Problem med optisk inngang på receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med optisk inngang på receiver.

Hei!

Etter flytting til et annet rom har jeg støtt på et problem. Koblet til PS3 med HDMI og optisk kabel (begge merket med BD på receiver, og nei, den støtter ikke lyd via hdmi). Så skulle jeg koble til rikstven (som jeg ikke hadde hatt før). Da har det seg slik at HDMI-inngangen er merket med DVD og den andre optiske lydutgangen er merket med SAT. Disse matcher altså ikke.

Noen måte å fikse dette på slik at jeg får optisk lyd også fra tvboksen?
    Receiver er en SONY DG520.

Alternativet mitt ellers er vel et optisk-->coaxial adapter.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i menyen og se om du kan tilordne inngangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som om det går. Kan jeg i det minste få analog lyd fra en av komponentene selv om bilde går via HMDI ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne.

Kan jeg få analog lyd selv om bildet er tilkoblet med HDMI ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med. Det betyr vel ikke noe om en digital inngang på din receiver siger "DVD", "SAT", "MINIDISC", el. lign. Det er jo digitale signaler fra en kilde....jeg har f.eks. digital kabel fra min satellitt dekoder, denne går til en inngang på forsterkeren merket "TV".
    Misforstår jeg ditt problem eller?
    Jeg vet ikke hva du har av digitale coax og Toslink innganger på din receiver, men ja, du skal få analog lyd selv med bildet på hdmi. Da må du velge denne lydutgang i menyen sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror navnet på inngangen betyr noe. For når jeg skifter til f.eks "DVD" på receiver tar den lyd/bilde fra inngangene merket DVD bak. Om det bare hadde gått an og endre på inputsene. Står svært lite om dette i menyen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig gjør den det, men du misforstår. Navnet i seg selv betyr ingenting mener jeg.
    Om en inngang er merket "CD", tror du da forsterkeren bryr seg om at du kobler til en Get boks? Nei....den mottar bare et digitalt signal som den dekoder til analog lyd.
    Du kan tilslutte en cd spiller digitalt til TV inngangen om du vil, da vet du jo at denne inngangen brukes til din Get boks, om du har det.
    Min Get boks er tilsluttet digitalt til min digitale inngang no: 3, som er TV egentlig.
    Eneste der kanskje betyr noe er om du tilslutter en multikanal sak, som f.eks. dvd spiller til en digital inngang der bare er beregnet på stereo, men der slutter min viten om din receiver egentlig.
    Du tilslutter bare din riks tv boks til en ledig digital inngang, da får du lyd fra den. Vil du ha 5.1 lyd fra den må du sikkert sette riks tv boksen til å sende dette ut på sin digitale utgang.
    Men, som sagt, muligt jeg misforstår deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du gjør det. Jeg bryr meg ikke om hvilke kilder som er tilkoblet, men at lyd og bilde henger sammen på samme input! Jeg har to kilder (PS3 og riksTV). PS3 er koblet til med optisk og HDMI, funker fint (begge heter BD)

RiksTV skal så inn på den andre HDMI-inngangen og lyd skal overføres ved optisk kabel. HDMI går inn på "DVD" og Optisk går til "SAT". Jeg setter receiver til "DVD" og den finner selvsagt bare bilde. Skifter jeg til "SAT" på receiver får jeg lyd, men ikke bilde. Disse passer altså ikke sammen.
    Skjønner?

Ellers har jeg en gul analog videoinngang og en COAX inngang som er merket "DVD". Er det mulig å få analog lyd med en rød og hvit kabel?
    Ellers blir vel alternativet som nevnt over et optisk til coax adapter

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh, beklager så mye, ja, jeg misforsto selvfølgelig.
    kanskje det du trenger er en hdmi switch?
    Redning for gamle flatskjermer - teknofil.no
    Da kobler du PS3 og RiksTV til denne.
    Eller?
    En optisk til coax adapter fikser det vel også ja....
    RiksTV boksen har vel analoge utgange ja, så du kan få analog lyd til din receiver på den måte også ja.
    Hvorfor får du egentlig ikke både lyd og bilde fra hdmi? Har aldrig hørt om en receiver der ikke støtter dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et par forsterkere hvor du kan rute de digitale inngangene til hvilken som helst kanal du vil...Men på disse er de digitale inngangene merket med Opt1, 2, 3 osv...eller COAX1, 2, 3 osv...
    Ikke TV, DVD, SAT, el.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du må ha optisk til coax overgang ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor får du egentlig ikke både lyd og bilde fra hdmi? Har aldri hørt om en receiver som ikke støtter dette.
    Jeg får heller ikke lyd og bilde fra hdmi, men må kjøre lyden analogt fra Grundig rikstv-boks til receiver. Dette fører til mye fikling med fjernkontrollen når jeg skal skifte kilde, etter som lyd og bilde ikke henger sammen. Er dette mulig å justere fra Riks-TV boksen?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller,hvis du ikke får til å tillegne de forskjellige inngangene,så kan du vel kjøre hdmi fra Get-boksen rett til tv,og ta lyden optisk inn på reciver?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    kjøre hdmi fra Get-boksen rett til tv, og ta lyden optisk inn på reciver?
    Ja det går fint, men når man kjører lyd og bilde fra forskjellige kilder så er det fint hvis lyden henger sammen med det man ser på skjermen - uten mye trykking på fjernkontroller. Sorround-receiveren mottar signaler fra RiksTV, datamaskin, DVD-spiller og Playstation II. Ettersom jeg bruker projector blir det lang vei å gå med masse kabling, ettersom receiveren tilsynelatende ikke klarer å sende bildene videre gjennom en felles HDMI-kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •