Lossless lagring av musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lossless lagring av musikk

Når dere lagrer deres cd-plater i lossless på harddisk, hvilken "spiller" bruker dere? Bruker dere en tilfeldig leser/brenner til 300kr, en high-end cd-spiller eller
    et high-end cd-drivverk? Skulle tro at når man skal lagre en cd for "evigheten", burde man bruke et drvverk av høyeste kvalitet for å minimere lesefeil. Man ville da måtte "rippe" cd'ene i hastighet 1:1, mao skikkelig "lavfartsgravering"
    Ideelt burde man rippe platene ved første gangs spilling, for yterligere å minske antall lesefeil. Nye plater har mindre feil enn brukte, uansett hvor forsiktig man er.
    Regner med at mange av dere vil si at det er unødvendig, men hva er i så fall poenget med dyre drivverk/spillere?
    Jeg har lyst til å lagre hele platesamlingen min i full-format (650mb pr. cd?),
    harddisk er jo ikke så dyrt lenger, og jeg har heller ikke den største platesamlingen. Hensikten er jo å ha alt tilgjengelig fra sweetspot.
    Trenger også innspill på valg av kompnenter til denne pc'n, som blir en ren musikkavspiller, som ikke nødvendigvis skal stå i et nettverk.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en vanlig CD-ROM-spiller, sikkert billigere enn 300 kroner. "Alle" CD-ROM-spillere leser bit-perfect - etter hva jeg har forstått.

Har lagret hele CD-samlingen som FLAC-filer. Bruker Exact Audio Copy (EAC) programvare, som er gratis. Ingen lesefeil :-)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ripper alle plater med den innebygde cd spilleren i den bærbare maskinen min. Da jeg bruker EAC i secure mode så vil denne fange opp evt lesefeil og lese på nytt i disse tilfellene.

Avspiller: Squeezebox + Benchmark DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at du ikke har lesefeil? Selv om du ikke hører noe feil, kan det jo være feil? Alle spillere har jo feilkorreksjon, som gjør sitt beste for å "reparere" lesefeil, men når en cd er tilstrekkelig slitt/ripet/skitten vil til slutt korreksjonen ikke klare å reparere raskt nok, og vi får hørbare feil. Derfor bør det være bra å ha minst mulig lesefeil, slik at korreksjonssystemet jobber minst mulig? Man vil jo gjerne at den kopien av cd'n man lagrer på hd skal være best mulig.
    Jeg sier ikke at min versjon her er riktig, og er åpen for fakta, men det er slik jeg har oppfattet at en cd-spiller fungerer.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved avspilling er det en god tanke at drivverket skal gjøre en best mulig jobb, for å unngå korrigeringer "on the fly".

EAC derimot leser i utgangspunktet alle sectorer to ganger, og hvis det oppstår lesefeil vil den lese av opptil 82 ganger. Hvis den ikke klarer å lese samme informasjon i minst halvparten av gangene, vil den gi en melding om feilen og hvor den ligger, etter at rippingen er fullført.

Programmet vil følge litt forskjellige rutiner ettersom avspilleren har cache og/eller har støtte for accurate stream og error support.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 0 er en 0, en 1 er en 1, og som tidligere postere sier, EAC (som er det foretrukne programmet til windows) har nok funksjoner og sjekker til at det som blir liggende på disken er det samme som er på skiva. Det er ved komprimering/enkoding det er størst sjanse for feil, ikke ved selve rippingen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt å få panikk å bli paranoid når det kommer til audio, men med data er det lett, enten virker det, eller også virker det ikke.
    Jeg har rippet hele min samling med ITunes og har ingen filer jeg ikke kan åbne, og har aldrig hørt noen "hakk i plata". Jeg har vel 250 cd´er i Lossless, ca. 85 GB, pluss litt flac og wav, men mine rips er "ikke for evigheten" skal jeg sige deg. Langt størsteparten av cd´ene, eller filene, spiller jeg aldrig. Enten fordi de har dårlig lyd eller det er dårlig musikk. Men, som alltid, kjekt å ha vet du....
    Så slapp av, rip i vei, og undersøk f.eks. musikken fra Linn til nedlasting, det er go´lyd det....
    Vitsen med ett drivverk osv. var ideen om at det skulle blive bedre, og fri meg, noen hører fortsatt forskjell på drivverk, men det har nok å gjøre med jitter el. lign. tror jeg.
    Rip alle dine cd´er til harddisken, kjøb en Transporter og du har en high end spiller der banker det meste på denne siden av en fet lotto gevinst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ved avspilling er det en god tanke at drivverket skal gjøre en best mulig jobb, for å unngå korrigeringer "on the fly".

EAC derimot leser i utgangspunktet alle sectorer to ganger, og hvis det oppstår lesefeil vil den lese av opptil 82 ganger. Hvis den ikke klarer å lese samme informasjon i minst halvparten av gangene, vil den gi en melding om feilen og hvor den ligger, etter at rippingen er fullført.

Programmet vil følge litt forskjellige rutiner ettersom avspilleren har cache og/eller har støtte for accurate stream og error support.
    Ok, dette er jo genialt! På denne måten danker man jo ut enhver high-end spiller/drivverk. Det handler bare om å ha en god nok dac. Selv hadde jeg nesten bestemt meg for Cambridges DAC-magic, men oppdaget plutselig Abrahamsens V6.0.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er helt normalt å få panikk å bli paranoid når det kommer til audio, men med data er det lett, enten virker det, eller også virker det ikke.
    Jeg har rippet hele min samling med ITunes og har ingen filer jeg ikke kan åbne, og har aldrig hørt noen "hakk i plata". Jeg har vel 250 cd´er i Lossless, ca. 85 GB, pluss litt flac og wav, men mine rips er "ikke for evigheten" skal jeg sige deg. Langt størsteparten av cd´ene, eller filene, spiller jeg aldrig. Enten fordi de har dårlig lyd eller det er dårlig musikk. Men, som alltid, kjekt å ha vet du....
    Så slapp av, rip i vei, og undersøk f.eks. musikken fra Linn til nedlasting, det er go´lyd det....
    Vitsen med ett drivverk osv. var ideen om at det skulle blive bedre, og fri meg, noen hører fortsatt forskjell på drivverk, men det har nok å gjøre med jitter el. lign. tror jeg.
    Rip alle dine cd´er til harddisken, kjøb en Transporter og du har en high end spiller der banker det meste på denne siden av en fet lotto gevinst.
    Takk for beroligende innspill. Transporter er jo rå, men dyr. Jeg ser for meg at man slipper billigere unna med en ekstern dac, f.eks dac-magic fra Cambridge.
    Da mangler jeg bare noe til å betjene harddisken med, og der ønsker jeg forslag. Ser helst at jeg slipper å bruke pc, aller helst skulle det fungert som en i-Pod.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home
    Eller, om du bruker ITunes kan du bruke en IPhone el. lign som fjernkontroll.
    Det handler ikke bare om å ha god nok dac egentlig. Jeg ville muligens få bedre lyd med en Transporter enn med min Squeezebox, og da hadde jeg også fått 24/96 muligheten, men, jeg tenkte litt som du. Har dog angret litt at jeg ikke gik for Transporter først.
    Jeg er ikke så mye inne i fjernkontroll til pc, men, skal du bruke en pc til audio, da anbefaler jeg du tar den fult ut og installerer Juice HIFI sin romkorreksjon også, da får du noe du virkelig kommer til å sette pris på.
    Romkorreksjon kan også fåes som en plugin til Squeezeboksen, men det er en mere simpel versjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en DacMagic og en Duet. Meget fornøyd med dette! Anbefales. Hele pakken kommer da på rett i overkant av 5000 kr.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på en CD-spiller og en "CD-ROM-leser" til pc er at CD-spilleren i praksis har bare en mulighet til å lese plata. Feil må forløpende korrigeres for ikke å få opphold i datastrømmen: Hakk i plata.
    Leses data inn på pc kan samme sektor i teorien leses så mange ganger man bare gidder for å være sikker på at dataene er korrekte. EAC kan stilles inn til å være dritsær under ripping og dobbeltsjekker/trippersjekker ved minste tegn til uregelmessigheter. En litt sliten CD kan dermed ta 1,5timer å rippe mot en klin ny som tar fem minutter. I tillegg sjekker den rippen mot andres ripper på nett; AccuratRip. Stemmer checksummen du selv får mot andres, så kan man anta at rippen er bitperfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man rippe SACD?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å legge inn musikken ukomprimert og bruke sammen med Sonos / Linn eller tilsvarende?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Forskjellen på en CD-spiller og en "CD-ROM-leser" til pc er at CD-spilleren i praksis har bare en mulighet til å lese plata. Feil må forløpende korrigeres for ikke å få opphold i datastrømmen: Hakk i plata.
    Leses data inn på pc kan samme sektor i teorien leses så mange ganger man bare gidder for å være sikker på at dataene er korrekte. EAC kan stilles inn til å være dritsær under ripping og dobbeltsjekker/trippersjekker ved minste tegn til uregelmessigheter. En litt sliten CD kan dermed ta 1,5timer å rippe mot en klin ny som tar fem minutter. I tillegg sjekker den rippen mot andres ripper på nett; AccuratRip. Stemmer checksummen du selv får mot andres, så kan man anta at rippen er bitperfekt.
    Som det står i post 5, leser EAC opptil 82 ganger, først 2 ganger som standard, og hvis det da er feil leser den 16 ganger og sjekker at minst 8 av dem er like, hvis ikke gjør den dette opptil 5 ganger til (5 x 16 + 2 = 82), samtidig reduseres lesehastigheten for hver lesing.
    Resultatet er at dette faktisk kan ta 15 timer ved en veldig ripete cd!
    Noen har erfart over 20 timer også faktisk uten at jeg skal påstå at det medfører riktighet.

Uansett tror jeg trådstarter har fått svar på det han lurte på nå. Ripping til Wav eller Flac vha EAC og siden avspilling digitalt til en god DAC og man har lydkvalitet som overgår mange (de fleste IMO) dedikerte cd spillere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos spiser ganske mye. Har ikke testet WAV, men FLAC som er et helt lossless format tar den fint.

Det er jo ingen grunn til å ha musikken lagret som WAV. Det formatet støtter heller ikke TAG, noe du definitivt trenger på slike systemer....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Companiet
    Kan man rippe SACD?
    Vanlige CD (cda) sporet på en hybrid plate---ja men kvalitet blir som en vanlig CD (cda)

Høyoppløslige SACD stereo eller hybrid multichannel sporet ......nei
    Ikke på et vanlig forbruker nivå .
    (som vanlig forbruker har du ikke andre valg en å ta imot high def multichannel analog lyden /eller stereo lyden analogt for så viderebehandle den å her ligger mange faktorer som kan gjøre at lydresultatet blir langt fra high def men heller riktig dårlig)
    Når du så har fått det ut er det ingen normale forbruker måter å få multichannel lyden inn igjen på plate uten å bruke lossy codec og også downsampling på noen å da er mye av vitsen borte.
    ( har man pc encoder til HD lyd codec (lossless) /LPCM , Blu-Ray brenner og software kan man lage BD audio disc

Hvorfor ikke SACD kopiering er bla pga av DSD
    http://www.sony.net/Products/SC-HP/c...df/tw_saud.pdf

Data er kryptert og nøkkelen er lagret i et område av platen som ikke en CD spiller/leser kan lese av alt unntatt en SACD enhet.
    Du kan får kjøpt forholdvis dyr hardware modifikasjon som tar ut signalet rett før DAC (PCM lyden)

Da er det lettere å kopiere DVDA med brenner som takler formatet
    (strukturen på en DVDA med alle filer i AUDIO_TS er ikke lik en DVD Video som har alle sine i VIDEO_TS men man får software som gjør jobben

(filtyper på en DVDA er feks AOB , AUDIO:PP , AUDIO_TS osv)---dvd video har ifo , bup , vob

Lossless High Def 2 kanals stereo lyd fra MVI disc , MLP lydspor på enkelte DVD plater osv kan brennes til DVD men ikke CD.
    (med High Def mener jeg stereo lyd som feks 24 bit 96 kHz osv)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lossless High Def 2 kanals stereo lyd fra MVI disc , MLP lydspor på enkelte DVD plater osv kan brennes til DVD men ikke CD.
    (med High Def mener jeg stereo lyd som feks 24 bit 96 kHz osv)
    Kan man rippe DVD Audio plater til f.eks flac format å spille av filene/musikken med Transporter ??

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal kunne Rippe DVDA
    (sjekk nettet for , DVD-A Ripper: ment å dekryptere CPPM beskyttet AOB og VOB filer på DVD-Audio .... PPCM Ripper (PPCMRipper.exe) : ment å fange Packet PCM stream (stereo eller multikanal) til. WAV filer.
    DVD-A Explorer: ment å se på eller kopiere DVD-Audio spor (PCM og pakket PCM).
    RareWares

Dine filer vil bli WAV når du lagrer dem
    gjøre dem om til FLAC er jo enkelt og FLAC støtter også feks 24 bit 96 kHz eller skal multichannel tas ut så kan man encode WAV filene og så lagre det hele som DTS FLAC
    Litt usikker her på fremgangsmåten men om du lagrer som fil på pc kan du encode eller lagre DTS med feks 24 bit 96 khz men brenner du på DVD så blir det trolig downsamplet til 48 kHz.
    Det at flerkanals lyd må lagres i et codec gjør at man beholder surround men mister den tapsfrie lyden .
    (Er det surround man skal prøve å ta vare på vil et codec med tap bli bedre resultat en ingen surround)

2.0 lyd (stereo high def) får du lagret og avspillt med FLAC (som feks 24 bit 48 kHz)

Transporter er jeg ikke kjent med men logisk skulle ingen ting begrense feks trådløs overføring av FLAC med høyere bitrate en CD (altså over 16 bit 44,1 kHz)

Mulig jeg svarte tungvint eller vanskelig men ja DVDA lyden kan kopieres ,,ja den kan lagres som 20 stereo i FLAC eller pakket inn i et lossy codec som FLAC.
    Avspilling på Logitech er jeg ikke sikker på.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB3 og Duet støtter 24/44.1kHz, Transporter støtter 24/96kHz. SB3 (og Duet tror jeg) kan spille 24/96kHz men kaster annenhver sample bort, lyder fint dog. Laster du ned noe 96kHz kan du dog konvertere det til 44.1 med dbpoweramp f.eks., du hører ikke forskjell.
    Begge har DTS/surround bypass.
    Surround MP3 supported? - Squeezebox : Community : Forums
    Playing AC3/DTS tracks sourced from DVD - Squeezebox : Community : Forums
    Sound card w Toslink for playing DTS FLAC files - Squeezebox : Community : Forums
    Så du kan rippe dine DTS lydspor i wav eller flac og spille de...så hygen har helt rett ja.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •