Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 238
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde vært svært positivt om noen kunne ta en sammenligningstest av denne DACen og en annen, uansett prisklasse, for å få et klart bilde av hva styrkene/svakhetene måtte være.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At han karen noen poster tilbake solgte sin ECD1 når han fikk V6'en sier jo sitt,
    virker hvertfall som man får mye for pengene her. Skulle ønske jeg hadde penger men må desverre spare hver en krone til fortsterker for tiden.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt denne dac-en i over 1uke. Jeg blir bare mere å mere glad i denne og det å lytte på musikk har blitt morro igjen. Jeg forstår ikke hvorfor denne koster 3350kr og ikke 9000kr. Jeg hadde ikke stusset på den prisen.

Jeg har også de siste dagene hatt denne V6 dac-en og fått lånt en litt eldre Ecd-1 dac fra en arbeidskollega. Har da tastet dess to opp mot hverandre på det meste av musikk. Jeg må med handen på hjertet si at jeg hører forskjell på dem. Det virker som om den ene spiller dypere og med litt mere oppløsning helt der nede. Spesiellt når jeg lytter til jazz som har kontrabass. Jeg synes det er lettere å forskjell på tonene når det spilles raskt.

Oppover så er den ene noe bedre på plasseringer av instrumenter i lydbildet.

Så jeg inviterte min kollega til blindtest idag. Det var jeg som styrte denne og han som skulle lytte. Han har noe annet utgangspunkt enn meg da han har et mye dyrere anlegg og er mere opptatt av lydkvalitet og at det skal vere korrekt. Så vi reiste til han for å teste.

Anlegget hans består av: Ec hele veien.
    Pre: 4.7
    Effekt 180
    ECd-1 dac
    Audiovector Mi3 signature.
    Marantz Cd17 som drivverk.

Etter mye testing og bytting av drivverk på dac-ene så er vår konklusjon klar for begge. Jeg visste hele tiden hvilken dac som det ble spillt på, det gjorde ikke kompisen min.

Abrahamsen V6 er uten tvil den beste for min kompis, han mente det var store fordeler med denne. Nå hørte jeg ikke like stor forskjell som han, men jeg også liker V6 meget godt.

Så skal jeg legge til at Ecd-1 dac-en er nok ca 5 år gammel og ikke oppgradert på noen måte. Jeg vet ikke om dagens mod er oppgradert eller om den er den samme.

Jeg har vanskelig for å tro at man skal finne noe som spiller bedre når man ser i samme prisklasse. Under 3500kr..

Jeg er uansett svært fornøyd med min.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom Abrahamsen på Karihaugen i går, og skulle få min v4 oppgradert. Da jeg gikk innover gangen der, fikk jeg plutselig øye på noe kjent oppå en hylle; en DacMagic (jeg har denne selv)

Jeg kommenterte DacMagicen, og en av de ansatte sa med et smil at de hadde brukt denne til å sammenligne litt med. Vedkommende mente at det var når man kjørte balansert at de store forskjellene kom frem (I Abrahamsens favør selvfølgelig )..

V6 sto utstilt der i et lytterom også, og når det gjelder finish, er det ihvertfall ikke tvil om hvem som stikker av med pokalen. Den er usedvanlig lekker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cast
    At han karen noen poster tilbake solgte sin ECD1 når han fikk V6'en sier jo sitt,
    virker hvertfall som man får mye for pengene her. Skulle ønske jeg hadde penger men må desverre spare hver en krone til fortsterker for tiden.
    Kjenner MEGET godt til problemet. Ikke bare en utehelg som har røket de siste to månedene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benchmark DAC1, V6.0 USB driver, ASIO

Lurer på hvordan V6.0 spiller sammenliknet med Benchmark DAC1? Mitt oppsett består i dag av en V3.0, to V4.0 og Benchmark DAC1 uten USB. DAC1 har mange gode tester og omtaler. I mine ører er den en tanke skarp i toppen. Har lest i noen tester at den kan oppfattes som noe ufin i toppen fordi den er brutalt ærlig og pynter ikke på varene. Om det er noen som har meninger/erfaringer om DAC1 vs V6.0 så hadde det vært fint å høre de. Jeg har i grunn bestemt meg for å kjøpe en V6.0 for å kunne teste ut dette selv. Venter uansett til Elkjøp får den for salg. 30 dagers retur rett er fine greier, men kommer nok til å beholde den.
    Følger det med noe som helst software/ drivere til V6.0 USB grensesnittet? Støtter V6.0 ASIO?
    Jeg bruker PC/flac som lydkilde. Spesielt i Win XP er det mye å hente ved å gå utenom mixeren i Windows, altså bruke ASIO. Dersom V6.0 ikke støtter ASIO kan man bruke folkevarianten ASIO4ALL.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AirStranger
    Venter uansett til Elkjøp får den for salg. 30 dagers retur rett er fine greier, men kommer nok til å beholde den.
    Er det noen som vet når Hellkjøp får den inn?
    syns også det virker enklere å handle der for å få testet litt før en bestemmer seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med ECS Holding pr tlf i dag og forespurte når V6.0 ville bli tilgjengelig på Elkjøp, sånn at jeg kan kjøpe den her i Rogaland. Dette var litt uklart. Jeg fikk et aldri så lite hint om at Abrahamsen vurderer å kutte ut Elkjøp. Om dette gjelder alle produktene eller bare nye produkter som V5.0 og V6.0 vet jeg ikke.
    Etter å ha testet ut V3.0 og V4.0 i snart 1 år, må jeg si at dette er seriøse produkter som gir mye for pengene og fortjener en dedikert hifi forhandler. Jeg har nå bestilt en V6.0 på nettbutikken til ECS Holding. De sender fraktfritt over hele landet. Pr i dag er det ca 1 ukes ventetid på levering av V6.0. Handling via postordre gir 2 ukers angrefrist i følge norsk lov. Uansett så kommer jeg til å publisere en duell mellom Benchmark DAC1 og V6.0, når jeg har fått testet V6.0 grundig sammen med mitt utstyr. Mine 2.5 veis høyttalere har jeg laget selv. Dokumentasjon på konstruksjon og delefilter finnes her: Zaph|Audio - ZRT - Revelator Tower
    Ellers så har jeg en Electrocompaniet AW 120 effektforsterker, en Thule IA150 integrert forsterker og et par Dynabel 2S høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget spent på resultatene.
    jeg har en thule ia150b selv, som jeg vurderer å skaffe en balansert kilde til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen bilder av insiden på denne dac'en?

Og noen som vet, kan se hvilken Usb reciever chip og DAC chip som er brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .NO Version :wink:

Beklager for dårlig norsk, men jeg kan bare skrive på engelsk, fransk og portugisisk ... så ...

Min norsk er google oversatt fra engelsk. LOL: mrgreen:

Hvis oversettelsen er dårlig kan du se på den engelske versjonen nedenfor.

Jeg er interessert i dette DAC, men jeg har noen spørsmål som kanskje du kunne hjelpe meg.

Det er bare et par ting som jeg trenger for å tømme ut om DAC.

En er om det er strømforsyningen. Jeg trenger å vite det er evnen til å arbeide med ulike typer strømforsyning, som er 230V @ 50Hz og 110 @ 60Hz.

Hvis det er EF-produkter, så det bør ikke være et problem siden de gir den viktigste siden av transformator med to spenning trinnene, dermed kunne jeg koble den viktigste siden av transformatoren i serie eller parallelt om jeg trenger å koble den i en 110v eller 230V rutenettet.

Det er også et annet spørsmål som jeg må ordne opp, og det er om det er to COAX innganger. Jeg vil også finne ut om det er mulig å ha dem på Internett samtidig, eller om jeg må endre noe dypt brytere eller jumper å velge om jeg vil bruke COAX1 eller COAX2.

Skål,

HJJ

-----------------------------------------------------------------------
    .com Version :wink:

Sorry for the bad Norwegian but I can only write in English, French and Portuguese... so...

My Norwegian is google translated from English. LOL

If the translation is bad please look into the English version below.

I'm interested in this dac but I have some questions that maybe you could help me.

There are only a couple of things that I need to clear out regarding DAC.

One is regarding it's power supply. I need to know it's ability to work with different types of power supply, that is 230v@50Hz and 110@60Hz.

If it's like the EC products, then it shouldn't be a problem since they provide the primary side of the transformer with two voltage steps, hence I could connect the primary side of the transformer in series or in parallel whether I need to plug it into a 110v or 230v grid.

There is also another question that I have to sort out, and it's regarding it's two COAX inputs. I would also like to find out first if it's possible to have them online simultaneously or if I need to change some kind of deep switches or jumper to select whether I want to use COAX1 or COAX2.

Cheers,

HJJ

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min i dag, står til pynt i racket fordi jeg mangler 1 stk digitalkabel multicom nå ikke har sendt på fem virkedager.

Bah

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Does anybody know if this DAC has the ability to work with different types of power supply, that is 230v@50Hz and 110@60Hz electrical grids?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ECS Store

Ser ut som om DAC'en bare er tilgjengelig på ECS Store.
    Se Abrahamsen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiff_Needle
    Does anybody know if this DAC has the ability to work with different types of power supply, that is 230v@50Hz and 110@60Hz electrical grids?

Hi.

Send a mail to Thomas Abrahamsen. Use this link: Ecs Holding AS

and click on the tag "kontakt oss" He would be able to answer any questions.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiff_Needle:
    When I look at the packing for my V4.0 and V3.0, I see 3 options for power supplies: 100V, 120V, and 240V. Mine are ticked at the 240V option. There is no voltage selection switch on my products. Please talk to Thomas at ECS Holding, maybe they can deliver products suitable for other power supplies. On abroad forums I see people wanting to buy Abrahamsen products, and they have the same question as you.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asio

Hei.
    Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med å bruke PC som lydkilde. Analoge signaler, selv fra profesjonelle lydkort, har jeg dårlig erfaring med.
    Jeg får best resultat med å sende digitale signaler fra PC’en til en god DAC, og deretter videre til forforsterker.
    Å sende digitale lydsignaler fra PC til DAC er en utfordring. Jeg har rippet mine CD plater til flac filer. Flac filer er en tapsfri komprimering av lydsporene på en cd plate.
    CD plater er innspilt med en samplings frekvens på 44,1 K Hz.
    I standard Windows XP konfigurasjon gjelder følgende:
    Når du bruker et program i Windows XP, f eks Winamp, til å spille av en flac fil, så vil lydsignalet resamples til 48 Khz. Dette skjer fordi mixeren i Windows XP bare støtter 48 Khz. Signalet sendes så videre til utgangen på lydkortet. Lydkortet sender signalet videre med den frekvensen som er valgt av brukeren. Mange, inklusive meg, velger feilaktig den høyeste utgangsfrekvensen. Lydsignalet blir dermed unødvendig resamplet nok en gang til valgt utgangsfrekvens. Resampling medfører avrunding og tap av presisjon.
    Etter mange lyttetester vet jeg hva fungerer best, nemlig minst mulig resampling av lydsignalet.
    Ja vel, hvordan fungerer dette i praksis?
    Jeg bruker foobar2000 til å spille av lydfiler. Volumet i foobar2000 er satt til max, for å unngå resampling pr volum. Volumet styrer jeg via forforsterkeren. Videre bruker jeg ASIO drivere til lydkortet for å slippe unna mixeren til Windows XP og den resamplingen som den bringer med seg.
    Utgangsfrekvensen på lydkortet er selvfølgelig satt il 44,1 K Hz.
    Dersom lydkortet ditt ikke støtter ASIO kan du bruke ASIO4ALL: ASIO4ALL - Universal ASIO Driver
    Personlig har jeg MEGET gode erfaringer med ASIO, spesielt i høye frekvenser.
    Gleder meg veldig til å teste Abrahamsen V6.0. Får den i neste uke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Intressang lesning, men har dette noe å si for oss som sender musikken ( Flac filene ) ut gjennom USB porten? Har ikke digital utgang dvs optisk el coax på laptop maskinen. Til avspilling av flac bruker jeg Mediamonkey.

Jeg har svært liten peil på data og tekniske duppedingser i den avdelingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Microsoft? Please spare me!

Retep:
    Et lydkort koblet til USB porten er i utgangspunktet prisgitt operativsystemets behandling av lydsignaler. Dette gjelder også V6.0. Jeg har pr telefon snakket med ECS Holding og fått bekreftet at V6.0 oppfører seg som et standard USB lydkort.
    I Windows XP anbefaler jeg å bruke et avspillingsprogram som støtter ASIO, eller ASIO4ALL. Poenget er å bringe det digitale lydsignalet fra PC’en til DAC’en med minst mulig resamplinger. Digital resampling skjer ved endring av volum og endring av utgangsfrekvens. For mange resamplinger ødelegger lyden. Personlig hører jeg dette først i diskant gjengivelsen.
    Windows Vista er annerledes. Lydmessig er Vista mye bedre enn XP, endelig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg kjører med Vista, så kanskje jeg sipper unna dette "problemet" Jeg er ivertfall strålende fornøyd med musikk avspillt fra pc iforhold til CD. Hører svært liten forskjell om det i det hele tatt er noen.

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •