Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 238
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vista har en helt annen lydarkitektur. Jeg er ingen ekspert på Vista. Har lest litt her og der fått med meg at den interne mixeren, som i Win XP insisterer på å resample alle lyder til 48 K Hz, er borte. Denne mixeren(Kmixer) har videre elendig kvalitet på å konvertere lydsignaler. I Vista er denne borte, heldigvis.
    Om det er noen som kan utdype forskjellene på lydsystemene i XP og Vista, så setter jeg pris på det.
    Jeg er ikke i stand til å høre forskjell på en riktig konfigurert PC og en CD spiller. Jeg tror heller ikke det er noen forskjell.
    Men, det er som sagt en del fallgruver ved å bruke PC som digital lydkilde. Forskjellige lydkort, operativsystemer og software gir et hav av innstillingsmuligheter. Det enkleste er det beste, nemlig å sende signalet direkte fra lydfilen, i standard CD plate frekvens 44.1 K Hz, og videre til DAC’en helt uten resamplinger. En CD spiller gjør nettopp dette helt av seg selv.
    I mitt stille sinn hadde jeg håpet at Abrahamsen V6.0 skulle bli levert med drivere eller software som belyser utfordringene med å bruke PC som digital lydkilde. Ettersom jeg forstår bruker V6.0 Native USB Plug and Play drivere i Windows. Det samme gjør Benchmark DAC1 sin USB DAC. I bruksanvisningen til Benchmark DAC1 USB belyses en del av utfrodringene med å bruke PC i Hi-Fi sammenheng:
    http://www.benchmarkmedia.com/system...nual_Rev_E.pdf
    I all hovedsak kommer man langt med å bruke en ASIO plug- in, eller ASIO4ALL plug in, til musikkprogrammet sitt. I teorien skal musikksignalet da få vandre uforstyrret fra avspillingsprogrammet til utgangen på lydkortet. I Windows XP er forskjellen tydelig hørbar.
    Jeg tar steget litt videre og sørger for at lydkortet ikke upsampler lyden før den sendes til DAC’en. Det ser kanskje kult ut å velge høyest mulig utgangs samplings frekvens på lydkortet, f eks 192 K Hz. Reklamen skryter jo av at lydkortet støtter ”utrolige 192 K Hz sampling”, så da må det jo være bra, sant?
    For få ned antall resamplinger, og de konverteringsfeil som dette bringer med seg, velger jeg 44.1 K Hz utgangs frekvens på lydkortet.

Eller,..har jeg misforstått totalt? Setter pris på andre innspill og meninger. Gleder meg uansett til V6.0 dukker opp i posten!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang resamplinger, hvordan får man avslørt hvor det resamples?
    Jeg har nå satt opp Abrahamsen V6, har koblet denne med optisk kabel imot en Squeezebox Duet, og Duet'en blir foret med musikk over Ethernet (gidder ikke å bale med trådløst).
    Musikken har jeg rippet til FLAC med dbPowerAmp.

Men, tok litt tid, så oppdaget jeg at Duet kødder med lyden, volumkontrollene på fjernkontrollen fungerer, og da må den jo gjøre noe med lyden før den går videre til DAC, så jeg endret oppsett i SqueeceCenter, satte outputlevel til 100%, og endret preamp volume control til 0.

Men kan jeg nå være sikker på at Duet ikke gjør noe mer?, jeg vil at Duet skal oppføre seg som en dum boks, som bare videreformidler data til V6 slik at den kan gjøre sin jobb som om det var digitalstrøm rett fra V1 (CD spilleren).
    Volumjusteringer vil jeg gjøre der det hører hjemme.. på forsterkeren (En V2, som er paret med XLR mot V6 i dette tilfellet)

Jeg ser jo at dbPowerAmp har sjekket volum på hvert track, lagt inn tags som forteller volum pr track/album som sikkert kan benyttes av avspillere for å korrigere for forskjellene på en del type inspillinger (Noen er innmari lavt innspilt, andre noe høyt), men disse data håper jeg ikke blir benyttet til noe i dette oppsettet, Ser dog at SqueeceCenter viser disse dataene, men blir de benyttet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjornM
    Interessant spørsmål. Jeg hadde en gang en Harman/ Kardon hjemmekino forsterker med innebygget DAC. Denne viste på front displayet hvilken frekvens som ble sendt inn til DAC’en. I Windows XP vet jeg ikke om noen måte å ”avsløre” resampling på, annet enn å bruke ørene. Etter at jeg la inn ASIO støtte, kunne til og med kona høre forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, tok litt tid, så oppdaget jeg at Duet kødder med lyden, volumkontrollene på fjernkontrollen fungerer, og da må den jo gjøre noe med lyden før den går videre til DAC, så jeg endret oppsett i SqueeceCenter, satte outputlevel til 100%, og endret preamp volume control til 0.

Men kan jeg nå være sikker på at Duet ikke gjør noe mer?, jeg vil at Duet skal oppføre seg som en dum boks, som bare videreformidler data til V6 slik at den kan gjøre sin jobb som om det var digitalstrøm rett fra V1 (CD spilleren).
    Volumjusteringer vil jeg gjøre der det hører hjemme.. på forsterkeren (En V2, som er paret med XLR mot V6 i dette tilfellet)

Jeg ser jo at dbPowerAmp har sjekket volum på hvert track, lagt inn tags som forteller volum pr track/album som sikkert kan benyttes av avspillere for å korrigere for forskjellene på en del type inspillinger (Noen er innmari lavt innspilt, andre noe høyt), men disse data håper jeg ikke blir benyttet til noe i dette oppsettet, Ser dog at SqueeceCenter viser disse dataene, men blir de benyttet?
    Her er en tråd om Replaygain i Squeezecenter:
    Replay Gain in next nightly/firmware 22 - Squeezebox : Community : Forums

Om du setter volumet til 100% (det er likegyldig om du gjør det med fjernkontrollen eller setter det fast til 100% i Squeezecenter) og skrur av volumjustering/replaygain i Squeezecenter tror jeg du kan være trygg på at signalet passerer urørt gjennom boksen din.
    (menyvalg i Squeezecenter: "Innstillinger" --> "Spiller" --> "Lyd" --> "Volumkontroll" og "Volumjustering (replaygain)")

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå satt opp Abrahamsen V6, har koblet denne med optisk kabel imot en Squeezebox Duet, og Duet'en blir foret med musikk over Ethernet (gidder ikke å bale med trådløst).
    Musikken har jeg rippet til FLAC med dbPowerAmp.

Under innstillinger<Lyd på squeezecenter skrur du av krysstoning. Da behandles ikke signalet overhodet i boksen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, hadde slått av de fleste, bortsett fra krysstoning, men gud bedre, kjører dere virkelig norsk i gui'n?

"direktestrømmer", "krysstoning", jeg synes det er masse rare oversettelser rundtomkring.

Men nå er jeg da trygg på at ingen kødder med lyden min..

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en V6.0 i posten idag Har ikke fått tid til å koble opp noe ennå, men lurer på om noen har merket noen forskjell på lyden fra da den var kliss ny til nå? Endel har jo hatt denne en stund nå...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Fikk en V6.0 i posten idag Har ikke fått tid til å koble opp noe ennå, men lurer på om noen har merket noen forskjell på lyden fra da den var kliss ny til nå? Endel har jo hatt denne en stund nå...
    Jepp. er en del forskjell. Lyden vokser. Dvs bassen går dypere og mellomtonen og diskant løsner litt. Men jeg vil ikke påstå at det er veldig mye forskjell. Men nå har jeg ikke verdens mest analytiske anlegg heller.

Kom med en kommentar når du har fått prøvd den!
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jepp. er en del forskjell. Lyden vokser. Dvs bassen går dypere og mellomtonen og diskant løsner litt. Men jeg vil ikke påstå at det er veldig mye forskjell. Men nå har jeg ikke verdens mest analytiske anlegg heller
    Takker for svar, og det var vel just som jeg tenkte! Har prøvd noen dac'er, og to av dem var helt nye, og lydsignaturen var betydelig bedre etter vel ei uke med musikk konstant på... jaja, det er alså bare å peise på 24/7 å få det unnagjort :grin:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Takker for svar, og det var vel just som jeg tenkte! Har prøvd noen dac'er, og to av dem var helt nye, og lydsignaturen var betydelig bedre etter vel ei uke med musikk konstant på... jaja, det er alså bare å peise på 24/7 å få det unnagjort :grin:
    Skal du kjøre den ballansert ut? Håper det for din del, da den er mye bedre ballansert enn uballansert.

Der merker jeg ganske mye forskjell.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøre den ballansert ut? Håper det for din del, da den er mye bedre ballansert enn uballansert.

Nivåjusterte du utgangene før du testet?

Spør fordi egen erfaring har lært meg at det er mest fair å nivåjustere for ikke å favorisere den med høyest gain. Leser jeg erfaringer/tester der dette er gjort øker kredibiliteten til resultatet.

Mvh
    Ivan

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessverre! Har ingen balanserte innganger på min Onkyo 875. Har dog noen overganger fra rca til xlr, men da er jeg jo uansett like langt...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettrer det jeg forsto på Thomas A så skulle den gi like mye gain ut begge veier. Jeg hører iverfall ikke noe speiellt forskjell på volumet, bare på lydkvaliteten. Det er spesiellt i bass området jeg merker forskjellen.. Den virker å gå dypere med Xlr utgangen aktiv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Balansert vs ubalansert

Jeg har en del erfaringer med å teste balansert mot ubalansert. Forskjellene er ikke dramatiske, men de er der.
    Med fullbalansert lydkilde og gode opptak mener jeg at:
    - Lyden blir renere
    - Lydbildet blir mer fokusert
    - Perspektivet blir bredere.
    - Bass, spesielt dyp bass, blir mer presis.
    - En del dyp bass er bare hørbar med balansert lydkilde.
    OK, dette er kanskje litt dramatisk likevel.
    Jeg kommer ikke å gå tilbake til ubalanserte systemer. Har en eldre Electrocompaniet ECI-1 integrert forsterker. Denne har en ubalansert forforsterker del og en balansert effekt del(er det mulig?). Jeg fikk gutta på Tau til å bygge den om til en ren balansert effekt forsterker. Nå blomstrer den som bare det!
    Ellers så fikk jeg vite at min V6.0 er sendt i posten i dag. Får den til uka en gang. Ser at det tilbys oppgraderinger til V3.0 og V4.0. Noen som har formeninger eller erfaringer med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er V6.0 i hus. Her blir det mye lytting og testing.
    Via USB grensesnittet ser jeg at den støtter en maks samplings frekvens på 48 kHz. Det er ASIO programmet som sier fra om dette. Jeg kjører uansett i 44,1 kHz rett fra avspillings programmet og direkte ut på DAC’en, via ASIO drivere.
    På coax inngangen støtter den opp til og med 96 kHz.
    Det første som slår meg med denne er at musikken låter luftigere og mer avslappet, sammenliknet med Benchmark DAC1.
    Jeg kommer tilbake med mine vurderinger om noen dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette peker mot at man benytter Texas Instruments USB->SPDIF kretser.
    Fint at den greier 96 kHz på coax (SPDIF), mange dowbloads er i 24/96, og det er lett å rippe f.eks. Classic Records 24/96 DVD ("DAD") og DVD-Audio til disk.
    Formoder at den greier 24 bit også, på SPDIF?
    Kanskje dumt den ikke greier 192 kHz, men så spørs det om f.eks. HTPCen greier så høy rate.

Takk for informasjonen.

Mvh

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere som har prøvd denne dac-en? Jeg har den siste tiden brukt denne og en Pro-ject haedamp til lytting med sennheiser hd650 med musikk fra pc i Flac. Så nå kan jeg lytte til musikk når jeg vil uten å forstyrre gruen når hus ser på frustrerte fruer....

Dette virker utmerket, og Hd-ene er faktisk ganske komfortable. Skal på en lytterunde i Oslo idag med dac. Har lysst til å prøve en bedre haed-amp. Noen som vet om butikker i Oslo som har dette inne til fortiden? Har også lysst å prøve andre headsett. Er blitt bitt av den basillen. Og det er jo egentlig ganske fint da det er en rimeligere måte å få god lyd på, og da i tilegg uten å måtte ta hensyn til min bedre halvdel.

Og er det noen som har testet denne dac-en mot andre dac-er i høyere prisklasser og rene cd-spillere, eller om det er noen i Lillestrøm området som kan tenke seg å teste ut denne dac-en i et høyt priset oppsett? Jeg kommer gjerne en tur å tar en kaffi.

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minitest

Har nå fått lyttet til V6.0 noen kvelder. V6.0 er sammenliknet med Benchmark DAC1. USB utgaven av DAC1 koster nesten 4 ganger så mye som V6.0. Det finnes masse omtaler og tester av Benchmark på nettet. Om jeg skulle beskrive den med ett ord, så må det bli at den er nøytral. Jeg har også vurdert V6.0 opp mot DAC’en i Lyse sin Altiboks dings(Motorola).
    V6.0 setter opp et stort lydbilde. Stereoperspektivet er merkbart viere sammenliknet med DAC1. Opplever nå hyppigere at høyttalerne ”forsvinner”. F eks plasserer jeg instrumenter og lyder et godt stykke til høyre for høyre høyttaler osv. Lydbildet er altså stort og presist, med mye luft på de rette stedene. Rolig og behagelig.
    Benchmark DAC1 gir et mindre lydbilde, mens Motorola virker komprimert i forhold til V6.0. Lurer på om det finnes noen fasit? Må vel kanskje være tilstedet under opptaket??
    Etter noen timer innspilling løsnet diskantgjengivelsen endelig. Kjørte rett og slett hvit støy fra PC’n inn i V6.0, over et par netter.
    Benchmark DAC1 synes jeg blir slitsom og pågående i toppen ved lengre tids lytting. Da har jeg trodd at opptakene ikke har vært på topp. Ved lytting til Radio og TV har jeg funnet ut at Motorola dac’en er mer øre vennlig i diskantområdet. Lyden er avrundet ganske mye, men dette går på bekostning av detaljer. Igjen lurer jeg på om det finnes noen fasit. V6.0 er også øre vennlig i toppen, og presenterer høyfrekvente lyder som er polert akkurat nok til å ikke bli slitsom over tid. Det er vanskelig å avgjøre om Benchmark har flere detaljer i forhold til Abrahamsen. Kandidatene har ulik lydsignatur og favoriserer forskjellige diskant detaljer, uten at jeg klarer å peke på noe bestemt. En annen ting med V6.0 er at diskant informasjonen gjengis i et større, ryddigere og mer luftig lydbilde. Lytteren slipper å lure på hvor lyder og toner hører hjemme. Man kan sitte å peke på lydkilden. Denne kontrollen på lydbildet skaper ro, i hvert fall for meg.
    Jeg har alltid vært fornøyd med mellomtonen i Benchmark DAC1. Den er usedvanlig åpen og ren. Vokalister i gode opptak kommer rett og slett på besøk i stua.
    Det høres ut som om V6.0 stiller i samme klasse som DAC1 hva angår åpenhet. Ellers så registrerer jeg at V6.0 tilfører noe varme og glød. Vokalister og instrumenter får dessuten større plass å boltre seg på fordi V6.0 bevarer bredden i lydbildet langt ned i mellomtonen. Stuntet med varme og glød går litt på bekostning av nøytralitet, uten at dette nødvendigvis er negativt. EC gjør akkurat det samme. Har lest og hørt mange beskrivelser av mellomtonen til EC. Lyden får kropp og sjel, mer tyngde, kjærlighet osv. Jeg er for så vidt enig og legger til at jeg synes spesielt akustisk musikk blir mer underholdende.
    Når en godt innspilt Benchmark DAC1 kjøres balansert, så serveres det presis bass som går helt ned til frekvenser som vi ikke kan høre og litt til. Nøytralitet hele veien. Noen mener det blir for lite bass volum. Smak og behag…
    V6.0 oppfører seg annerledes. Jeg har foreløpig ikke fått bekreftet at V6.0 går like dypt som DAC1, men så har jeg ikke hatt tid til å teste dette spesielt. Det som er sikkert er at Abrahamsen leverer fyldigere bass. Det er mer volum og rausere bassgjengivelse uten at dette blir pompøst.
    Javel, dette er altså mine inntrykk etter å ha lyttet til V6.0 noen få kvelder. Produktet er ikke i nærheten av å være ferdig innspilt. Men så langt høres det særdeles lovende ut. Det som har gjort mest inntrykk på meg er den kontrollen som V6.0 har på lydbildet. Alle typer musikk framføres med stor ro.
    Det som ikke henger på greip med V6.0 er prisen. Dette er en gave til alle som spiller flac filer fra PC!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig hyggelig lesning AirStranger, spesielt siden jeg la inn en bestilling på V6 i gårkveld Gleder meg stort til å få den i hus og teste opp med mine komponenter. Foreløpig kjører jeg lyden gjennom det innebygde lydkortet i PC'en, og det er jo ikke noe å rope hurra for.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter all omtalen her, samt min kjennskap til V2.0, så bestilte jeg en DAC V6 i dag siden de hadde på lager. Dersom den er like god som det fremgår her, og til 3350 kroner inkl. frakt så er dette et kupp. Om den er så god...vel jeg er avslappet spent.

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •