Hjelp til en nybegynner ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til en nybegynner ;)

Heisann. Dette er det første innlegget mitt på dette forumet. Jeg er temmelig blank når det gjelder hifi og sånt, men har fryktelig lyst på å investere litt i et brukbart anlegg, ettersom jeg i det siste har blitt mer og mer opptatt, for ikke si besatt, av musikk. He, he.

Det gamle steroanlegget mitt holder ikke mål lenger, så jeg skal skaffe noe nytt. Jeg setter pris på god lyd, men vil ikke blakke meg helt. Litt i overkant av titusen kroner synes jeg virker passende, og jeg kommer antakeligvis til å gå for noe brukt for å få mest for pengene.

Jeg vurderer å kjøpe et hjemmekinoanlegg - mest fordi det hadde vært fryktelig artig å høre på Pink Floyd (og andre band og artister) i flere enn to kanaler, ikke fordi jeg vil bruke det til å se så på filmer. Burde jeg kjøpe en SACD-spiller eller holder det med en DVD-spiller som takler DTS? Nå er det jo, så vidt jeg vet, ikke SÅ mange album tilgjengelig verken på SACD eller med DTS-lyd, men det er i alle fall utgitt en del klassikere som det er verdt å sjekke ut. Men er det sånn at flere album er utgitt på SACD enn med DTS-lyd eller omvendt?

Noen tips sånn ellers?

Jeg setter pris på alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lurt å gå for brukt hvertfall, da vil du nok finne et kjempeanlegg til denne prisen.

Et par standard spørsmål så det er lettere for folk å hjelpe deg :-)
    1. Hva slags musikk skal dette primært brukes til ?

2. Har du noen ønsker anngående hvordan dette skal låte..? (Mye bass, bra mellomtone, oppløst diskant, "kaldt", "varmt", osv...)

3. Når det gjelder vanlig stereoforsterker kontra en reciever, vil en stereoforsterker gi mye mer for penga. Husk at det er maaaange funksjoner i en reciever, og ting må jo da bli nedprioritert. Personlig syntes jeg ikke at musikk-dvd'er på budsjett-recievere er no særlig i det hele tatt. Dessuten vil det jo også kreve flere høytalere - som gjør at du må bruke samme summen på 5 høytalere (eller 4 kanskje i ditt tilfelle...) som du kunne brukt på 2, og da naturligvis fått noe litt bedre.

4. Hva slags rom skal dette stå i ? Matching av utstyr og rom er nok det flest bommer med når de får et "dårlig" anlegg.

Jeg er absolutt ingen ekspert.. Men disse spørsmålene vil gjøre at de med virkelig peiling får hjulpet deg lettere! :-)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville satset på stereo hvis det er musikk som er hovedformålet!

Bruker du 10000 på en tokanals forsterker og to høyttalere, så får du langt mer lydkvalitet enn om du skulle brukt samme sum til en 5-7-kanals forsterker og 5-6 høyttalere!

Som sagt her; lettere å gi råd med litt info om romstørrelse og preferanser.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kanaler!

AMEN!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Veldig lurt å gå for brukt hvertfall, da vil du nok finne et kjempeanlegg til denne prisen.

Et par standard spørsmål så det er lettere for folk å hjelpe deg :-)
    1. Hva slags musikk skal dette primært brukes til ?

2. Har du noen ønsker anngående hvordan dette skal låte..? (Mye bass, bra mellomtone, oppløst diskant, "kaldt", "varmt", osv...)

3. Når det gjelder vanlig stereoforsterker kontra en reciever, vil en stereoforsterker gi mye mer for penga. Husk at det er maaaange funksjoner i en reciever, og ting må jo da bli nedprioritert. Personlig syntes jeg ikke at musikk-dvd'er på budsjett-recievere er no særlig i det hele tatt. Dessuten vil det jo også kreve flere høytalere - som gjør at du må bruke samme summen på 5 høytalere (eller 4 kanskje i ditt tilfelle...) som du kunne brukt på 2, og da naturligvis fått noe litt bedre.

4. Hva slags rom skal dette stå i ? Matching av utstyr og rom er nok det flest bommer med når de får et "dårlig" anlegg.

Jeg er absolutt ingen ekspert.. Men disse spørsmålene vil gjøre at de med virkelig peiling får hjulpet deg lettere! :-)
    Takk for mange gode svar! Dere virker veldig hjelpsomme . Jeg er enig i at det nok er mest fornuftg å bare gå for to høyttalere, så det blir nok det jeg gjør. Men hvor mye må jeg ut med for et brukbart hjemmekinoanlegg?

Anlegget skal stå i en forholdsvis stor kjellerstue, og jeg kommer til å høre desidert mest på rock (alt fra Pink Floyd til Nirvana og Metallica). Jeg har altfor lite peilng til å si hva jeg foretrekker når det gjelder dikant, bass, mellomtone osv .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja... Tror egentlig ikke du har for lite peiling.. :-) Du har helt sikkert hørt såvidt på noen stereoanlegg før.. Og da har du sikkert en følelse av hva du har likt.

Tror du at du er Cerwin Vega-typen med MASSE bass, eller B&W med flott mellomtone...?

Jeg hører også mye på Pink Floyd og Metallica.. Og på Pink Floyd syns jeg B&W er veldig bra. Blir kanskje litt spinkelt for Metallica til tider, men det er jo smak og behag. Syns vokal blir magisk med B&W (og riktig elektronikk da..).

Hvor stor er kjellerstuen ?

Du hadde sikkert fått et morsomt surround-anlegg for den prisen også... Greia er bare at et dedikert stereoanlegg til samme prisen er såå mye bedre til musikk. :-)
    Så handler jo i bunn og grunn om dine prioriteringer...

Et forslag kan jo være å tenke oppgradering til surround når du nå kjøper.
    Dvs f.eks en stereoforsterker med prossessor-inngang/fixed level mulighet, eller minimum direkte inngang til Effekten i den bak.

Stereoforsterker med pros.inngang/fxd-level vil si at det går ann å koble dette til en reciever og bruke stereoforsterker som effekt uten å måtte koble og herje på baksiden. Og samtidig kunne utnytte den mye bedre forforsterkeren i stereoforsterkeren til analoge kilder som CD, DAC, osv.. :-)

Mange stereoforstkere har også koblingen mellom forforsterker og effektforsterker utvendig på baksiden. Da vil man også kunne koble rett i effekttrinnet som en helt vanlig effektforsterker. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke jeg er SÅ glad i bass. De høyttalerne jeg har nå, som jeg for øvrig fant på søpla og tok med hjem , er noen skikkelige basshøyttalere, og jeg har ikke vært så begeistret for de. Jeg likte bedre de jeg hadde før, som ble sprengt.

Rommet er på 28,5 kvadratmeter.

Jeg prøvde å tegne rommet ved hjelp av understrek, punktum og mellomrom, men det ble visst ikke seende ut slik det skulle når jeg lagret. Men du ser, av en eller annen merkelig grunn, den riktige tegningen om du trykker sitèr.

4 m
    3 m . .
    . .
    . .
    1,5 m . . 6 m
    --------- .
    . .
    . .
    . .
    3 m . .
    . .
    . .
    ............................................
    5,5 m

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen forslag fra meg:

Et pentspillende anlegg:

Kef IQ5: HELT NYE KEF IQ5 SELGES KNALL BILLIG! | FINN torget
    Arcam A80: Arcam A80 selges

eller for litt mer power:

Klipsch RF62: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=44114&cat=12
    Thule IA75B: Thule IA75B og DVA100

eller hvis du kan strekke budsjettet litt:

B&W DM604: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=43577&cat=12
    Arcam A32: Arcam FMJ A32

Mitt tips til kilde er å gå for en hard-disc basert løsning (f.eks Squeezebox), gjerne kombinert med en DAC. Avspilling fra plate er i ferd med å bli gammeldags...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zagaton
    Anlegget skal stå i en forholdsvis stor kjellerstue, og jeg kommer til å høre desidert mest på rock (alt fra Pink Floyd til Nirvana og Metallica). Jeg har altfor lite peilng til å si hva jeg foretrekker når det gjelder dikant, bass, mellomtone osv .
    Hvis du skal høre mest på rock er min anbefaling at du ser etter høyttalere som er kvikke og dynamiske i bassen. Mange høyttalere har veldig "feit" og brumlete bass, og det passer etter min erfaring dårlig til rock. Dessuten bør du passe på å unngå høyttalere som er for "hissige" i diskanten, for det kan bli veldig slitsomt når man hører på rock.

Jeg anbefaler deg å ta med musikk du kjenner til flere hifi-butikker og høre på mange forskjellige oppsett, slik at du selv danner deg en oppfatning av hva du liker. Ikke kjøp det første og beste du kommer over, da kan du oppleve at utskiftningstrollet kommer snikende fortere enn du aner!

Lykke til i jakten! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ta deg ein kjikk på Bose Lifestyle settene. Disse er som du leter etter, hjemmekino, og er helt utrulig lyd i, har ein god kompis av meg som har bose lifestyle 18, å det er heilt utrulig herlig å hørre musikk på, også se film.

Finner brukt til ca. 10000 på nettet

Uansett, ta deg ein demo viss du er i område rundt noen so gir demo på dette. Absolutt verdt det.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Bose Lifestyle skal en ikke undervurdere. Men tror ikke disse passer til alle. Små estetiske høyttalere kan nok overbevise langt på vei ift størrelsen, men kommer nokså til kort dersom man sammenligner med hva trådstarter kan få av utstyr til kun stereo til oppgitt pris brukt. Han får glatt et oppsett som kostet 20k nytt. Og med kun 1 forsterker + 2 høyttalere å forholde seg til kan man overgå Bose en lang gang. Men som sagt, for en del vil det estetiske og lyd ift størrelse være avgjørende, og da slår man neppe Bose.

Dersom du ikke er av den typen som liker 'overdreven' bassfarge fra høyttalerne er nok ikke CV eller andre 'bass-høyttalere' noe for deg. Du liker rock, og jeg er enig i de som her sier at du da bør tenke en stram og konsis bass (for å unngå å bli sliten av lyden), samt en balansert diskant.

B&W har en rekke gode høyttalere som briljerer i diskant og mellomtone segmentet, og med de rette krefter får du en skikkelig god rocka bass, med saftig punch, dog stram og konsis. Ikke slitsom, det kan loves! (om det går an å love noe ift lyd..)

Disse bør du finne til en overkommelig pris brukt, dersom du er heldig. Har ikke selv søkt. Men til info: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM683 Høyttalere 12.496,- pr par. Bør kunne fåes til ca 6.500,- brukt. Men søk og sjekk.

Er enig i at du bør finne en forsterker som kan benyttes som effektforsterker senere da du eventuelt ønsker en surround-reciever (for å bygge ut til surround). Er dog ikke så kjent med hvilke som egner seg. Artig å følge med på eventuelle forslag

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der

Eneste som du må tenke godt på med valget og kjøpe B&W, er valget av forsterkere, eg hadde B&W 604s3 ( gamle utgaven av disse ) , med nad, noen som var en elendi match etter at eg testet dem med Midgard, Rør forsterkere og parasound

Men, som sagt, alle har forskjellig smak, lykke til!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&wshopping
    Enig med deg der

Eneste som du må tenke godt på med valget og kjøpe B&W, er valget av forsterkere, eg hadde B&W 604s3 ( gamle utgaven av disse ) , med nad, noen som var en elendi match etter at eg testet dem med Midgard, Rør forsterkere og parasound

Men, som sagt, alle har forskjellig smak, lykke til!
    Ja, har hørt flere si at NAD ikke matcher bra med B&W, men har ikke selv testet ut dette. Har dog hatt NAD før, men da mot CV. Og klart dèt funka, men neppe med B&W slik jeg kan forstå logisk sett..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •