Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 238
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM
    Men, tok litt tid, så oppdaget jeg at Duet kødder med lyden, volumkontrollene på fjernkontrollen fungerer, og da må den jo gjøre noe med lyden før den går videre til DAC, så jeg endret oppsett i SqueeceCenter, satte outputlevel til 100%, og endret preamp volume control til 0.
    Har du satt preamp volume til 0,0 er der fult volum ut. Vil du ha 0 volum må de sette den til 63,0db.......står også forklart i "hjelperen", "I", når du holder musen over den...dette er dog kun for de analoge utgange, og de bruker du vel ikke likevel....
    Ellers, du kan godt ha variabelt volum satt opp, men det er bare på fullt volum der er 100% passthrough, altså bitperfect stream.

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom elkjøp her om dagen. V6 var naturligvis ikke lagervare, men de kunne skaffe den til 3900kr. Altså ingen grunn til ikke å bestille den direkte fra Abrahamsen.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også på å registrere den på nett hos Abrahamsen. Da får du 5 års garanti. Bruker denne fortiden sammen med en liten project headamp og Beyerdynamic DT 770 pro og Sennheiser 650 er på ønskelisten. Det er lenge siden jeg har kost meg så mye med lyd.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd denne dac-en mot noe av de virkelig dyre ( 15k+ ) dac-ene i større oppsett? Jeg har kun erfaring fra denne i oppsett til ca 15-20k i nypris og som jeg har gitt inntrykk av, det er ikke denne det skorter på i kvalitet.

Hadde vert intr å få høre fra noen som har store oppsett og som har prøvd denne dac-en. Om noen i Lillestrøm området har lysst til å teste, så stiller jeg meg villig til å ta en tur. Da det for meg er intr å høre hva som virkelig bor i denne dac-en.

Driver å planlegger en større oppgradering fremover mot sommer høst.

Mvh
    Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste testen til airstranger i denne tråden, og han snakker om å spille inn dac'en. Dette har jeg aldri hørt om før, må man spille inn en dac? Er ikke en dac bare en elektronisk duppedings?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du satt preamp volume til 0,0 er der fult volum ut. Vil du ha 0 volum må de sette den til 63,0db.......står også forklart i "hjelperen", "I", når du holder musen over den...dette er dog kun for de analoge utgange, og de bruker du vel ikke likevel....
    Ellers, du kan godt ha variabelt volum satt opp, men det er bare på fullt volum der er 100% passthrough, altså bitperfect stream.
    ¨
    Ja, kjører på 0 nå, trodde dette skulle gjelde bare analogutgangene, men det gjaldt også digital utgang, derfor jeg ble litt usikker om det er andre ting som også slår inn.
    Men står på 0, sjekket replaygain og diverse, og nå tror jeg oppsettet er korrekt.
    Lydmessig høres det også flott ut nå, jeg klarer ikke å beskrive lyden som de andre audiofile her, men for meg er dette lækkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Er det noen som har prøvd denne dac-en mot noe av de virkelig dyre ( 15k+ ) dac-ene i større oppsett? Jeg har kun erfaring fra denne i oppsett til ca 15-20k i nypris og som jeg har gitt inntrykk av, det er ikke denne det skorter på i kvalitet.

Hadde vert intr å få høre fra noen som har store oppsett og som har prøvd denne dac-en. Om noen i Lillestrøm området har lysst til å teste, så stiller jeg meg villig til å ta en tur. Da det for meg er intr å høre hva som virkelig bor i denne dac-en.
    Hva er store oppsett, jeg har V1, V2, V6, balansert mellom V2+V6, Energy C500 (Leiligheten er uansett for liten til større høytalere.. tror jeg.. ), samt Squeezebox som streamer flac fra pc'n til V6 digitalt.
    Men bor rett sønnafor Grorud ifall..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    BTW, en annen ting jeg har merket meg..
    Når det gjelder FLAC formatet, IKKE stol på det man laster ned på internet, mange har rekonvertert MP3 til FLAC, det er skikkelig dritt, så ikke stol på annen FLAC enn den du produserer selv!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, en annen ting jeg har merket meg..
    Når det gjelder FLAC formatet, IKKE stol på det man laster ned på internet, mange har rekonvertert MP3 til FLAC, det er skikkelig dritt, så ikke stol på annen FLAC enn den du produserer selv!
    Hvordan oppdager du at en nedlastet fil er konvertert fra mp3? Er det en enkel måte å analysere fila på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang innspilling av hifi utstyr:
    Sikkert mange meninger og erfaringer her. Etter min mening blir høyttaler elementer mest påvirket av innspilling. Det er sikkert mulig å måle forskjeller her. Analoge komponenter som forforsterker og effektforsterker, hva med de? Tja, jeg hører i alle fall noen forskjeller, men tror ikke dette er målbart på noen måte. I DAC’en forvandles digital musikkinformasjon til analoge signaler på linjenivå. Den analoge delen tror jeg har godt av litt innspilling.
    Og så har vi den viktigste komponenten, den som aldri blir ferdig innspilt. Hjernen. Trykkbølger i luften registreres mekanisk i øret og omformes til elektriske impulser i som sendes til hjernen via nervetråder. I hjernen tolkes signalene og så… øøø…jeg tror jeg tar resten hos psykologen…hehe.
    Har forresten fått testet ut V6.0 og dyp bass. Ac3 sporene på DVD filmer har som regel lydeffekter med mye bass. Har gått igjennom noen filmer på PC og kommet fram til at V6.0 går like dypt som Benchmark. Av og til virker det som om V6 går dypere, men jeg tror heller at det er mer volum.
    Jeg åpna panseret på V6.0 her om dagen. Det første jeg ser er et kretskort hvor det står:” Electrocompaniet 16-24 bit upsampler”. På hovedkretskortet står det ”Abrahamsen Audio”.
    Så fikk jeg sagt det også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AirStranger
    ” Electrocompaniet 16-24 bit upsampler”. På hovedkretskortet står det ”Abrahamsen Audio”.
    Erm, bilder?

Btw, visse elektronikkprodusenter anbefaler at produktene deres "spilles inn", altså produserer signal med en viss styrke over tid. Grunnen til dette skal jeg ikke spekulere i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Springbank
    Hvordan oppdager du at en nedlastet fil er konvertert fra mp3? Er det en enkel måte å analysere fila på?
    Hørsel.. til tider har jeg følt at nedlastet FLAC har vært særdeles dårlig, når jeg så senere har kjøpt samme plate, og rippet den selv, så har lydkvaliteten vært markant bedre.
    Siden FLAC ikke har noen særlig instillinger ang kvalitet å snakke om (Der er jo flac, right?), så må det være annen kilde til den nedlastede flac'en.

Har forøvrig vært diskutert på endel nedlastingsfora om dette før også, den tiden da flere begynte å "rippe" til 320kpbs så var det også endel skjit som var rerrippet (Du ser det jo også på "dvd" kopier, dårlige cams som er repakket for at du skal bli llurt i å tro at det er en dvd..)

Er vel en greie for at duster skal få cred på nedlastingsfora etc.. så for min del så samler jeg ikke på denslags lengre, laster ned (eller bruker spotify) for å finne ut om musikken er verdt å ha, etter det går turen til platekompaniet eller tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang innspilling av hifi utstyr:
    Sikkert mange meninger og erfaringer her. Etter min mening blir høyttaler elementer mest påvirket av innspilling. Det er sikkert mulig å måle forskjeller her. Analoge komponenter som forforsterker og effektforsterker, hva med de? Tja, jeg hører i alle fall noen forskjeller, men tror ikke dette er målbart på noen måte. I DAC’en forvandles digital musikkinformasjon til analoge signaler på linjenivå. Den analoge delen tror jeg har godt av litt innspilling.
    Mange komponenter blir påvirket av bruk/innspilling, når det gjelder høytalere, der ar du faktisk en spole rundt en magnet, samt en membran. Når slike er fabriknye så vil man nok kunne gå ut ifra at det vil ha en viss effekt å spille de inn, siden du får membran til å flytte på seg...

Når det gjelder forsterkere så har du jo også de store utladningskondensatorene, de er jo som batterier, og trolig vil deres effekt også påvirkes av bruk.

Om man kan høre noe av dette, det får jo være en smakssak, men at noen elementer i et hifi anlegg blir påvirket av bruk, det er det vel liten tvil om?

Men begynner noen her å snakke om inspilling av døde kabler, vel, da er det hvit-skjorta neste..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så har vi den viktigste komponenten, den som aldri blir ferdig innspilt. Hjernen. Trykkbølger i luften registreres mekanisk i øret og omformes til elektriske impulser i som sendes til hjernen via nervetråder. I hjernen tolkes signalene og så… øøø…jeg tror jeg tar resten hos psykologen…hehe.
    Denne tror jeg kanskje også mest på, blir litt som med smak, spiser du altid grandiosa med idun ketchup så utvikler du ikke noe gode smakssanser, du må jobbe for å utvikle smakssansen, samme med å kjenne forskjell på god og dårlig vin, det er mer enn bare rødt og vit..

Selv føler jeg at min holdning til lyd har utviklet seg mye, og skylden på det må være anlegg av bedre kvalitet, nå hører jeg også at min gamle NAD produserte lyd som kanskje var best til rock, mens oppløsningen på Abrahamsen er noe helt annet..

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Abrahamsen v6.0 DAC erfaringer

Heisan folkens,
    jeg har også kjøpt meg denne,
    Synes det ble veldig bra lyd med den tilkoblet :-D

Det er en ting som jeg synes er rart det gikk ikke an å koble TOSlink(optisk) fra Xbox360 elite til Dac'en og få lyd utav dette ?? bare standard phono-kabel til Hegel h200 for å få lyd fra xboxen

mitt system består av:

Heybrook Duet høytalere(stativ høytalere) med apollo stativer (ikke sandfyllte ennå)(noen som kjenner til disse HT, erfaringer med dem?)
    Hegel H200 integrert forsterker
    Harmankardon DVD22/Logitech Squeezbox lyd-kilde
    og Klotz ballansert kabel med Neutric-XLR kontakter
    MIT billig høytaler kabel 70kr m,
    hadde også MIT signal-kabel(700kr) tidligere, men denne er nå erstattet med XLR(ballansert)-kabel til 500kr ferdig bygget av en lokal musikk-forretning,
    bruker også en billig 99kr coax-kabel

har koblet slik: PC-sqeezebox-coax-v6.0 dac-XLR-Hegel H200-Høytalere

Jeg er heller ikke så veldig Audiofil av meg, men føler at lydbildet ble bedre, med kansje klarere bass-gjengivelse,
    alt i alt er jeg meget fornøyd til denne prisen jeg har betalt! :-D :-D

Jeg føler at kansje lyden ble en anelse kvass på et vis da jeg koblet til med XLR-kabel..:neutral:, men kansje det
    blir bedre etter at DAC'en blir innspillt, håper det

Vurderer og bygge et BEL mk2 høytaler-par kansje,
    har hørt BEL mk1 på min Hk dvd22 med min Hegel h200, men det var uten dac og xlr da, så kan ikke sammeligne lyden helt,
    men det jeg hørte da, var MEGET imponerende:-D :-D WOW!! Kudos til de som står bak det prosjektet!! :-D

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tror jeg kanskje også mest på, blir litt som med smak, spiser du altid grandiosa med idun ketchup så utvikler du ikke noe gode smakssanser, du må jobbe for å utvikle smakssansen, samme med å kjenne forskjell på god og dårlig vin, det er mer enn bare rødt og vit..

Selv føler jeg at min holdning til lyd har utviklet seg mye, og skylden på det må være anlegg av bedre kvalitet, nå hører jeg også at min gamle NAD produserte lyd som kanskje var best til rock, mens oppløsningen på Abrahamsen er noe helt annet..

Hei Asbjørn,
    Jeg har en NAD THX216 effekt-forsterker, og er også enig i at NAD har en litt annen lydkarakter enn hva det jeg er ute etter, spesielt med NAD forforsterker :| er liksom ferdig med Cerwin vega og NAD lyden..
    Men for all del morro for penga, hviss du liker disco/tekno og rock/heavy
    Men ikke misforstå, liker fortsatt den musikken men i litt mer moderate mengder, går mye mer i gitar-basert musikk nå enn tekno, som premierer et godt lydsystem hviss innspillingen er bra:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Hei Asbjørn,
    Jeg har en NAD THX216 effekt-forsterker, og er også enig i at NAD har en litt annen lydkarakter enn hva det jeg er ute etter, spesielt med NAD forforsterker :| er liksom ferdig med Cerwin vega og NAD lyden..
    Men for all del morro for penga, hviss du liker disco/tekno og rock/heavy
    Men ikke misforstå, liker fortsatt den musikken men i litt mer moderate mengder, går mye mer i gitar-basert musikk nå enn tekno, som premierer et godt lydsystem hviss innspillingen er bra:-D
    Jeg hadde NAD 750, NAD 218 og Dali850 før, veldig bra rocke-lyd, ikke noe problem, syntes det var helt suverent.
    Men nå med V1, V2 og V6, samt streaming av musikk over Squeezebox Duet, så merker jeg faktisk fenomenet kanalseparasjon, får et veldig vidt lydbilde jeg aldri har hørt maken til (hjemme altså), gjenngivelse av bunnbass er veldig bra, og diskant er helt suverent.
    Har nå begynt å høre mere vocal orientert musikk (dido, marit larsen, katie melua etc), samt diverse jazz, og synes faktisk slik musikk er helt suverent å høre på nå, kan det være gjengivelsen tro?, tror det..

Begynner nå å sende tankene i retning av V3, V5 og de nye høytalerne som kommer.... men det er mye penger..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asio

Sliter med å få lastet ned å brukt Asio. Har Windows xp, men vil ha det beste ut av V6 dacèn min. Noen som kan hjelpe meg ?

Kurt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V6 / Electrocompaniet foto

Electrocompaniet Upsampler:

OK. Jeg legger opp et bilde av Electrocompaniet upsampleren. Håper ikke Abrahamsen tar dette så tungt. Har lagt opp bildet som en fil. Får se hvordan dette virker. Serienr er sladda vekk…

ASIO oppsett i Win XP:

1: Last ned og installer ASIO4ALL. Dette er en universell ASIO driver.
    Link:
    ASIO4ALL - Universal ASIO Driver

2: Last ned en ASIO plug-in til avspillingsprogrammet som du bruker. Konfigurer avspillingsprogrammet til å bruke ASIO output. I ASIO4ALL tar du vekk valget for å resample alt via 48 kHz.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt uventet så fikk jeg hentelapp i posten i går om at en ny Abrahamsen DAC V6 var ankommet postkontoret. Iflg. nettbutikken til ECS så skulle den ikke være på lager før 15.04.09. Den har stått til oppvarming en del timer, og skal testes i løpet av helgen for å se / høre den mot Benchmark DAC1. Etter all den gode omtalen i denne tråden er fallhøyden stor. Jeg er spent på å teste den i mitt lille oppsett.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •