Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 238 av 238
    Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirop
    Jeg har nettopp fått min Abrahamsen v6 tilsendt og koblet opp, kjøpte denne brukt på finn.no.

Bruker de balanserte utgangene mot en Abrahamsen v2.

Problemet er at denne dacen lager en slags grøtete forvreningslyd av og til, da spesielt på vokaler, Kari Bremnes osv. Høres helt for jævlig ut rett og slett.

Jeg har skrudd opp dacen og sett at det er det "nye" upsamlingskortet som sitter der, da jeg vet de tidlige utgavene hadde noe problem med det gamle kortet.

Nå er jeg rådeløs og aner ikke hva jeg skal gjøre?
    Denne er som sagt kjøpt brukt også..

EDIT: Det virker som om det kun er på balanserte utgangene at "ulyden" kommer
    Vel, hvis du ikke kan angre og få igjen pengene, ville jeg ha tatt en telefon til EC holdings og spørt hva det kan være, og evt fått de til å se på den. Det er vel bakdelen med å kjøpe brukt. Man får ingen garanti.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Electrocompaniet er ikke overpriset i det hele tatt. De selger produktene sine i et åpent marked der prisen ikke betyr like mye som kvalitet. Mye det samme som B&O, med flere fremskritt på lydfronten bak seg. At de tjener penger på at noen er forfordelt mer enn andre er ikke noe du kan klandre dem for. Penger vell unnt. Skal du si noe på kvaliteten så gjør gjerne det, sett i forhold til prisvurderinger er nesten abrahamsen et så likt tilbud på det den gjør bra at jeg skjønner ikke helt vitsen i å klage.

Dac kjøper man for å behandle digitale signaler, abrahamsen v6 gjør dette på slettest vis med usb signaler, det er der det skurrer mest når jeg leser posten din.
    Du må gjerne fylle opp andres kontoer med glede, det skal ikke jeg legge meg borti. Men jeg kan uansett hevde at EC er overpriset så det holder, jeg er ikke villig til å betale full pris for produktene deres når jeg kan kjøpe de 50% billigere ett par ganger i året, og på den måten støtter jeg jo argumentet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Jeg sammenligner med abrahamsen v6. Det er derfor antagelser om hvem som kjøper DAC og hvorfor ikke er helt på stell.
    Du høres ut som en EC eier som har blitt fornærmet...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp fått min Abrahamsen v6 tilsendt og koblet opp, kjøpte denne brukt på finn.no.

Bruker de balanserte utgangene mot en Abrahamsen v2.

Problemet er at denne dacen lager en slags grøtete forvreningslyd av og til, da spesielt på vokaler, Kari Bremnes osv. Høres helt for jævlig ut rett og slett.

Jeg har skrudd opp dacen og sett at det er det "nye" upsamlingskortet som sitter der, da jeg vet de tidlige utgavene hadde noe problem med det gamle kortet.

Nå er jeg rådeløs og aner ikke hva jeg skal gjøre?
    Denne er som sagt kjøpt brukt også..

EDIT: Det virker som om det kun er på balanserte utgangene at "ulyden" kommer
    Hvis du kobler utenom V6, har du fremdeles forvregning, enn hvis du kobler deg på RCA utgangene? Har du prøvd andre innganger på V6?

Jeg har beholdt det gamle kortet i min V6, hørte noen rykter om at den mistet en del av godlyden med nykortet uten at jeg kan gå god for dette. At jeg må ta en runde med inngangsvelgeren eller skru den av og på en gang i uken kan jeg leve med. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler utenom v6 har jeg ikke forvrenging.

jeg bruker optisk toslink fra en Airport Ekspress til v6.
    Forvrengingen er på balanserte utgangene, jeg mener at det er bittelitt forvrenging på vanlig rca utgangene også, men ikke på langt nær så voldsomt som på xlr utgangene.

Det er litt synd da jeg hadde gledet meg til å kjøre balansert, da gainen på Abrahamsen v2 er litt lav hadde jeg sett fram til de ekstra 6db som balansert signal gir, i tilegg til at det har blitt påvist fra flere på forumet at lydkvaliteten skal være mye bedre på balansert enn rca på v6.

Jeg har prøvd å skru v6 av/på samt skifte innganger, men dette gjør ingen forsjell

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom man kommer til ett forum för att typiskt få lösning på ett problem, erbjuder jag her mine förslag, prioritert etter sannsynlighet i min mening...

1) Din DAC lider av antingen produksjonsfeil eller feil på grunn av oppgradering som du sier blitt gjort (typiskt gjort av noen i butikken der den ble kjöpt, så var fallet med min - kan vare nåen som ikke er fult så go på elektronikkarbeid).

2) Din DAC er ödelagd grunnet ukjent hendelser / bruk.

3) Din hörsel / din sammensettning av komponenter er så ulik alle de som anser att DAC'en låter bra, att du synes det höres faelt ut rett og slett.

Om 1 eller 2, ta kontakt med dealer / Abrahamsen för sjekk - alt finn en annen med samme produkt og lytte på den.

Om 3, selg og finn nåen andra sansynligtvis dyrere alternativer som du liker bedre.

Motivation til prioritering er att så mange synes den lyder gott för sin pris, att eg har vanskeligt att tro att du rett og slett har så diametralt ulik oppfattning... Andre mener sansynligtvis andre ting / har andre teorier... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler utenom v6 har jeg ikke forvrenging.

jeg bruker optisk toslink fra en Airport Ekspress til v6.
    Forvrengingen er på balanserte utgangene, jeg mener at det er bittelitt forvrenging på vanlig rca utgangene også, men ikke på langt nær så voldsomt som på xlr utgangene.

Det er litt synd da jeg hadde gledet meg til å kjøre balansert, da gainen på Abrahamsen v2 er litt lav hadde jeg sett fram til de ekstra 6db som balansert signal gir, i tilegg til at det har blitt påvist fra flere på forumet at lydkvaliteten skal være mye bedre på balansert enn rca på v6.

Jeg har prøvd å skru v6 av/på samt skifte innganger, men dette gjør ingen forsjell
    Når du sier at du har prøvd de andre inngangene så har du prøvd andre kabler enn optisk? Hvis ja så tror jeg du skal ta kontakt med Abrahamsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun prøvd optisk inngang, jeg har desverre ingen kilder med digitale coax utganger.

En annen ting jeg har tenkt på er om det kan være de balanserte inngangene på forsterkeren som er defekt? jeg har jo ikke brukt disse før jeg prøvde Dacen jeg har nå.

Rart det også siden forsterkeren er kjøpt ny på Elkjøp.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun prøvd optisk inngang, jeg har desverre ingen kilder med digitale coax utganger.

En annen ting jeg har tenkt på er om det kan være de balanserte inngangene på forsterkeren som er defekt? jeg har jo ikke brukt disse før jeg prøvde Dacen jeg har nå.

Rart det også siden forsterkeren er kjøpt ny på Elkjøp.
    Jeg kan kanskje anta at det er utgangssignalet som er for sterkt på de balanserte utgangene - altså at inngangene på forsterkeren ikke takler disse.

Dersom hele kjeden er balansert synes det litt merkelig, men dog...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen måte jeg kan kontrolere dette?

Jeg vet at det balanserte signalet skal ligge på rundt 4 volt?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen måte jeg kan kontrolere dette?

Jeg vet at det balanserte signalet skal ligge på rundt 4 volt?
    Tipper nok det runder 5 volt her...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lar dette seg måle med vanlig multimeter? eller må jeg ha oscilliscop?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forvrenger som sakt kun ved enkelte "krevende" tonepartier, ikke hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen i Trondheimsommrådet som har en forsterker med balanserte inganger som jeg kunne prøvd min dac på for å gjenskape problemet?

Bare for å utelokke om det er den balanserte kretsen på dacen eller forsterkern min som er gåen?

EDIT: Har kjørt ren sinustone nå 100hz til 4Khz. På rca utgangene høres dette som det skal ut, på balanserte utgangene høres det ut som en amulanse kommer kjørende mot deg.

Hadde vært kjekt å fått utelokka om det var forsterker eller dac problemet lå i, da jeg har noen dager returett igjen hos Elkjøp på forsterkeren

EDIT2: Hvis jeg demper volumet internt i spotify som jeg bruker som kilde så forsvinner også forvreningen på de balanserte utgangene..

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @sirop jeg har en bærbar usb-DAC med balanserte utganger, holder til i fagerlia.

Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Du må gjerne fylle opp andres kontoer med glede, det skal ikke jeg legge meg borti. Men jeg kan uansett hevde at EC er overpriset så det holder, jeg er ikke villig til å betale full pris for produktene deres når jeg kan kjøpe de 50% billigere ett par ganger i året, og på den måten støtter jeg jo argumentet ditt.
    Hva har pris med saken å gjøre? Skal du ha bra varer for pengene i samme gate så er abrahamsen noe for deg. Det er ikke primært en USB dac, selv om "alle" skal ha det når for tiden. Skulle det vært det så hadde prisen også blitt høyere. Favner bredt, treffer godt, men det finnes andre ting her i verden. EC lager bra varer, skjønner ikke helt hva som er galt med å ha tilbudet all den tid produktene deres ikke er myntet på samme segment.

Slik jeg ser det er kundegruppen til EC godt bemidlede folk som kunne brydd seg mindre om ting koster mer eller mindre, så kan heller dem som ikke har så mye heller holde seg til tilbudene.

Det som egentlig skjer er at de som kjøper til fullpris subsidierer tilbudshandlerne, like lett å tenke sånn.

Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Du høres ut som en EC eier som har blitt fornærmet...
    Jeg er faktisk en abrahamsen v6 eier.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kingu, jeg kan kun si at jeg deler ikke din tankegang. Er det fordi EC er norsk og at du føler en viss beskyttelsetrang her? Synes du stigmatiserer potensielle EC kjøpere her, så hvis du kjøper en AWR250 til 20.000 så er du ei "fattiglus"? Jeg vil heller si at man er smart. Men klart, mange som kjøper helt nye biler i Norge også, med påfølgende massivt tap.

Hvis du har valget mellom å kjøpe en ECD1 eller en V6, hvorfor skal man ikke velge V6 som har samme upsamplingskortet som ECD1, OG som gir USB inngang med på kjøpet? Jeg vil si at USB er ett must i dag, med mindre man er en ultra konservativ grinebiter som kun sverger til peiskos og sølvskiver.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det går ann å kjøpe NEMO blokker, uten at prisen på noen måte er det viktigste, det igjen er en avart av at ECD1 kan koste akkurat hva det vil. Det er et ærlig produkt. Man kan forsåvidt transkode USB til S/PDIF.

Jeg valgte V6, at andre velger ECD1 skal ikke jeg si noe om, all den tid disse to produktene er priset så forskjellig. Skal man velge mellom dem så blir det først utslagsgivende hvis man tar hensyn til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V 6 DAC og 192 kHz

Er det noen som vet ved hvilket serienummer Abrahamsen skiftet inngangskort på V DACen slik at den gikk fra å klare 96 kHz til å klare 192 kHz?
    Se vedlagt bilde av de to kortene.

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •