Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 238
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer på denne dac-en med dere.

Dette er en bruks og en sammenlignings test mellom V6 og Marantz Sa 7001 standard cdspiller. Resten av anlegget mitt er Electrcopaniet ec4.5 pre, Rotel Rb 1050 effekt og Paradigm Tower Eclipse bipolare høytalere. Kabler er Nordost wyrewizard, Audioquest Viper signal og Nordost spdif digitalkabel til 700kr.

Oppsettet er koblet i 3 omganger der jeg har spillt samme låtene med og uten dac. Siden Marantz ikke har xlr utgang så har jeg koblet dacen uballansert.

Litt om dac, dette er klippet fra Abrahamsen sin sider:

Innganger:
    4 digitale innganger
    2 RCA, 1 Toslink, 1 USB
    Utganger:
    1 sett Balansert XLR
    1 sett Singel RCA
    Utgangs impedans:
    Balansert og singel 10 Ohm
    Frekvensrespons:
    DC til 1MHz – 3dB
    90VA transformator
    10.000uF reservoar

Bredde 430mm
    Høyde 70mm
    Dybde 160mm
    Vekt 5Kg

Musikken jeg har valgt er etter egne preferanser og smak. Jeg er en altmulig person som hører på Rock, pop, Metall, Jazz og Blues, ja egentlig alt bortsett fra Trance og Rave.

Platen jeg har laget til denne testen er rippet som flac og deretter brent på plate i 1x. De samme sangene har jeg også avspillt fra pc. En billig laptop til 3500kr rett fra Usb og inn på Dac.

Sangene på denne platen er:
    1. Dire Straits - Walk Of Life
    2. Pink Floyd - Comfortably Numb
    3. Metallica - Master Of Puppets
    4. Jamie Cullum - Pointless Nostalgic
    5. Yello - The Race
    6. Bethoven- Måneskinn sonaten
    7. Sting - Russians
    8. Radiohead - Karma Police
    9. Gregorian Munks - Master Of Peace.
    __________________________________________________ ________________

Jeg mener at denne sa7001 spilleren er noe av det bedre man kan kjøpe for en rimelig penge. Marantz gir meg det jeg er ute etter, godt med fundament, en meget god og oppløyst mellomtone og en litt tilbakelent diskant. Som gjør at jeg kan sitte å lytte til musikk i timesvis. Den gør ikke noe spesiellt feil når man tar hensyn til prisen. En meget fin spiller som har høy waf.

__________________________________________________ ________________

Sammenligner jeg denne spilleren med Abrahamsen Dac-en som denne tråden egentlig handler om, så er det flere ting jeg legger merke til.

Fundamentet og bassinformasjonen står nå mye tydligere frem. Det er lettere å høre bassgangen i sang 4, volkalen til Jamie kommer bedre frem slik at det er lettere å høre hva han synger. På sang nr 2 skjer det samme, men nå virker alt roligere og mer behagelig, litt mer kos kan jeg kanskje si.

Munkene i sang nr 9 kommer frem fra mørket og jeg klarer nå å høre teksten tydelig samtidig som at det hele virker større og bredere. Det virker som om koret har blitt større med flere munker. Pianoet på Bethoven blir krispere og det høres mere ut som om pianoet står hjemme hos meg.

Jeg kan vel si at det meste som er godt med Marantz sa 7001 spilleren blir forsterket med denne dac-en fra Abrahamsen. Lydbildet blir større og instrumentene kommer lenger fram i lydbildet. Det er også lettere å plassere musikerene i lydbildet. Det virker også som om jeg sitter nærmere musikerene men samtidig som lyden fra høytalerene går rundt meg slik at jeg sitter midt i smørøyet. Det kan vere noe med at de bipolare høytalerene kommer mere til sin rett.

__________________________________________________ ______________

Pc til Dac.

Sammenlignet med avspilling fra Marantz og dac er det ikke mye forskjell. Det jeg kan høre er at alt virker litt dempet, Det er ikke mye, men om jeg har det helt stille og jeg konsentrerer meg så mener jeg at det er litt mindre detaljer helt der oppe. Dette gjalt spesiellt på Metallica sangen og på Radiohead sangen. Jeg vet at Master of Puppets fra metallica ikke har verdens beste innspilling, og kanksje det er noe med det å gjøre.

Konklusjon:

Dette er en meget god dac til prisen som er 3350kr. Den løfter lydbildet opp og forbi en spiller som Marantz sa 7001 med god margin etter mine ører. Den lar instrumentene komme bedre frem, stemmer blir tydeligere og gir, som det virker på meg, en heving av lydkvaliteten over hele spekteret. Ved bruk av Usb inngangen så mener jeg at jeg lyden blir så kraftig forbedret at de fleste av oss, meg inkl vil kunne leve Pc som lydkilde. Det virker som om plater som ikke har kjempelyd blir straffet og at feilene / kvalitetene kommer bedre frem på godt og vondt.

Alt i alt så er dette en meget god dac og at den har Usb inngang gjør nå at jeg kommer til å legge vekk Cdplatene til fordel for avspilling fra pc. den har sine sterkeste sider på Vokal og akkustisk musikk, men på musikk som har mye informasjon nedover så blir det lettere å høre forkjell på instrumentene og på tonene i bassgangen på feks kontrabass.

Skal du ha deg en dac som kan brukes til det meste og som har Usb mulighet, så bør denne komme med på liste på hva du bør prøve. Jeg har hatt Cambridge dac-en en tur innom, jeg mener uten tvil at denne Abrahamsen dacen er ivertfall like god. Den ser og føles mere kvalitet ut og den er i 43 cm bredde slik at den ser finere ut i et rack.

-------------------------------------------------------------------------
    Et lite ps: Har du annleding til å kjøre denne dacen ballansert ut til forsterker så vokser den mange, mange hakk. Den er helt klart bedre ballasert enn uballansert. Jeg bruker noen Audioquest Viper kabler til 2000kr i nypris mellom dac og pre.

Håper ikke jeg blir hugget hodet av pga av denne trråden, men jeg føler at jeg måtte bare komme med min erfaring med denne dac-en.

Mvh

Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en godt utført test. Vurderer selv denne. Jeg har også EC4.5, og det er jo en god forforsterker, men er jo litt latterlig med bare to innganger. I praksis er det jo bare en, for oss som kjører balansert. Ser med V6 muligheten for å få flere innganger, som en bonus i tillegg til bedre lyd selvfølgelig.

Et spørsmål: Har V6 fjernkontroll?

Hadde også vært moro å høre hva den gjør med en gammel cd-spiller.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Companiet
    Takker for en godt utført test. Vurderer selv denne. Jeg har også EC4.5, og det er jo en god forforsterker, men er jo litt latterlig med bare to innganger. I praksis er det jo bare en, for oss som kjører balansert. Ser med V6 muligheten for å få flere innganger, som en bonus i tillegg til bedre lyd selvfølgelig.

Et spørsmål: Har V6 fjernkontroll?

Hadde også vært moro å høre hva den gjør med en gammel cd-spiller.
    Hei.

Den har ikke fjenkontroll. Og Ec4.5 har jo to innganger. Er jo bare å skaffe seg en xlr-rca overgang. Dem får du hos Soundgarden eller Eltek.

Du bør helt klart kjøre dac ballasert ut til pre. Er vesentlig forskjell på lyden.

Mvh
    Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier, det er vesentlig bedre å kjøre balansert, og dermed har den i praksis bare en inngang. Har inntrykk av at forskjellen mellom balansert og "vanlig" er større på Electrocompaniet enn på mange andre merker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh Da er jeg med. Virker slik på meg også..

Har testet V6 dac på en gammel dvd opptaker fra Pioneer. ca 6år. Denne kan nå fint brukes som cdspiller. Jeg hører ikke forskell på avspilling fra Pc + dac og Pioneer + dac.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin test reteP!

Vært nysgjerrig på denne en stund, så godt å få bekreftet at den holder mål

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne i salg nå?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den er å få hos Abrahamsen audio. Må ringe eller ta kontakt med Thomas Abrahamsen på tlf eller epost. Adr står på nettsiden deres.

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jepp, den er å få hos Abrahamsen audio. Må ringe eller ta kontakt med Thomas Abrahamsen på tlf eller epost. Adr står på nettsiden deres.
    Dere som skal ha denne i første opplag må kjappe dere om det er noen igjen da. Bestilte denne på fredag, da var det bare 4 igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min i dag :-D Bestilte den før jul men den som venter på noe godt...osv.
    Enig med retep i det meste av "testen", men jeg vil si den rett og slett er ett kupp!
    Spiller selv fra laptop og en Cambridge 640 og begge deler spiller fantastisk.
    forskjellen til DacMagic er større enn jeg hadde regnet med. Spesielt har V6 større åpenhet, romfølelse, bass og ikke minst mye bedre bygg kvaliteten. den er jo bygget som en tanks

Den var rett og slett så bra at jeg har både DacMagic og ECD1 min til salgs her på forumet (hint)

Fikk også en demo på abrahamsen`s cd og intigrerte forsterker, på ett sett høytalere som kommer snart og det spilte vanvittig bra!
    (sammarbeid med SEAS)

Tror nok 4.7`n og Aw120 ryker også :-D

Takker for fin test, retep!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det en tlf til Abrahamsen fra meg i morgen.

Kunne tenkt meg å prøvd Ec sin dac, men stemmer testen angående pris/kvalitet bikke det i Abrahamsen favør

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prøys
    Fikk min i dag :-D Bestilte den før jul men den som venter på noe godt...osv.
    Enig med retep i det meste av "testen", men jeg vil si den rett og slett er ett kupp!
    Spiller selv fra laptop og en Cambridge 640 og begge deler spiller fantastisk.
    forskjellen til DacMagic er større enn jeg hadde regnet med. Spesielt har V6 større åpenhet, romfølelse, bass og ikke minst mye bedre bygg kvaliteten. den er jo bygget som en tanks

Den var rett og slett så bra at jeg har både DacMagic og ECD1 min til salgs her på forumet (hint)

Fikk også en demo på abrahamsen`s cd og intigrerte forsterker, på ett sett høytalere som kommer snart og det spilte vanvittig bra!
    (sammarbeid med SEAS)

Tror nok 4.7`n og Aw120 ryker også :-D

Takker for fin test, retep!

Hei Prøys..

Kan du utdype forskjellen på V6 dac-en og Ecd-1. Hvordan opplevde du dem sammenlignet med hverandre?

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes jeg først og fremst fikk større rom rundt instrumenter og stemmer.
    Mer tredimesjonalt og mye letter å "plassere" de forskjellige tingene i lydbildet.
    Den spiller større.

Det andre som slo meg var at V6 virker noe dypere og tightere i bassen.
    Helt klart mer detaljert i bassen. Man kunne høre fler detaljer i bassganger og så videre. (finger anslag og slider på strengene) Syntes det var veldig merkbart.

Blir bare bedre og bedre, har spilt i ca. 10 timer nå :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hentet min på tirsdag, og er kjempefornøyd Vet ikke noe om innspillingstiden, men det kan vel bare bli bedre også

SOB

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT
    Lager en ny post i stedet for mitt spørsmål.. :-)
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...c-aktuell.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er maks samplerate inn på S/PDIF på denne? Klarer den 24/96 eller 24/192 inn?

Rolv-Karsten

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg denne i dag, lyden er meget bra, men det er ikke mulig med to digitale kabler inn på begge koaks samtidig. Det fungerer på den måten at har jeg koblet koaks 1 fra cd spiller og deretter kobler til koaks 2 fra sat tuner og velger coaks 2 blir det ingen lyd, tar jeg ut kabelen fra coaks 1 så blir det lyd i coaks 2. Er det andre som har opplevd lignende problemer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd bryteren som sitter på baksiden???
    Leste bare kjapt igjennom manualen når jeg koblet opp, og mener det sto noe om dette der.
    Det er jo 5 innganger men bare mulighet for å velge 4, sa da må jo bryteren være til å velge lys/coax ?
    Har allerede klart å rote bort manualen min :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoros
    Da fikk jeg denne i dag, lyden er meget bra, men det er ikke mulig med to digitale kabler inn på begge koaks samtidig. Det fungerer på den måten at har jeg koblet koaks 1 fra cd spiller og deretter kobler til koaks 2 fra sat tuner og velger coaks 2 blir det ingen lyd, tar jeg ut kabelen fra coaks 1 så blir det lyd i coaks 2. Er det andre som har opplevd lignende problemer?
    Hei.

Nei det har jeg ikke opplevd, men nå kjører jeg 1 coax og 1 optisk og Usb. Har ikke flere coax cabler så jeg får ikke teste dette.

Men om du vet om jeg kan bruke en Komponentkabel som coax så kan jeg alltids teste dette ut på min.

Du bør uansett kontakte Abrahamsen, for man skal da kunne koble til alle inngangene og velge hvilken man skal bruke med inngangsvelgeren.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! jeg kjenner til knappen bakpå. Når den er ute er det to coaks + en optisk som er aktivert,trykkes denne inn er det coaks 1 og de to optiske som er aktivert. Fant ut at når jeg koblet til begge de coksiale med signal inn fra to kilder vart det bare lyd i coaks 2 ,slår jeg av coaks 2 (ev CD spilleren) blir det lyd i koaks 1. Dette er ikke noe problem om man velger to optiske inng. Der kan to lydkilder stå på samtidig.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •