Abrahamsen V6 Dac brukserfaring / test - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 238
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for mer utfyldende svar angående switchingen Zebby, men det er fremdeles litt uklart hva slags for-forsterker, effekt-forsterker og høytalere du bruker, eller bruker du hodetelefoner fra for forsterkeren f.eks...
    Som sagt ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, og det er litt de egenskapene for å kunne avdekke forskjeller som må være tilstede for at man skal kunne høre forskjell på gode vs litt mer middelmådige D/A konvertere.
    Det at du f.eks kunne switche hvert 30sekund uten at hun la merke til selve switchingen (det blir vel ofte et lite avbrudd samt at V6.0 gjerne har et litt lavere analogt utgangs signal i forhold til andre spillere...) synes jeg virket litt rart.

Selv bruker jeg V6.0 sammen med en Pioneer PD-S06 cd spiller i stedet for den analoge utgangen på denne eller fra en Phillips 963SA. Foretrakk faktisk analog lyden fra en Philips 963SA DVD spiller i stedet for PD-S06 sin analoge utgang, og brukte dette sammen med en Little Dot Rør-hodetelefon forsterker/Preamp over til effektforsterkerdelen i en NAD T752 til Doxa 6.2 høytalere for å få lyd i sweetspot.

Lyden fra 963SA og S06 var veloppløst og fint på dette oppsette, men selv med en rør-preamp lød det litt kaldt eller litt "lyst". V6.0 har en varmere klangkarakter, og får i mitt oppsett i tilegg frem et litt mer "3D" lydbilde med bedre deffinisjon av plasseringen i lydbilde . Jeg anser effekt forsterkerene i T752 som det svakeste leddet i mitt oppsett, men selv denne er i stand til å avdekke dac forskjellene her.

Synes oppsettet ble bedre med en mørkere klangkarakter, og er mer fornøyd med denne lydsignaturen. Neste planlagte oppgradering er effekt forsterkere og diffusorer og absorbenter i lytterommet/stua :-D .....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Takk for mer utfyldende svar angående switchingen Zebby, men det er fremdeles litt uklart hva slags for-forsterker, effekt-forsterker og høytalere du bruker, eller bruker du hodetelefoner fra for forsterkeren f.eks...
    Som sagt ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, og det er litt de egenskapene for å kunne avdekke forskjeller som må være tilstede for at man skal kunne høre forskjell på gode vs litt mer middelmådige D/A konvertere.
    Det at du f.eks kunne switche hvert 30sekund uten at hun la merke til selve switchingen (det blir vel ofte et lite avbrudd samt at V6.0 gjerne har et litt lavere analogt utgangs signal i forhold til andre spillere...) synes jeg virket litt rart.
    Beklager om det ikke har kommet godt nok frem, men jeg bruker Parasound NC2100, Doxa Model 73 og Swans F2.2 Det blir ingen avbrudd når jeg switcher, og nivåforskjellene er minimale, det er ikke noe min samboer merker for å si det sånn.

Jeg er helt med på at ingenting er sterkere enn det svakeste ledd, og da må det være Parasounden etter prisen å bedømme, men etter hva jeg leser om og opplever selv så vil jeg si at det er ett ganske godt produkt.

Jeg skal finne frem penn og papir så skal jeg begynne å lete etter "pondusen" som Lyd&Bilde skrev om...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Beklager om det ikke har kommet godt nok frem, men jeg bruker Parasound NC2100, Doxa Model 73 og Swans F2.2 Det blir ingen avbrudd når jeg switcher, og nivåforskjellene er minimale, det er ikke noe min samboer merker for å si det sånn.

Jeg er helt med på at ingenting er sterkere enn det svakeste ledd, og da må det være Parasounden etter prisen å bedømme, men etter hva jeg leser om og opplever selv så vil jeg si at det er ett ganske godt produkt.

Jeg skal finne frem penn og papir så skal jeg begynne å lete etter "pondusen" som Lyd&Bilde skrev om...
    Med en slik høy standard på lydkjeden, synes jeg det var rart ut/dere ikke hørte noen serlig forskjell. Tror du børr teste litt mer før en eventuell retur av V6.0, men det kan kanskje hende du skulle teste Hegel DACen også.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Kobler en coax fra den digitale utgangen inn på Coax 1 på V6
    Det skulle gjøre nytten.

ydsignaturen og kvalitet mellom PS3 og Pioneer er helt likt når de går gjennom V6
    Selvfølgelig. Digitale signaler er 100% nøytrale. Forskjeller kommer først på den analoge siden, med forandringer i frekvensgang, forvrengning og støy.

brukte dette sammen med en Little Dot Rør-hodetelefon forsterker/Preamp
    Du snakker om "svake ledd" som kan gjøre vurdering og sammenligning vanskelig -- og så kjører du det hele gjennom rør?!

Skal man sammenligne to DACer, er det en forutsetning at det analoge utstyret som følger etter DACene ikke kamuflerer signalet i "egenlyd". Rør tilfører i høy grad "egenlyd".

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du snakker om "svake ledd" som kan gjøre vurdering og sammenligning vanskelig -- og så kjører du det hele gjennom rør?!

Skal man sammenligne to DACer, er det en forutsetning at det analoge utstyret som følger etter DACene ikke kamuflerer signalet i "egenlyd". Rør tilfører i høy grad "egenlyd".
    Ja det kan nok i mange tilfeller være riktig, men der kommer vel bruker prefferanser også inn som en viktig faktor. Har du hørt Little Dot MK IV SE siden du angir dette?

Har selfølgelig testet med andre for-forsterker løsninger også (og de fleste komponentene i hifi kjeden har egenlyd i større eller mindre grad.) , og rør trenger ikke være et svakt ledd hvis de gjør den jobben de skal gjøre riktig. Til forskjell fra kjetting lenker, kan man i enkeltet Maching situasjoner i hifi også få synergi effekter der 1+1 blir større og bedre enn 2

Fordelen med å få inn en slik rør preamp, er at man kan bruke hodetelefoner til å teste Dacen med også, uten å ta med effektforsterkere, høytalere og lytterom med i regnestykket.

Høytalerne og lytterommet er de faktorene som påvirker lyden man hører i sweetspot mest, så hva som til syvende og sist blir det riktige testoppsettet for å få vekk "egenlyd", det kan vel diskuteres.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan nok i mange tilfeller være riktig, men der kommer vel bruker prefferanser også inn som en viktig faktor.
    Jeg er enig i at hodetelefoner er en svært god hjelp ved testing, siden slike eliminerer romakustikken, og selv ganske rimelige hodetelefoner forvrenger mindre enn høyttalere. Men en rørbasert komponent i signalveien tilfører såpass mye "egenlyd" at jeg mener at disse fordelene utlignes.

Man kan selvfølgelig si at "de fleste komponentene i hifi kjeden har egenlyd i større eller mindre grad" -- men man kan også si at rørutstyr har det i større, og transistorutstyr har det i mindre grad. Da snakker jeg ikke om subjektive vurderinger, men om målbare forhold som forvrenging, frekvensavvik og egenstøy.

LIttle Dot oppgir f.eks. 0,1% THD; noe som ikke er uvanlig på rørutstyr -- mens godt transistorutstyr gjerne ligger på 0,00x%. Signal/støy på rør ligger gjerne i området 60-90 dB, mens transistorutstyr sjelden ligger under 100. Dette er i høy grad forhold som påvirker muligheten til å skille små nyanser i kildemateriale/utstyr.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at hodetelefoner er en svært god hjelp ved testing, siden slike eliminerer romakustikken, og selv ganske rimelige hodetelefoner forvrenger mindre enn høyttalere. Men en rørbasert komponent i signalveien tilfører såpass mye "egenlyd" at jeg mener at disse fordelene utlignes.

Man kan selvfølgelig si at "de fleste komponentene i hifi kjeden har egenlyd i større eller mindre grad" -- men man kan også si at rørutstyr har det i større, og transistorutstyr har det i mindre grad. Da snakker jeg ikke om subjektive vurderinger, men om målbare forhold som forvrenging, frekvensavvik og egenstøy.

LIttle Dot oppgir f.eks. 0,1% THD; noe som ikke er uvanlig på rørutstyr -- mens godt transistorutstyr gjerne ligger på 0,00x%. Signal/støy på rør ligger gjerne i området 60-90 dB, mens transistorutstyr sjelden ligger under 100. Dette er i høy grad forhold som påvirker muligheten til å skille små nyanser i kildemateriale/utstyr.
    Er selfølgelig ikke uenig i dette du skiver her Fahnsen, men nå var det vel bruker erfaring av V6.0 i mitt oppsett jeg uttalte meg om, og selv i dette "low end" oppsettet er var en hørbar forskjell som jeg synes ble en forbedring når V6.0 ble introdusert som D/A. Synes derfor det var litt rart at ikke Zebby merket noen forskjeller.

Om en hodetelefonforsterker av transistor ville vært bedre kan godt hende, men synes det f.eks er litt rart at du mener at fordelene utlignes i mitt oppsett med bruk av rør, uten at jeg har opplyst om hva slags hodetelefoner jeg bruker.... :roll:

Et godt Dac-test oppsett for bør som du er inne på bestå av elektronikk og komponenter som ikke tilfører eller trekker fra noe av de egenskapene som ligger i Dacen, men dette er det vel vanskelig å få til i virkelighetens verden.

Man kan jo ikke si at V6.0 er bedre enn andre D/A convertere i alle tenkelige oppsett, og det handler vel mange ganger om å matche utstyr til man finner sin lydsignatur som man liker.

Ellers sier ikke %THD hele sannheten rundt hvordan lyd fra utstyr opfattes. Sammensettningen av forskjellige forvrengnings typer som oppstår med forskjellige teknologier og som slåes sammen under THD begrepet kan med bruk av ørene faktisk opfattes ganske forskjellig. Hvordan blir det da å f.ek ha et oppsett med lave THD tall, men man har samme type lite ørevennlig forvrengning i flere av komponentene som derfor også adderes og forsterker hverandre. Hva slags THD man sitter igjen med i et faktik oppsett der man tar med høytalere og lytterom, det blir vel i alle tilfeller ikke i 0,00x størrelsesorden. Signal støyforhold er selfølgelig også et godt poeng å ta hensyn til, men dette er også teoretiske egenskaper som vil få helt andre faktorer i et virkelig oppsett.

Rør har som oftest en type forvrengning som er mer ørevnnlig og som opfattes mer naturlig enn slik forvrengning som mange transistor typer har en tendens til å ha. På little dot er det mulig å velge forskjellige forhold for intern tilbakekobbling for å tune grad av forvrengning, og må inrømme at jeg foretrekker å kjøre med minst mulig tilbakekobbling som gir mest forvrengning....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør har som oftest en type forvrengning som er mer ørevnnlig og som opfattes mer naturlig enn slik forvrengning som mange transistor typer har en tendens til å ha.
    "Ørevennlig" forvrengning er likefullt forvrengning -- altså en endring av originalsigalet...

Moderne transistorutstyr av noenlunde kvalitet har i utgangspunktet forvrenging under grensen for hva som skulle være hørbart -- hørbar forvrenging oppstår bare når det kjøres over evne. Selv høykvalitets rørutstyr har hørbar forvrenging allerede ved normal ytelse -- i tillegg til hørbar egenstøy.

Dette er ikke noe du kan være enig eller uenig i -- det er tekniske fakta. Uansett om man liker "lydsignaturen" eller ikke, vil det påvirke lydbildet og "kamuflere" små forskjeller mellom andre komponenter.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ørevennlig" forvrengning er likefullt forvrengning -- altså en endring av originalsigalet...

Moderne transistorutstyr av noenlunde kvalitet har i utgangspunktet forvrenging under grensen for hva som skulle være hørbart -- hørbar forvrenging oppstår bare når det kjøres over evne. Selv høykvalitets rørutstyr har hørbar forvrenging allerede ved normal ytelse -- i tillegg til hørbar egenstøy.

Dette er ikke noe du kan være enig eller uenig i -- det er tekniske fakta. Uansett om man liker "lydsignaturen" eller ikke, vil det påvirke lydbildet og "kamuflere" små forskjeller mellom andre komponenter.
    Greit det Fahansen, men da håer jeg du kan komme med en ojektiv beskrivelse av V6.0 Dac, og eliminerer alle subjektive lyd egenskaper så du bare sitter igjen med fakta om egenlyden til V6.0 .

Hifi utstyr har egenskaper som består både av fakta som man kan måle seg frem til, men faktisk lytting og tester der man bruker høytalere og hodetelefoenr gjør vel ikke uten videre det.

Jeg har aldri påstått at det ikke er mulig at en rørpre kan miste noen av de gode egenskapene til V6.0.

Men jeg mener det blir helt feil å angi THD og signal støy forhold som beskriver hvor god elektronikken er til å formidle musikk.

Du skriver at forvrengning på transistor utstyr oppstår bare når det kjøres over evne. Det stemmer vel ikke helt, hva slags forskjeller i forvrengning, har man f.eks når en klasseAB forsterker begynner å kjøre mer klasse B,
    Hva kommer det av at eneklte produsenter fremdels lage rene klasseA transistor forsterkere, hvorfro er ikke alle transistor forsterkere KlasseD?

Hvorfor er det forskjell i hørbar ytelse på to forskjellige transistor konstruksjoner som har tilnærmet like % THD forvrengning?

Her er de tekniske dataene for Abrahamsen V6.0

24-Bit/192 kHz D/A Converter 2 x coaxial inputs
    24-Bit/192 kHz Upsampler 1 x tosling input
    1 Pair output XLR (balanced) 1 x USB input
    1 Pair output RCA (singel) 10.000uF reservoir
    90VA transformer Ring core -transformer
    Width 430mm Height mm
    Depth mm Weight kg
    Signal/noise: >100 dB
    THD: 0,002 %
    Frequency response: DC to 1MHz – 3dB

Hegel HD10 DAC

•DAC oppløsning: 24bit 192KHz multilevel sigma-delta med synkron oppsampling•0dBFS utgangsnivå: 2.3V RMS
    •Digitale tilkoblinger: 2 Coaxial, 1 Optisk og 1 USB digital inngang
    •Analoge tilkoblinger: Guldbelagte RCA / phono ubalanserte og guldbelagte XLR balanserte
    •Frekvensområde: 0Hz-50kHz
    •Faserespons: Linear Phase analog filter
    •Støygulv: minus 140dB
    •Forvrengning: Mindre enn 0.001%
    •Strømforsyning: Innebygget ringkjernetrafo og 30.000 Uf kondensatorbank
    •Dimensjoner: 6cm x 21cm x 26cm (HxBxD)
    •Vekt: 2,8 kg (net)

CAMBRIDGE DacMagic
    D/A Converters: Dual Wolfson WM8740 24bit DACs
    Digital filter: Texas Instruments TMS 320VC5501 DSP upsampling to 24bit 192kHz
    Analogue filter: 2-Pole Dual Differential Bessel Double Virtual Earth Balanced
    Frequency Response: 20Hz to 20kHz (±0.1dB) - steep filter disabled
    THD @ 1Khz 0dBFs: <0.001% 24bit
    THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%
    THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002%
    Signal to Noise Ratio: -112dBr
    Total correlated jitter: <130pS
    Crosstalk @ 1kHz: < -100dB
    Crosstalk @ 20kHz: < -90dB
    Output Impedance: <50ohms
    Output level (unbalanced): 2.1V rms
    Output level (balanced): 4.2V rms (2.1V per phase)
    Digital input word widths supported: 16-24bit (16 bit for USB)
    Digital input sampling frequencies supported: 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz (44.1kHz, 48kHz for USB)
    Audio output up-sampling: Fixed 24bit 192kHz
    Dimensions (H x W x D): 52 x 215 x 191mm
    (2.0 x 8.6 x 7.6”)
    Weight: 1.2kg/2.6lbs

Ut i fra disse tallene må jo V6.0 med Signal/noise: >100 dB
    THD: 0,002 % være en dårligere Dak enn CAMBRIDGE DacMagic med THD @ 1Khz 0dBFs: <0.001% 24bit, THD @ 1kHz -10dBFs: <0.001%, THD @ 20kHz 0dBFs: <0.002% Signal to Noise Ratio: -112dBr.......?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit det Fahansen, men da håer jeg du kan komme med en ojektiv beskrivelse av V6.0 Dac, og eliminerer alle subjektive lyd egenskaper så du bare sitter igjen med fakta om egenlyden til V6.0
    Bare så det er klart: Mine bidrag til denne tråden dreier seg om "testmetodikk" for å finne fram til den DACen man ønsker; ikke om hvilken DAC jeg foretrekker. Hovedanlegget mitt er aktive høyttalere med innebygd DAC og "nøytral" lyd, og jeg eier en DacMagic, en Matrix og noen kinesiske billiggreoer som jeg bruker i ulike sammenhenger. Jeg er ikke interessert i DACer som "farger" eller "varmer" lyden.

Uansett:

Dataene du oppgir, sier at ingen av de tre DACene har hørbar forvrengning eller egenstøy. Det burde altså ikke være der eventuelle forskjeller ligger.

I motsetning, altså, til forskjellen mellom transistor og rør.

Hvorfor er det forskjell i hørbar ytelse på to forskjellige transistor konstruksjoner som har tilnærmet like % THD forvrengning?
    Fordi det er andre faktorer enn ikke-hørbar forvrenging som avgjør "lydsignaturen". En forsterker vil høres helt annerledes ut med ulike høyttalere, mens det kan være umulig å skille to forsterkere med samme høyttaler, dersom høyttaleren ikke stiller krav forsterkeren ikke kan oppfylle.

Det er jo faktisk gjort blindtester der folk ikke greide å høre forskjell på en billig og en dyr transistorforsterker med samme klangbilde...

Som du kanskje har sett i andre tråder, mener jeg at det meste som har med "lydkvalitet" å gjøre foregår innenfor trekanten høyttalere/rom/menneskelig sansebearbeiding. Skal man lete etter de til sammenligning svært små forskjellene tidligere i signalkjeden, må man unngå de åpenbare feilkildene -- enten de sitter i ens eget hode eller i utstyr som man vet endrer lyden.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er klart: Mine bidrag til denne tråden dreier seg om "testmetodikk" for å finne fram til den DACen man ønsker; ikke om hvilken DAC jeg foretrekker. Hovedanlegget mitt er aktive høyttalere med innebygd DAC og "nøytral" lyd, og jeg eier en DacMagic, en Matrix og noen kinesiske billiggreoer som jeg bruker i ulike sammenhenger. Jeg er ikke interessert i DACer som "farger" eller "varmer" lyden.
    Når du angir nøytal lyd, hvordan har du målt, eventuellt hva slags test betodikk har du brugt for å vite at den lyden du har i oppsettet ditt er nøytal?

Min erfaring med lydfilosofien til Electrokompaniet og senere nå Abrahamsen produkter, er at de heller mot en litt varm lydfilosofi som er behagelig å høre på. Forsterkerene er gjerne satt opp med høy bias for at mer av lyden man hører ved vanlig belastning spiller i klasse A drift. Tror derfor ikke Abrahamsen V6.0 ville fungere like godt i dine ører som mine.

Uansett:

Dataene du oppgir, sier at ingen av de tre DACene har hørbar forvrengning eller egenstøy. Det burde altså ikke være der eventuelle forskjeller ligger.

I motsetning, altså, til forskjellen mellom transistor og rør.
    Nei, kanskje ikke, men hvilke faktorer er det da som spiller inn, hvis de forskjellige dacene ikke nevneverdig legger til eller trekker fra noe, eller tilfører egenstøy, men fremdeles høres forskjellig ut?

En dac skal gjenskape et analogt signal fra en digital data strøm, og med div filtre og prossesering gjenskape det analoge musikk signalet man forsterker opp og via andre spenning og støm forsterkere driver høytalerne med.
    Er faktisk ikke sikker på hva slags refferanse en dac måler THD ut i fra, er det sammenligning mellom musikk signalet før A/D konvertering, eller er det en refferanse dac, er det før og etter en intern analog krets eller noe. Vet du?

Som du kanskje har sett i andre tråder, mener jeg at det meste som har med "lydkvalitet" å gjøre foregår innenfor trekanten høyttalere/rom/menneskelig sansebearbeiding.
    Ja, og det betyr vel også at man ikke trenger å tenke på hva slags elektronikk (dac + pre + power amp) man benytter bare de har gode måledata?

forstår jeg deg rett at det etter din mening er mer skadelig å bruke "rørfarging" i signaleveien enn bare å bruke høytalerne + lytterom til å farge lyden når man skal teste små forskjeller i en dac?

Hvorfor er det det forskjell på det?

Hvordan vet man at ikke Dacens gode egenskaper forsvinner "innenfor trekanten" i det lyd og hørselssansings domenet også? Vi snakker fort om avvik flere 10talls prosent i det akkustiske domene med store prosentandeler indirekte reflektert lydenergi osv.

Jeg mener at det er summen av alle faktorer både i det elektriske, det akustiske og det hørsel/opplevelses domene som gjør seg gjeldende her, og at det blir feil å trekke frem bare feil og avvik i 0,1% vs 0,00x THD størrelsesorden i elektronikken for dette.

Skal man lete etter de til sammenligning svært små forskjellene tidligere i signalkjeden, må man unngå de åpenbare feilkildene -- enten de sitter i ens eget hode eller i utstyr som man vet endrer lyden.
    Ja det synes jeg også i utganspunktet høres fornuftig ut.
    Fordelen med å bruke en Rørpre ved testing, er at det går ann å bytte den ut og teste med annet utstyr, for å sjekke eventuelle skadevirkningene av rør i kjeden. Det går også ann å ta med en dac og besøke en annen hifi kamerat og teste for eventuelle forskjeller og egenskaper hos en dac.

Det er imiddlertid vanskeligere å bytte hodet????

Må inrømme at jeg ikke helt skjønnte "må man unngå de åpenbare feilkildene --enten de sitter i ens eget hode eller i utstyr som man vet endrer lyden.", men det betyr kanskje bare at du har rett?? :roll:

Det er kanskje det å benytte flere lyttere og mer vitenskapelig ABX og dobbelt blind testing du mener?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å gli langt vekk fra trådens tema, men OK:

Når du angir nøytal lyd, hvordan har du målt, eventuellt hva slags test betodikk har du brugt for å vite at den lyden du har i oppsettet ditt er nøytal?
    "Nøytral lyd": Lav forvrengning (betydelig lavere med aktive høyttalere, enn med passive) og jevn frekvenskurve.

Når det gjelder forvrengingen, må jeg stole på produsenten (som publiserer tester i diverse fora); når det gjelder frekvenskurven, kan man sjekke mye selv.

Tror derfor ikke Abrahamsen V6.0 ville fungere like godt i dine ører som mine.
    Nei, det jeg har hørt av Abrahamsen tiltalte meg ikke. (Da var riktignok forsterkerne satt opp med høyttalere som overdrev bassen.)

Ja, og det betyr vel også at man ikke trenger å tenke på hva slags elektronikk (dac + pre + power amp) man benytter bare de har gode måledata?
    Måledata oppgitt av produsenten sier sjelden noe om "lydsignaturen". Og det er vel den man primært velger utstyr utfra?

Det er etter din mening mer skadelig å også bruke "rørfarging" i signaleveien enn bare å bruke høytalerne + lytterom til å farge lyden når man skal teste små forskjeller i en dac?
    Nei. Jeg sier at dersom man bruker hodetelefoner for å eliminere den "kamuflering" av små nyanser man lett kan forestille seg at skjer med høyttalere i et rom, blir det meningsløst å innføre ny "kamuflering" i form av forvrenging og støy, ved å bruke en rørforsterker til hodetelefonene.

[qoute]Jeg mener at det er summen av alle faktorer både i det elektriske, det akustiske og det hørsel/opplevelses domene som gjør seg gjeldende her, og at det blir feil å trekke frem bare feil og avvik i 0,1% vs 0,00x THD størrelsesorden i elektronikken for dette.[/quote]
    Faktum gjenstår: At en rørforsterker tilfører en hørbar forvrengning, som en transistorforsterker ikke tilfører. Og rørforsterkere forvrenger ikke 0,1%, men ofte 1,0%. Den praktiske forskjellen er "ikke-hørbart" kontra "hørbart".

Må inrømme at jeg ikke helt skjønnte "må man unngå de åpenbare feilkildene --enten de sitter i ens eget hode eller i utstyr som man vet endrer lyden."
    Med det første mener jeg at man bør lære seg litt om hvordan mennesket oppfatter lyd psykologisk. Hørsel er ikke en rent fysisk mekanisme. Alt man "hører" skyldes ikke lydbølger; den fysiske sansningen tolkes alltid i forhold til de forventningene og fordommene vi har.

Med det andre mener jeg at man i en sammenlignende test bør forsøke å unngå utstyr som gjør det vanskeligere å identifisere det man er ute etter.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nøytral lyd": Lav forvrengning (betydelig lavere med aktive høyttalere, enn med passive) og jevn frekvenskurve.

Når det gjelder forvrengingen, må jeg stole på produsenten (som publiserer tester i diverse fora); når det gjelder frekvenskurven, kan man sjekke mye selv.
    Aktive høytalere kan f.eks ha servodrift og styre elementene mer korrekt, eller kan ha mer optimaliserte effekt trinn pr element osv, men det blir aldri en størrelsesorden iht 0,00x THD for fysiske høytalere i et normalt lytterom.

Lite forvrengning og jevn frekvenskurve er nok viktigere for noen enn andre (tenker på studio miksing osv), men det er etter min mening så mange parametere f.eks bare rundt plassering av hodet i sweetspot i lyttepossisjon, at teori og praksis bruk ofte kan variere ganske mye. Man kan nok som du angir sjekke frekvens kurver selv osv, og med plassering av høytalere, diffusorer og absorbenter osv tweake vekk noen av de største problem frekvensene man eventuellt måtte ha, men helt nøytralt og ned i 0,00x området for eventuell forvrengning er vel mer i tro på julenissen domene...

Måledata oppgitt av produsenten sier sjelden noe om "lydsignaturen". Og det er vel den man primært velger utstyr utfra?
    Nettop, og det er det utgangspunktet at jeg beskrev min test av V6.0, og noe man kan ha som utgangspunkt ved valg av rør vs transistor også.

Nei. Jeg sier at dersom man bruker hodetelefoner for å eliminere den "kamuflering" av små nyanser man lett kan forestille seg at skjer med høyttalere i et rom, blir det meningsløst å innføre ny "kamuflering" i form av forvrenging og støy, ved å bruke en rørforsterker til hodetelefonene.
    Det vil være vanskelig å eliminere noe med hodetelefoner også, mine beyerdynamics DT 990 600 ohm har en spillestil opp i frekvens som matcher godt med en rør-oppamp, og er opgitt med Nominal THD: < 0.2%, . Hvis man tester forskjellige produsenters hedsett, finner man vel ut at det er mye hørbare forskjeller også mellom disse.
    Hvorfor tror du at f.eks en produsent som STAX fremdeles har Rør i mange av de hodehøytalerdriver boksene sine?

Sitat Opprinnelig postet av eleanor
    Jeg mener at det er summen av alle faktorer både i det elektriske, det akustiske og det hørsel/opplevelses domene som gjør seg gjeldende her, og at det blir feil å trekke frem bare feil og avvik i 0,1% vs 0,00x THD størrelsesorden i elektronikken for dette.
    Det mener jeg fremdeles...
    Faktum gjenstår: At en rørforsterker tilfører en hørbar forvrengning, som en transistorforsterker ikke tilfører. Og rørforsterkere forvrenger ikke 0,1%, men ofte 1,0%. Den praktiske forskjellen er "ikke-hørbart" kontra "hørbart".
    Dette er også faktum for transistor forsterkere og resten av de komponentene man bruker for å omsette elektriske signaler til lydbølger i luft. Rør oppererer gjerne med større grad av forvrengning enn transistor, men til gjengjeld er ørene mer følsom for den typen forvrengning som transistor prinsippet har. Derfor er lavere forvrenging ofte viktigere for transistorprinsippet enn for rør.

Har ellers en misstanke etter å ha lest i flere av inleggene dine at du har en form for rør allergi. Det har heldigvis ikke jeg, og har mange gode musikk opplevelser med både rør og transistor.

Med det første mener jeg at man bør lære seg litt om hvordan mennesket oppfatter lyd psykologisk. Hørsel er ikke en rent fysisk mekanisme. Alt man "hører" skyldes ikke lydbølger; den fysiske sansningen tolkes alltid i forhold til de forventningene og fordommene vi har.
    Dette er jeg meget klar over, og har vært det i mange år. Derfor er har jeg også kommet til det faktum at dette vil være gjeldene både i Rør vs Transistor leirene, samt div kabel debattere osv. Ingen er immune mot disse effektene, man hører med hjernen og det handler om følelser...

Med det andre mener jeg at man i en sammenlignende test bør forsøke å unngå utstyr som gjør det vanskeligere å identifisere det man er ute etter.
    Det er jeg selfølgelig helt enig med deg i Fahnsen, men det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet også, og skal man teste nytt utstyr som en DAC, bør man bruke det utstyret den skal brukes sammen med for å få noen klar indikasjon om det blir en oppgradering eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir aldri en størrelsesorden iht 0,00x THD for fysiske høytalere i et normalt lytterom.
    Nå blander du kortene her.

Jeg skrev at aktive høyttalere er en mulighet til å oppnå mer nøytra lyd; ikke at det finnes høyttalere med 0,00x forvrenging...

Det virker heller ikke som om du ser poenget med hodetelefoner som en måte å minske de mange og store "feilkildene" høyttalere i et rom utgjør når man skal sammenligne små nyanser.

Selvfølgelig er det forskjeller mellom hodetelefoner -- men likt for alle er det at de eliminerer akustikk, bakgrunnsstøy og den relativt store forvrengningen høyttalere representerer.

Poenget -- og hele poenget -- er at det er lettere å høre små nyanser, dess flere forstyrrende elementer som elimineres. Da blir det helt feil å tilføre slike.

Har ellers en misstanke etter å ha lest i flere av inleggene dine at du har en form for rør allergi
    Ja, jeg synes det høres kunstig ut...

Rør oppererer gjerne med større grad av forvrengning enn transistor, men til gjengjeld er ørene mer følsom for den typen forvrengning som transistor prinsippet har. Derfor er lavere forvrenging ofte viktigere for transistorprinsippet enn for rør.
    Du bagatelliserer. Forvrengningen er hørbar med rørutstyr, mens den ikke er det med OK transistorutstyr.

Hvorfor tror du at f.eks en produsent som STAX fremdeles har Rør i mange av de hodehøytalerdriver boksene sine?
    Fordi mange av kundene liker det.

skal man teste nytt utstyr som en DAC, bør man bruke det utstyret den skal brukes sammen med for å få noen klar indikasjon om det blir en oppgradering eller ikke.
    Ja og nei. Det virker på meg som om du og andre ikke ser forskjellen mellom å sammenligne utstyr, og å matche utstyr i et anlegg. Etter overskriften å dømme, skulle tråden her handle om Abrahamsens DAC; ikke om den komponenten som preger anlegget mest.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Avsporing????

Går det ann og holde seg til tema for tråden?
    :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Går det ann og holde seg til tema for tråden?
    :wink:
    Det er vel egentlig det jeg har forsøkt.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser endel om oppgradering og "feil" på kort som må byttes ut, hvis jeg forstår det riktig. Hvis jeg skulle bestille en dac fra elkjop eller dynabel idag, kan jeg ta høyde for at alt er tipp topp eller kan jeg forvente at den må sendes inn eller noe får å oppdatert "feilen".

Hva slags digitalkabel anbefales å bruke mellom duet og dacen? coax eller optisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hva slags digitalkabel anbefales å bruke mellom duet og dacen? coax eller optisk?
    Med mindre DACen er en av dem som har dårligere specs på TOSlink-inngangen (og de blir stadig sjeldnere), spiller det ingen rolle.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at abrahamsen dacen har gode specs? og hva med dueten? Spør fordi flere har sagt at xlr utgangen på abrahamsen er betydelig bedre enn de ubalanserte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet V6 opp mot to kilder, begge via toslink.

Men kun den ene optiske inngangen gir lyd, den andre gir ikke lyd uansett hvilken kilde jeg velger i displayet?

Noen som vet hvordan jeg switcher mellom de to optiske inngangene på V6?

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •