Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 238
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    V6 er en vesentlig bedre DAC enn de andre jeg har testet.
    Nå mangler bare en direkte sammenlikning mellom V6 og Hegel H10...
    Lyd og Bilde har sammenlignet disse 2 mot hverandre, Musikalsk High-end fra PC-en - Lyd og Bilde

Min erfaring er at jeg ikke er bestandig er enig med Lyd og Bilde, så det hadde vært gøy å høre om Roko konkluderer med det samme som bladet, og kanskje til slutt sammenlignet med ECD-1?

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har likevel fint liten relasjon til meningene om at de balanserte utgangene er "vesentlig" bedre enn de ubalanserte (RCA)...
    Ok, det er sant. Tenkte bare det var verdt å nevne når ting blir satt opp i mot hverandre.

Når det gjelder forskjellen på utgangene , så har jeg også bare testet xlr vs rca på dacen, og som de fleste antyder er xlr best.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten gått bort fra tanken på HD10 og bestemt meg mere for V6, men dette RCA og XLR "issuet" gjør meg litt usikker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper å få lånt Scrooge sin Hegel-DAC om ikke så altfor lenge...
    HØRER DU DET, JAN...!!!! 8)

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel Vs V6.

Er det så klart stadfestet at Hegel dacen er så mye bedre enn V6? Er det noen her som har testet de mot hverandre? Leste Lyd&bilde testen men hørte noe om at noen fag folk mente V6 var bedre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg en klar oppfatning om at de låter ganske ulikt, men all den tid jeg ikke har fått testet dem opp mot hverandre i eget oppsett, tør jeg ikke si noe mer.

Jeg ble imidlertid ikke udelt positivt overrasket når jeg hørte på Hegel, men igjen; de konkrete forskjellene MÅ jeg erfare i eget oppsett før jeg uttaler meg om dem.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan egentlig bare kopiere det RoKo skriver.
    En kollega har samme høyttalere og kilde som meg, og hadde Hegel dacen på hjemlån. Samtidig var han ute etter annet effekttrinn så jeg tok med meg en av mine V4 til han for å teste.
    Nå påvirker rommet ganske så mye slik at det å komme med en bastant mening på forskjellene vil være feil, men at de dacene har forskjellig lydsignatur er jeg ikke i tvil om. Nå var jo ørene mine innspillt og innstillt på Abrahamsen, men jeg fikk ingen umiddelbar lyst til å "oppgradere" ihvertfall.

Vi testet forøvrig på Duet koblet rett i DAC og derfra rett i V4 uten bruk av forforsterker, høyttalerne er Klipsch RB-81. Pga manglende forforsterker benyttet vi altså digital volumokntroll i Duet, det er mulig dacene reagerer forskjellig på det også?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet den opp mot dacmagic? Har ikke pre med xlr så kommer til å kjøre den ubalansert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå påvirker rommet ganske så mye slik at det å komme med en bastant mening på forskjellene vil være feil, men at de dacene har forskjellig lydsignatur er jeg ikke i tvil om. Nå var jo ørene mine innspillt og innstillt på Abrahamsen, men jeg fikk ingen umiddelbar lyst til å "oppgradere" ihvertfall.
    Hvem vil du si er nærmest "the dark side" i lydsignatur?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en V6 og har nettopp kjørt en sammenlikning mellom dens RCA utgang vs. den balanserte utgangen påsatt RCA-adapter.
    Ikke en TØDDEL forskjell i verken nivå eller dynamikk/holografi.

Jeg vil så langt anta at det er (for)forsterkerens balanserte inngang som har en litt annen følsomhet enn RCA-inngangen.
    Men har du fått testet balansert fra DAC til Pre uten RCA adapter? Jeg er med på konklusjonen din, men ut fra dem som har moddet litt på denne Dac`n så er det store nivåforskjeller. Jeg mener å ha lest at med balansert så er du bedre skjermet for støy og samtidig har en du en heving på 6 dB. Rett meg gjerne om jeg har feil.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope!

Men jeg kan alltids kjøre en test til mine elektrostatiske hodetelefoner. De har balanserte innganger.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å skulle teste de ubalangserte RCA vs Balansert XLR er vel at det utstyret man kobbler opp til vel ofte har forskjellige kretser og egenskaper for disse kobblingene også. Hvordan vet man f.eks at eventulle forskjeller i et oppsett vil være representativt for andre oppsett?

Bruker fortiden en V6.0 i oppsettet med ubalansert kobbling, og synes det lyder meget bra.

Når det gjelder den oppsampling kretsen, så lurer jeg på om det er mulig ut fra serial nummer å sjekke om man trenger denne oppgraderingen.
    Har opplevd en slik grumselyd en gang, men har en rørpre i oppsettet, så jeg er ikke sikker på om det var den som ikke var skikkelig oppvarmet den ene gangen jeg har hørt dette.

Noen som vet hvordan man sjekker hva slags oppsamplings krets man har?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Noen som har testet den opp mot dacmagic? Har ikke pre med xlr så kommer til å kjøre den ubalansert.
    Jeg har testet DacMagic, men ikke opp mot hverandre...

Nå får du straks DacMagic til jubileumspris også :-) :
    CAMBRIDGE DACMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet DacMagic, men ikke opp mot hverandre...

Nå får du straks DacMagic til jubileumspris også :-) :
    CAMBRIDGE DACMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Er en meget hyggeligpris ja, vurderer dette, selv om abrahamsen egentlig frister mer, men er jo "halvpris".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk V6 på fredag, førsteinntrykket var ikke direkte oppløftende, merket svært lite til oppgraderingen, forsvarer hvertfall ikke 4000 kroner. Ringte og fikk snakke med Per Abrahamsen og fikk beskjed om at den måtte spilles inn først, minimum 3 dager da den skal vokse veldig mye den første tiden. Så jeg skal ha en ny lytterunde i morgen.

Jeg har også registrert at dette eksemplaret trenger å byttet kortet som gjør at musikken plutselig blir mørk og grøtete. Litt dårlig når de er klar over problemet at de fortsatt sender ut eksemplarer med gamle kort.

Forresten, Per Abrahamsen sier at XLR til RCA adapter er helt bortkastet, du er nødt til å ha balansert utstyr for at du kunne nyttegjøre deg av den balanserte kretsen, forskjellen skal dog ikke være enorm i følge Abrahamsen.

Edit: Tok en liten AB test nå etter over 48 timer med konstant signal inn på V6, minimale forskjeller, akkurat slik jeg opplevde den på fredag. Jeg fikk samboeren min til å sette seg ned, forklarte jeg skulle bytte mellom 2 komponenter, så skulle hun fortelle meg hva hun synes var best. Det jeg gjorde var jeg at byttet hvert 30 sekund gjennom sangen uten at hun var klar over det, og hun trodde at jeg skulle bytte etter at sangen var ferdig for så å spille den på nytt, mao hun merket ingenting i mellom byttene. Lukter retur lang vei dette...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den andre komponenten du har testet den mot?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den andre komponenten du har testet den mot?
    Bruker en Pioneer DVR-645H som jeg koblet til digitalt til Dac og analog til forforsterker. PS3 koblet til optisk så er det ingen lydforskjell mellom den og DVD spilleren, så det er jo ett tegn på at V6 fungerer som den skal.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Fikk V6 på fredag, førsteinntrykket var ikke direkte oppløftende, merket svært lite til oppgraderingen, forsvarer hvertfall ikke 4000 kroner. Ringte og fikk snakke med Per Abrahamsen og fikk beskjed om at den måtte spilles inn først, minimum 3 dager da den skal vokse veldig mye den første tiden. Så jeg skal ha en ny lytterunde i morgen.

Jeg har også registrert at dette eksemplaret trenger å byttet kortet som gjør at musikken plutselig blir mørk og grøtete. Litt dårlig når de er klar over problemet at de fortsatt sender ut eksemplarer med gamle kort.

Forresten, Per Abrahamsen sier at XLR til RCA adapter er helt bortkastet, du er nødt til å ha balansert utstyr for at du kunne nyttegjøre deg av den balanserte kretsen, forskjellen skal dog ikke være enorm i følge Abrahamsen.

Edit: Tok en liten AB test nå etter over 48 timer med konstant signal inn på V6, minimale forskjeller, akkurat slik jeg opplevde den på fredag. Jeg fikk samboeren min til å sette seg ned, forklarte jeg skulle bytte mellom 2 komponenter, så skulle hun fortelle meg hva hun synes var best. Det jeg gjorde var jeg at byttet hvert 30 sekund gjennom sangen uten at hun var klar over det, og hun trodde at jeg skulle bytte etter at sangen var ferdig for så å spille den på nytt, mao hun merket ingenting i mellom byttene. Lukter retur lang vei dette...
    Hvordan var det du koblet opp når du kunne bytte slik uten at hun merket det, og hva byttet du mellom?

Lurer ellers på hva slags analogt eller D/A utstyr du bruker når du tester. De digitale kildene du angir vil jo ikke bety så mye forskjell for lydkvaliteten, bare de klarer å gi et stabilt digitalt signal V6.0 kan benytte.

Poenget med spørsmålet er at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, oppgraderes et sterkere ledd med ett som er enda bedre, blir det ikke nødvenigvis så mye bedre hvis det svakeste leddet fremdeles er begrensende.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Lurer ellers på hva slags analogt eller D/A utstyr du bruker når du tester.
    Det der ble litt uklart for meg også...

Uansett er det svært enkelt å sammenligne to DACer: Sett en splitter på den optiske kabelen fra kilden, og en optisk kabel videre til hver DAC (evt optisk inngang på receiver, om det er den man sammenligner med). Bruk forsterkerens fjernkontroll til å skifte mellom inngangene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Hvordan var det du koblet opp når du kunne bytte slik uten at hun merket det, og hva byttet du mellom?

Lurer ellers på hva slags analogt eller D/A utstyr du bruker når du tester. De digitale kildene du angir vil jo ikke bety så mye forskjell for lydkvaliteten, bare de klarer å gi et stabilt digitalt signal V6.0 kan benytte.

Poenget med spørsmålet er at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, oppgraderes et sterkere ledd med ett som er enda bedre, blir det ikke nødvenigvis så mye bedre hvis det svakeste leddet fremdeles er begrensende.
    Jeg bruker en Pioneer DVR645, en dvdspiller med harddisk. Kobler en coax fra den digitale utgangen inn på Coax 1 på V6, V6 er koblet på inngang 1 på forforsterkeren.
    Samtidig tar jeg å kobler ett par vanlige signalkabler fra analogutgangene på Pioneeren til forforsterkeren inn på inngang 2. Eneste jeg nå trenger å gjøre er å bytte med fjernkontrollen på inngangsvelgeren 1 til 2 for å sammenligne V6 mot de analoge utgangene på Pioneeren. Med andre ord jeg byttet fra samme kilden, men vi hørte på lyd prosessert av V6 og lyd fra de analoge utgangene fra Pioneeren. Her bør det strengt tatt være en stor forskjell mener jeg.

Lydsignaturen og kvalitet mellom PS3 og Pioneer er helt likt når de går gjennom V6, det eneste positive jeg har å si så langt. Når jeg hadde EMC-1 UP på besøk så kunne dama faktisk beskrive ganske så store forskjeller i lydbildet mellom den og Pioneeren. Litt kjekt å trekke henne inn når jeg er i tvil, hun har en ganske laber interesse for lyd men trer støttende til når jeg ber om hennes vurdering.

Men kom gjerne med forslag om hva man kan gjøre... jeg synes dette virker veldig merkelig. Skal ha meg en ny lytterunde med penn og papir i morgen...

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •