stereoforsterker + subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

stereoforsterker + subwoofer

Prøvde dette engang, men fikk store problemer med å integrere med høytalerne. Crossover på sub skal stilles på det som er -6 db respons på høytalerne. På mine er dette ca 40Hz. Problemet var at det ikke kom noe lyd fra subben når crossover var stilt til 40Hz selv om volumet var satt på maks. Jeg måtte stille crossover høyere, og jeg fikk en veldig boost i bassen som jeg ikke likte. Subben ble koblet med pre out fra forsterkeren.

På en receiver er det jo vanlig å sette +15 db på sub out. Hvis jeg deler på 40Hz med en receiver og får akkurat det resultatet jeg vil ha. Noen som har lignende erfaringer? Jeg lurer fordi jeg egentlig vil bruke stereoforsterker, men vil gjerne ha med en sub i oppsettet. Hvordan få til dette på en bra måte?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje suben ikke spiller noe under 40hz... hehe

Du kan bruke høynivå om det er det på suben...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, stiller du subben til 40 hz vil du jo bare få lyd om kilden du spiller inneholder info under den frekvens.
    Desuten, du kan dårligt gå ut fra høyttalernes data, du må vite hvor dybt de spiller i rommet ditt og leke deg til justering.
    Men egentlig, okay, skjønner ikke helt hvorfor du ikke får lyd, så her er et tips. Når du kobler subwoofer til stereo, da bruk høyttaler inngangene på subben, tilslutt et ekstra sett høyttaler ledninger fra hver høyttaler til subbens høyttaler terminaler. Nå får subben helt samme signal som dine høyttalere, og du får bedre integrasjon.
    Plasering av subben er litt kritisk også, sett den i lytteposisjonen og da krabber du rundt på gulvet for å finde mest bass, spill f.eks. en 50 hz tone om du har. Der hvor du har mest bass setter du subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart man bare får lyd under 40Hz hvis kilden spiller under det Som jeg skrev, så hører jeg ingenting fra subben ved å sette 40Hz til stereoforsterker, men jeg hører subben ved 40Hz deling på en receiver. På samme låtmatriale selvsagt. Jeg har testet med høytalerterminalkobling også, uten særlig merkbart forskjell. På receiveren står linje ut på sub til +15 dB. Lurte da på om det er dette som utgjør forskjellen. Kan volumet bli høyere ved kobling til høytalerinngangene forresten? Pre-out sender vel nøyaktig samme signal som det høytalerne får?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid en stor hjelp om vi får vite hvilket utstyr det er du har problemer med!
    Hvilken forsterker er det? Hvilken sub er det?
    Ved forsterker kobling med Line Inn, og sub out fra forsterker, bruker du Y-Led til begge innganger på subben? Hvis du har 2 da....
    Får du ikke lyd ved høyttaler tilkoblingen, selvom du dreier frekvens opp til kanskje 80 hz er der jo noe annet galt et sted.
    Bruker du Pre Out får du signalet fra forforsterkeren, ved høyttaler tilkobling får du signalet fra forforsterker og effektforsterker, altså ikke 100 % samme signal.
    Bruker du cd når du tester?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Har koblet i henhold til anbefaling i bruksanvisning på subben. Det dreier seg om en liten b&w 608 og en 70 watts rotel integrert forsterker. Det kommer mer lyd når jeg dreier crossover høyere, men det er jo også mer som skjer i låtmatrialet oppover også, så det er jo helt naturlig. Bruker CD som kilde. Mistenker at +15db på sub kanalen på receiver utgjør stor forskjell, men skal teste nøyere med høytalerterminalkobling. Subben spiller langt under 40Hz. Selv om den er liten.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +15 db er myyye altså. Jeg tror det du opplever er en equalizer liknende sak. Du booster signalet med 15 db, setter subben til 40 hz, og får da den lyd du liker. Men, bruker du høyttaler tilkoblingene skal du få helt samme lyd, bare du justerer gain opp på subben.
    Har du prøvd fase kontrollen på subben når du har brukt høyttaler koblingene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •