Førstegangskjøper, trenger råd og tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøper, trenger råd og tips.

Heisann!

Har lest mye i forumet de siste ukene, nå er det på tide å spørre de mer erfarne om hjelp. Jeg skal gå til innkjøp av en del nytt, og vil selvfølgelig slippe å kjøpe den berømte katta i sekken. Jeg skal ha prosjektor, lerret, forsterker, dvd-spiller og høyttalere. Totalt budsjett skal i alle fall ikke overstige 50.000. Utstyret vil i all hovedsak bli brukt til DVD, XBOX, samt en og annen fotballkamp fra TV. Jeg vil selvfølgelig ha godt bilde og god lyd. Liker litt trøkk i lyden med god bass.

Jeg var innom en lokal Hi-Fi Center butikk og orienterte meg litt i markedet. Ble varmt anbefalt en Marrantz SR7400S til like under 10.000. Deretter ett sett høyttalere fra System Audio, 2xSA1550 (front), 1xSA510AV (center), 2xSA505 (sorround) og 1xSE200 som subwoofer. Totalt for høyttalere 21.780,- Han koblet opp anlegget og det hørtes meget bra ut i mine (noe utrente) ører.

Prosjektor har vi ikke diskutert så mye enda, han nevnte den nye Infocus 4805 (14.995,-) som kommer snart? Selv har jeg sett gode omtaler av Optomas H30 som ligger rundt samme prisen. Lerret har ikke vært diskutert. Det må i alle fall være av den sorten man kan trekke ned. I tillegg ser jeg for meg en DVD-opptaker, men har ikke satt meg så alt for mye inn i det enda. Leste en test i Engelske What Hi-Fi der en Panasonic (husker ikke type / modell) kom best ut av de som er på markedet i dag.

Så hva tror dere med litt mer erfaring enn meg selv? Hvor bør pengene brukes? Hva med oppsettet så langt (Marrantz / System Audio / H30)?

Håper på tilbakemelding

Messel

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marrantz SR7400S Prates det mye varmt om og den gir en fin lyd. Var selv Marantz tilhenger i 7 år. Liker godt kvaliteten lydmessig på marantz, Men det siste jeg kjøpte meg nå var Denon AVR3805. Blir annen lyd men jeg synes den trøkker litt mer.
    Høytalerne kjenner jeg ikke til.
    Optoma H30 står det mye om her på forumet, Søk på H30 og du får nok å lese om.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lydsiden er det jo masse fint å finne på bruktmarkedet, da kan du få mye mer for pengene... Hadde vurdert det.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om de har Audiovector M3 super på lager eller demobrukt igjen, det kommer en ny modell som heter Mi3 super og derfor selges M3 super for ca. halv pris. Så hør med hificenter om de har noen demobrukte M3 til salgs.

Marantz spiller bra den!

Selv om jeg hørte den på høyttalere til ca. 3 000 ble jeg overrasket over lydkvaliteten.

Ellers ville jeg sjekket ut NAD T763 sammen med Dali Evidence serie.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene folkens. Jeg har i alle fall bestemt med for Marantzen. Kan ikke finne noe å utsette på den. I tillegg føler jeg meg ganske trygg på Optomas H30. Som sagt vil jeg ha lyd med godt trykk i, men er ganske usikker på hva jeg skal gå for. Høyttalerne fra System Audio jeg fikk demonstrert i butikken hørtes fine ut, men jeg er som sagt noe uerfaren på dette feltet. Jeg vil ha god bass!

Jeg har et rom jeg vil bruke til film / spill. Rommet måler 420 cm (pluss 60 cm skap på hele den ene kortveggen) x 330. Altså ikke det største rommet man kan tenke seg.

Jeg har forresten to gamle CV DC-15 stående i kjelleren. Disse lager jo enormt med lyd. Kan jeg få brukt disse til noe fornuftig uten å ødelegge god lyd?

Kommer også til å lage meg et lerret selv. Har lest mye om det her på forumet, så det skal vel gå greit. Lurer bare litt på størrelsen. Avstand fra linse til lerret blir 420 - 430 cm. Prosjektoren vil jeg gjerne sette inne i skapet på ene kortveggen. Der planlegger jeg forresten å ha alt det andre utstyret også. Slipper unna en god del kabelrot på denne måten. Noen motforestillinger?

Ellers tenker jeg mye, men lite blir gjort foreløpig. Er utålmodig etter å komme i gang, men mye annet skal også gjøres (har nettopp flyttet og pusser opp en del)

Tilbakemeldinger mottas med takk...

Messel

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert å legge på 3000 kr og kjøpt SA1750 istedenfor 1550 som fronthøyttalere. Disse har bedre avstivet kabinett og en del bedre elementer. Betyr kanskje ikke så mye ved filmlyd, men hvis musikklytting står på programmet innimellom kan det være verdt det.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drømmesøker
    Jeg ville vurdert å legge på 3000 kr og kjøpt SA1750 istedenfor 1550 som fronthøyttalere. Disse har bedre avstivet kabinett og en del bedre elementer. Betyr kanskje ikke så mye ved filmlyd, men hvis musikklytting står på programmet innimellom kan det være verdt det.
    Kjenner jeg meg selv rett, blir det lite musikklytting. Det blir nok i alle hovedsak film og spill. Takk for tipset uansett...

Messel

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Jeg har forresten to gamle CV DC-15 stående i kjelleren. Disse lager jo enormt med lyd. Kan jeg få brukt disse til noe fornuftig uten å ødelegge god lyd?
    Jeg plukka forresten frem DC-15 i går. Fyrte dem opp i god gammel stil med bånn pinne så hele nabolaget fikk gjennomgå. Konklusjonen var vel at dette ikke er noe for mitt "nye prosjekt".

En annen ting: hvis jeg vil prøve meg på å bygge en sub engang, kan jeg bruke elementene som sitter i disse? Eller?

Messel

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte om en som gjorde det med at100 elementer.
    Han kappet av toppene.
    Han sa at det spilte så sinnsykt!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ofte ganske fet og kraftig bass med CV-elementer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •