Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 238
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Merkbar forskjell

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Fikk en V6.0 i posten idag Har ikke fått tid til å koble opp noe ennå, men lurer på om noen har merket noen forskjell på lyden fra da den var kliss ny til nå? Endel har jo hatt denne en stund nå...
    Sitter på en hjemmebygd forsterker på 2x60W (med THD på 0.01 og frekvensgang fra 3Hz-40Khz (dette er målt med skikkelig utstyr ) sammen med Dali 808. Merket utrolig stor forbedring i lydkvalitet med toslink fra dvd spilleren min til DAC-en kontra rca kontakter direkte til forsterkeren.

Også FLAC på pc med USB ble noe helt annet.

Den løfter lydbildet opp flere hakk. Det kule er jo at den også har balanserte utganger for dem som har det.

ANBEFALES!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V6 og RCA-tilkobling

Jeg blåser nytt liv i denne tråden med et enkelt spørsmål, men først litt informasjon

Har etterhvert overført CD-samlingen min til .flac. Bruker en QNAP NAS (med RAID1 selvfølgelig) til å kjøre SqueezeServer som hoster en Squeezebox Boom på soverommet. Dette er helt genialt! Gikk nylig til innkjøp av en Squeezebox Duet som jeg skal koble opp mot forsterkeren min.

Utstyret er HK AVR 5500 med Infinity Alpha 40 høyttalere og Infinity Beta 10" sub.

Vil jeg ha noe utbytte av å investere i en Abrahamsen V6 DAC med tanke på at utstyret mitt ikke er "high-end"?

Tenker da spesielt på at jeg ikke har mulighet for XLR-tilkobling til forsterkeren. Prisen på 4000,- (ser den har steget siden denne tråden ble startet) er jo på ingen måte avskrekkende om den gjør underverker på anlegget mitt..

Takker for svar!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexf
    Jeg blåser nytt liv i denne tråden med et enkelt spørsmål, men først litt informasjon

Har etterhvert overført CD-samlingen min til .flac. Bruker en QNAP NAS (med RAID1 selvfølgelig) til å kjøre SqueezeServer som hoster en Squeezebox Boom på soverommet. Dette er helt genialt! Gikk nylig til innkjøp av en Squeezebox Duet som jeg skal koble opp mot forsterkeren min.

Utstyret er HK AVR 5500 med Infinity Alpha 40 høyttalere og Infinity Beta 10" sub.

Vil jeg ha noe utbytte av å investere i en Abrahamsen V6 DAC med tanke på at utstyret mitt ikke er "high-end"?

Tenker da spesielt på at jeg ikke har mulighet for XLR-tilkobling til forsterkeren. Prisen på 4000,- (ser den har steget siden denne tråden ble startet) er jo på ingen måte avskrekkende om den gjør underverker på anlegget mitt..

Takker for svar!
    Ikke noe fasitsvar på det dessverre.
    Jeg har selv V6 koblet balansert til V3 og 2xV4 med Duet som kilde, og DACen står trygt for å si det slik.
    Men andre som har testet hører ikke forskjell fra DACen i Duet og ser derfor ingen god grunn til innvesteringen.

Mitt svar vil nok være at du først sammenligner de to dacene du allerede har; i Duet og i receiveren.
    Og kanskje du klarer å spore opp noen i nærheten som kan låne deg en V6 for å prøve?

"Underverker" vil den nok uansett ikke gjøre.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar!
    Ikke bli fornærma, men jeg tror du først skal oppgradere i andre kanter før du starter med å vurdere DAC. Ved utbytting av f.eks AVR'en din, så blir det STORE forskjeller, og du kan jo kjøre digitalt inn til en reciver også.

Yamaha, Onkyo, NAD og nå også Denon lager iallefall vannvittig gode stereo produkter. Harman Kardon er litt på sidelinjen, hvor ROCK'n'ROLL er favoritten (men det gjør den også utrolig bra/ bedre enn de andre.).

Onkyo 807 får du for under 7000kr, noe som et et kupp. Men vil du ha det nyeste av convertere o.l., da burde du se på Denon 2310. Årest reciver i sin klasse (What hifi), vannvittig oppgradering ifra 09 modellene til denon. 2310 koster KUN 6500kr, ordinær pris skulle vært 8000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Onkyo 807 får du for under 7000kr, noe som et et kupp. Men vil du ha det nyeste av convertere o.l., da burde du se på Denon 2310. Årest reciver i sin klasse (What hifi), vannvittig oppgradering ifra 09 modellene til denon. 2310 koster KUN 6500kr, ordinær pris skulle vært 8000kr.
    Dette er recievere som låter bra i stereo? Jeg vil med andre ord høre god forskjell fra min AVR 5500 som begynner å dra på årene? Det viktigste for meg er at lyden for musikk med 2 høyttalere er best mulig. Vet at et dedikert hi-fi anlegg alltid vil være bedre på lyd, men har hverken plass eller råd til det - så blir nødt å inngå et kompromiss.

Ser at Denon 2310 ikke oppsampler til 24/192, og da kan vel kanskje en DAC forsvares som et tilleggskjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefales

Har akkurat satt opp en Abrahamsen V6 på en eldre NAD forsterker med Dali 808 høytalere. Merket en nokså stor forbedring i lydkvalitet fra dag 1. Bruker optisk fra CD-spilleren direkte i DACen og selv der merket jeg litt forbedring i lydkvalitet. Er absolutt å anbefale da den også kan brukes som eksternt lydkort til pc. Var enormt mye bedre enn standard interne lydkort. Gjelder uansett om du spiller mp3 eller Flac. Så dette er et godt kjøp, ikke annet å si om det!8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er recievere som låter bra i stereo? Jeg vil med andre ord høre god forskjell fra min AVR 5500 som begynner å dra på årene? Det viktigste for meg er at lyden for musikk med 2 høyttalere er best mulig. Vet at et dedikert hi-fi anlegg alltid vil være bedre på lyd, men har hverken plass eller råd til det - så blir nødt å inngå et kompromiss.

Ser at Denon 2310 ikke oppsampler til 24/192, og da kan vel kanskje en DAC forsvares som et tilleggskjøp
    Det er vanskelig å finne recievere som låter bra i stereo, har lett lenge får å finne noe som duger. Har landet på Yamaha 2065, som leverer ganske bra. Det som er å anbefale er å kjøre en ren effektforsterker (monoblokk) på frontene hvis du vil ha stereo og en Surround reciever som har utganger for andre forsterkere. Tenkte å sette opp Abrahamsen V5.0 monoblokker på frontene sammen med denne recieveren for å få god lyd til musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V6.0 eller HD10

Uten å ha lest hele tråden; er det noen som har formeninger om hvordan Abrahamsen gjør det mot Hegel?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DragonReborn
    Uten å ha lest hele tråden; er det noen som har formeninger om hvordan Abrahamsen gjør det mot Hegel?
    ifølge hjemmesidene til lyd og bilde skal desembernummeret inneholde test av nettop v6 mot hegel, så du får sikkert svar på det du lurer på der. Jeg har ikke hørt på hegel, men er svært fornøyd med abedacen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alexf: jeg hadde selv en HK reciver som jeg syntes låt ok. byttet den bort og kjøpte meg en brukt denon pma1500r for 1500spenn. Den er gammel, men lyden i anlegget ble helt ny! Jeg kan absoultt anbefale deg å få deg en integrert forsterker, og dersom du går på brukten og er litt tålmodig kan du få deg en fin forsterker for en billig penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjos
    ifølge hjemmesidene til lyd og bilde skal desembernummeret inneholde test av nettop v6 mot hegel, så du får sikkert svar på det du lurer på der. Jeg har ikke hørt på hegel, men er svært fornøyd med abedacen
    OK, takk skal du ha for info. Er det mulig å bruke, i mangel på noe bedre, ps3 som cd-spiller med en god dac?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale alle som eier en v6 og sende den til Roar Malmin. Dacen ble ny etter den hadde vært der en tur.

Orginalt er det litt mye grøt i bassen spør du meg. Oppgradert spiller den med samme mykheten i mellomtone topp, men mer presist og tørrt i bassen. Mer åpent også.

Jeg fikk også bygget inn linjetrinn og volumkontroll så anlegget mitt består bare av pc-v6-effekt-høytt.. Har tro på kortest mulig signalvei.

Bare en anbefaling

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiiv
    Vil anbefale alle som eier en v6 og sende den til Roar Malmin. Dacen ble ny etter den hadde vært der en tur.

Orginalt er det litt mye grøt i bassen spør du meg. Oppgradert spiller den med samme mykheten i mellomtone topp, men mer presist og tørrt i bassen. Mer åpent også.

Jeg fikk også bygget inn linjetrinn og volumkontroll så anlegget mitt består bare av pc-v6-effekt-høytt.. Har tro på kortest mulig signalvei.

Bare en anbefaling
    Hva betalte du for oppgraderingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DragonReborn
    OK, takk skal du ha for info. Er det mulig å bruke, i mangel på noe bedre, ps3 som cd-spiller med en god dac?
    Personlig tror jeg det går helt fint, men det er mange som er uenig og mener det er stor forskjell på drivverk. Jeg hadde nok sovet godt om natten med ps3, men du må nesten bare høre, og gjøre opp din egen mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare en anbefaling
    Hva er det Roar gjør for trick med DACen? (Og garantien fra per går vel rett i potta, vil jeg mene.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han setter inn nytt buffer på utgangen + setter inn eget linjetrinn som er volumstyrt.

alt dette kostet meg 2500 inkl fjernkontroll

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantien ryker nok rett vest ja, men er jo ikke galt å få forforsterker for 2500!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han setter inn nytt buffer på utgangen + setter inn eget linjetrinn som er volumstyrt.

alt dette kostet meg 2500 inkl fjernkontroll
    hvordan ser fronten ut når du får volumkontroll på? tilpasser han glassplaten også, eller må man ornde det selv? Hadde vært knall å se et bilde av den oppgraderte v6en din!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at v6 får gode skussmål i desemberutgaven av lyd og bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har bilder av det modda beistet å slenge opp?

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •