Brumming i høytaler når lamper slåes på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brumming i høytaler når lamper slåes på?

Har nyoppusset stue hvor elektriker har vært og mekka en del, samtidig har jeg fått nytt stereoanlegg. Fant ut i går kveld at det er no merkelig som skjer når jeg slår på lyset samtidig som steroen er på. Det kommer en brumming/skurring fra høytalerne idet jeg slår på lyset. Ulyden forsvinner med en gang igjen. Dette høres for meg ut som det er noe feil med det elektriske anlegget men er jo ikke sikker. Kan det være andre feilkilder? Hele rommet består av ujorda stikkkontakter.

Gunnar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lys med dimmere? Visse forsterkere er meget sensitiv overfor dimmere, og generelt er dimmere et "no-no" i hifi sammenheng.
    Ellers må der være en feil et sted, impulser på lysnettet skal ikke kunne nå høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dimmere i stua ja. Ved å slå på disse av på skjer det ingenting fra høytalerne men hvis jeg benytter noen lamper i stikkkontaktene så kommer ulydene i høytalere. Er dette skadelig for høytalerne? Hvis det er dimmerne som er årsaken er det da noe å gjøre med dette i det hele tatt?

Gunnar

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der dårlige kontakter i lamperne kanskje?
    Ellers, LCAudio har et nettfilter til 500,-, det er veldig effektivt mot den slags støy, har brukt det selv med noe retro utstyr.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Har nyoppusset stue hvor elektriker har vært og mekka en del, samtidig har jeg fått nytt stereoanlegg. Fant ut i går kveld at det er no merkelig som skjer når jeg slår på lyset samtidig som steroen er på. Det kommer en brumming/skurring fra høytalerne idet jeg slår på lyset. Ulyden forsvinner med en gang igjen. Dette høres for meg ut som det er noe feil med det elektriske anlegget men er jo ikke sikker. Kan det være andre feilkilder? Hele rommet består av ujorda stikkkontakter.

Gunnar
    Er du sikker på at det er ujordet, og ikke jordet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikker på at det er ujorda. Har tatt en runde med lampe og prøvd alle stikkkontaktene i stua og det samme skjer. I det jeg trykker av/på så brummer det i høytalern.

Gunnar

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette skjer med en annen type lampe også?

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har det samme problemet med sub'en min som står i samme stikk som ei lampe. Hver gang jeg slår på lampa "smeller" det i sub'en.. Har nylig lagt nytt elektriskt anlegg og dette irriterer meg noe ******...

Dette er vel ikke helt samme problematikk som deg, måtte bare ytre min irritasjon for dette og samtidig vise litt sympati

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde nettopp med en annen lampe og denne fører også med seg ulyder.
    Jeg bor rigktignok i huset med det rare i, som elektrikern sa det han var her en sommer og det lyna fryktelignår han var her da det plutselig kom et skikkelig lysglimt i stua en meter fra han når det lyna!
    Jeg syns det er svært merkelig med denne lyden og kan ikke skjønne annet enn at det må være noe elektrisk?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg smeller det også av og til i subben nå jeg slår av den bryteren som står nærmest stikket som brukes til anlegget. Kommer nok en liten strømpuls i det forbindelsen brytes i bryteren som slår gjennom til subben.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •