Ekstern DAC eller ny forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern DAC eller ny forsterker?

Cambridge DacMagic ser jo interessant ut. Fint å kunne kople til flere dingser digitalt. Jeg lurer på et par saker:

1. Den har flere inngansmuligheter: optisk, usb osv. Er det ene bedre enn det andre?

2. DacMagic driver med upsampling. Er det dumt?

3. Jeg er usikker på om jeg skal gå for en ekstern DAC til mitt nåværende anlegg, eller om jeg heller skal satse på en ny forsterker med en god DAC. Hvor går grensen?

I dag har jeg en Mac mini med Apple lossless-filer. Lyden går analogt fra minien til en Arcam A65, og videre til et par SA Ranger. Én ting er at forsterkeren nok er litt svak for høyttalerne, men det går. Forsterkeren har heller ingen digital inngang.

Så: kjøpe DAC eller ny forsterker. I så fall hvilken? Stereo er min greie. Platespillerinngang er fint, men jeg kan ev. gå for en ekstern RIAA. I så fall hvilken? :-)

Jeg har ikke spikret noe budsjett, men vil helst slippe unna med maks 10 lakser.

Jeg er rådvill og mottar gjerne innspill!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at selv en rimelig DAC vil kunne løfte lydkvaliteten hos deg et par hakk sammenlignet med å ta lyden analogt ut fra PCen - og at det er der du bør satse i første omgang. Før du eventuelt går videre og kjøper en bedre forsterker.

Jeg har en DacMagic selv - og er godt fornøyd med den. Den nye Abrahamsen DACen kan også være et godt alternativ - etter det jungeltelegrafen sier. I din prisklasse finnes det ikke mange STEREOforsterkere med innebygget DAC - om det i det hele tatt finnes noen. Du blir nødt til å satse på en separat DAC hvis du vil ha DAC. Hvis du vurderer DacMagic, bør du være oppmerksom på at den ikke tar flere enn to vanlige digitale kilder + en USB-kilde - selv om bildene av baksiden viser fire tilkoblingspunkter + USB.

På et såpass rimelig anlegg som ditt, er min erfaring at det blir hipp som happ enten man bruker koaks eller optisk inngang. Selv på svært dyre anlegg har jeg til gode å høre forskjell - men der er det litt mer delte meninger. Optiske kabler skal helst ikke utsettes for kraftig bøyning - så hvis du har det litt trangt bak hifien, bør du velge koaks. Det er også lurt å kikke bakpå kildene dine for å se hva som kan kobles til der.

USB har vel visse begrensninger sammenlignet med vanlige digitale utganger - jeg er ikke helt inne i finessene - men på vanlig CDkvalitet - inkl. FLAC, Apple Lossless o.l. - og MP3-musikk er det ingen problemer med USB.

Upsampling er er omdiskutert tema. Jeg tror heller ikke dette er noe som vil gjøre seg gjeldende på helt alminnelige anlegg som ditt. De som har sarte ører og sitter og finlytter til dyre anlegg, kan sannsynligvis høre veldig marginale forskjeller. Kanskje..... Kjøp en DAC som du liker lyden av - med eller uten upsampling - det tror jeg er det viktigste.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar! Der lærte jeg ganske mye som jeg ikke visste :-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACen i forsterkeren kan vel tvilsomt måle seg med en ekstern uansett tror jeg.
    Nå er riktignok ikke min forsterker helt ny, men den var blandt de beste, og den DACen kan ikke måle seg med f.eks beresforden til en tusenlapp.

Nå har jeg også testet noen DACer i år, og det viser deg at det er ganske så stor forskjell på dem. Så det lønner seg sikkert å eksprimentere litt. Gøy er det iallefall..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •