Lossless lagring av musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    En 0 er en 0, en 1 er en 1, og som tidligere postere sier, EAC (som er det foretrukne programmet til windows) har nok funksjoner og sjekker til at det som blir liggende på disken er det samme som er på skiva. Det er ved komprimering/enkoding det er størst sjanse for feil, ikke ved selve rippingen.
    Dette er i teorien riktig, men i praksis stemmer ikke dette helt. Problemene oppstår når avlesningshastigheten av de binære tallverdiene ikke er konstant. Akkurat som når man spiller et instrument har hastigheten og takten for avspillingen betydning for hvordan resultatet blir. Dette er et begrep som ofte refferers til som "jitter" når man snakker om digital dataavlesning, en utfyllende artikkel om dette kan dere lese hos wikipedia.

Dette er et problem som er størst under avspilling, og meste parten av problemene knyttet til dette vil kunne rettes ved hjelp av god programvare. EAC har kommet godt ut i flere tester, og kan anbefales. Loss less er loss, så i praksis burde det ikke være noe i veien for å bruke iTunes. Til syvende og sist vil utfordringen ligge i valg av avspillingsutstyr.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ashleik
    Dette er i teorien riktig, men i praksis stemmer ikke dette helt. Problemene oppstår når avlesningshastigheten av de binære tallverdiene ikke er konstant. Akkurat som når man spiller et instrument har hastigheten og takten for avspillingen betydning for hvordan resultatet blir. Dette er et begrep som ofte refferers til som "jitter" når man snakker om digital dataavlesning, en utfyllende artikkel om dette kan dere lese hos wikipedia.

Dette er et problem som er størst under avspilling, og meste parten av problemene knyttet til dette vil kunne rettes ved hjelp av god programvare. EAC har kommet godt ut i flere tester, og kan anbefales. Loss less er loss, så i praksis burde det ikke være noe i veien for å bruke iTunes. Til syvende og sist vil utfordringen ligge i valg av avspillingsutstyr.
    Skyt meg hvis jeg tar feil, men jitter blir vel først aktuelt ved konvertering til analogt signal? endringer i avspillingshastighet påvirker ikke hva som lagres på harddisken din når du ripper digital informasjon fra en cd. Innholdet av den digitale lydfilen er helt identisk uvahengig av overføringshastighet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne:

welcome to www.jitter.de

og velg "What is Jitter?" på venstre siden.

Jitter relatert til CD

Jitter - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare henge på det Hybris sier. Ved ripping fra CD til harddisk så har ikke jitter noe mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg åpner et dokument i office så leses enten dokumentet rett, eller det leses ikke rett. Fysisk støy og timing-forskjeller på den fysiske disken gir enten utslag i lesefeil eller ingen feil. På tross av alle de råtne kobbertrådene som teksten du nå leser har gått igjennom, så tviler jeg på at nettverksjitter fører til at dette ordet blir forskyvd litt til høyre?

Når en CD er rippet og sjekksummen er sammenlignet med andres sjekksummer så må man for alle formål anta at samtlige bits er lest, og at de ligger med rett verdi og i rett rekkefølgen. Informasjonen om evt jitter forsvinner på veien fra CD-ROM til harddisk.

Jeg har ellers kjørt noen praktiske tester og konkludert med at jeg kan brenne og lese CD-er med CD-rom-en min og en tidligere ekstern DVD-spiller, samt overføre det over spdif med bit-eksakt resultat.

Til trådstarter:
    Mye av det du spør om ser ut til å være dekket i tråden min http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html har du tittet på den?

-k

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loss less er loss, så i praksis burde det ikke være noe i veien for å bruke iTunes.
    Nei nei nei, riktige entusiaster bruker IKKE ITunes, de bruker EAC. Nevner man at man bruker ITunes blir man både mobbet og moppet. Ikke noe stas...
    Jeg bruker ITunes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Loss less er loss, så i praksis burde det ikke være noe i veien for å bruke iTunes.
    Nei nei nei, riktige entusiaster bruker IKKE ITunes, de bruker EAC. Nevner man at man bruker ITunes blir man både mobbet og moppet. Ikke noe stas...
    Jeg bruker ITunes.
    Det er mulig at begge to vet dette, men det virker som et nyttig sted å påpeke at et lossless lagringsformat hverken betyr at rippingen er tapsfri eller at avspillingen er tapsfri. Lossless betyr bare at man i prinsippet kan putte inn en wav-fil, lage en ny fil som er ca 50% så stor, og ut fra den fila hente en ny wav-fil som er nøyaktig lik utgangspunktet. Flac og co har ingen påvirkningskraft på hvordan du henter wav-fil#1, eller hva som skjer med wav-fil#2 etter at flac-dekoderen har generert den.

Det kan være forskjeller mellom forskjellige rippeprogram, spesielt for "vanskelige" CD-er kombinert med "vanskelige" drivverk.

Enkelte avspillingsprogram kan ha intern gain-struktur eller lignende som gjør at strømmen av samples ut over spdif er litt forskjellig fra strømmen av samples på CD.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken software og lagringsformat anses som mest brukervennlig og audiofil?
    Selv synes jeg iTunes er veldig fin å bruke, og muligheten til å benytte en iPod som fjernkontroll er besnærende. Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •