet stor etterspørsel, men den som venter på noe godt...osv
    Tror ikke dette er noe dunt kjøp. Vet at Abrahamsen sliter med leveringen oga etterspørsel. Det er ikke det minste rart med tanke på pris/kvalitet.

Mvh
    Peter

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monica har kommet i USB versjon: Monica does USB!

Lyden aner jeg ikke noe om, men det er et gjennomført KISS produkt, for de som har troen på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •